Nekromanti Annorlunda attribut för kvinnor

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vad är det...

...som säger att mannen är standard?

Kan man inte lika gärna utgå från att kvinnan är standardnormen?

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

dream

Hero
Re: Frågor som man borde ställa sig

Jag håller iofs med om att det verkligen inte är värt besväret att lägga in generella modifikationer på grundegenskaper beroende på kön. Men i vissa fall kan det faktiskt ha en spelvärldsgrundad betydelse.

Man kan exempelvis tänka sig en kultur där kvinnorna uteslutande sysslar med handel, medan männen håller på med grovarbete. Då är det rimligt att männen har +1 på styrka och kvinnorna +1 på Personlighet eller liknande.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

Emil

Hero
Re: SPRIT har med kropps massa att göra

Sen angående din andra mening - snälla, snälla - tror du verkligen att skillnaderna i sportresultat beror på kulturellt förtryck? Mer ihärdigt blundande för könsskillnader samt struntprat har jag nog aldrig hört. Kvinnorna i toppen tränar minst lika hårt som männen, och var de nog bra så skulle de få lika stor plats inom idrotten. Fanns det inga fysiska skillnader skulle det heller inte motivera någon delning i herr- och damidrott.

Är väl själv lite skeptiskt till att det bara skulle handla om kulturellt förtryck, men något ligger det säkert i det.

Betänk att vi hela tiden blir något bättre genom evolutionen, varpå vi hela tiden kan slå gamla idrottsrekord. Dock har ju män hållt på med idrott sedan urminnes tider, medan det varit godtagbart för kvinnor en betydligt kortare tid. Detta måste ju innebära kvinnorna kommit långt efter i denna "militmeter"-förbättring, eftersom depåbörjat det hela bra mycket senare.

Det måste du väl hålla med om?

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>

Don Kennetho

Warrior
Re: Oj oj oj vad folk kan bli upprörda...

Nu har jag redan skrivit det här i ett nedanstående inlägg, men OK.

Det funkar helt enkelt så att kvinnor får sina positiva åldersmodifikationer samtidigt som männen, men att de negativa kommer först fem år senare än vad de gör för herrarna. Detta gör då att kvinnor "håller" längre, de kan få en hel del erfarenhet av sin ålder och höjning av mentala egenskaper samtidigt som de fysiska inte påverkas något.

Don Kennetho

Don Kennetho

Warrior

Nä, jag tror inte att vi slår rekord idag på att vi kommit längre evolutionsmässigt längre än våra föräldrar eller att män evoluerats till att bli idrottsmän. Hellre handlar det om hårdare träning, effektivare träningsmetoder, bättre utrustning, bättre kost och effektiva tillskott, tillåtna och förbjudna. Dessa faktorer är nästan desamma för män och kvinnor i toppen, möjligen att männen får något mer pengar till utrustning o dyl.

Don Kennetho

hatten

Swashbuckler
Re: Mest män i LLDK

Men de har haft många många diskutioner angånde antalet proffs som är män och proffs som är kvinnor och en av löparna har en doktors grad i sporthistoria och han *gäsp* berättade en del om antalet kvinnliga långdistans löpare i förhållande till manliga under en LÅNG resa från norra svea till Skåne..

Och angånde reslutaten i Triation så är det något jag har kollat upp genom att helt enkelt titta på reslutaten för kvinnor och män och jämfört de brukar vara väldigt lika..

Och angånde tortyr och kvinnor så är det tidigt bevisat england föredrog att under 2värdskriget och framåt använda sig av kvinnor som spion kurirer genom att de var svårare att tortera och när de väl blev utsatt för tortyr klarade de smärtan bättre än sina manliga kolegor.

SÅ inom armen och spion organisationer historia kan man hitta gott om texter som visar hur bättre en kvinna är på att tåla tortyr sedan om man läser OM tortyr så kan du hitta ytterligare texter om hur man ska göra för att knäcka en kvinna.
Bland sådana texter kommer tipps som att INTE tortera kvinnan i fråga utan hellre misshandla hennes man eller barn i hopp om att hon då ska knäckas..

Sen anvgånde muskler vi män har vad som kan beskrivas som explosiva muskler vi kan utföra lyft och tunga saker vi kan springa i otroliga hastigheter korta sträckor bättre än vad kvinnor kan.
Men kvinnor har sega muskler och om vi skulle ta 5000 slumvist utvalda "Normala" ej idrots män/kvinnor och tvinga alla dom att springa ett maraton DÅ tror jag att flera kvinnor skulle komma i mål än män...

( Tänk på vad jag har sakt UTBUDET av idrots MÄN är högre än UTBUDET av idrots kvinnor,,. Ju högre kvantitet av en viss sort desto störa chans att hitta några med hög kvalite bland alla SÅ utbudet av extremt dugliga idrots män ÄR störe än utbudet på extremt duliga idrost kvinnor. PÅ grund av att det finns fler elitsportande MÄN än kvinnor.. )

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>

Blasphemy

Swashbuckler

"Jo, men att konstruera regler som går ut på att sänka kvinnors attribut ser jag personligen bara som ett sätt att hävda att män skulle vara bättre än kvinnor. Och i jämlikhetens namn är inte detta rätt. Vi är olika, men ingen är bättre än någon annan."

Men nu kommer du ju med en sådanhär feministisk Oobjektiv komentar. Om nu kvinnor är svagare och mindre tåliga än män så kan man gott och väl göra det i speltermer (se bara på Kraggbarbarer och Eyrentigrinnor, de är av samma ras och kvinnorna är där svagare än männen). Det blir väl inte bättre av att förneka det. Kvinnor är ju bra på andra saker som... ehh tja de kanske är smidigare och ser bättre ut.

Tomorrow will take us away, Far from home, Noone will ever know our names.

Emil

Hero

Nä, jag tror inte att vi slår rekord idag på att vi kommit längre evolutionsmässigt längre än våra föräldrar eller att män evoluerats till att bli idrottsmän. Hellre handlar det om hårdare träning, effektivare träningsmetoder, bättre utrustning, bättre kost och effektiva tillskott, tillåtna och förbjudna. Dessa faktorer är nästan desamma för män och kvinnor i toppen, möjligen att männen får något mer pengar till utrustning o dyl.

Det där är ju bara förändringar de senaste åren och där kan jag hålla med om att de varit jämförbara (åtminstone i västvärlden). Men vi pratar i ett mycket längre perspektiv. Hade kvinnor sysslat med grovarbete i samma utsträckning som männen under århundradena som gått hade skillnaderna garanterat varit mindre.

/Emil

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>

Blasphemy

Swashbuckler

"Hallå.... åldersmodifikationer går bra att ha eftersom... eftersom det är jämnställt... att ha modifikationer på grundegenskaper på grund av kön är ojämnställt och då kan vissa personer få tår i ögat ju."

Ehhhhhhh Aj aj aj

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Vad är det...

Ja varför inte.. Då kan män få +2 i styrka och +1 i fysik...

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Tragiskt

*flin* Men är de inte mer korkade då?

Nä men man får väl se det som ett skämt.. Så får väl feministerna komma och smälla oss på fingrarna för att vi skämtar om något så oheligt som könsskillnader. Men som sagt. Tror att intelligensen är lika för män och kvinnor men samtidigt olika på grund av de sociala och kulturella skillnaderna.

Emil

Hero

Men nu kommer du ju med en sådanhär feministisk Oobjektiv komentar. Om nu kvinnor är svagare och mindre tåliga än män så kan man gott och väl göra det i speltermer (se bara på Kraggbarbarer och Eyrentigrinnor, de är av samma ras och kvinnorna är där svagare än männen). Det blir väl inte bättre av att förneka det.

Kraggbarbarer och Eyrentigrinnor är ju lite speciella eftersom de bor avskiljt. De lever ju helt olika slags liv och träffas bara för reproduktion.

Jag frågar mig varför man ska göra regler av allt. Det är väl bättre att använda sitt sunda förnuft när man skapar rollpersoner och kanske undviker kvinnor med 18 i styrka. Annars hamnar man omedelbart i sådana här fåniga diskussioner om vad kvinnor ska få plus i för att väga upp minusen i styrka.

Kvinnor är ju bra på andra saker som... ehh tja de kanske är smidigare och ser bättre ut.

Smidigare och ser bättre ut, precis... Jo, alla kvinnor tycker säkert att andra kvinnor är mycket vackrare än män /images/icons/smile.gif. Det där får mig att tänka på en dialog i Fucking Åmål...

/Emil

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Frågor som man borde ställa sig

Nu tycker jag inte att man alltid skall akta sig för Powergäjmare.. de växer nog till sig. Men nu är det ju trots allt Eon vi talar om... Och där finns det ju redan modufikationer för skillnader mellan könen. I alla fall när det gäller Kraggbarbarer och Eyrentigrinnor. Och eftersom Eon inte är ett spel som direkt är fritt från regeler och tabeller så ser jag inget fel med en "Frivillig regel" om modifikationer för könen.

Blasphemy

Swashbuckler

Jo men kraggbarbarerna och Eyrentigrinnorna är ändock av samma ras. Och det borde ju inte göra någon större skillnad att de bor ifrån varandra. Tvärt om Eyrentigrinnorna borde vara lika starka som dem eftersom de får göra allt tunkt arbete (smida, bygga, jaga osv) utan männens hjälpt. Men ändock är männen starkare.
Men visst behöver man inte göra regler för det.. Men eftersom det ändock är Eon som det är tal om, och det spelet är inte direkt fritt från tabeller och regler så skulle det inte skada med en "frivillig" regel för könsmodifikationer.

Don Kennetho

Warrior

Jepp. Men tänk också på hur ledsen gamle starke gubben Enok blir då han ser vilka fasansfulla minusmodifikationer på STY som gamlingar får. /images/icons/wink.gif

Don Kennetho

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Mest män i LLDK

Vars kan jag hitta den där tortyrinformationen? På nätet eller kan du rekomendera någon bok?

(tycker fortfarande att det mesta låter som Bologny)

Blasphemy

Swashbuckler

"Ochd et där med världsrekorden ger jag inte mycket för. Det är bara för att kvinnor inte får särskilt stor plats inom idrotten. Det är rent kulturelt(förtyck?)."

Ja jihi det där är rent Bologny..
Kvinnor på elitnivå tränar lika hårt som män på elitnivå. Skulle vilja se kvinnor deltaga i tävlingen "Världens starkaste man" och om jag gissar rätt så kommer de hamna på botten direkt.

Don Kennetho

Warrior

Det där är ju bara förändringar de senaste åren och där kan jag hålla med om att de varit jämförbara (åtminstone i västvärlden). Men vi pratar i ett mycket längre perspektiv. Hade kvinnor sysslat med grovarbete i samma utsträckning som männen under århundradena som gått hade skillnaderna garanterat varit mindre.

Jag tror att våra bättre rekord har ett ganska kortsiktigt perspektiv och beror inte på evolutionen. En 100-meterslöpare under 1800-talet tror jag knappast springer fortare än en löpare under 1500-talet.

Om du däremot menar att skillnaderna kan bero på att männen för, säg 100 000 år sen, jobbade mer så kan jag hålla med om att evolutionen kan ha satt in. Men då är det ju inte längre en fråga om kulturellt förtryck utan snarare en förklaring till de biologiska skillnaderna.

Don Kennetho

Big Marco

Läskig
Mitt svar

Var i Eon står det att män och kvinnor följer samma måttstock som i vår värld?

Alla gör ju som de vill själva med sin spelvärld, men det kommer inte komma officiella regler som attributmässigt särskiljer män och kvinnor i Eon.

-Marco Behrmann
-Neogames AB