Lite tillspetsat, givetvis. Min poäng är att jag tycker att alla, inte bara de med mycket pengar, ska ha råd med böcker (dvs vi ska ha kvar bibliotek, något inte alla borgare tycker är självklart) och kultur i största allmänhet. Som arbetslös socbidragstagare har man rätt små möjligheter till att på laglig väg få tillgång till kultur jämfört med vad jag, med 25.000 innan skatt, har. Och den med 40.000 har ännu större möjligheter.wilper said:Hmm 40000 för bio, museer och böcker?
Har du lust att fördjupa det resonemanget?
Nej, det är heller inget citat jag vill tillskriva någon person, men det är min tolkning av ideologin om man drar den till sin spets.Arfert said:...och jag har aldrig hört en marknadsliberal säga "att man ska vara snäll mot andra, men bara när man själv tjänar på det".
Nu är väl personen som kommenterade det hela med 9 på en tiogradig skala en icke namngiven (i pressen) underläkare och inte rättsläkare? Detta är den femgradiga sannolikhetsskalan som t ex en rättsläkare använder:Dante said:Um … rättsläkaren säger sig vara till 90 % säker på att hakkorset är självförvållat, och polisen har inte hittat ett enda spår efter de påstådda förövarna.Grisodlar'n said:Vilket ogrundat trams du kommer med. Grundar du din verklighetssyn på Expressens och Aftonbladets löpsedlar?
Och det där med muslimska småbarnsföräldrar mot svenska pensionärer – det hittade SD på alldeles själva. Se deras valfilm.
Den här delen har jag inte uttalat mig om. Här hittar du på saker om oss, saker vi sagt. Varför är det plötsligt OK för dig att göra det, om det nu är precis den typ av saker du är upprörd över?Grisodlar'n said:sprayat tillmäle riktat mot egen person och klistrat upp Afa-lappar utanför sitt hem, så får ni tro det.
Det finns otrevliga rötägg inom alla partier. SD har dock gjort ett förhållandevis bra jobb med att rensa ut gamla nazister, dårar och liknande. Såpass bra jobb att Nationaldemokrater och andra kallar SD för ett jude-och sionistparti (bröderna Ekeroth har judiskt påbrå).krank said:Själv konstaterar jag mest krasst att SD-anhängare knappast alltid är några trevliga, fredsälskande kisar de heller. Det är bara det, att när man påpekar det för en SD:are så hävdar de att det minsann är några heeeeeelt andra personer, som inte är riktiga SD:are. Eller möjligen såna som dragits till partiet "pga medias felaktiga bild", som det sades efter den där Tallinnresan där man sjungit sånger om Palmemordet.
Att använda uttrycket islamofobi (som myntades av en militant imam i Finsbury Park) är bara ett billigt retoriskt knep för att undvika att diskutera islam på djupet, en politisk våldsideologi förklädd till religion.krank said:Däremot ställer jag SD till svars för reklamfilm, Åkessons vansinniga islamofobiska debattartikel, de egna dokumenten som talar om den "nationalistiska principen", de virriga uppfattningarna kring "svensk kultur"...
Några inledande frågor: Hur många muslimer känner du? Hur många vänner har du som är muslimer? Vad säger de när du påstår ovan nämnda?Grisodlar'n said:Att använda uttrycket islamofobi (som myntades av en militant imam i Finsbury Park) är bara ett billigt retoriskt knep för att undvika att diskutera islam på djupet, en politisk våldsideologi förklädd till religion.
Jag menar att ens använda begreppet "svensk kultur" är ett skämt. Jag bryr mig inte ett dugg om vad som är svensk kultur. Om en målning är målad av Jockum Nordström eller Jackson Pollock rör mig inte ryggen. Jag tror att de kan utgå från olika saker (Karin Mamma Andersson har t.ex. Norrbottens-motiv som grund för sina tavlor), men det är inget självberättigande mål.Grisodlar'n said:Om du sedan tycker att SD har virriga uppfattningar om vad svensk kultur är, så kanske du själv kan belysa det hela bättre? Eller förstod jag dig fel? Du kanske menade att det inte finns någon svensk kultur?
Ja, jag röstade på SD. Min tolkning av islam är dock grundad på smörjan som finns på pränt i Koranen. Jag har samma syn på det sk gamla testamentet i bibeln.RipperDoc said:Coolt, vi har hittat en Sverigedemokrat på WRNU! Kom och titta allihop!
Din tolkning av islam bygger på en extrem minoritet. Enkelt misstag att göra förstås
Jag bor i ett bostadsområde som är fullt av muslimer. Mina närmaste grannar är t ex muslimer och ex-poliser från Irak. Däremot umgås jag inte eller är vän med muslimer, precis som jag inte umgås med/är vän med Livets Ord-medlemmar, Hells Angels, skinheads, stalinister, feminister och rödvinspoeter i manchesterbyxor. Vad jag däremot har gjort är att läsa muslimernas heliga manual, Koranen (plus hadither). Jag brukade också debattera med flera muslimer på nätet (precis som med kristna kreationister). Yahoo har t ex flera muslimska chatrum för den som är sugen på att möta islam. Det finns ingen anledning att förstöra den lilla grannsämja som finns med att ta debatten rörande islam med mina grannar däremot.Android IV said:Några inledande frågor: Hur många muslimer känner du? Hur många vänner har du som är muslimer? Vad säger de när du påstår ovan nämnda?
Är det bara jag som ser SD som ett extremparti i mängden? Vi vet ju redan sedan tidigare att det finns flera vänsterextremister här på forumet så det var väl bara en tidsfråga innan någon öppet bekänner den andra sidan.RipperDoc said:Coolt, vi har hittat en Sverigedemokrat på WRNU! Kom och titta allihop!
Jag måste bara flika in här, men är det inte väldigt många här som baserar sina tolkningar av andra partier baserat på extrema minoriteter? Oavsett vilket parti det gäller? Högerfolket pratar om att vänsterfolket inte vill jobba utan leva på de "rika", vänsterfolket som får det att låta som om alla som röstade höger är utsugare som vill kasta ut sjuka på gatan. Att använda sig av extremtolkningar politiskt är absolut inget SD har patent på. Man använder helt enkelt extremfall för att bevisa sin tes. Det är inte en mer rumsren handling bara för att den kommer från ett etablerat parti.RipperDoc said:Din tolkning av islam bygger på en extrem minoritet. Enkelt misstag att göra förstås
Ville bara påpeka att det här var ett ytterst tramsigt och onödigt inlägg.RipperDoc said:Coolt, vi har hittat en Sverigedemokrat på WRNU! Kom och titta allihop!
Jag håller med. Sen tycker jag att det är tramsigt och onödigt att rösta på SD också, men det är ju en helt annan sak.mateyasu said:Ville bara påpeka att det här var ett ytterst tramsigt och onödigt inlägg.RipperDoc said:Coolt, vi har hittat en Sverigedemokrat på WRNU! Kom och titta allihop!
Jag vet inte om jag bryr mig så mycket om vad ND och liknande partier tycker, faktiskt.Grisodlar'n said:Det finns otrevliga rötägg inom alla partier. SD har dock gjort ett förhållandevis bra jobb med att rensa ut gamla nazister, dårar och liknande. Såpass bra jobb att Nationaldemokrater och andra kallar SD för ett jude-och sionistparti (bröderna Ekeroth har judiskt påbrå).
Problemet är att SD och, tycks det, även du vägrar gå med på andra diskussioner om Islam än de som stämplar religionen som en "politisk våldsideologi förklädd till religion". Vi andra har väl helt enkelt tröttnat på att bli kallade "lurade av media" eller liknande för att vi är av avvikande åsikt om vad Islam är och står för.Grisodlar'n said:Att använda uttrycket islamofobi (som myntades av en militant imam i Finsbury Park) är bara ett billigt retoriskt knep för att undvika att diskutera islam på djupet, en politisk våldsideologi förklädd till religion.
Det jag menar är mycket riktigt att "svensk kultur", som heterogent kulturfält, är en synvilla som bygger på det felaktiga antagandet att nationers gränser på något sätt skulle vara naturliga, självklara etc. samt att alla som råkar befinna sig på en viss sida av denna imaginära linje skulle dela särdeles mycket.Grisodlar'n said:Om du sedan tycker att SD har virriga uppfattningar om vad svensk kultur är, så kanske du själv kan belysa det hela bättre? Eller förstod jag dig fel? Du kanske menade att det inte finns någon svensk kultur?
Personligen tycker jag alltid att det är intressant att filosofera hur olika idéer artar sig om man drar dem till sin spets. Det är ofta grunden i en argumentationsanalys.Tibbelin said:Jag måste bara flika in här, men är det inte väldigt många här som baserar sina tolkningar av andra partier baserat på extrema minoriteter?
Jag antar att du, för att vara konsekvent, dömer alla kristna utifrån tanken att de bokstavstolkar bibeln, plus internetkontakter (och jag vet inte om du fattat det här, men internet drar alltid fram de värsta rötäggen inom alla grupper - det är synd, för jag tror att de procentuellt sett rätt många moderata, mer sekulariserade muslimerna tror jag skulle ge mycket till debatten om de orkade ta den).Grisodlar'n said:Jag bor i ett bostadsområde som är fullt av muslimer. Mina närmaste grannar är t ex muslimer och ex-poliser från Irak. Däremot umgås jag inte eller är vän med muslimer, precis som jag inte umgås med/är vän med Livets Ord-medlemmar, Hells Angels, skinheads, stalinister, feminister och rödvinspoeter i manchesterbyxor. Vad jag däremot har gjort är att läsa muslimernas heliga manual, Koranen (plus hadither). Jag brukade också debattera med flera muslimer på nätet (precis som med kristna kreationister). Yahoo har t ex flera muslimska chatrum för den som är sugen på att möta islam. Det finns ingen anledning att förstöra den lilla grannsämja som finns med att ta debatten rörande islam med mina grannar däremot.
Jag har muslimer som elever och lärarkolleger, och de brukar få såna här frågor av och till. Generellt gäller att de inte tror bokstavligt på precis allt i koranen utan mer ställer sig positiva till en mer mjuk tolkning (liksom de flesta imamer gör). De är inte för införandet av sharialagar. De tycker, precis som jag, att Vilks är en idiot (precis som du skulle tycka, antar jag, om någon som brände svensk flagga... eller svenska pengar), men att han inte bör straffas så länge han håller sig inom lagens råmärken.Grisodlar'n said:Jag har några motfrågor till dig, du som känner och umgås med muslimer. Har du debatterat och ifrågasatt islam? Ställt frågor angående koranverser (t ex Koranen, 2:216)? Frågat hur de ställer sig till sharia? Vad skulle hända om du skulle göra en Vilks, rita Muhammed och visa upp för dina muslimska vänner?
Ja, för klipp på nätet är ju verkligen en jättebra och objektiv källa till information. Jag lovar.Grisodlar'n said:En annan fråga jag har är angående klipp från nätet rörande muslimer. Har du sett många klipp där muslimer demonstrerar och visar sin upprördhet mot det sk fåtalet extremister som finns i deras led? Har du sett några muslimska antivåldsdemonstrationer? Några manifestationer mot terrordåd i Allahs namn?
Grisodlar'n said:Till sist, ett litet smakprov på islamisk judesyn:
Bukhari Volume 4, Book 52, Number 177:
Narrated Abu Huraira:
Allah's Apostle said, "The Hour will not be established until you fight with the Jews, and the stone behind which a Jew will be hiding will say. "O Muslim! There is a Jew hiding behind me, so kill him."
And he that blasphemeth the name of the LORD, he shall surely be put to death, and all the congregation shall certainly stone him.
Leviticus 24:16
»Rättsläkaren säger att det finns starka skäl.«Grisodlar'n said:Nu är väl personen som kommenterade det hela med 9 på en tiogradig skala en icke namngiven (i pressen) underläkare och inte rättsläkare?
V är inte ett extremisparti. V är inte kommunister. Det enda du gör med den liknelsen är att normalisera SD, genom att jämföra dem med ett parti som rätt länge nu fungerat rätt bra i demokratiska församlingar.Tibbelin said:Är det bara jag som ser SD som ett extremparti i mängden? Vi vet ju redan sedan tidigare att det finns flera vänsterextremister här på forumet så det var väl bara en tidsfråga innan någon öppet bekänner den andra sidan.
Jag kan förneka att de varit vad du kallar kommunister (vilket, antar jag, utgår mer från Stalin, Lenin Mao än marx) på ett gäng år nu. Det är skillnad på kommunist och kommunist (alltså, skillnad på marxist t.ex och stalinist).Tibbelin said:Vi hanterade att ha kommunister i riksdagen, vi kommer hantera det här med. Jag vet krank, de är inte kommunister längre men du kan faktiskt inte förneka att de varit...