Han ägnar sig alltjämt åt att som huvudpoäng misstänkliggöra världsskaparens psykologi. Han behöver inte påstå ett kausalt samband för att mena att världsskapande bygger på en föreställning om världen och ett sätt att tänka som gör honom "rädd". Det han beskriver – viljan att skriva läsaren på näsan, att inte lämna saker till tolkning, att föredra en bokstavlig snarare än poetisk tolkning – hör egentligen inte ihop med världsbyggande; man kan skriva ett verk som begår alla dessa försyndelser utan att göra ett dyft av världsbygge.
Sedan tycker jag faktiskt att om man nu är kaxig i en text och gör uttalanden som på något vis ska vara empiriska – att världsbyggare är kontrollerande och domderande även i det vardagliga livet, till exempel – så får man också tåla att andra säger "det där låter som skitsnack".
Jag tolkar det som att hans huvudpoäng är att problematisera världsskapandeprocessen ur ett politiskt perspektiv där sättet världar skapas på inom fantasy/science fiction är en reflektion av hur vi upplever de världar som skapas runt oss och för oss hela tiden. Att "världen" som konstruktion (även då
världen vi lever i) nödvändigtvis innebär en avgränsning och reducering om den förstås som något som "kan beskrivas" i sig och för sig självt, frånskilt från upplevelsen av att möta den och förstå den genom att interagera med den. Detta reproduceras sedan inom exempelvis fantastik, genom hur "fiktiva verkligheter" bidrar till att reproducera idéer om hur vi förstår verkliga verkligheter, och det gör Harrison "very afraid" för att:
My argument isn’t really with writers, readers or gamers, [...]; it is a political argument, made even more urgent as a heavily-mediatised world moves from the prosthetic to the virtual, allowing the massively managed and flattered contemporary self to ignore the steady destruction of the actual world on which it depends.
Det handlar alltså inte om fantasyvärldar, det handlar om väldigt mycket mer och egentligen helt andra saker än så:
The act of narcissistic fantasy represented by the wor(l)d “L’Oreal” already exists well upstream of any written or performed act of fantasy. JK Rowling & JRR Tolkien have done well for themselves, but–be honest!–neither of them is anywhere near as successful at worldbuilding as the geniuses who devised “Coke”, or “The Catholic Church”. Along with the prosthetic environment itself, corporate ads & branding exercises are the truly great, truly successful fantasies of our day. As a result the world we live in is already a “secondary creation”. It is already invented. Epic fantasies, gaming & second lives don’t seem to me to be an alternative to this, much less an antidote: they seem to me to be a smallish contributory subset of it.
Men han friskriver heller inte fantasyns världsskapande från Coca Colas, Donald Trumps eller Instagrams världsskapande, logiken är enligt Harrison densamma (eller liknande), men påverkan den har är mycket mindre.
Han tar avstamp i en litterär kritik mot världsskapande som han menar rör läsandet bort från en levande interaktivt samspel mellan läsaren och texten och mot en föreställning om läsandet som ett kommunicerande av en "sekundär verklighet" från författaren med stort F till läsaren som passiv mottagare av "berättelsen" eller "faktan" (här skiljer han för övrigt inte på fantastik eller exempelvis reseskildringar). Läsaren stängs genom det ute från deltagandet i att forma sin egen upplevelse, och Harrison drar en
parallell till hur människan utestängs från samskapande i sin egen verklighet genom konsumerandet av den protetiska "värld" som skapas av
the day-to-day huckstering mechanisms of neoliberalism.
Problemet är alltså inte fantasyvärldar, men han tar sitt avstamp därifrån för att illustrera enligt honom mycket viktigare och allvarligare poänger. Det skriver han också
flera gånger, och att därför exempelvis läsa det som att världsskapande skulle vara att jämföra med miljöförstöring, eller att det är världsskapande inom fantasy som på något sätt är skyldig till eller orsak till några av de problemen han pekar på, är någonstans faktiskt att inte läsa texten.
Jag tycker det är en bra text för att den presenterar intressanta perspektiv och tankar.
Om jag
håller med eller inte är för mig inte ett dugg relevant, för jag behöver tänka mer på det här perspektivet, och kanske läsa mer om idéerna som gett upphov till det, innan jag bestämmer mig för vad det är egentligen är för kulle och om och på vilket sätt jag beslutar mig för att dö på den.
Nu bröt jag också ut citat mm, men texten är ju uppenbarligen en helhet där saker liksom hör ihop och går in i varandra. Det är inte en uppradad lista av argument för varför "världsbygge är dåligt och du borde inte göra det". Jag har liksom inget mer skinn i det här spelet än att jag gillar när saker och ting bemöts och bedöms ärligt, inte när man aktivt letar efter saker att "vara emot" och skjuta ner som att allt är en debatt inför en publik.