Nekromanti Teenage Mutant Ninja Turtles (Varuvlsspel)

Cissi

Up to no good.
Re: Arvid, ta lite sköldpadssoppa! Inte?

Jag tycker inte att Arvidos har pingat så mycket, han har inte bidragit med något matnyttigt men det är det väl flera som inte har gjort? Ska vi börja tänka att ulvarna ligger lågt och bara skriver struntsaker så kommer ju alla att anklagas för ulvspel innan dagen är slut.

De grönaste för mig är så här långt, i stigande ordning: w176, KK och Basse.
w176 skulle nog vara grönare om hon var mer aktiv men i dagsläget så får jag nöja mig med det här och därför byter jag också ordföranderöst.

Ordföranderöst: Basse

Hängningsröst: Brynolf

!Paxen

Swashbuckler

w176 said:
Spelet är ännu lite svårt att överblicka och få grepp om. Jag föröker hålla mig till en taktik efter första outningen att inte göra något förhastat eller något jag inte riktigt förstår konskenserna på.

Men rösta måste man på något sätt. Personligen Arvidos är fortfarande den enda som har pingat skumt för min magkänsla. Skulle han visa sig vara grön så är det inte någon stor förlust att hänga honom, för är han har inte bidragit med något vettigt ännu.

RÖST HÄNGING: Arvidos

Jag har lyft fram som ordföranden av en del, och eftersom jag vet att jag kan lita på mig, så tar jag och lägger ordföranderösten på mig själv just nu, i brist på annan kandidat jag kan lita på.

ORDFÖRANDE: w176
Jag gillar det här. Du vågar gå emot praxisen att rösta på någon annan och röstar på dig själv. Antingen är du en vågad ulv eller så är du en bybo som kör säkert. Vilket som så är du en spelare man bör ha koll på.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Re: Attention alla TÖRTELS_hAtARE!

Nässe said:
Röster

!Paxen: Cassius
Möller: Cassius, Nässe
Nässe: Vimes, Spider-Jerusalem
Basenanji: Vimes, Arvid
LJSLarsson: Recca, Ingen, Recca
Recca: Vimes

FYLL PÅ!
Jag har inte röstat....

Vet inte vart du fått det här ifrån men jag har inte skrivit att jag röstar på någon.

Mina tankar... första rundan blir lite kaotisk troligen pga att detta spelupplägg är rätt annorlunda från tidigare. Jag har ett par tankar kring spelmekaniken och hur olika konstruktioner ser ut men jag kommer att avvakta lite till innan jag skriver dem.

Angående outning:

Jag tror att namn kan ha betydelse, dvs att ledare för olika "gäng" kan vara powerroller, jag har ingen information som stödjer detta utan det är endast spekulationer.

Rykten tror jag vi ska vara lite försiktigare med, det ger oss mycket information men ger även ulvarna information. Utifrån mitt rykte så spekulerar jag att det finns miss-information som är här för att förvirra oss och att det troligen finns någon som kan sia rykten/namn/faktion. Inte nödvändigtvis alla men någon av dom. Då vi är många så är sannolikheten att vi har många powerroller stor.

Vem jag tycker är skummast just nu?

Det finns många som flummar runt och skapar mer kaos än nödvändigt. Det är många som inte har någon riktigt struktur på vad dom skriver eller hur dom skriver det.
Jag håller på att försöka bilda mig en uppfattning.
Men jag är väldigt säker på en sak, det finns någon som kan kolla hur andra röstar, dvs sia hur en person har röstat. Varför är jag säker på detta? Jo för vi har dolda röster, och det skulle passa. Röst manipulering... inte omöjligt om än långsökt.

Recca

Femme Fatale
Re: Första up-listan

Nässe said:
Jag tror inte Vic satt ihop ett spel som är omöjligt för bybor- dvs det måste finnas sätt att trycka ulvarna, och om Spider är grön så tror inte jag att ryktena är rätt sätt.
Det här är mina tankar om det hela. Det är rätt snurrigt.

Det finns 14 rykten. Byn har rykten, ulvarna saknar dem.
Det som komplicerar det hela är att hälften av ryktena är falska. Ulvarna inser förstås snabbt (de kanske har information om att de behöver rykten för att smälta in) att de måste ljuga till sig rykten.

I det här scenariot måste nästan Spider vara grön för balansens skull. Det är rimligt att det finns falska rykten och han har information om det så hans rykte stämmer. Det vore nästan overkligt svårt för oss om det var så att ulvarna hade både rykten och information om att vissa av dem var falska.

Vicotnik har dock installerat grejer i systemet som gör att det kanske inte är smart att köra igenom alla rykten snabbt i början för att gallra fram törtlar. Så även om vi tror på ovanstående är det ju en jäkla risk, en risk som iom Spiders tidiga outning inte är så himla mycket värd för vi kan inte fånga ulvar på att fel antal ljuger ihop korrekt rykte. Unless there are 5. Men urk, för många variabler.

Men... Om ulvarna inte har rykten så skulle det samtidigt betyda att de inte hade någon information - förutsatt att man får informationen genom Rykten. Följer ni med i logiken? Om det är så att ulvarna har information som säger någonting alls så betyder det antagligen att de har det via [Rykte:] på sitt rollpm.

Alltså kan inte ulvarna ha fått information att de måste ljuga till sig rykte, eftersom då har de ju fått [Rykte:]. Eller ja. Om jag hade designat spelet skulle det se ut så, men det är kanske bara jag som tänker på symmetri i designen på såna här spel.

Vi har ju sett smarthuven förr som K.K och hans anhang i Wherewolf the Masquerade där alla åkte dit på samma lögn. Så, skulle Vicotnik designa spelet med en möjlighet att hamna i samma situation eller skulle han hinta? Om han hintar så har ulvarna rykte eftersom hintarna sker via [Rykte:] på rollpm... Och i så fall har ulvarna rykten.

Det kan förstås vara nån variant där en ensam ulv har ett rykte som säger att de måste ljuga ihop rykte. That would make sense too.

Med andra ord: Att tvinga ut rykten är inte positivt för byn.

w176

Förlorad dotter

!Paxen said:
w176 said:
Spelet är ännu lite svårt att överblicka och få grepp om. Jag föröker hålla mig till en taktik efter första outningen att inte göra något förhastat eller något jag inte riktigt förstår konskenserna på.

Men rösta måste man på något sätt. Personligen Arvidos är fortfarande den enda som har pingat skumt för min magkänsla. Skulle han visa sig vara grön så är det inte någon stor förlust att hänga honom, för är han har inte bidragit med något vettigt ännu.

Jag har lyft fram som ordföranden av en del, och eftersom jag vet att jag kan lita på mig, så tar jag och lägger ordföranderösten på mig själv just nu, i brist på annan kandidat jag kan lita på.

Jag gillar det här. Du vågar gå emot praxisen att rösta på någon annan och röstar på dig själv. Antingen är du en vågad ulv eller så är du en bybo som kör säkert. Vilket som så är du en spelare man bör ha koll på.
Något värt att notera är att för Ulvarna är det ordföranderösten mycket viktiga än för byborna.

Att ha 14 eller 15 bybosröster är inte så stor skillnad för byborna.

Att ha 4 eller 5 ulvröster kan vara oerhört viktigt skillnad hur mycket påvekan man kan ha i spelet för ulvarna.

Vikten av ordförande rösten kommer dessutom bli större och större desto längre spelet pågår.

Nässe

Myrmidon
Re: Outat rykte

LJSLarsson said:
Folk har varit på Nässe för hans konstiga första inlägg. De pingade inte starkt för mig - jag trodde de var en stressad bybo som kom sent in i spel. Men sedan går du på att Konrad sa att han var shtrdder elite. Jag reagerade också på det och givk till tmntpedia och kollade (vilket Vimes bad oss att göra), och där står det verkligen shredder elite av någon orsak (vilket jag tror är ett fel, the elite är shredders bästa fotsoldater och förekommer bara i serien från 2003 och den svartvita Daredevil-parodin - Chrome Dome är bara en robot).
Gick du in och kollade tmntpedia innan du frågade Korad hur han tänkte?
Jag har kollat på den här sidan för att se vad namnen är. Visste inte att det fanns en bättre. Har missat att Vimes tipsat om en sida.

Cissi

Up to no good.

w176 said:
!Paxen said:
w176 said:

Något värt att notera är att för Ulvarna är det ordföranderösten mycket viktiga än för byborna.

Att ha 14 eller 15 bybosröster är inte så stor skillnad för byborna.

Att ha 4 eller 5 ulvröster kan vara oerhört viktigt skillnad hur mycket påvekan man kan ha i spelet för ulvarna.

Vikten av ordförande rösten kommer dessutom bli större och större desto längre spelet pågår.
+ 1

Därför är det så mycket viktigare att ordföranderösten hamnar hos byn. ulvarna har redan fördelen i att kunna samordna via PM, vi kan inte ge dem det här också.

Bra spelat w176! :gremsmile:

Nässe

Myrmidon

Spider- jag vet att du inte röstat. jag har röstat på dig (efter att jag röstade på Vimes)

Så vem röstar du på?

Röster

Basenanji: Vimes, Arvidos
W176: Arvidos
Tjavva: Brynolf

FYLL PÅ!

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler

Nässe said:
Spider- jag vet att du inte röstat. jag har röstat på dig (efter att jag röstade på Vimes)

Så vem röstar du på?

Röster

FYLL PÅ!
Då förstår jag... du gör den tvärtemot hur det brukar vara....

Nässe

Myrmidon

Som sagt ett tag sedan jag var med- då gjordes den såhär.

jag vill kunna se hur man ändrar sina röster. LJSLarsson till exempel...

Recca

Femme Fatale
Re: Outat rykte

LJSLarsson said:
Sitter fortfarande med telefön. :-(

Folk har tyckt jag är velig. Därför outar jag mitt rykte.

Det finns en spelare som inte har ett namn

Nu kanske folk förstår varföf jag var intresserad av namnoutande och var på folk med obskyra roller (Konrad skrev väl någon syrlig kommentar om det).
Min första teori var att det var en av turtlnara, typ att Mike (som är en slapp slacker) glömt att skaffa täckmantel. Nu har dock diskussion kring DTF kommit upp, vilket gör mig rädd och svettig eftersom mitt rykte sa spelare och inte varulv.

Folk har varit på Nässe för hans konstiga första inlägg. De pingade inte starkt för mig - jag trodde de var en stressad bybo som kom sent in i spel. Men sedan går du på att Konrad sa att han var shtrdder elite. Jag reagerade också på det och givk till tmntpedia och kollade (vilket Vimes bad oss att göra), och där står det verkligen shredder elite av någon orsak (vilket jag tror är ett fel, the elite är shredders bästa fotsoldater och förekommer bara i serien från 2003 och den svartvita Daredevil-parodin - Chrome Dome är bara en robot).
Gick du in och kollade tmntpedia innan du frågade Korad hur han tänkte?
Ja vänta nu. Shredder Elite är ju ett namn väl. Hur kan han ha dubbla namn?

Nässe

Myrmidon

Nässe said:
(Är det en scum-tell att Toka är felstavat? Lite konstigt är det väl?)
Inget konstigt med det här- att man stavar fel till sitt eget namn?

Vimes

Sillkung

Nässe, som varit allmänt usel i övrigt, har i varje fall börjat fokusera diskussionen mot utröstningen. Och det är bra tror jag. Däremot är det märkligt att han inte ser skillnad på hur jag resonerar kring xyas och hur han resonerat och agerat kring mig och Spider (var det väl?). Nu har xyas utvecklat sig lite, och jag har en gissning på ungefär vad det handlar om. Hade det varit så att xyas hade sagt att han hade ett rykte som sa honom att det var dåligt att outa namn hade jag varit mer skeptisk, men nu är jag beredd att tro honom tills vidare. Däremot skulle jag vilja se xyas resonera om vad vi istället ska outa.

Jag funderar med det här med att dreva. Jag är skeptisk, men vi kanske får göra ett försök? Köra på i vanlig ordning med röster? Känns som det lätt blir en papperstiger av det bara.

Drevet mot Arvidos är bra. Han har inte sagt något om sig själv och han har varit väldigt lite inblandad i diskussionen.

SJSLarsson tycker jag har pingat tidigare, men jag kan inte riktigt sätta fingret på det. Nu har han outat ett rykte, som alla tolkar som DTF ser det ut som. Det kan också vara så att Larsson är ulv och bara hittar på. Det är ju tyvärr så att rykten är väldigt lätta att ljuga om, efter Spiders outning.

Det leder mig till att tro att vi inte ska dreva efter rykten heller, eftersom ett outat rykte inte kommer säga något om personens fraktionstillhörighet. Och namn har vi anledningar att tro är direkt dåligt att outa. Mitt förslag är således:

Vi börjar dreva. Bygger drevmomentum mot någon. Det vi vill ha i outningsväg är FÖRMÅGA.

Jag är helt på att hänga på Basse, så:
Röst: Arvidos

Nässe

Myrmidon

Vimes:

Såhär skriver du i ditt andra inlägg:

* ALLA RÖSTER SKA OCKSÅ DELGES I TRÅDEN. Allt annat är dumheter. Öppenhet och ärlighet är byns bästa vapen.
har du tänkt om sen dess?

och vem som är usel vet vi först efter att spelet tar slut.

Röster

Vimes: Arvidos

FYLL PÅ!

Vimes

Sillkung

Nässe said:
Såhär skriver du i ditt andra inlägg:

* ALLA RÖSTER SKA OCKSÅ DELGES I TRÅDEN. Allt annat är dumheter. Öppenhet och ärlighet är byns bästa vapen.
har du tänkt om sen dess?
Vad menar du? Jag menar självklart fortfarande att alla röster ska delges i tråden. Det duger inte at tkomma nästa runda och säga att man röstade på något man inte skrivit att man ska rösta på. På vilket sätt har jag gjort intryck av att ha ändrat mig?

Xyas

Swashbuckler

Vimes said:
Däremot skulle jag vilja se xyas resonera om vad vi istället ska outa.
Ja du, det ær inte så sjælvklart. Liv kænns inte særskilt informativt att prata om. Rykten ligger ju næra till hands och ger ett intressant diskussionsunderlag i vars diskussion vi kan leta scum tells. Før æven om ulvarna inte har rykten så verkar de vara så diversifierade och osækra att det nog kan vara svårt att hitta løgnare på bara det. Førmåga ger ju hårdare info i så fall.

Och det ær ju oundvikligt att vi kommer att ægna oss åt namn-outning. Jag vill bara att vi ær førsiktiga med det och håller koll på eventuella reaktioner folk har på de namn som outas.

Och jag ær med på att førsøka dreva så gott det går i det hær upplægget.

Røst: arvidos

Nässe

Myrmidon

Du börjar med att bestämt slå fast att det ska göras.
Sen gör du det inte själv

Gör det inte själv

Gör det inte själv

Sen när jag trycker på att det ska göras så är det tveksamt, och en papperstiger, och uselt spel.

Sen fetstilar du som om det är du som driver det hela. (och kastar dessutom in att Förmågor ska outas, vilket ju verkar helt.. mongo)

Cassius

Hero
Re: Första up-listan

xyas said:
Cassius said:
Xyas, jag tycker det är dags att prata ur manen. Ge oss något hårt att gå på? Självklart ska vi inte rösta ut dig för att gröna dig, det vore idiotiskt. Vi ska rösta ut dig för att vi tror du är röd, just nu känns du grönare, men jag behöver något riktigt sagt ifrån dig, i nu läget hade ditt rykte kunna bekräfta något du har brödsmulat om sedan starten.
I det du citerar skriver jag uttryckligen att det inte ær hård fakta jag har att komma med. Så det kan inte ge dig hur mycket du æn ber mig om det.

Och brødsmulning sysslar jag inte med. Har jag något att sæga så sæger jag det.
Fast något hårt hade varit är ditt rykte? Du kanske har släppt det innan och jag i min trötta hjärna missat det. Sorry i såfall.

Angående röstningar i allmänhet:

Jag gillar skarpt Basses och w176 inlägg. Bra att vi köttar igång ett ordentligt drev. Jag är game på det.

Röst: Arvidos

Angående Paxens röst på mig:

Paxen! motiverar i princip inte sin röst på mig och havererar vidare, kul för dig karate kid. Hade du tänkt försöka hjälpa till också?

Nässe

Myrmidon

Röster