För egen del… Well, tråden handlar inte om regelsiffror så jag ska väl inte tjata om vad jag tycker om sådana.
Men: Jag vill ha en logiskt sammanhängande och begriplig värld, med aktörer och nationer och ideologier och så vidare. Jag vill gärna att fantastiska element ska följa någon form av egna naturlagar, så att man kan dra slutsatser utifrån saker man upplever och spår man hittar, och så att de kan användas för att informera de mysterier och problem jag som SL vill utmana spelarna (genom deras rollpersoner) med. Jag vill alltså varken ha rena skönlitterära vibes eller siffror – jag vill ha principer och struktur.
Ser man till rena siffror upplever jag att jämna tiopotenser generellt är fullt tillräcklig upplösning. "En stor stad" har jag svårt att jobba med, "Det bor 1 125 439 personer i staden" behöver jag inte heller, men "lite över en miljon" är ungefär lagom upplösning för min del, om man nu beskriver en stad. Gärna med jämförelse till en IRL-stad, om det nu är en fantastik-värld; det gör mig inget att det blir lite anakronistiskt. Om det hjälper mig att få en bra bild av stadens storlek är det förlåtet.
Jag fattar att en del vill ha spelvärldar som är öppna för alla möjliga sorters spelande. Jag upplever generellt att böcker skrivna för att stödja alla former av kampanjer blir ganska svåranvända för varje specifik typ av kampanj, och att det brukar bli bättre om man smalnar av spelvärldar lite och anpassar beskrivningar för en specifik typ av kampanj/äventyr. Att man skräddarsyr, helt enkelt. Skriver man en bok till ett spel där man ska göra en massa logistik, eller där man ska vara representanter för handelshus så att exakta siffror på import och export är viktiga… Fair enough. Men för mig blir "geografiboks"-beskrivningar extremt sällan användbara till den sorts äventyr jag vill spelleda.