Ursäkta. Det blev långt och lite fladdrigt. Jag hoppas andemeningen går fram.
Grisodlar'n said:
Att använda uttrycket islamofobi (som myntades av en militant imam i Finsbury Park) är bara ett billigt retoriskt knep för att undvika att diskutera islam på djupet, en politisk våldsideologi förklädd till religion.
Några inledande frågor: Hur många muslimer känner du? Hur många vänner har du som är muslimer? Vad säger de när du påstår ovan nämnda?
Om du inte känner några så tycker jag det är din plikt att lära känna några och diskutera dessa frågor med dem.
(Jag har själv gjort det till min plikt att lära känna några SD-människor för att kunna diskutera med. Det är mitt personliga (och samhällsmässiga) ansvar att göra det!)
Om man hävdar att en av världens största religioner är en politisk våldsideologi då tycker jag att man generaliserar alldeles för mycket. Jag kollade idag på klippet där Vilks visar sin porr-inusuinerande muhammedfilm i Uppsala (jag tycker han har rätt att göra det, men det är sjuukt provokativt (och därmed dumt/dåligt/töntigt att göra det)). De muslimer som var där (de som står och skriker i filmen) var bindgalna. Det var läskigt att se. Men! Men! Men.. jag hävdar att det inte är för att de är muslimer. Alla muslimer är inte bindgalna. Alla muslimer är inte emot yttrandefrihet. Ingen av de muslimer jag känner eller träffat har varit våldsamma personer. Faktum är att jag skulle klumpa samman dessa bindgalna människor i filmen med högerextremister i t.ex. Sverige. Precis samma grupp. Unga, aggressiva män (främst män) som känner sig felbehandlade av samhället, känner att någon trampar på deras "sanning".
Vilks beter sig som ett as. En stor mängd (rabiata) muslimer bränner Sverige flaggor och lovar att mörda honom. Men! Men. Men, en betydligt större mängd muslimer gör inget särskilt. De säger (tänker jag mig),
"den där Vilks är ett jävla as, detta är en provokation mot mig och min tro. Men om det är vad den tönten vill göra så fine."
Och om jag var muslim så skulle det värsta inte vara att Vilks gjorde ett angrepp på min tro. Han beter sig som ett as, men det kan jag ta. Utan snarare faktumet att främlingsfientlighet och anti-islam växer allt starkare i västvärlden. Hur man pratar om Muslimer idag är inte alltför olikt hur man talade om Judar 1920-1930. Och så lägger man Israel-Palestina konflikten på det. OCH PÅ DET lägger vi faktumet att många muslimska länder är diktaturer, jag tror att människor i diktaturer är snäppet galnare... Med det i bakhuvudet är det lättare att förstå varför det finns många arga muslimer.
Grisodlar'n said:
Om du sedan tycker att SD har virriga uppfattningar om vad svensk kultur är, så kanske du själv kan belysa det hela bättre? Eller förstod jag dig fel? Du kanske menade att det inte finns någon svensk kultur?
Jag menar att ens använda begreppet "svensk kultur" är ett skämt. Jag bryr mig inte ett dugg om vad som är svensk kultur. Om en målning är målad av Jockum Nordström eller Jackson Pollock rör mig inte ryggen. Jag tror att de kan utgå från olika saker (Karin Mamma Andersson har t.ex. Norrbottens-motiv som grund för sina tavlor), men det är inget självberättigande mål.
Konst och kultur har möjligheten att säga något om samhället eller kommentera nuvarande skeenden. Låt oss ponera att Svensk kultur är "kultur skapad i Sverige under 1920-talet" (du får välja vilket årtal du vill):
1. ofta influerad av kultur från vitt skilda länder. Att kalla den "svensk" är ett hån. Funkis-arkitekturen (som senare blev stor i Sverige) hade sitt ursprung i 1920-talets Tyskland och Frankrike. Till och med Svenska språket har oändligt många låneord "Låt oss återvända till ärans och hjältarnas språk" (som någon sa, men råkade glömma att både ära och hjälte är tyska låneord). Och se med vilken fart vi införlivar engelska ord i det!
2. beroende av de samhällsmässiga förändringar som skedde då. Att nu, försöka återuppliva den kulturen och säga att den är rätt och "svensk" skulle vara så jävla falskt och fel. Kultur är uttryckssätt och sätt att leva. Vårat samhälle ser inte ut som då, vi vill inte göra samma saker, vi har inte samma fenomen/problem att belysa som vi hade då.
Jag tycker inte det finns något skäl att lära sig svenska gammeldanser dialekter. För alla försök att bevara kultur (t.ex. svensk kultur) är dömda att misslyckas. Kultur skapas och evolverar hela tiden. I möten mellan kulturer skapas något nytt. New York kan antas vara världens kulturmetropol. Varför kan det vara så? Min tolkning är att de har så jävla många kulturer som möts och utvecklas hela tiden att en mängd subkulturer skapas, växer upp, förenas osv. Det är kultur. Och med mångkultur finns valfrihet att välja. "Vill jag äta kebab, köttbullar eller vegetariskt? Vill jag be i en kyrka, en moské eller på en stubbe i skogen?"
Bevarad kultur är död kultur. Utveckling av kultur är levande kultur.
Således är det helt upp till SD, som blandar in begreppet "Svensk Kultur" att definiera det. Jag hävdar att det är ett struntbegrepp och att de idiotförklarar sig själva genom att vilja använda det.