Re: Första up-listan
Nässe said:
Jag tror inte Vic satt ihop ett spel som är omöjligt för bybor- dvs det måste finnas sätt att trycka ulvarna, och om Spider är grön så tror inte jag att ryktena är rätt sätt.
Det här är mina tankar om det hela. Det är rätt snurrigt.
Det finns 14 rykten. Byn har rykten, ulvarna saknar dem.
Det som komplicerar det hela är att hälften av ryktena är falska. Ulvarna inser förstås snabbt (de kanske har information om att de behöver rykten för att smälta in) att de måste ljuga till sig rykten.
I det här scenariot måste nästan Spider vara grön för balansens skull. Det är rimligt att det finns falska rykten och han har information om det så hans rykte stämmer. Det vore nästan overkligt svårt för oss om det var så att ulvarna hade både rykten och information om att vissa av dem var falska.
Vicotnik har dock installerat grejer i systemet som gör att det kanske inte är smart att köra igenom alla rykten snabbt i början för att gallra fram törtlar. Så även om vi tror på ovanstående är det ju en jäkla risk, en risk som iom Spiders tidiga outning inte är så himla mycket värd för vi kan inte fånga ulvar på att fel antal ljuger ihop korrekt rykte. Unless there are 5. Men urk, för många variabler.
Men... Om ulvarna inte har rykten så skulle det samtidigt betyda att de inte hade någon information - förutsatt att man får informationen genom Rykten. Följer ni med i logiken? Om det är så att ulvarna har information som säger någonting alls så betyder det antagligen att de har det via [Rykte:] på sitt rollpm.
Alltså kan inte ulvarna ha fått information att de måste ljuga till sig rykte, eftersom då har de ju fått [Rykte:]. Eller ja. Om jag hade designat spelet skulle det se ut så, men det är kanske bara jag som tänker på symmetri i designen på såna här spel.
Vi har ju sett smarthuven förr som K.K och hans anhang i Wherewolf the Masquerade där alla åkte dit på samma lögn. Så, skulle Vicotnik designa spelet med en möjlighet att hamna i samma situation eller skulle han hinta? Om han hintar så har ulvarna rykte eftersom hintarna sker via [Rykte:] på rollpm... Och i så fall har ulvarna rykten.
Det kan förstås vara nån variant där en ensam ulv har ett rykte som säger att de måste ljuga ihop rykte. That would make sense too.
Med andra ord: Att tvinga ut rykten är inte positivt för byn.