Rickard
Urverk speldesign
Har Riotminds skrivit på Wikipedia? :) [NT]
/Han som kan säga att den bindgalne personen där kallas Theo
/Han som kan säga att den bindgalne personen där kallas Theo
Ptroo! "Faktum"? Du har ingen fakta, utan här presenterar du återigen en annan fördom om vad du anser att "allsmäktighet" innebär.Och faktum kvarstår, om man har en allsmäktig gud kan han lösa saker på ett bättre vis som inte inkluderar alla människors lidande
Det här förutsätter att "bra" kan mätas på en linjär skala. Lyckoindex:4 är mindre än Lyckoindex:8. Om Gud inte ger oss alla oändligt lyckoindex så är han tjaskig!så länge han är allsmäktig alltid kan göra något bättre.
Jag tycker du är orättvis. Braidsmamma säger inte att hans åskådning leder till en bättre värld än någon annans, han säger bara att han känner en förtröstan till något (=Gud) som vi inte har vetenskapliga belägg att uttala oss om.Det där låter som vissa rollspelsmakare säger om sitt rollspelssystem. "Mitt system har allt det där förutom att det inte har de där där nackdelarna som du snackar om".
Himlen kanske inte hade upplevts vara ett paradis om vi alla hade placerats där från början? Jag personligen kan relatera till det; jag njuter nämligen mer av att ha förtjänat något än att bara få det utan vidare.Om allting är bra i himlen, varför placeras inte alla där från början?
Nja, vad jag pekade på var att även om inte religiös tro är vetenskapligt i betydelsen "går att falsifiera" så är även vetenskapen i sina grundfundament också såväl logiskt motsägelsefull (läs: Gödels ofullständighetsteorem) som empiriskt öppen för motsägelsefulla tolkningar (läs: Goodmans paradox). Därför är det inte av nödvändighet så irrationellt att vara religiös som många kan göra gällande.Rising! Ditt inlägg har just bekräftat att religion är öppet för personliga tolkningar och att den rymmer motsägelser!
Det kan bero på att helvetet officiellt avskaffades i Svenska kyrkan någon gång på 70-talet (79?).Helvetet hör jag så sällan om från moderna kristna, (särskilt då om helveten för otrogna) så det kan jag inte svara på.
Den sortens tvivel ses väl som en svag eller vacklande tro? Ett tvivel som ska övervinnas på något sätt? Men visst, jag håller med om att även religionerna ständigt prövas och omformas, men på ett mer allmänt plan.Religiös tro, skulle jag däremot säga förutsätter tvivel och ifrågasättande. Om man inte ifrågasätter sina åsikter och upplevelser tar man dem inte heller på allvar. De flesta kristna jag känner ägnade tiden närmast kring när det blev kristna till att tvivla på guds existens. När den frågan lugnat sig tvivlar man istället på om gud är god och om gud bryr sig om människan och så vidare. Man slutar aldrig tvivla på saker även om det hela ligger på ett mer känslomässigt plan än när en forskare tvivlar på sin nya teori kring gravitationen.
När den kommer vid en tillräckligt trång plats i V:et eller spalten; kommer den finna sig och spridas och göra stort hål i väggen eller bränna ett sig-själv-brett hål i spalten/V:et?Och vad ni än gör, använd inte en laserpistol. Det blir så fula hål i väggarna då.
Jag verkar dömd att skriva off topic-repliker till dina inlägg idag men skrev inte Tom Lehrer en låt om just Lobachevsky?(Och jag vill ha en action figure av Lobachevsky, som med en icke-Euklidisk linjal choppar huvudet av Euklides när man trycker på en knapp. Tyvärr verkar inte sådana finnas att köpa.)
Jajamensan, men den är lite orättvis mot honom. Lehrer (som själv är matematiker) har själv sagt att han valde honom för att sången var en tribut till en Danny Kaye-sång som Stanislavsky, och namnet var ganska likt Stanislavsky.Jag verkar dömd att skriva off topic-repliker till dina inlägg idag men skrev inte Tom Lehrer en låt om just Lobachevsky?
Givetvis vet jag inte exakt vilka åsikter du sitter på.Det där var ju verkligen att lägga åsikter i min mun som du inte har en aning om att jag har eller inte. Vänligen upphör med den ovanan.
Faktiskt enligt bibeln jo. Eller vi skapar inte katastrofer eller framkallar dem med synd men de är framkallade av synd. Jag låter bibeln.se visa oss en del av syndafallsberättelsen.Jag hoppas jag har fel, men... menar du att det är vi som skapar cancer och jordbävningar? Eller att de dyker upp som en konsekvens av våra synder?
Nja... Det är faktiskt inte så bra. Jag gjorde så där hela tiden de första åren på forumet (och ibland gör jag det än idag) och det leder faktiskt inte så ofta till den typen av bra diskussioner som du talar om. Efter ett tag läste jag en bok av Arne Naess där jag hittade ett par bra riktlinjer för hur han tyckte man skulle bedriva diskussioner; och en av dem var (fritt citat) "argumentera inte mot påhittade meningsmotståndare", vilket jag kommit att hålla med om.Ett bra sätt att skapa diskussion är att utveckla någons tankebanor.
Hur förklarar du då de uppenbara förändringarna i attityd hos gud om man ser till judarnas bibel (mera känt som gamla testamentet för oss) och vår bibel (nya testamentet)? Menar i gamla testamentet är det folkmord och sju års plågor som gäller för de som inte gör som gud säger. I nya testamentet är det snarare plyshig skäggig mysfarbror som gäller.Skulle Gud förändras (något som självklart inte kanhända) så skulle även vad som är gott förändras.
Risisng har redan gått igenom frågan lite men det är ju inte riktigt så enkelt.En troende kan i princip bortförklara allt som han eller hon inte förstår med att "det är guden X:s vilja som vi vanliga människor är för korkade för att förstå", praktiskt förvisso, men den inställningen för knappast samhället framåt. Varför utveckla medicin? Gud måste ju ha skapat sjukdomarna av en anledning? Varför försöka flyga? Om Gud ville att vi skulle flyga så hade han givit oss vingar. Varför hjälpa fattiga och utslagna? Det hade inte varit fattiga och utslagna om inte det varit Guds vilja.
I did not know... spännande.... jag är inte så inne i svenskkyrkliga kretsat och var inte född 79Det kan bero på att helvetet officiellt avskaffades i Svenska kyrkan någon gång på 70-talet (79?).