Nekromanti Anmälning/Off topic Zombies i Bergsfors

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,843
Hade du skrivit här eller skickat pm direkt i lugn ton så hade jag kunnat ändrat mitt inlägg.
Istället förolämpar du flera personer skriver saker i speltråden:
Dör vem bryr sig.

Allt det här är barnsligt beteende enligt mig, jag är inte en perfekt sl och jag har tidigare ändrat inlägg både för din och andras skull, men om man inte kan vara lugn och sansad utan måste bli fly förbannad och anklaga folk då känner inte jag att jag vill anstränga mig något.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Anchorman said:
Allt det här är barnsligt beteende enligt mig, jag är inte en perfekt sl och jag har tidigare ändrat inlägg både för din och andras skull, men om man inte kan vara lugn och sansad utan måste bli fly förbannad och anklaga folk då känner inte jag att jag vill anstränga mig något.
Allt det här är barnsligt beteende enligt mig, jag är inte en perfekt spelare och jag har tidigare ändrat inlägg både för din och andras skulle, men om man inte kan vara lugn och sansad utan måste bli fly förbannad och anklaga folk då känner inte jag att jag vill anstränga mig något.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,843
Du har gjort borr dig rejält idag anser jag, du kan forfarande upprätta dig själv genom att skriva ett ordentligt inlägg, där du antingen dödar din karaktär eller låter den leva så spelar vi vidare.

Jag lägger ner såpass mycket tid på det här att jag inte ska behöva ta massa skit, om du hade på ett moget sätt uttryck vad de vad du inte gillade med uppdateringen och kanske kommit med något nytt förslag på vad du hellre ville se då hade jag gärnat ändrat men ser ingen anledning till det nu.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,006
Location
Linköping
Jag svängde förbi forumet vid lunch och såg Reccas reaktion på Helikopterscenen. Började grubbla på ett inlägg att skriva i den här tråden. Grubblade lite till när jag cyklade hem från jobbet. Tittar in nu igen och ser en hel del tråkiga inlägg och känner mig allmänt för sent ute... mitt tema för det här inlägget är kommunikation och olikheter.

En liten punkt först: Jag hade helt missat att Recca har problem med sina händer och var helt övertygad om att hon lämnade spelet för att hon ansåg att Nicky hade blivit ospelbar under premissen att man inte får döda sina medkaraktärer (notera kommunikationsmissen). Jag trodde dessutom inte att hennes slutscen var så viktig för henne eftersom hon ändå skulle lämna spelet (notera den enorma kommunikationsmissen). Jättetråkigt med dina händer Recca, och jättetråkigt att det blev ett sånt här slut (för alla inblandade).

Syftet med det här inlägget är att jag ska lära mig något, och förhoppningsvis så många andra som möjligt också.

1. Personlig investering
Tror det var typ kvartfinal i nåt fotbolls-vm och matchen hade avgjorts på straffar. Spelarna i det förlorade laget satt och grät på planen. Min ömma moder som är heeelt ointresserad av fotboll (men ser det som allmänbildning att ha ett hum om hur det går för Sverige i stora turneringar) kommenterade det i stil med "det är ju bara ett spel". Och det är ju en så vansinnigt irriterande kommentar så man kan bli tokig! NEJ! Det spelar ingen roll hur du, jag eller fans moster definierar en aktivitet. Den är precis lika stor som den enskilde individens personliga investering. Har du som fotbollsspelare drömt om att vinna VM sen du var pytteliten, tränar varje dag i hela livet och sen skjuta i stolpen i en enskild match och missa en jättechans till att uppnå det där målet så skulle jag också ha storgråtit.
Och för att lämna anekdoten och gå över till zombiespelet: vi ligger långt ifrån varandra här vad gäller personlig investering. För mig är den liten. Jag är mer intresserad av att följa SLs story än att gestalta Bengt. Får jag inte agera ut en scen som jag tänkt, meh, det kommer andra scener. Skriva långa inlägg med hur han agerar och tänker, meh, jag har inte tid/engegemang/kapacitet. För Recca är den stor. Och det här kan vi nog bli bättre på att kommunicera till varandra.
Min ryggmärgsreaktion är att säga till Recca "Du skulle ju lämna spelet (3 månader speltid eller ej). Kunde du inte varit the bigger person här och gjort ett elegant slut utan elefantbajs!" - men då är jag kanske som min mamma i förhållande till fotboll.

2. Förankra scener
Den här punkten blir lite konstig eftersom ni tydligen har diskuterat scenen med varandra (men tolkat saker annorlunda). Utåt sett verkade det inte så. Jag hade ingen som helst aning om Recca föredrog att Nicky skulle dö, kapa helikoptern eller ville ha ett öppet upplägg där vad som helst kunde hända. Jag hade ingen aning om Mårten föredrog att skjuta Nicky för att rädda dagen (för helikopterfolket) eller föredrog att misslyckas och få till en fin uppgivenhets-scen. Och jag har ingen aning om vad SL planerat skulle hända. Det spelar i sig ingen roll för mig, eftersom jag inte har en personlig investering där, utan jag är intresserad av att scenen ska ta slut så att kvarvarande personer kan gå ner en våning där Bengt kan inteagera med dem. Men jag utgick från att ni var något sånär överrens. Bättre kommunikation.

3. Förankra miljöer
I ett textspel är det i princip omöjligt (iaf för mig) att presentera/förstå en miljö och få alla andra att fatta hur den ser ut. Exakt hur stor en helikopter är t.ex. Jag blev vid ett tillfälle rejält överraskad när dörren till 17:e öppnades och det kom ner två beväpnade soldater (Julia och Tor) och började hota oss. Jag trodde nämligen att vi var i andra änden av korridoren (sen kanske jag är extremfall i att ha dålig koll på geografi). Alltså är det dumt att bygga händelser med stark miljö-anknytning. Vi tolkar saker väldigt olika.
"Jag går in i det tredje rummet, stoppar nyckeln i fickan och pratar med Kalle Kula" kommer att vara naturligt för personA att skriva utefter hur hen tänker sig omgivningen.
PersonB: "Va, det finns väl bara två rum?"
PersonC: "Men jag sa ju att jag gick dit, hur hann du dit först?"
PersonD: "Jag trodde personB hade nyckeln."
etc
Sen spelar det ju mer eller mindre stor roll förstås. Är Kalle Kulle en informationslös sopa så är det ju bara att prata på, det spelar ingen roll. Är han ett evil mastermind beväpnad med ljussabel som vill döda alla så är det lite mer petigt.
Här vet jag inte om det går att få bättre kommunikation. Beskrivningar kommer alltid att tolkas annorlunda. Här tror jag fokus ska ligga på att viktiga händelser inte beror på geografin.

4. Gemensamt ansvar
Här har det ju varit lite skillnad på Reccas och Anchormans åsikter länge egentligen. Recca i mycket-spelarfrihet-hörnet. Anchorman i skriv-dina-intentioner-så-skriver-SL-resultatet-hörnet. Det förstnämnda klart mer samberättande. Det sistnämnda utan garantier att få som man vill oavsett vilka siffror du sitter på (jag personligen har inte läst karaktärssiffrorna sedan spelstart...). Här hade vi nog kunnat kommunicera bättre vad som gäller (och få alla att förvänta sig samma saker).

---

Det här blev långt och bökigt och jag orkar inte korra ordentligt (det tog en timme att skriva, men har flängt omkring under tiden, jag bör inte hunnit byta åsikt alltför ofta under den tiden). Hoppas ingen tar illa upp (jag försöker säga att vi är olika, inte att nån gör rätt och nån gör fel). Och hoppas att alla kan tänka efter en stund och komma fram till någonting, vad som helst.

Kram.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Feuflux
Bra skrivet.

Anchorman
Jag anser inte att jag givits möjlighet att göra något i den här scenen. Jag som spelare och skribent har varit motverkad. Det är okay om min RP är motverkad på ett realistiskt sätt av omgivningen. Det har i min åsikt inte skett utan jag har upplevt att jag inte givits något svängrum i beskrivningarna. Jag talar om beskrivningar som: Du ramlar på marken och två fiender anfaller dig samtidigt, en med gevär och en med pistol. Och Rutger skjuter också förstås. Tre personer.

Du menar att jag kan skriva mig ur den situationen? För mig blir det bara löjligt. Hur jag än gör måste jag god-game'a en sådan situation för att ta mig ur den. Det är en sak om du skrivit in en flyktväg åt mig. Men du gör inget sånt. Jag tror skitmycket på realism så om jag ligger ner på mage och det blöder ur min nacke och någon siktar ned på mig uppifrån och en annan med ett gevär hoppar fram för att skjuta mig på en halv meters avstånd - då är Nicky död. Det har inte funnits några tvivel kring när spelet skrevs slut på för min del. Att påstå att jag kan rollspela mig ur situationen förvandlar spelet till någon sorts fars. Som det ju redan är eftersom allt jag byggt kring min RP ändå slutar i en kalkon när hon märkligt nog anfaller det här övermäktiga motståndet och dör som en gris i rännstenen. Hade jag erbjudits facit - att det inte fanns något jag kunde göra hade jag tagit livet av min rp på ett mindre pinsamt sätt. Men istället så blir det någon sorts övning i hur patetiskt man kan dö. Hade jag haft en bazooka hade det antagligen vingklippt en kaja bredvid helikoptern. Eller gett en zombie en välbehövd manikyr.

Om jag skriver mig ur den här situationen så kan jag lika gärna säga att jag pangar alla med ögonstrålar för allt är ungefär lika realistiskt i detta skeende. Tre personer skjuter på en liggande person på mindre än en halv meters avstånd (och jag ligger på mage). Nej. Nicky är död.

I det här läger anser jag att min elefantbajs-död är precis lika litet värd den investering jag gjort de här månaderna som det öde som nu tillskrivits mig utan att jag haft minsta makt att påverka den.

Och grejen är ju att jag verkligen försökt skapa en situation där jag har vissa förutsättningar att hålla ut - och varför inte, Nicky är ju kompetent. Hon skulle ju egentligen inte anfalla det här motståndet om det inte åtminstone fanns en rimlig anledning att tro att hon hade en chans. Jag ansträngde mig skitmycket för att skapa en situation där jag hade en chans att göra något vettigt mot upp till fem fiender. Jag beskrev mitt överraskningsanfall noggrant (fast det misslyckades mystiskt). Jag bytte position för att skapa förvirring men det gav ingen verkan alls. Jag sköt varningsskott för att skrämma folk. Jag slängde mig i skydd. Inget av detta gav någon effekt i spelet.

Jag trodde att det fanns en sorts välvilja mot mig i en sista scen för min RP, att jag skulle ges visst svängrum - att samma respekt som jag visade Rutger när jag tydligt skrev ut att han uppfattade anfallet i förväg, skulle visas mig i gengäld. Men det infann sig inte.

Det här är ju ett samberättarspel, åtminstone i meningen hybrid. Det finns vissa kriterier om respekt mot medspelare som varje spelare förväntas försöka uppfylla (och det här gäller ju i allra högsta grad även spelledaren). Vi är en grupp människor som spelar på samma villkor, med samma förutsättningar, lägger ner tid på att skapa en berättelse tillsammans. Till detta hör att vi måste kunna kräva av varandra ett tillerkännande av övriga deltagares rätt att spela sin respektive rollperson inom den realism vi samberättar fram. För mig känns det som att jag, så fort jag annonserade att jag var tvungen att sluta spela, kastades bort som en förbrukad vante. För varför investera tid i en spelare som ändå ska sluta strax.

Min elefantbajs-död är helt enkelt ett svar i samma anda.

Och som sagt, ni är helt fria att ignorera det och skriva hur Nicky egentligen dör, spola tillbaks hela takscenen eller göra något annat. Det här var min statement och den står jag bakom.

Som Cartman skulle sagt: Screw you guys, I'm going home.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,472
Location
Ludvika
Recca said:
Som Cartman skulle sagt: Screw you guys, I'm going home.
Trist att allt inte kunde sluta så att alla var glada, men tack för många underhållande inlägg i zombiespelet! Det blir lite tråkigare (eller i alla fal lite mindre spännande) utan dig.

Hoppas dina armar blir bättre snart!
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag håller med Rymdhamster, jävligt tråkigt att du slutade såhär. Men..

Jag tycker också att din elefant-bajs död är väldigt respektlöst mot oss andra spelare, om man nu ska prata respekt och skräpar ordentligt ner speltråden.
Va gärna arg och besviken men förstör inte för oss andra för att du fick din scen sabbad. Snälla.

Feuflux är förövrigt klok och skrev ett bra inlägg. Jag ska se om jag kan lära mig nått av det.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Cissi said:
Jag håller med Rymdhamster, jävligt tråkigt att du slutade såhär. Men..

Jag tycker också att din elefant-bajs död är väldigt respektlöst mot oss andra spelare, om man nu ska prata respekt och skräpar ordentligt ner speltråden.
Va gärna arg och besviken men förstör inte för oss andra för att du fick din scen sabbad. Snälla.

Feuflux är förövrigt klok och skrev ett bra inlägg. Jag ska se om jag kan lära mig nått av det.
Det förstör bara för er om ni låter det förstöra för er. Jag tycker det är lite pinsamt faktiskt när vuxna människor, medspelare i ett spel vi spelat skitlänge anser att jag borde sörja i tysthet så att ni slipper störas.

Ni är ju inte ens inblandade i scenen så jag förstår inte vad du klagar på. Jag är inte skyldig någon något i det här läget. Jag tvår mina händer. Om du är sur på mig för att jag sabbar för dig? Va? När? Hur? Gå och lägg dig, liksom. Här, ta en offerkofta. Anchorman har inte snott alla än.

Anchorman erbjuder mig möjligheten att krypa till korset och du föreslår att jag gör detsamma, båda av olika skäl. Släpp det istället.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,843
Jaja, Recca verkar ju inte kunna se saker sansat, så jag får väl skriva hennes dödsscen då, tråkigt efter flera månaders spelande men så blir det ibland.

I fortsättningen om någon har en åsikt om en scen så är jag inte främmande att ändra en uppdatering och hade inte varit det i det här fallet heller.
Ett enkelt PM till mig något i stil med:
"Hej, jag gillar verkligen inte den senaste uppdateringen det känns som ett ovärdigt sätt för min karaktär att dö, kan vi istället göra så här:"

Ett sånt PM hade löst den här situationen direkt, men att bli mer eller mindre idiotförklarad för att jag skrivit på ett visst sätt är inte ok.
Det är omoget respektlöst och rent ut sagt jävligt elakt.

Men som sagt jag skriver en dödsscen för Nicky, så kan vi andra fortsätta spela.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Anchorman said:
Och om du ska bete dig som en barnunge vill jag inte fortsätta diskussionen.
Anchorman said:
Allt det här är barnsligt beteende enligt mig
Anchorman said:
om man inte kan vara lugn och sansad
Anchorman said:
Du har gjort borr dig rejält
Anchorman said:
om du hade på ett moget sätt uttryck
Anchorman said:
Jaja, Recca verkar ju inte kunna se saker sansat,
Anchorman said:
omoget respektlöst och rent ut sagt jävligt elakt.
Jag läser igenom mina inlägg i början där du direkt går i försvar och ser inte riktigt den respektlösheten du pekar på. Jag ser en vilja att kommunicera en problematik jag uppfattar som kraftigt begränsande för mig. Jag ser att jag är upprörd över att det begås våld på min slutscen och att det påverkar min ton något men inte farligt. Jag ser att jag lägger ofantligt mycket tid på att förklara varför jag tycker som jag gör för att få dig och även Mårten att förstå.

Flera gånger så begår du misstaget att först kalla mig barnslig och sedan föreslå att jag ska krypa till korset; essentiellt att jag ska be om ursäkt för att jag har gjort fel, något jag inte ansett att jag gjort, varpå du kan tänka dig att låta Nicky överleva.
Anchorman said:
Ett enkelt PM till mig något i stil med:
"Hej, jag gillar verkligen inte den senaste uppdateringen det känns som ett ovärdigt sätt för min karaktär att dö, kan vi istället göra så här:"
Det enda du hade behövt göra för att undvika det här hade varit att skriva: "Oj, så tänkte inte jag riktigt och det är klart att du har en poäng utifrån ditt perspektiv. Hur tycker du att vi ska lösa det här på bästa sätt?"

Du ber mig att visa ödmjukhet men visar mig INGEN i gengäld. Jag får inget gensvar på en enda av mina invändningar mot scenen. Jag har massor av invändningar mot scenen. Jag presenterar dessa sakligt. Du ignorerar dem och ber mig att be om ursäkt för att jag varit dum - samtidigt öser du tillmälen över mig och istället för att bemöta ett enda av mina helt sakliga framföranden tillskriver du mig värden som oresonlig, barsnlig, ej sansad, förbannad, elak.

Jag utmanar dig att hitta ett enda tillfälle där jag pekar ut dig på det sättet. Sedan kan vi diskutera vem som är oresonlig egentligen. Nä du, jag är inte oresonlig. Envis kanske, stolt visst. Vass i tonen, ja ibland. Men oresonlig? Ej sansad? På alla sätt och vis har du kunnat resonera med mig. Problemet är att du inte gjort det. Inte i ett enda inlägg har du resonerat med mig trots att jag resonerat kring alla mina påståenden.

Du kan få sista ordet nu, men jag orkar inte höra att jag är en "barnrumpa" eller "inte kan resonera sansat" för det är lögn. Du har inte försökt resonera med mig. Inte försökt diskutera med mig. Trots att jag försökt göra det med dig.

Ps. Att du skulle lagt mer tid på det här spelet än mig? Kanske, vad det nu har för relevans. Vi kan ju göra en teckenräkning om du vill. Jag är inte alls säker på att du skulle ha lagt mer tid än mig.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,006
Location
Linköping
Recca och Anchorman: jag tycker inte ni behöver posta till varandra på ett par dagar nu, om jag vågar föreslå det. Ni kommer inte närmre varandra. Vänta ett tag.

Alla: liten "inspirations-dipp" just nu (av förklarliga skäl typ) så jag tror inte ni får ett inlägg av mig ikväll. Imorgon eftermiddag drar fruns systers möhippa med tillhörande flängande igång och jag tror inte jag kommer få tid över till zombiespelande förrens söndag nån gång. Så räkna inte med mig innan dess. Hoppas det inte ställer till för mycket besvär med tidslinjer. Om det gör det så får ni "kidnappa" Bengt.

Kram.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,843
Vi kanske inte ska gå iväg för långt, Feuflux scen är ganska viktigt och det faktum att Lollo sprang upp och ropade till honom gör den ju ännu mer viktigt.
Feu har ju gett mig tillåtelse att kidnappa Bengt men eftersom det inte är någon annan spelare där så blir det ju att jag skriver båda sidor, vilket är lite konstigt :gremsmile:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,006
Location
Linköping
Tillbaka nu, fick backa bra länge för att hitta de två senaste SL-posterna som rörde Bengt. :gremwink:

Har fortfarande lite svårt att släppa labbet. Liksom, finns det -ingen- chans att fixa botemedel? Men äh, det får Birgit eller Andrea svara på. Vi kan ju åka tillbaka sen om det är så...
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,843
Om ni vill bli av med slps, så finns det ju plats kvar på helikoptern, finns säkert flera som vill men flera av dem vet inte om att det står en helikopter redo att plocka upp folk.
 
Top