Re: Give me som sugar, baby!
När jag skriver saker som "min värld" så menar jag inte nödvändigtvis att jag lever i verkligheten och du någon annanstans utan snarare att livet kan se lite annorlunda ut för en 24-årig skånsk lärarstudent jämfört med en 20 år äldre rollspelsillustratör
Visst - jag hoppas bara att du minns att den 40-årige illustratören också har varit en 24-årig student en gång, och jag lider inte av amnesi svjv. Bafatt jag har jobb, inkomster och en stadig social situation idag betyder inte att jag inte har levt under existensminimum, daglönat svart för brödfödan och bott på kompisars morsors soffor. För det har jag.
Och som sagt, jag röstade konsekvent rött under ganska lång tid. Även när många jämnåriga såg det som en självklarhet att man skulle ta stora banklån för att köpa statussymboler (BMW, vattensäng, stora schabrak till skinnsoffor). För det måste man ju ha om man skulle va nåt.
Att färre företag får en allt hårdare kontroll över olika former av media världen över ser i alla fall jag som något som hämmar den offentliga debatten.
Möjligt, men det är isf något som ev kan bli en bidragande orsak till ett ändrat politiskt klimat i framtiden - inte en konsekvens av ändringar som redan har varit.
Jag tror att vi i grund och botten har väldigt olika synsätt på vad som är offentlig debatt. Du nämner ofta i våra diskussioner olika manifestationer och demonstrationer som tecken på att vänstern skulle smyga in och infiltrera olika nivåer av samhället. Men jag menar nog att en grupp arga ungdomar i Palestinasjal inte per automatik är någon slags förtrupp för något än större.
För det första, när den här diskussionen kom upp första gången handlade den väldigt specifikt om de politiska vindarna bland ungdomar - och när jag var i din ålder var arga ungdomar i palestinasjal något som öht inte existerade. Det var nåt man såg på gamla foton och garvade åt.
För det andra tror jag att arga ungdomar är klart mer tongivande än du verkar tro. Det var inte 20- och 30-talisterna i kavaj som gjorde 70-talet rött, fast det var de som hade makten då, och det finns en naturlig orsak varför de som gjorde 80-talet blått kallades finansvalpar...
Palestinasjalarna på 70-talet fick ett klart mer märkbart genomslag för sina idéer, ja, men det tror jag till stor del beror på att de var ett nytt fenomen. När de sa "Nu ska vi förändra världen i grunden!" svarade etablissemanget "Åh? Det var som fan!" När samma sak hördes på 90-talet blev svaret "Jaaja, det har vi ju hört förr."
Även 70-talsvänstern står sig dock slätt mot de långhåriga ungdomarna som gjorde inte-fullt-så-arg revolution på 60-talet -- inget enskilt decennium har förändrat västvärlden så markant som det.
Du pratar gärna om vad ungdomarna gör medan jag gärna vill veta vad deras föräldrar gör och inte gör för det är egentligen de som har makten.
De röstar. Just nu med resultatet att sossarna sitter vid makten - till och med i det gamla borgarfästet Stockholm. Vänsterblocket brottas fn med taskiga gallupsiffror, men jag tror inte för en sekund att de skulle ha det om Göran Persson gjorde ett ordentligt jobb.
I riksdagen lever moderaterna fortfarande med pluttmandaten från sitt sämsta valresultat på decennier, och har gjort comeback på att bygga om sig till ett mittenparti som gillar kollektivavtal. När jag var i din ålder var Adelsohn moderaterledare (med rockstjärnestatus bland ungdomar, fö) och gjorde succé på att säga att han skulle chocksänka skatterna, rensa bidragsträsket med bulldozer och se till att landstingen var ett minne blott inom ett år. Viss skillnad.
--
Åke