Uhm...
Tja, jag har aldrig stått ut med någon utgåva av D&D innan den här. 4E står för vad den är.
Och den som säger att 4E är mindre "trovärdig" än de olika 3E-varianterna kanske skulle fundera över hur trovärdigt det egentligen är med classes, alignments, levels och all annan dynga som systemet tyngs ner av.
D&D4e är ett utmärkt speligt, taktiskt system. Jag har aproligt varannan onsdag då vi kör.
Jag ägde PHB till 3e. Jag sålde iväg den utan att ens ha tänkt tanken att spela skiten. 3E försökte vara något D&D aldrig varit och inte skulle kunna passa som med mindre än att man slängde ut allting och började om: ett trovärdigt rollspelssystem som inte motverkade inlevelse.
Och ja, ni läste rätt, jag tycker fortfarande att D&D3e aktivt motarbetar all form av inlevelse. Bara tanken att bebo en värld där Alignments finns på riktigt, där folk går upp i level eller där vad man kan bestämd utifrån vilket yrke man har snarare än tvärtom... Nä, det är inte inlevelsefriande. Att systemet sedan var en härkig gröt av speliga regler som någon fått för sig att ibland låtsas som om de made sense i en trovärdig värld gjorde inte saken bättre.
D&D4e är strömlinjeformat, och vet precis vad det vill - och gör det väldigt bra.
Den som letar trovärdighet och inlevelse har ändå aldrig letat på rätt ställe om man försökt hitta dem i D&D. Fel produktlinje. Som att förvänta sig story i Magic the Gathering-matcher eller att gå på fotboll och förvänta sig djupa diskussioner. Liksom, inget ont om fotboll och magic, men det är inte sånt de handlar om.