Meh. Det finns ju inget kvar att diskutera då ju.
Att kritisera institutioner, värderingar och åsikter måste få vara ok. Att kritisera människorna bakom värderingarna och åsikterna är däremot aldrig ok.
"Judar är snikna och giriga" - fel.
"Judendomen förespråkar omskärelse" - korrekt.
Jag förstår att God45 reagerar. Det är ett så utbrett hat mot religiösa i vårt "sekulariserade" samhälle, framförallt på nätet där hetsjakten är förskräcklig på flera ställen. Många ateister angriper diskussionen som om de själva hade en egen religion som står över alla andras och legitimerar ateisterna att skriva hur idiotiska andra av annan uppfattning är. För många gånger får kristna och, kanske ännu oftare, muslimer höra att de är dumma i huvudet av en eller annan anledning. Men även om jag förstår att God45 reagerar så tycker jag att vi måste värna om rätten att kunna kritisera religioner och andra åskådningar. Men vi måste också värna om individens rätt till sin åsikt.
Utan att veta varför God45 blev avstängd spekulerar jag i att han blev det för att han angrep sverigedemokrater som person och grupp, och inte deras värderingar och politik. På samma sätt bör en moderator i vrållådan bannas om hen angriper kristna som person och grupp. Men, återigen utan att veta hur det ligger till, så antar jag att moderatorn kritiserade religionen, värderingarna och åskådningen, och inte personerna bakom den.
/Mukwa