Varför bör man definera det? Vad vinner vi på det?Fast då börjar jag bli nyfiken på hur friform bör definieras.
Varför bör man definera det? Vad vinner vi på det?Fast då börjar jag bli nyfiken på hur friform bör definieras.
Givetvis får du påstå att rollspel definitionsmässigt måste ha regler och jag kan definera dig som ett granatäpple, men båda påståendena saknar relevans eftersom resten av samhället tycker tvärt emot. De definitionerna, som med alla som försöker definera något smalare eller helt annorlunda än det gängse, kan bara få ett värde i en mindre grupp där alla enas om den definitionen.Det leder väl lika långt som att påstå motsatsen.
För att mina uppslagsböcker gör det.Citat:
Nu lägger du konstiga saker i min mun.
Nej det gör jag inte. Jag ansåg att betydelsen "skådespel" var relevant men den klippte du bort och hävdade att uppslagsboken påstår att spel måste ha regler.
Jag tackar för den inlindade komplimangen.Det här är dessutom ett av de få tillfälen där det faktiskt går att bevisa att du har fel:
Jag köper inte premissernas relevans. Mitt perspektiv är spelperspektivet. Jag definierar (med NE) spel så att de syftar till underhållning och använder regler.Premiss 1: Psykologer genomför ibland en aktivitet de kallar rollspel.
Premiss 3: Psykologerna har rätt att kalla denna aktivitet rollspel om de vill.
Premiss 2: Denna aktivitet av psykologerna kallad rollspel använder inte regler av den typ som vanliga brädspel har.
Om du köper premisserna följer:
En aktivitet behöver inte ha regler av den typ som vanliga brädspel har för att kallas rollspel.
Möjlighet att kommunicera inom ändliga tidrymder.Citat:
Fast då börjar jag bli nyfiken på hur friform bör definieras.
Varför bör man definera det? Vad vinner vi på det?
Flertalet grupper har släppt egna defentioner på vad friform är för dem. Själv skulle jag helst vilja använda Frispels tankar i ämnet, men det är inte almänt språkbruk för det. Ofta brukar även friformsscenarion ha inkluderat sina egna regler för hur just det scenariot funkar.Fair enough. Om friform har regelböcker kan jag gott kalla dem spel och rollspel. Fast då börjar jag bli nyfiken på hur friform bör definieras.
Medan vi som sysslar med det och "traditionella" RPG-rollspel uppfattar det som inte så skillt... Känns som vi borde ha lite mer pejlFör att återknyta till friformen, så uppfattar jag det utifrån som ett fenomen som är tillräckligt olikt "traditionella" RPG-rollspel för att behöva en egen term
Det är ju det jag sagt hela tiden! Alltså kan man inte säga att rollspel måste ha speliga regler.Jag menar att följden blir att vi nu har två (minst) olika saker som kallas rollspel.
Delvis för att "live action role playing game" är otympligt. Mycket LARP i USA och England är dessutom ohyggloregligt (inte riktigt lika regligt som exempelvis Rolemaster, men när de faktiskt tillhandahåller en regelbok om 40-50 sidor vid första registreringen är de definitivt INTE friform).En del av problemet har dock med kommunikationen att göra: utrikisarna har en jättebra kategorisk och definierande term, "role playing game". Vi har ett mer tvetydigt "rollspel". Observera till exempel att utrikisarna utelämnar "game" från sin term för levande rollspel, "live action role playing".
Jag vill bara säga att det är en återvändsgränd. Den där definitionen finns nämligen bland annat till för att separera det olympiska spelet Brottning (en underhållande kraftmätning som använder vissa regler för att de tävlande inte skall skada sig) med brottningssituationer i stridssammanhang där man försöker skada eller döda varandra.Mitt perspektiv är spelperspektivet. Jag definierar (med NE) spel så att de syftar till underhållning och använder regler.
Friform är en undergrupp i rollspelsbegreppet, precis som bordsrollspel är en annan undergrupp. (Hmm... om du vill ha en definierande term på svenska för det du syftar på när du säger "RPG" så kanske bordsrollspel är lämpligt.)Vad det egentligen handlar om är förstås hur man skall infoga nya begrepp i gamla begreppshierarkier. Rollspel i bemärkelsen RPG är hyggligt nytt, även om det nu börjar få några år på nacken. Friform är som jag förstår det ännu nyare som ord. Skall endera begreppet inordnas under ett existerande eller skall de bli helt nya kategorier?
Regellöst rollspelande kanske inte är ett regelspel men det är fortfarande ett rollspel. Accepterar du inte att spel även kan användas i betydelsen "Vilken roll spelar hon i den nya uppsättningen a Hamlet?", där spela betyder ungefär gestalta. Det är nämligen en av delbetydelserna i ordet rollspel och dessutom den innebörd som var först.Det är rolltagande som inte behöver regler för att utövas (med reservation för att det kanske trots allt behövs skrivna regler...). Jag menar då att regellöst rolltagande för nöjes skull är något annat än ett spel.
...fast jag personligen tycker fortfarande att Game borde översättas med Lek istället.I engelskans "Role Playing Game" betyder Playing gestalta och Game regelspel.
Jo, jag brukar använda den termen ibland utanför bordsrollspelardominerade miljöer som den här. Annars tänker folk oftast på datorrollspel. Här på forumet blir det av slöhet lätt att droppa "bords-", vilket bidrar till sådana här intressanta trådar.(Hmm... om du vill ha en definierande term på svenska för det du syftar på när du säger "RPG" så kanske bordsrollspel är lämpligt.)
Så lite eler mycket som du & din grupp vill ha. Helt enkelt.Frågan jag har att ställa är hur mycket regler behöver man egentligen?
Jaha, ja. Ja, ingen av dessa punkter strider på något sätt mot min rollspelsdefinition. Då får jag väl helt enkelt börja acceptera friform som en något liberal men fullt rumsren del av rollspelshobbyn.Vanliga ståndpunkter brukar vara (enligt min uppfattning) bl a:
-Regellätthet, eller skillt från kommerisella system
-Mer agerande
-Tärningslöst rollspel
-Multipla karaktärer
-Nya sätt att rollspela
Nja, NE skiljer på spel och idrott (där det sistnämnda kräver kroppsliga prestationer eller färdigheter). Men du visar också på att begreppet 'regler' också behöver definieras noga.Citat:
Mitt perspektiv är spelperspektivet. Jag definierar (med NE) spel så att de syftar till underhållning och använder regler.
Jag vill bara säga att det är en återvändsgränd. Den där definitionen finns nämligen bland annat till för att separera det olympiska spelet Brottning (en underhållande kraftmätning som använder vissa regler för att de tävlande inte skall skada sig) med brottningssituationer i stridssammanhang där man försöker skada eller döda varandra.
Jovisst accepterar jag att spel kan ha den betydelsen också, liksom jag accepterar att spel också kan betyda glapp mellan axel och nav. Vad det gäller är istället vilka av orden 'rollspels' och 'spels' många betydelser som hör ihop och vilka som inte gör det.Regellöst rollspelande kanske inte är ett regelspel men det är fortfarande ett rollspel. Accepterar du inte att spel även kan användas i betydelsen "Vilken roll spelar hon i den nya uppsättningen a Hamlet?", där spela betyder ungefär gestalta. Det är nämligen en av delbetydelserna i ordet rollspel och dessutom den innebörd som var först.
Olympiska spelen?Nja, NE skiljer på spel och idrott