Re: BRP, DoD och omodernism
Å andra sidan blir man inte en bättre rollspelare av att vara nostalgisk heller. Tvärtom är risken rätt stor att man missar andra balla spel och sätt att spela spel på, bara för att man sitter fast i något dogma om hur rollspel ska vara.
Vi har ett favoritspel, men vi spelar ju andra rollspel likväl och har lika kul där med på det vis som det spelet erbjuder.
Vad är det i DoDs fiktiva äventyrsvärld som inte erbjuds i alla andra fiktiva äventyrsvärldar, inklusive den i Trudvang (som egentligen är en helt vanlig fiktiv äventyrsvärld fast med fornnördiska namn)?
Jag vet inte hur man skall förklara riktigt. Jag vill ha den
typiska fantasyn, mer Tolkien- och Eddings-känsla med lite Gondica-krydda. Stora djupa "fangornskogar" likväl som den väldiga civilicerade staden, orcher, den onde trollkarlen... Highfantasy!!!
Trudvang känns på många punkter mer low-fantasy, då det mest är djupa mörka granskogar men stenar som bär runristningar överallt, och troll som är mer nordisk folklore och tar det till en mer försiktig sagonivå än en typisk fantasynivå. Och detaljerat stadsspel i hiskeliga muskeduner-städer med farliga kriminella element, lönnmördare, gillen etc. känns det som man inte riktigt kan klämma fram ur Trudvang.
Kanske kunde man säga att det blir något klenare med action och valmöjlighet i Trudvang... I Gamla DoD finns mången häftiga skogar, träsk, öar, likväl som dunderstäder presenterade i olika moduler och äventyr.
Gamla DoD känns mer Rock N' Roll Fantasy, alltså högnivå-fantasy, där man hittar både Tolkiens älskade skogar och miljöer såsom Eddings stora städer och tappra riddare.
Trudvang blir lätt mer en snäll folksaga eller myt från norden...
Som att lägga Enhörningshornet i Trudvang. Det vore något som skulle kännas näst intill omöjligt, i alla fall omöjligt att binda den känslan man får om man spelar det äventyret med gamla DoD och Kandraboxen i hand. Det är liksom den typen av fantasy vi uppskattar mest - därför är det nog så här.
Hm, hoppas jag fick fram mitt budskap.
Uppstår det missförstånd, som det ofta gör när jag skall försöka förklara något så sakligt som möjligt, ja, då får vi la fortsätta och se...