Snabbsvar
Jag hör till dem som aldrig kommer gå tillbaka och spela 3an efter att 4an kommit ut. Jag har inte intresserat mig nämvärt för ad&d innan 3an kom, och jag blev nyfiken på spelet just för att d&d för mig alltid varit ett dåligt spel. Jag gillade helt enkelt charmen med alla brister och avigheter med systemet. Problemet var att vi snart började försöka ta spelet på allvar och det gick inte så bra. Alignments, inflation på magi/magiska föremål, spelvärldar som inte hängde ihop och förstås levlandet, allt sånt skar sig fullständigt med vårt försök att simulera med d&d.
4an har gett upp alla försök till realism samtidigt som de tagit bort en mängd story-förstörare som t ex aligment. Dessutom så har man gjort striderna intressantare, vilket ju faktiskt är "kärnverksamheten" i d&d.
Det jag dock stör mig på i 4an är framförallt bilderna, som är för mycket vulgofantasy, och alla fåniga namn på powers. Flufftexterna är också lite pinsamma ibland, men det var de ju i 3an också, möjligen att det blivit lite värre redan i grundreglerna.