Nekromanti Teenage Mutant Ninja Turtles (Varuvlsspel)

!Paxen

Swashbuckler
Re: Första up-listan

Cassius said:
Fråga från de blå, är vi säkra på att ulvarna kan prata med varandra utanför spelet? Jag är sjukt trött nu på morgonen men de hade varit bra ifall någon vet något om detta!?
Hur ska vi kunna vara säkra på det? Anta att dom kan kommunicera utanför tråden.

Om du däremot har något som säger att dom inte kan göra det då kan vi diskutera det, men nu är det bara onödigt iom att vi inte har något som säger att det är ändrat.

Rat King är förresten ingen fotsoldat.

Jag tänker nu lägga upp vilka jag tänker rösta på. Detta kan ändras dock beroende på vad som händer i spelet.

Röstar ut: Cassius pga flera olika anledningar, den största är att han inte verkar bilda egna uppfattningar utan går utefter vad andra tycker.

Ordförandepost: w176 då hon som stark nybörjare är en av de mest gröna enligt mig.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Brynolf said:
Känner paddorna rimligen till ryktena redan? Om de fått en lista med alias-namn att välja bland som i Ankeborg, vet de ju redan det Laowai vet, exempelvis. Och även röstmanipulering och liknande grejer känner ju redan ulvarna till, om det nu är de som har den förmågan. Det enda vi vet som ulvarna kanske inte känner till är eventuella ledtrådar till powerrollerna. Men även det kan de ju redan ha info om
Jag tycker det verkar långsökt att någon oavsett bybo eller ulv känner till någon annans rykte.

Om någon sitter med info som backar upp någon annans rykte är ju det en inbyggd gröningsmekanik som vi kan använda oss av. Ingen har gjort det så här långt så det verkar ju inte alls troligt.

Sen känns det ju också rätt orimligt att någon har ett rykte om vem som har en powerroll. Det ryktet är det ju i så fall rätt dumt att outa för det hjälper ju inte byn på något vis.

Exempelvis:

Nässe: Titlar är viktiga.
Brynolf: Den som tycker är titlar är viktiga är Väktare.

Sen har vi Spiders info att lägga in i beräkningarna också.

Xyas

Swashbuckler

Vimes said:
xyas: Har du klargjort varifrån din info om instawin utifrån namnen kommer? Är det ditt rykte? Din förmåga? Hur vet du det? Vad anser du om rimligheten i att rösta ut dig för att få veta om du är grön eller inte med tanke på detta? Jag menar alltså att vi måste arbeta med fluffet i det här spelet, inte minst på grund av att vi inte kommer få veta hur folk de facto röstat. Jag hatar verkligen att rösta ut folk för info, men det här är verkligen potentiellt jättestor en hämsko för oss.
Problemet är att det inte är hård fakta. Jag tror att det kan finnas insta-win-conditions som är kopplade till namn. Detta tror jag baserat på:
- Infon från mitt rykte.
- Liv-attributen.
- Diskussionerna kring hur mass-outande har vunnit flera spel åt byn här på wrnu.

På det kommer att ryktena kan vara falska vilket gör det ännu osäkrare. Men jag tror på teorin med övertygelse, och då måste jag också kämpa för att namnoutande ska ske med försiktighet.

Att rösta ut mig för att gröna mig tror jag inte kommer att hjälpa. Och är det inte en underlig ulv-strategi att vilja vara stenhårt emot outande? För jag kan outa mitt eget namn om det får folk att slappna av lite kring mina teorier, även om jag tror att det också är dumt.

Nässe

Myrmidon
Re: Attention alla TÖRTELS_hAtARE!

Konrad Konvalj said:
Åter i spel.

Gällande fotsoldat eller inte.

Jag läser mig till att jag är Shredder Elite, tror det står över fotsoldat?

Nu skall det läsas ikapp lite.
Fråga: menar du att du är en klass, typ Shredder Elite, eller menar du att du är Shredder himself?
(Och om du är en klass- var kommer den infon från? Jag har ingen sådan benämning...)

Nässe

Myrmidon

Möller said:
Nässe said:
Jag tror inte på Scum Tell så tidigt i spelet- det är ändå bara gissningar.
Det stämmer inte. I vad-var-det-nu-för-spel (seriöst, jag har skitdåligt minne) så scum tellade ulvarna Lu-kaazh och Vicotnik skitmycket i första rundan, vilket gjorde att vi tog två ulvar de två första rundorna.

Nässe said:
Om han dör och är grön så vet vi att rykten i stort sett är meningslöst i detta spel. Det kommer ta flera rundor innan vi fått fram alla rykten. Och i stort sett hela spelet innan vi kan räkna ut vilka som är sanna och falska. Vi måste då förlita oss på annat.
Du tror inte på att hitta scum tells och du tror inte att det går att massouta? Vad i hela Hamstad? Om tillräckligt många, gärna erfarna, spelare vill ha massoutning så är alla rykten ute innan morgondagen är slut.

Och vad skulle vi förlita oss på för något annat?
Nu var det några år sedan jag körde Ulv-spel här på forumet och jag har bara spelat ulv tidigare, men då vart det rätt meningslöst att leta ledtrådar i början- särskilt om man läste spelen i efterhand så ser man att folk svingar och slår åt alla håll.

Självklart går det att mass-outa- men de som är ulvar kommer så klart styra saker (som om de var smarta bybor). I den här tråden började tex folk prata om att vi ska tydligt skriva ut vad vi röstar på- men det trollades bort på vägen och fokus för diskussionen ändrades. Skulle kunna vara smarta ulvar, eller förvirrade bybor. Omöjligt att veta vem som styrt diskussionen på det sättet.

Sen är det väl inte riktigt det jag skriver? Om Spider har rätt så innebär det att

1. ska få ut alla rykten.
2. Ta reda på vilka som är sanna och vilka som är falska
3. Sen kan vi börja använda dem

Jag tror inte det är en meningsfull väg att gå. Om Spiders rykte är sant så tror jag inte på rykten som ett sätt att vinna spelet.

Ja, och vad vi ska förlita oss på annars är ju en intressant fråga. Du svarar ju i och för sig på din egen fråga... när du säger att scum tells är jättebra redan i första rundan.

Jag tror inte Vic satt ihop ett spel som är omöjligt för bybor- dvs det måste finnas sätt att trycka ulvarna, och om Spider är grön så tror inte jag att ryktena är rätt sätt.

Basenanji

Postd20modernist

Jag störde mig på att KK gick ut med det där förut.
Vafan, varför sa du inte bara: "Nej, jag är inte fotsoldat"?

Nu har du dragit på dig sökarljuset KK, men du kanske har många liv?

Sedan undrar jag om vi inte slösar tid på den där frågan om man är fotsoldat eller ej. Det är ju (och jag kan extremt lite om den här settingen) rätt självklart att fotsoldaterna får hjälp av rätt många andra märkliga varelser.

Nej, vad jag vill se idag är ett outande som gör så att vi kan överblicka alla deltagare. I nuläget ser jag massa tomma hål i min excelfil och det stör mig – då är det dessutom ingen vinst att vi vet någras namn/rykten, etc.

Som stickspår skulle jag gärna se att vi diskuterade ev. DTF/variant på DTF.

Och hörni! Vi MÅSTE dreva! Det måste röstas och motiveras, eftersom vi med all säkerhet har en röstsiare som kan se om folk verkligen röstar på den som de...röstar på så att säga...

Folk jag förväntar mig mer aktivitet från idag:

Arvidos
Lu-kaazh
Laowai
Möller
Tyr
xyas

Skriv! Skriv! Skriv! Vi måste ha info att analysera senare. Om ni inte skriver blir det skitsvårt att senare fatta kloka beslut.

Nässe

Myrmidon

Basenanji said:
Jag störde mig på att KK gick ut med det där förut.
Vafan, varför sa du inte bara: "Nej, jag är inte fotsoldat"?

Nu har du dragit på dig sökarljuset KK, men du kanske har många liv?

Sedan undrar jag om vi inte slösar tid på den där frågan om man är fotsoldat eller ej. Det är ju (och jag kan extremt lite om den här settingen) rätt självklart att fotsoldaterna får hjälp av rätt många andra märkliga varelser.

Nej, vad jag vill se idag är ett outande som gör så att vi kan överblicka alla deltagare. I nuläget ser jag massa tomma hål i min excelfil och det stör mig – då är det dessutom ingen vinst att vi vet någras namn/rykten, etc.

Som stickspår skulle jag gärna se att vi diskuterade ev. DTF/variant på DTF.

Och hörni! Vi MÅSTE dreva! Det måste röstas och motiveras, eftersom vi med all säkerhet har en röstsiare som kan se om folk verkligen röstar på den som de...röstar på så att säga...

Folk jag förväntar mig mer aktivitet från idag:

Arvidos
Lu-kaazh
Laowai
Möller
Tyr
xyas

Skriv! Skriv! Skriv! Vi måste ha info att analysera senare. Om ni inte skriver blir det skitsvårt att senare fatta kloka beslut.
Göttigt inlägg!!

Kan du länka till ditt excel-doc på något sätt?

Basenanji

Postd20modernist

Måste bara dubbelkolla och rensa.

Men jag lägger gärna upp det sedan!

Nässe

Myrmidon
Vimes said:
Nässe har baserat två röster på det förhatliga "rösta för information"-resonemanget. Det är en plump i protokollet, tycker jag.
Och ändå är det precis så du argumenterar när du tycker vi ska rösta ut Xyas. Konsekvent???

Cassius

Hero

xyas said:
Vimes said:
xyas: Har du klargjort varifrån din info om instawin utifrån namnen kommer? Är det ditt rykte? Din förmåga? Hur vet du det? Vad anser du om rimligheten i att rösta ut dig för att få veta om du är grön eller inte med tanke på detta? Jag menar alltså att vi måste arbeta med fluffet i det här spelet, inte minst på grund av att vi inte kommer få veta hur folk de facto röstat. Jag hatar verkligen att rösta ut folk för info, men det här är verkligen potentiellt jättestor en hämsko för oss.
Problemet är att det inte är hård fakta. Jag tror att det kan finnas insta-win-conditions som är kopplade till namn. Detta tror jag baserat på:
- Infon från mitt rykte.
- Liv-attributen.
- Diskussionerna kring hur mass-outande har vunnit flera spel åt byn här på wrnu.

På det kommer att ryktena kan vara falska vilket gör det ännu osäkrare. Men jag tror på teorin med övertygelse, och då måste jag också kämpa för att namnoutande ska ske med försiktighet.

Att rösta ut mig för att gröna mig tror jag inte kommer att hjälpa. Och är det inte en underlig ulv-strategi att vilja vara stenhårt emot outande? För jag kan outa mitt eget namn om det får folk att slappna av lite kring mina teorier, även om jag tror att det också är dumt.

Xyas, jag tycker det är dags att prata ur manen. Ge oss något hårt att gå på? Självklart ska vi inte rösta ut dig för att gröna dig, det vore idiotiskt. Vi ska rösta ut dig för att vi tror du är röd, just nu känns du grönare, men jag behöver något riktigt sagt ifrån dig, i nu läget hade ditt rykte kunna bekräfta något du har brödsmulat om sedan starten.

Nässe

Myrmidon

Basenanji said:
Måste bara dubbelkolla och rensa.

Men jag lägger gärna upp det sedan!
Såhär ser röstandet ut just nu. FYLL PÅ!!!

Röster

!Paxen: Cassius
Möller: Cassius, Nässe
Nässe: Vimes, Spider-Jerusalem
Basenanji: Vimes
LJSLarsson: Recca, Ingen, Recca
Recca: Vimes

(Är det en scum-tell att Toka är felstavat? Lite konstigt är det väl?)

Nässe

Myrmidon

Cassius said:
xyas said:
Vimes said:
- Infon från mitt rykte.
- Liv-attributen.

Xyas, jag tycker det är dags att prata ur manen. Ge oss något hårt att gå på? Självklart ska vi inte rösta ut dig för att gröna dig, det vore idiotiskt. Vi ska rösta ut dig för att vi tror du är röd, just nu känns du grönare, men jag behöver något riktigt sagt ifrån dig, i nu läget hade ditt rykte kunna bekräfta något du har brödsmulat om sedan starten.
Jag tycker Xyas varit supertydlig hela tiden, och självklart kommer hans info från ett PM som han fått från Vic- varför hänger ni upp er på detta? Om han är grön så kan det troligtvis vara hans kraft eller hans rykte som gör att han inte vill avslöja mer. Finns inte det rätt tydligt mellan raderna?

Är det märkligt att det också finns nackdelar med att outa? Så är ju alla varulvs-spel. jag grönar inte på något sätt Xyas- men i mina ögon är det mycket märkligare att Vimes hoppar på mig för att jag vill rösta ut folk för att få info, och sen argumenterar han själv på samma sätt om Xyas. Well, well...

Xyas

Swashbuckler

Cassius said:
I det du citerar skriver jag uttryckligen att det inte ær hård fakta jag har att komma med. Så det kan inte ge dig hur mycket du æn ber mig om det.

Och brødsmulning sysslar jag inte med. Har jag något att sæga så sæger jag det.

Cissi

Up to no good.

Jag kanske har snöat in helt och fel på det här man jag har inte kunnat släppa Brynolf och han blir allt rödare för mig.
Brynolf verkar veta mer än vad en del av oss andra gör. Han har fiskat efter att vi ska outa redan från start då han gick ut med att vi skulle outa allt vi hade och sedan rödar Recca. Han fortsätter med att säga att det kan vara så att allas rykten inte stämmer precis som Xyas. När Spider sedan kommer i spel så outar Spider omgående att hälften av ryktena inte stämmer och får omedelbart medhåll från Brynolf.

Brynolf fortsätter sedan med att säga att det förresten kanske inte stämmer, men jo han tycker ju att det verkar konstigt om allt skulle vara sant och landar i att han visst tror att hälften är falskt med motiveringen att det skulle bli för svårt annars.
Brynolf tar snabbt efter Spiders outning sida för honom och säger att han inte kommer rösta ut Spider, något som han sedan backar ifrån och åter igen verkar ändra sig i sitt ställningstagande.

När KK nu på morgonen tog upp att vi kanske förlorar på att dra ut på spelandet så var Brynolf den första som sa att vi inte ska ha någon brådska och återigen förespråkade han en massoutning för att därefter avsluta första rundan. Ovanpå det här så säger Brynolf att paddorna kanske vet mycket eller allt om allas rykten redan och att det därför inte spelar någon roll om vi outar eller inte. För mig är detta en dimridå där han åter igen fiskar efter information från oss som inte har outat. Detta fiske finns som en röd tråd i nästan alla Brynolfs inlägg och det enda som han tydligt gör med allt sitt deltagande är att han driver outningsfrågan. Först genom att säga att det är viktigt att vi vet allt, sedan för att det är lika bra att outa för att det ändå inte spelar någon roll för ulvarna redan vet saker. Vad då för saker? Om de visste saker så hjälper ju bara en massoutning till att hjälpa ulvarna placera ut sin ”saker” på rätt spelare. För jag kan aldrig tänka mig att Vico har gett till ulvarna vilken spelare som sitter på vilka roller. Däremot, om ulvarna vet något, så kanske de vet att ett visst namn eller rykte hör ihop med en viss powerroll och det är därför vissa driver outningsfrågan så hårt.

Jag är inte för outning i det här skedet, för jag tror att vi som by kan förlora på det då vi säljer ut våra powerroller till ulvarna och allt tal om att ”det inte spelar någon roll för ulvarna vet redan” ger mig rysningar och rödar Brynolf och Spider och till viss del Xyas även om Xyas är emot outningen per se.

En till tanke om grupper inom gruppen. Vimes och Recca stökade i början runt det här med olika grupper i gruppen och nu har det kommit på tal en tredje fraktion. Vad skulle en tredje fraktion ha för mål? Vad är deras uppdrag? Jag är inte helt benägen att tro på det här eftersom det kommer från Brynolf och han är så röd för mig men jag måste ändå fråga.

Basenanji

Postd20modernist
Arvid, ta lite sköldpadssoppa! Inte?

Jag har gått genom Arvids första poster under dag ett och oj...det var inte mycket att komma med. Jag har respekt för honom för han är smart och erfaren, lite Måns sådär, men efter vad jag har läst hittills...
[Arvids citat är kursiv text]

Emfatiskt medhåll på att röster ska delges i tråden!
Utifrån mitt fluff så tror jag att vårat fluff spelar roll.

Nähä? Skojar du? Ärligt talat Arvidos, det här är för försiktigt spelat. Nu kanske du vill hålla på något viktigt, men att säga så där är att tala onödigt mycket i dimslöjor. Dessutom tycker jag mig inte se något direkt fluff i min roll, mer än att jag har ett rykte. Slirigt som fan.

Ja, vi kan dreva som i att sätta press på en deltagare, inte sant? Däremot så kommer hens eventuella ulvkompisar kunna "hoppa på" utan att faktiskt rösta på denne, så man kan ju inte utläsa lika mycket ur vilka deltagarna säger att de röstar på.
Det gör ju det extra viktigt att vi är noga med att skriva vem vi röstar på här i tråden. Om Vico publicerar röstresultaten kan vi spåra lögnare (ulvar) därigenom, och om inte så är det iaf lättare att schabbla till det när man argumenterar för en lögn
.

Det där sista är ju bra och jag gillar alla de som tycker att det är en bra idé att dreva. Jag vet inte vem det var som menade att det var meningslöst att dreva, vilket i min inte så ödmjuka bok betyder att man vill gömma röstandet. Vi har förmodligen en röstsiare så jag tycker att det låter som en sköldpadds-strategi att inte dreva.

Jag vet inte så mycket om grupperingar, men jag gissar nästan att det måste finnas det, det finns inte så många karaktärer i fotklanen. Spelar vi i ett givet turtleverse eller flera blandade blir ju då en relevant fråga.

Vad försöker du säga här?

1) jag vet inte så mycket om grupperingar…
2) men jag gissar att det måste finnas…
3) för (jag vet att) det inte finns så många karaktärer i fotklanen (så det borde finnas grupperingar)
4) och om vi spelar i ett blandat turtleverse så borde det vara så att det finns många grupperingar

Alltså Arvid, antingen är du så smart så jag inte ens vet om att du säger smarta saker eller så är du den ängsligaste ulv jag nånsin stött på.

Jag tycker inte du är "överdrivet aggressiv". Däremot noterar jag, helt neutralt, att du kommer in i rundan genom att flytta fokus till en annan spelare, med förslaget att Vimes ska vara främst drivande. Vad tycker ni andra om den idén?

Det här är också scummigt. Att hålla på att peka så där är typiskt scum-beteende för att få andra att haka på en idé. Arvidos är inte ensam i det här spelet att göra så, men jag avskyr när han verkar vilja få folk att bli misstänksamma mot Vimes och ta mig fan om jag inte börjar tycka att Vimso blir grönare av det här.

Dessutom: vi är inte neutrala, vi vill ha ihjäl sköldpaddor. Vi vill äta de långsamt och till efterrätt tvingar vi April O'Neill att se på när vi kalasar på råttan Splinter. Vi är Shredders folk, inte FN.

Såsom varulvsspel traditionellt funkar får alla lägga en röst (+1) på någon de misstänker, och den med flest röster blir hängd. Roller med en extra röster lägger till +2 istället för +1 på den de vill hänga. Jag är ganska säker att det är så Vicotnik menar i det här spelet också.

Okejrå. det här är lite vettigare, jag har nämligen förstått Vicotnik på samma sätt.

Jag ställer mig försiktig till namn-outande, men diskuterar gärna frågan vidare. Tyr föreslog att man ger ett par bokstäver ur namnet. (Eller kanske initialerna?) Det kan ju vara vettigt, men om en törtel letar efter till exempel Krang så är kanske skadan redan skedd om en bybo avslöjar att dennes namn börjar med "K".

Det är liksom ingenting det här, mer än att du verkar skraj för att outa namn. Känsligt, huh?
Sedan den sista passagen är ju bara för att dämpa folks outande. Det är som att säga:
"Outa inte något för då kan nån få reda på känslig information!"

Vi måste ta risker, Arvid. Det är väl självklart efter att ha sett röran efter dag ett?

Okej, allvarligt: Maffia är ett psykologiskt spel, och en del av spelet är att skruva upp temperaturen (som en strategi eller på grund av ens egna paranoja-känslor) och se vad som händer. Så en del hetta blir det alltid, men man kan försöka hålla sig cool och undvika otrevligheter är alltid en bra idé.

Inte så mycket matnyttigt här va?

Jag flyttar min röst. Arvidos är inaktiv, skriver konstiga saker, försöker motarbeta outande och försöker misstänkliggöra Vimes. Plus att han verkar ha en roll som knappast liknar min.

Jag är en hygglig bybo, lojal mot Shredder. Var ligger din lojalitet Arvid?

Röst: Arvidos

Men låt oss inte stanna där. Nu börjar det roliga: vilka är dina misstänkta i dagsläget? Hur många ulvar tror du att vi har i spel? Vilka förmågor tror du finns i spel? Etc. Spill på Arvid!

Nässe

Myrmidon

Röster

Basenanji: Vimes, Arvid

FYLL PÅ!

w176

Förlorad dotter
Re: Arvid, ta lite sköldpadssoppa! Inte?

Spelet är ännu lite svårt att överblicka och få grepp om. Jag föröker hålla mig till en taktik efter första outningen att inte göra något förhastat eller något jag inte riktigt förstår konskenserna på.

Men rösta måste man på något sätt. Personligen Arvidos är fortfarande den enda som har pingat skumt för min magkänsla. Skulle han visa sig vara grön så är det inte någon stor förlust att hänga honom, för är han har inte bidragit med något vettigt ännu.

RÖST HÄNGING: Arvidos

Jag har lyft fram som ordföranden av en del, och eftersom jag vet att jag kan lita på mig, så tar jag och lägger ordföranderösten på mig själv just nu, i brist på annan kandidat jag kan lita på.

ORDFÖRANDE: w176

Nässe

Myrmidon

Röster

Basenanji: Vimes, Arvidos
W176: Arvidos

FYLL PÅ!

LJSLarsson

Hero
Outat rykte

Sitter fortfarande med telefön. :-(

Folk har tyckt jag är velig. Därför outar jag mitt rykte.

Det finns en spelare som inte har ett namn

Nu kanske folk förstår varföf jag var intresserad av namnoutande och var på folk med obskyra roller (Konrad skrev väl någon syrlig kommentar om det).
Min första teori var att det var en av turtlnara, typ att Mike (som är en slapp slacker) glömt att skaffa täckmantel. Nu har dock diskussion kring DTF kommit upp, vilket gör mig rädd och svettig eftersom mitt rykte sa spelare och inte varulv.

Folk har varit på Nässe för hans konstiga första inlägg. De pingade inte starkt för mig - jag trodde de var en stressad bybo som kom sent in i spel. Men sedan går du på att Konrad sa att han var shtrdder elite. Jag reagerade också på det och givk till tmntpedia och kollade (vilket Vimes bad oss att göra), och där står det verkligen shredder elite av någon orsak (vilket jag tror är ett fel, the elite är shredders bästa fotsoldater och förekommer bara i serien från 2003 och den svartvita Daredevil-parodin - Chrome Dome är bara en robot).
Gick du in och kollade tmntpedia innan du frågade Korad hur han tänkte?