Krilles Klampande Kaos i Klaveret
"Framförallt förutsätter det ett gemensamt symbolspråk."
Det tar jag för givet att både du och jag och alla andra spelledare värt namnet kan få fram med sin spelledarteknik. Visst, det går inte fram så tydligt i ren text här på internet, men när jag skriver ett exempel så gör jag det åt andra spelledare som får tänka lite själva och försöka lista ut hur det kan komma att låta under mina spelsessioner. Jag älskar när jag får fantisera lite kring andra forumiters exempel, nämligen.
Det är förstås inte svårt att hitta fel och otydligheter i dessa exempel om man aktivt letar efter dem, men har man den inställningen så är man nog inte sugen på en givande diskussion överhuvudtaget.
"Poängen är att de symbolerna ligger i ett gemensamt symbolspråk (adjektiv i det svenska språket). "Kattflickor" och "stadsalv" gör det inte, och är således värdelösa för kommunikation."
Det är här jag inte håller med. Jag vill inte höra spelledaren bestämma vad jag ska tycka med min rollperson. Inte heller vill jag som spelledare bestämma över mina spelares rollpersoner. Jag vill därför inte spinna för hårt på otvivelaktiga bestämda beskrivningar. Stadsalven är inte en "dryg, fåfäng, arrogant stropp" om inte du vill att han ska vara det. Han är inte en "lockande, förförisk, uppvaktande libertin" om inte du vill det. Spelarna får bilda sina egna uppfattningar. Jag vill bara ge tillräckligt med information för att få igång spelarnas fantasi, sedan använder jag detta fantastiska symbolspråk som kan förstärka alla möjliga sorters intryck.
Men så ogillar jag ju att påtvinga känslor på rollpersonerna i alla lägen. Du vet, skräcktabeller och sån't.
"Fundera på varför du valde att stoppa in symbolerna från det gemensamma symbolspråket (adjektiven), och inte nöjde dig med raserna. Var det kanske för att raserna inte räckte till för det du ville förmedla?"
För att symbolen "stadsalv" kan rymma väldigt mycket. Det kan både vara en libertin, en stropp, en pragmatisk köpman, en lidelsefull njutningssökare, en svartsynt cyniker, en plågad ädling, en makfullkomlig despot osv osv osv... Jag använder bara tillräckligt med adjektiv och adverb för att knuffa spelarna i någon riktning och visa ungefär vilken sorts stadsalv jag pratar om. RESTEN, alltså själva magin, får ske i spelarnas huvuden.
När det gäller "troll" så funkar det inte på samma sätt. De är bara "troll", liksom. Stereotypen är fast, såsom huggen i sten. Adjektiven fyller inte samma funktion. Föreställningen är klar från start.
En "stadsalv" är däremot ett kärl som kan rymma en rad olika saker. När man gett symbolen en knuff så börjar den rulla utför berget och kan med tiden bli en stor snöboll som hela tiden växer i omfång.
/Rising