”X funkar inte i rollspel”

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,387
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Så rätt ofta stöter jag på formuleringar om att det ena eller det andra inte vore kul eller inte funkar i rollspel.
Det som funkar sämst är om man försöker styra och ingen hakar på/vill bli styrd eller när alla vill bli styrd och väntar på vad som ska ske. Dissonansen kan ibland vara intressant men det brukar oftast falla platt.

En annan sak som borde funka men som funkat dåligt är när det är oklart vem man spelar, när det inte är tydligt vem som får ta beslut om och för olika deltagare inuti spelet. Alltså inte detta att man inte äger sin roll, utan att det är otydligt vad man får bestämma över. Särskilt om olika spelare uppfattat det olika.

Så, min erfarenhet är sällan att man tänker att något inte går att spela, mer att ”det här går ju inte”.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,592
Location
Göteborg
Speedruns fungerar dåligt i rollspel.
Målet att spela samma sak om och om igen med målet lära sig optimera det så man tar sig igenom modulen/äventyret så snabbt som möjligt.

Eller kanske fungerar det bra, bara att jag tycker det låter skittråkigt.
Ja, jag tänker att snackar man utmaningar så finns det gott om saker som funkar dåligt i rollspel, som sagt. Fotboll är lurigt eftersom man behöver 22 pers och en boll. Tänker att den rimliga frågan är ”Funkar det att spela rollpersoner som spelar fotboll?” och där är ju svaret ”Absolut!”. På samma sätt funkar det ju utmärkt att spela rollpersoner som sysslar med speedrunning. Precis som det funkar hyfsat med rollpersoner som slåss, men dåligt att försöka få in utmaningen ”slå ned någon” i rollspel.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,932
Location
Värnhem, Malmö
Fast du jämförde ju med Röde Orm? Den är väl full av våld och lidande?

Från Wikipedia:

Detta låter ju heller inte ospelbart för den som gillar sådant, men har man ”kul” när man spelar det tror jag att något har gått snett.
Om du läst Röde Orm torde du väl ha märkt att tonen är rätt lättsam, även när gruvligheter sker? Episoden när Orm är galärslav sammanfattas ju bäst av att skildringen av hur han nöter skägget mot åran och senare konstaterar att av alla sätt att trimma skägget var det det sämsta. Det låter som om du har en förutfattad mening om hur våld och lidande bör skildras, där man inte bör ta lätt på det.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,592
Location
Göteborg
Om du läst Röde Orm torde du väl ha märkt att tonen är rätt lättsam, även när gruvligheter sker? Episoden när Orm är galärslav sammanfattas ju bäst av att skildringen av hur han nöter skägget mot åran och senare konstaterar att av alla sätt att trimma skägget var det det sämsta. Det låter som om du har en förutfattad mening om hur våld och lidande bör skildras, där man inte bör ta lätt på det.
@JohanL har redan påpekat det tidigare i tråden, och jag höll med.
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,725
Location
Huddinge
Ja, jag tänker att snackar man utmaningar så finns det gott om saker som funkar dåligt i rollspel, som sagt. Fotboll är lurigt eftersom man behöver 22 pers och en boll. Tänker att den rimliga frågan är ”Funkar det att spela rollpersoner som spelar fotboll?” och där är ju svaret ”Absolut!”. På samma sätt funkar det ju utmärkt att spela rollpersoner som sysslar med speedrunning. Precis som det funkar hyfsat med rollpersoner som slåss, men dåligt att försöka få in utmaningen ”slå ned någon” i rollspel.
Kan man spela någon som sysslar med speedrunning.
Självklart, man kan göra spännande saker med det.
Men kan man göra när rollpersonen sitter med själva speedrunning intressant?

Jag menar det går ju utmärkt att göra det spännande drama där Kevin försummar sin flickvän för att han bara sitter och nötter Mario 64 i ett försök att få världsrekord i 16 stjärnor. Men då har vi ju inte gjort speedrunningen intressant. Vi har haft spännade relationsdrama med speedrunning som bakgrund.

Det närmaste jag kan tänka mig är att man skapar en situation där Kevins framgång eller inte framgång har betydelse för berättelsen ( jag tänker på vår omgång om natten på ogothcon, där det var väldigt dramatiskt, om min boxare skulle vinna medaljen eller inte, då det var kopplat till en massa drama inom honom).
Men i sådana fall blir ju speedrunningen lätt en MacGuffin där det blir mindre viktigt att det är just speedrunning, och det hade inte varit en speciellt stor skillnad på berättelsen om det var surfing han sysslade med istället.

Så jag står fast vid, att speedrunning är svårt att göra i rollspel, för jag har också svårt att tänka mig en scen om någon som sysslar med speedrunning bli intressant om man inte reducerar speedrunning som bakgrund till det faktist intressanta.

Jag tycker tillexempel utmaningen "slå ner någon" går att göra mycket mer spännande, ge om att du kan visuellt beskriva det på ett annat sätt.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,757
Star Trek har samma premiss, men det finns det rollspel för.
Fast där finns ingen sammanhängande logik och allt kan hittas på i stunden (reversera polariteten funkar säkert!).

Det kan eventuellt funka för SF-sjukvård, men inte för verklig.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,393
Location
Helsingborg
Fast där finns ingen sammanhängande logik och allt kan hittas på i stunden (reversera polariteten funkar säkert!).

Det kan eventuellt funka för SF-sjukvård, men inte för verklig.
Jag tänker mer när de gör analyser av raser och sådant. De låter förvisso datorn komma med analyserna.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,393
Location
Helsingborg
Speedruns fungerar dåligt i rollspel.
Målet att spela samma sak om och om igen med målet lära sig optimera det så man tar sig igenom modulen/äventyret så snabbt som möjligt.
Jag kör speedruns som spelledare. Svavelvinter på fem spelmöten. Två tredjedelar av Undergångens arvtagare på 9 spelmöten.
 
Top