Nekromanti Anledningen till valresultet

anth

Vetefan
Necross said:
Varför plöjer t ex inte de saudiska helylleprinsarna ned några miljarder för att hunt-down-and-destroy al-Qauda, som nu ger deras fina religion such a bad name?
För att det är dessa Saudiska hellylleprinsar som är Al Qaidas och Talibanernas största supportrar.
Vet du t.ex. vad världens mest berömda Saudiarab heter?
Usama bin Ladin

Din fråga blir intressant om du väljer vilket muslimsk land som helst UTOM just Saudiarabien.

ripperdoc

Myrmidon
Vad har vi i västvärlden gjort för att stoppa kristna fundamentalister i USA? Eller för att stoppa USA? Åtminstone det senare verkar vara helt upp till al Qaida...

Jag vänder på det för att visa det bisarra i att man av tvång måste ta tydligt avstånd från idioter som råkar tillhöra samma extremt vaga kategorisering. Eftersom "muslim" inbegriper en rejäl andel av världens invånare är det knappast en exklusiv liten klubb. Det är ungefär lika precist begrepp som "afrikan" eller "västlänning". Jag menar, om vi antas vara germaner eller arier, behöver vi ta ansvar för att några tomtar rakar håret och låtsas som att förintelsen inte skedde? När tog vi senast tydligt avstånd för korstågen?

Och förresten, det är klart att muslimerna tar avstånd. Vems påhitt var det att det inte skulle vara fallet? DN - Muslimerna tar avstånd. Sök på det vetja. Och förstås, då har vi med engelskspråkig eller svensk sökning tillgång till en bråkdel av de källor som berör muslimskt agerande - eller hänger du mycket på arabiska forum?

Återigen, det är lätt att man glömmer bort statistik och riskbedömning när man bläddrar i Aftonbladet och ojar sig över vart världen är på väg.

ripperdoc

Myrmidon
Well, vi behöver inte sprida förenklande löpsedlar i all evinnerlighet.

Jag är övertygad om att saudiska kungligheterna är lätt griniga över Usamas förstörande av deras varumärke. De vill nog helst vara landets mest kända saudier. Dessutom har de upplåtit baser för USA länge, och lade just, om jag minns rätt, världens hittills största militärorder till USA.

Men i princip har du rätt. Saudiarabien är ett av de extremare muslimska länderna. Det finns gott om betydligt mer sansade muslimska länder.

Minimoni

Homelander
Nåväl... Gällande reklamfilmen, jag tcyker inte att den var jättehemsk och nej jag tycker inte att den var rasistisk. Förolämpande, visst. Men det är det mycket som är och jag har sett värre.

Populistiska knep är inget unikt för SD och därmed inget jag förvånas över.

Gällande hur en SverigeDemokrat är egentligen så kan jag bara tala för mig själv. Jag röstade SD den här gången och har röstat Moderat och Folkpartiet under tidigare val jag valt att deltaga i. Så vad är jag? En helt vanlig medborgare som röstar på det valet som jag tror är bäst för Sverige just nu. Om SD bevisar sig vara enkelspåriga smygnazister eller något liknande så lär de inte få min röst nästa gång.

Jag är dock öppen och låter deras förflutna vara förlåtet och ger dem min röst att förvalta i fyra år. Om de inte förvaltar den väl så får någon annan den.

Skulle du träffa mig i verkliheten så skulle du med din uppfattning inte tro att jag röstade SD. jag har en utländsk fru och är djupt intreserad av Islam och när jag reser så reser jag helst till historiska religiösa byggnader. Mina största intressen är Osmanska väldet och Turkomongoliska folkslag och deras historia.

Jag blir pappa nästa år och mitt barn kommer att växa upp med min svenska kultur och min frus japanska kultur och allt där i mellan.

Tror det finns fler som jag som röstade på SD.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Ram said:
Sant, men de kan enkelt ta avstånd ifrån det.
Grejen med att säga sådär är att man hänger sig åt ett vi-och-dom-tänkande, där vi skapar "muslimerna" som en grupp där alla medlemmar måste ta avstånd från något. Jag ber inte mina grannar att ta avstånd från islamistisk extremism, och jag ser det inte heller som nödvändigt för mig att inför dem försäkra att jag inte är sverigedemokrat.

En grekisk SD-röstare:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/HoKg5LSmSNQ&feature=player_embedded"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/HoKg5LSmSNQ&feature=player_embedded" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Samme grek ringer Täppas:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/7DPN1fNmBDc"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/7DPN1fNmBDc" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Leon

Leo carcion
Var SD fick sina röster ifrån:

Enligt Valu:n så fick de 0.7% från M, 0.4% från S, 0.2% från V och 0.1% från Mp,C,Kd och Fp. Övriga antar jag är nya väljare.

Antagligen så rör det sig i stor utsträckning om mittväljare utan stark ideologiska hemhörighet.

När jag ändå postar i den här tråden får jag väl säga att jag är djupt bekymrad. Dels för SD, och dels för att europa behöver en stark Socialdemokrati eller åtm. en stark progressiv rörelse och nu ser vi istället bara högervindar. Jag får instämma (lite förvånat :gremsmile: ) i mycket av vad Krank säger. T.ex. är det nog den vanliga högerns plötsliga demonisering av V, som ju har en gedigen parlamentarisk historia, som gjort det lättare för väljare att rösta in SD. Vi har haft en konsensus, som jag tycker är en positiv konsensus (det finns alltid råmärken i alla samhällen) om att dessa rasistiska och högerpopulistiska partier inte är något som hör hemma i vår demokrati. Nu utmanas den konsensusen. Jag sitter klistrad

Ram

Skev
Bobby Magikern said:
Ram said:
Sant, men de kan enkelt ta avstånd ifrån det.
Grejen med att säga sådär är att man hänger sig åt ett vi-och-dom-tänkande, där vi skapar "muslimerna" som en grupp där alla medlemmar måste ta avstånd från något. Jag ber inte mina grannar att ta avstånd från islamistisk extremism, och jag ser det inte heller som nödvändigt för mig att inför dem försäkra att jag inte är sverigedemokrat.
Jag håller med om att de inte måste, men att de väljer att inte göra det är ett ställningstagande i sig i detta fall. Av vilken anledning skulle de inte göra det?

Svarte Faraonen

ром и смерть
Ram said:
Jag håller med om att de inte måste, men att de väljer att inte göra det är ett ställningstagande i sig i detta fall. Av vilken anledning skulle de inte göra det?
Åter igen talar du om "de". Talar du om att alla muslimer skulle ta avstånd individuellt? Hur, exakt, skulle detta kommuniceras? Eller menar du muslimska stater? Det skulle väl i så fall ha rätt liten bäring på svenska muslimer?

Ram

Skev
Bobby Magikern said:
Åter igen talar du om "de". Talar du om att alla muslimer skulle ta avstånd individuellt? Hur, exakt, skulle detta kommuniceras? Eller menar du muslimska stater? Det skulle väl i så fall ha rätt liten bäring på svenska muslimer?
Vi kan börja med ledarna för de västvänliga arabstaterna samt religiösa ledare med makt att påverka.

android_iv

Warrior
Tja, bara för att man är grek betyder inte att man automatiskt "inte är rasist/främlingsfientlig".
Samatius har sina poänger. Men att utmåla Islam som den stora satan i Sverige och som våldtar unga flickor, det är bara dumt. Självklart finns det problem, vi kan ta kravallerna i Rosengård som exempel.

Ja, de beter sig svinaktigt och att attackera brandbilar m.m. ska inte tolereras på något vis.
Då kan vi gå vidare till orsakerna. Är det för att de är muslimer? Är det för att de är araber/perser/somalier? Är det för att de är män? (jag kan tycka att det säkraste sättet att minska brottsligheten vore att skicka ut alla män ur Sverige istället). Är det för att de är marginaliserade av samhället i stort? Är det för att Rosengård är ett ghetto och de mer eller mindre "placeras" där?

Jag antar att SD här anlägger en pragmatisk vinkel och säger att det beror på kulturella skillnader och att vi i Sverige inte har ekonomi att ordentligt ta hand om dessa människor, därför måste vi minska vår invandring". Jag tycker fan i mig att det är vår mänskliga plikt att ta hand om andra människor, även om det är svårt. Tänk dig att du har en kurd i Irak. Han förföljs eller torteras eller utsätts för mordhot pga. sitt ursprung. Att då säga "Nej, vi har inte råd att ta emot dig, du får gott torteras" är skamligt! Vilket fruktansvärt moraliskt förfall!

Tänkt SD argument #2 (pragmatiskt). "Ja det är klart att vi inte ska låta folk dö, men om vi tar emot honom så kommer varenda jävla kurd att vilja komma hit och säga 'hjälp hjälp vi är förföljda', och det har vi inte råd med".
Visst. Men då får vi ta det. Vi kan granska och undersöka (en smutsig process egentligen) och försöka avgöra asylskäl så noga som möjligt.

Och så kan vi ju börja räkna på vad det egentligen kostar:
1
2
3

((sägas ska också att jag även fick upp denna länk när jag googlade. Men efter lite kritisk granskning verkade mannen som gjort den totalt dum i huvudet. Case closed)).

Nu orkar jag inte mer, god natt på er.

Arfert

Facit
Ram said:
Arfert said:
Med andra ord verkar de ofta vara folk som vill tillbaka till det "gamla Sverige", inte gillar förändring... och inte gillar utländska influenser. Och känner sig mobbade av det mer moderna, urbana samhället. "Det är nån annas fel att jag är en loser"-folk. :gremgrin:

Jag kanske är rejält fördomsfull, men det är den känsla jag fått av olika analyser jag läst.
Tja, det kan vara att vackla rätt nära "jag är akademiker och därmed mycket finare än andra"-strecket. :gremsmile:

//Ram - Med sossebakgrund.
Finns nog en och annan akademiker bland SD-gänget också... "loser"-grejen handlar mer om självbild än poäng på universitetet.

android_iv

Warrior
Från följande hemsida:
http://www.whyislam.org/SocialOrder/Jihad/WhyarentMuslimsCondemning/tabid/117/Default.aspx

Statements of Prominent Islamic Scholars

“Hijacking planes, terrorizing innocent people and shedding blood constitute a form of injustice that can not be tolerated by Islam, which views them as gross crimes and sinful acts"
- Shaykh Abdul Aziz al-Ashaikh (Grand Mufti of Saudi Arabia and Chairman of the Senior Ulama, on September 15th, 2001)

“The terrorists acts, from the perspective of Islamic law, constitute the crime of hirabah (waging war against society)"
Sept. 27, 2001 fatwa, signed by:
- Shaykh Yusuf al-Qaradawi (Grand Islamic Scholar and Chairman of the Sunna and Sira Countil, Qatar)
- Judge Tariq al-Bishri, First Deputy President of the Council d'etat, Egypt
- Dr. Muhammad s. al-Awa, Professor of Islamic Law and Shari'a, Egypt
- Dr. Haytham al-Khayyat, Islamic scholar, Syria
- Fahmi Houaydi, Islamic scholar, Syria
- Shaykh Taha Jabir al-Alwani, Chairman, North America High Council

“Neither the law of Islam nor its ethical system justify such a crime."
- Zaki Badawi, Principal of the Muslim College in London. Cited in Arab News, Sept. 28, 2001.

"It is wrong to kill innocent people. It is also wrong to praise those who kill innocent people."
- Mufti Nizamuddin Shamzai, Pakistan. Cited in NY Times, Sept. 28, 2001.

[ändring] Lägger även till denna länk för den intresserade:
http://www.muhajabah.com/otherscondemn.php

Svarte Faraonen

ром и смерть
Ram said:
Bobby Magikern said:
Vi kan börja med ledarna för de västvänliga arabstaterna samt religiösa ledare med makt att påverka.
Saken är att en hel del religiösa ledare (till exempel inom Islamic Center här i Malmö) har gjort detta. Även ledare för västvänliga islamska länder har agerat mot extremistiska rörelser, vanligen av rent realpolitiska skäl (rörelserna utgör ofta ett internt hot). Pakistan för ett haltande krig mot talibaner från Afghanistan, till exempel. Problemet är att dessa ledningar för det mesta inte är något vidare: tvivelaktigt demokratiska, korrupta och restriktiva, så som allt som oftast blir i tredje världen (oavsett huruvida länderna i fråga är muslimska eller inte). Det är det som är det stora problemet med extremiströrelserna: de har en poäng. I deras regi kan fattigt folk få någon form av utbildning, sjukvård och socialt skyddsnät, sådant som regimerna (ofta "västvänliga") har misslyckats med att erbjuda. Problemet är förstås att detta är knutet till en djupt tvivelaktig ideologi med (vågar jag påstå) förtecken som ofta närmar sig fascismen (åtminstone om man nyttjar Ecos definition).

Ram

Skev
Bobby Magikern said:
Saken är att en hel del religiösa ledare (till exempel inom Islamic Center här i Malmö) har gjort detta. Även ledare för västvänliga islamska länder har agerat mot extremistiska rörelser, vanligen av rent realpolitiska skäl (rörelserna utgör ofta ett internt hot). Pakistan för ett haltande krig mot talibaner från Afghanistan, till exempel. Problemet är att dessa ledningar för det mesta inte är något vidare: tvivelaktigt demokratiska, korrupta och restriktiva, så som allt som oftast blir i tredje världen (oavsett huruvida länderna i fråga är muslimska eller inte). Det är det som är det stora problemet med extremiströrelserna: de har en poäng. I deras regi kan fattigt folk få någon form av utbildning, sjukvård och socialt skyddsnät, sådant som regimerna (ofta "västvänliga") har misslyckats med att erbjuda. Problemet är förstås att detta är knutet till en djupt tvivelaktig ideologi med (vågar jag påstå) förtecken som ofta närmar sig fascismen (åtminstone om man nyttjar Ecos definition).
Pratar vi om samma sak? Min åsikt är kort och gott att jag gärna skulle se ovan nämnda ledare ta mycket tydligt avstånd från våldsaktioner mot civila. Jag får inte helt ihop kopplingen gentemot det övriga du skriver om. Jag antar att du har en vinkling rörande Israel/Palestina-konflikten i bakfickan här, eller? Bara för att göra min åsikt klar i den specifika frågan så anser jag dessa stater befinna sig i krig och kommer därmed inte att fördöma till exemepel Hamas för deras agerande gentemot Israel och jag anser Israel vara minst lika skyldig i konflikten. I realiteten anser jag dem nog vara mer skyldiga till och med.

Det jag önskar är starkare ställningstagande från Saudiarabien, Egypten och ytterligare tydlighet från Islams religiösa ledare. Jag vet att Islam inte är en våldsam religion, islam är tvärtom mycket tolerant.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Ram said:
Pratar vi om samma sak? Min åsikt är kort och gott att jag gärna skulle se ovan nämnda ledare ta mycket tydligt avstånd från våldsaktioner mot civila. Jag får inte helt ihop kopplingen gentemot det övriga du skriver om. Jag antar att du har en vinkling rörande Israel/Palestina-konflikten i bakfickan här, eller? Bara för att göra min åsikt klar i den specifika frågan så anser jag dessa stater befinna sig i krig och kommer därmed inte att fördöma till exemepel Hamas för deras agerande gentemot Israel och jag anser Israel vara minst lika skyldig i konflikten. I realiteten anser jag dem nog vara mer skyldiga till och med.

Det jag önskar är starkare ställningstagande från Saudiarabien, Egypten och ytterligare tydlighet från Islams religiösa ledare. Jag vet att Islam inte är en våldsam religion, islam är tvärtom mycket tolerant.
Palestina är ett exempel på fenomenet, men inte något jag huvudsakligen fokuserar på (annat än möjligen för att ge en känga åt idén att folk röstar på Hamas för att de är aktivt onda). Fenomenet jag talar om finns dock på avsevärt fler platser. Egyptens regering har, om jag inte missminner mig, haft en hel del bekymmer med inhemska terroristdåd, så jag ser det lite konstigt att de skulle behöva "ta avstånd" från detta: det är liksom implicit i det faktum att de aktivt ägnar sig åt polisiär verksamhet mot de rörelser som utför dåden. Liksom, behöver Sveriges regering gå ut och säga "vi tar avstånd från helikopterrån", eller räcker det med de faktiska försöken att få tag på förövarna?

Saudiarabien, däremot, är det svårt att säga bra saker om. Det är en fruktansvärt auktoritär regim som inte ens gör sken av att vara en demokrati, uppbackad av oljepengar och amerikanska intressen. Landets styre är mer eller mindre skit, men med tanke på att det inte är demokratiskt valt känns det svårt att beskylla det saudiska folket för detta faktum.

Arfert

Facit
MiniMoni said:
Jag kanske är rejält fördomsfull, men det är den känsla jag fått av olika analyser jag läst.
Källkritik är inget du tänkt att använda dig av när du läser analyser antar jag? Du är en person som normalt är högaktad av mig men jag trodde att din förmåga att tänka själv och att lyckas se förbi den hetsjakt som idag är ett faktum var betydligt större.

jag förstår att min personliga erfarenhet av SD väljare är lika irelevant som andra på det här forumets erfarenheter av samma människor men jag vill ändock flika in att ingen av de SD väljare jag känner till stämmer in på den bild media vill ge. De jag känner är i flera fall själva invandrare och några av dem är muslimer. De allra flesta har eller har haft familjer med blandat kulturelt ursprung och de allra flesta är också högutbildade med god ekonomi. Ingen stämmer in på "loser" beskrivningen som tycks vara almänt rådande i media och tråkigt nog även här. Detta är tråkigt då jag alltid sett wrnu forum användare som väldigt inteligenta människor som inte låter sig styras av vad media vill måla upp utan tänker själv med en kritisk inställning.

Jag har respekt för dig och alla andra här Arfert och är säker på att ni alla hade många goda anledningar till vad ni röstade på. Det vore inte tråkigt om ni också kan ge de 5,7% av sveriges befolkning som röstade på SD samma förtroende i deras val och inte bara peka på rasistiska och nazistiska anledningar då jag är tämligen säker på att dessa anledningar är i minoritet.
Tja, efter att ha sett fördelningen på kommuner och procent SD-röster så så är jag rätt övertygad om att dina vänner inte är speciellt representativa för att vara SD-väljare. Majoriteten av de som röstat på SD kommer från småorts-kommuner i Skåne, Blekinge och Dalarna. Inte direkt mycket invandrare där.

Undantaget är Malmö där SD fick ca 8% om jag minns rätt. Starkast var de i de "vita" områdena runt Rosengård (där de låg uppe på 36%). Alltså folk som anser att invandrare är problem.

Själv bor jag i miljonprogram i Stockholm. 70% i min förort är invandrare. Inom tio minuters promenad bor ca 8000. Men inte röstar svennarna här på SD för det. För vi har inga större "problem", vi har lägre brottslighet än Södermalm eller Kungsholmen... min slutsats är att de invandrare som bor här i Bredäng är betydligt färre arbetslösa än Rosengård, och då blir det inga problem eftersom folk här har framtidstro.

Så problemen i Skåne (äkta och upplevda) beror inte på att de har invandrare, utan för att det är har en arbetsmarknad med problem.

Mitt största problem med SD är inte att de har ett nazistiskt förflutet (herregud, de slutade gå i uniform så sent som på mitten av 90-talet). Om jag kan tolerera V som en gång slickade Stalins röv så kan jag stå ut med SD om de gör avbön.

Utan för att de är populistiska, har oseriösa förslag, inte kan visa hur de ska kunna finansiera sina förslag, är banala, nationalistiska, inte vill göra det som behövs i Afghanistan, inte vill vara med i EU, vill sänka straffmyndighetsåldern till 12 år, vill ha undervisning på svenska dialekter men inte hemspråksundervisning och låter som en fotbollsklack på valvakan.

Arfert

Facit
För mig verkar det som om terrorismen i första hand handlar om en maktkamp inom och mellan de muslimska länderna, och dåd riktade mot väst mer känns som sätt att plocka inhemska poäng än ett "krig mellan civilisationerna" som en del kallat det.

Den stora majoriteten av alla terrordåd riktar ju sig mot andra muslimer, och gärna moskéer.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Arfert said:
För mig verkar det som om terrorismen i första hand handlar om en maktkamp inom och mellan de muslimska länderna, och dåd riktade mot väst mer känns som sätt att plocka inhemska poäng än ett "krig mellan civilisationerna" som en del kallat det.

Den stora majoriteten av alla terrordåd riktar ju sig mot andra muslimer, och gärna moskéer.
I rätt hög grad, ja. Det är det som är problemet med att se saker i termer av "vi och dom": man börjar snacka som om de muslimska staternas ledare hade kopplingar till terrororganisationerna, när sanningen snarare är att de ofta är politiska fiender och ser extremisterna som ett hot mot egen makt och politisk stabilitet.

Arfert

Facit
Bobby Magikern said:
Arfert said:

I rätt hög grad, ja. Det är det som är problemet med att se saker i termer av "vi och dom": man börjar snacka som om de muslimska staternas ledare hade kopplingar till terrororganisationerna, när sanningen snarare är att de ofta är politiska fiender och ser extremisterna som ett hot mot egen makt och politisk stabilitet.
Misstänker att de (div diktaturer i mellanöstern) slåss med varandra via ombud, det vill säga att de sponsrar olika organisationer.. fiendens fiende är min vän.