Rising
Vila i frid
Britter och Drakoniter
"Främst är det för mig som världsskapares skull, förstås, för som den dockskåpsfantast jag är (åtminstone när det gäller världsskapande) så känner jag att det tusan så mycket mer tillfredsställande att konstruera något som känns som en verklig dle av en vekrlig värld, än att bara måla dit några karaktärsdrag på en tom duk för att kunna visa den för mina spelare så att de ska kunna säga "oooh" och "aaah"."
Du är väldigt lik Ymir i det avseendet. Jag har svårt att se rollspel ur ett sådant fågelperspektiv. Jag är mer intresserad av rollspel i det lilla formatet. Alltså det som rör rollpersonens liv och relationerna med dennes närmaste. Läran om Hur Allt Hänger Ihop känns väldigt främmande för mig. Jag begriper inget om sånt ens i vår verkliga värld. Varför lagar engelsmän sådan äcklig mat, till exempel? Jag vet inte. Det är inte viktigt för mig att veta, men jag fullkomligen älskar att se hur de kan misslyckas med de enklaste av maträtter. Det är främmande, det är obegripligt och det är häftigt. Så funkar min syn på den verkliga världen.
Så när jag besöker Chronopia vill jag inte ha en massa föreläsningar uti Läran om Hur Allt Hänger Ihop -jag ser allt ur en personligare synvinkel istället. Varför har drakoniterna sådana konstiga hus? Det vet jag inte, lika lite som jag begriper varför amerikaner vill ha ketchup på allt de äter, men jag gillar att det är så! Det är det där häftiga och nya, främmande och exotiska som jag gillar. Genom att förklara allt så blir det bara tråkigt.
Dockskåpsfantasyns infantila önskan att betrakta ett Allt ur fågelperspektiv och skapa en värld där det inte finns något oförklarligt tycker jag bara är trist. Jag är mycket mer förtjust i det lite främmande, obegripliga och det jag inte kan begripa mig på. Hur ser en utekväll egentligen ut i Chronopia? Blir alver smickrade eller äcklade när de uppvaktas av människor? Hur går det till när några människor drar ner deras ljusalvspolare till en dvärgtaverna och låter henne dricka mörkt, mustigt dvärgaöl för första gången? Vilken ungdomskultur har drakoniter?
Den där sortens frågor, de lite mer mänskliga och lågmälda, de inspirerar mig, men vetenskapliga förklaringar på en massa historia och sånt... Nä, det är så distanserat. Fågelperspektiv. Marionettrollspel. Dockskåpspill.
Det mänskliga tilltalar mig mer. Tänk dig ett folk som bor på en ö där det regnar hela tiden, vars nobless bor i dragiga kåkar och jagar räv som förströelse. De lagar skitäcklig mat men de har de bästa komikerna och den bästa klubbkulturen i världen. Häftigt, va? -Ja! Vill du ha en historisk förklaring till varför det är på det här viset? -Eh, nej! Vem bryr sig? Jag vill ha mer av the good stuff!
/Rising
som gillar drakonitbyggnader, men som skiter i anledningen till varför de bor sådär.
"Främst är det för mig som världsskapares skull, förstås, för som den dockskåpsfantast jag är (åtminstone när det gäller världsskapande) så känner jag att det tusan så mycket mer tillfredsställande att konstruera något som känns som en verklig dle av en vekrlig värld, än att bara måla dit några karaktärsdrag på en tom duk för att kunna visa den för mina spelare så att de ska kunna säga "oooh" och "aaah"."
Du är väldigt lik Ymir i det avseendet. Jag har svårt att se rollspel ur ett sådant fågelperspektiv. Jag är mer intresserad av rollspel i det lilla formatet. Alltså det som rör rollpersonens liv och relationerna med dennes närmaste. Läran om Hur Allt Hänger Ihop känns väldigt främmande för mig. Jag begriper inget om sånt ens i vår verkliga värld. Varför lagar engelsmän sådan äcklig mat, till exempel? Jag vet inte. Det är inte viktigt för mig att veta, men jag fullkomligen älskar att se hur de kan misslyckas med de enklaste av maträtter. Det är främmande, det är obegripligt och det är häftigt. Så funkar min syn på den verkliga världen.
Så när jag besöker Chronopia vill jag inte ha en massa föreläsningar uti Läran om Hur Allt Hänger Ihop -jag ser allt ur en personligare synvinkel istället. Varför har drakoniterna sådana konstiga hus? Det vet jag inte, lika lite som jag begriper varför amerikaner vill ha ketchup på allt de äter, men jag gillar att det är så! Det är det där häftiga och nya, främmande och exotiska som jag gillar. Genom att förklara allt så blir det bara tråkigt.
Dockskåpsfantasyns infantila önskan att betrakta ett Allt ur fågelperspektiv och skapa en värld där det inte finns något oförklarligt tycker jag bara är trist. Jag är mycket mer förtjust i det lite främmande, obegripliga och det jag inte kan begripa mig på. Hur ser en utekväll egentligen ut i Chronopia? Blir alver smickrade eller äcklade när de uppvaktas av människor? Hur går det till när några människor drar ner deras ljusalvspolare till en dvärgtaverna och låter henne dricka mörkt, mustigt dvärgaöl för första gången? Vilken ungdomskultur har drakoniter?
Den där sortens frågor, de lite mer mänskliga och lågmälda, de inspirerar mig, men vetenskapliga förklaringar på en massa historia och sånt... Nä, det är så distanserat. Fågelperspektiv. Marionettrollspel. Dockskåpspill.
Det mänskliga tilltalar mig mer. Tänk dig ett folk som bor på en ö där det regnar hela tiden, vars nobless bor i dragiga kåkar och jagar räv som förströelse. De lagar skitäcklig mat men de har de bästa komikerna och den bästa klubbkulturen i världen. Häftigt, va? -Ja! Vill du ha en historisk förklaring till varför det är på det här viset? -Eh, nej! Vem bryr sig? Jag vill ha mer av the good stuff!
/Rising
som gillar drakonitbyggnader, men som skiter i anledningen till varför de bor sådär.