Grisodlar'n said:
En bokstavstolkning av en rad vidriga verser ur islams litterära flora är alltså fel? Jag och de radikala muslimerna vill gärna veta hur man ska tolka Koranen. Shoot.
Alla muslimer är inte radikala/bokstavstroende. jag är lika mycket emot radikala muslimer som jag är emot radikala kristna.
Min poäng: Du kan inte försklara "islam" genom bokstavstolkade verser mer än du kan förklara kristendomen på det sättet. "Jag kommer inte med fred, utan med svärd" säger Jesus. betyder det att det är så hela kristendomen funkar? Självklart inte.
Grisodlar'n said:
Jag tar gärna del av den forskning du läst angående multikulturens förträfflighet och islams positiva inflytande.
Örnie postade en rätt bra undersökning tidigare, i övrigt har jag inget lättillgängligt. Det var ett par år sedan jag pluggade historia och liknande.
Grisodlar'n said:
Och medan jag förtvivlat letar efter forskning som dömer ut multikultiprojektet och som granskar islam in på bara skinnet, så kan väl ni multikulturens förkämpar svara (med egna ord) på dessa frågor. Inget ordbajseri, tack. Svara kort och koncist där det är möjligt:
1) Vad är din definition av multikulturalism?
Ett samhälle som istället för en falsk monokultur accepterar många olika kulturella uttryck, och inte håller sig med någon kulturkanon.
Wikipedias artikel har en bra uppdelning mellan monokultur/smältdegeln/mångkultur. Jag tror att mångkultur och smältdegeln egentligen funkar lika bra och att mångkultur i längden leder till en smältdegel över några generationer sett. Jag tror att en monokultur är rena döden för grupper och individers utveckling.
Grisodlar'n said:
2) Vilka positiva effekter har mångkulturen på samhället?
Nya idéer och uttryck ger samhället livskraft, eftersom de kreativa i samhället (oavsett om de är konstnärer eller samhällsvetare) får mer stoff att arbeta med. Friheten och möjligheterna att forma sin identitet ökar eftersom antalet acceptabla byggstenar ökar.
Grisodlar'n said:
3) Hur tar du del av mångkulturen?
Jag arbetar dagligen med muslimer, både unga och vuxna. I den mån det får plats tidsmässigt diskuterar jag gärna med dem, liksom jag gör med andra grupper som inte delar mina värderingar. Jag uppsöker dock inte aktivt "muslimer", eftersom jag inte ser muslimer som en sammanhållen grupp.
Jag testar gärna nya maträtter, ser gärna film från annat än västvärlden, och läser gärna böcker, i översättning, från andra delar av världen.
Grisodlar'n said:
4) Finns det några nackdelar överhuvudtaget med mångkultur?
Att den är en sådan bekväm måltavla för främlingsfientliga grupper, som växer när samhället blir hårdare och skillnaderna mellan klasser större. Arbetarklass och trasproletariat behöver någon att skylla på för sin situation, och klassproblematik har blivit tabu iom nyliberaliseringen och individualiseringen av samhället.
Om mångkulturen kombineras med en politik som lägger för lite pengar på integrationspolitik så kan slitningar uppstå eftersom många invandrare då hamnar i de lägre samhällsklasserna - och de lägre samhällsklasserna är alltid överrepresenterade i brottstatistiken.
Grisodlar'n said:
5) Kan ett kulturutbyte ske utan massinvandring?
Det kan det tydligen, för vi har ingen massinvandring.
Grisodlar'n said:
6) Bor du i ett invandrartätt område?
Någorlunda. Hur mäter man det? jag har inte hittat siffror. Jag har flera grannar som har mörk hy, men jag kan inte bedöma huruvida de är invandrare eller ej. I klasserna jag har skulle jag väl säga att det är omkring 5% mörkhyade personer eller andra. Jag har dock inte frågat dessa elever huruvida de är invandrare eller ej.
Tidigare bodde jag i Hudiksvall, i ett område med rätt mycket större andel mörkhyade. Återigen kan jag inte bedöma huruvida de var första, andra, eller femtielfte generationen.
Grisodlar'n said:
7) Vad för islam med sig för spännande kultur?
Jag tycker nog inte att "islam" är en enhetlig kultur, så jag tycker frågan är svår att svara på.
Grisodlar'n said:
Vad för slags kultur tror du turister vill se när de besöker Sverige?
Det kunde jag inte skita mer i.
Grisodlar'n said:
9) Vad var det för fel på assimileringspolitiken i det svenska samhället innan 1975?
Assimileringspolitik kräver att männsiskor ger upp sin kulturella identitet. Det är i mina ögon ett grundläggande tankefel.
Grisodlar'n said:
10) Har du hört talas om det sk Luciabeslutet som ägde rum 1989?
Nix; men nu när jag läser om det: Jag har ingen egentlig åsikt, för jag hittar mycket lite information som inte kommer från uppenbara SD-anhängare. Däremot sticker jag inte under stol med att de etablerade partierna gjort mycket dumt vad gäller invandringspolitik. Det rimliga hade, som jag ser det, varit att skjuta till mer pengar snarare än att sätta stopp.
Grisodlar'n said:
Överkursfråga: Gillar du batik och gabardintyg?
Jag har ingen åsikt överhuvudtaget.