Men också: ”Är denna information något jag vill ge som fördefinierad eller vill jag lämna det upp till deltagarna att hitta på den?” Som sagt, att hitta på information under spel är inte automatiskt sämre än att informationen finns fördefinierad. Många som spelar rollspel tycker ju att det är kul att hitta på saker, och utmaningen att få det att hänga ihop kan vara en kul utmaning. Och det kan ge upphov till ett annat sorts spel, en annan spelstil än blorbens objektiva fiktiva verklighet, där världen kan anpassas efter berättelsens behov och spelarnas nycker. Där stadsvakten är korrupt, inte för att det ekonomiska systemet har en problematisk incitamentstruktur, utan för att spelaren slog bra på sitt muta-slag, eller bara tyckte att det passade bra i berättelsen i det här läget. Det går inte att säga att bara för att det spelar roll huruvida stadsvakten är korrupt så behöver det definieras i förväg innan spelet börjar. Vissa spelstilar kräver det, andra inte."Vilken typ av beslut fattar rollpersonena i det här spelet? Vilken information behövs för att besluten ska vara meningsfulla?"
(Allmänt svar i tråden, inte specifikt riktat mot @w176.)