Nekromanti Annorlunda attribut för kvinnor

Blasphemy

Swashbuckler
Re: SPRIT har med kropps massa att göra

Är väl själv lite skeptiskt till att det bara skulle handla om kulturellt förtryck, men något ligger det säkert i det.
Betänk att vi hela tiden blir något bättre genom evolutionen, varpå vi hela tiden kan slå gamla idrottsrekord. Dock har ju män hållt på med idrott sedan urminnes tider, medan det varit godtagbart för kvinnor en betydligt kortare tid. Detta måste ju innebära kvinnorna kommit långt efter i denna "militmeter"-förbättring, eftersom depåbörjat det hela bra mycket senare.

... Och eftersom kvinnor hållit på med hushållsysslor sedan tidernas början så är de bättre på det än männen. städa, tvätta, diska, fejja, laga mat.. Det är helt enkelt genetiskt.

Fast kanske kan jag hålla med om det... Om nu kvinnorna hade varit med och jagat redan under stenåldern och ägnat sig åt lika mycket fysiska aktiviteter som männen så hade de båda könen kanske varit jämnstarka. Men nu är det ju inte så. Och således passar det bra med nagativa fysiska grundegenskaper för dem...

Tomorrow will take us away, Far from home, Noone will ever know our names.

Don Kennetho

Warrior
Re: Mest män i LLDK

Tycker bara att det låter som om kvinnor ligger närmare männen i uthållighetssporter, inte att de är bättre. Skillnaden är mindre än när det gäller råstyrka men kvinnor är inte bättre än männen.

Även få idrottsutövande kvinnor borde kunna slå många män om de hade bättre fysiska förutsättningar. Det finns ändå så pass många kvinnor inom idrott idag att det borde ge utslag OM det skulle finnas skillnader till kvinnornas favör.

Don Kennetho

Vindhand

Myrmidon
Re: Tragiskt

Nä men man får väl se det som ett skämt..

Om det vore så väl ändå... Jag håller med om att det är litet skrattretande men frågan kommer upp alltför ofta för att inte vara grundad i något mer än litet smaklös humor. Dessutom kan det t.o.m. i formen av (maskerat som?) ett skämt vara skadligt för en nybörjares intryck av hobbyn.

Don Kennetho

Warrior
Re: Mitt svar

Var i Eon står det att män och kvinnor följer samma måttstock som i vår värld?

Så kan det naturligtvis vara. Jag tycker bara att det antyds på de flesta illustrationerna att männen är muskulösare.

Sedan finns det väl olika längd- och vikttabeller för män och kvinnor, vilka gör att en kvinna är mindre än en man med samma STY. Detta borde då medföra att en kvinna i själva verket har STÖRRE andel muskelmassa i sin kropp än en man. Då en kvinna i vår värld behöver en viss andel fett för att få mens kan man anta att det finns en hel del menslösa kvinnor i Mundana (fast detta sker iofs bara om kvinnorna ser likadana ut som i vår värld).

Don Kennetho

LeJonklev

Swordsman
Re: Oj oj oj vad folk kan bli upprörda...

Dina kvinnoförnedradne åsikter vet inga gränser va?

de saker du nämner att kvinnor skulle vara bättre på är också kulturelt. De uppmanas av media och liknande att det är deras roll att syssla med sådant. Äcklande är det va? att det civiliserade samhälle vi hyllar förtrycker halva befolkningen genom övertygande om hur de ska vara vid 3 års ålder.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.

Blasphemy

Swashbuckler

Jag håller med om att det är litet skrattretande men frågan kommer upp alltför ofta för att inte vara grundad i något mer än litet smaklös humor.

Ja det kanske finns något bakomliggande.. Kvinnor kanske är ointelligentare än män hmmmm tål att funderas över så att ingen skulle skämta om denna alvarliga fråga igen :)

Emil

Hero

Jag tror att våra bättre rekord har ett ganska kortsiktigt perspektiv och beror inte på evolutionen. En 100-meterslöpare under 1800-talet tror jag knappast springer fortare än en löpare under 1500-talet.

Förmodligen inte mycket, men skillnader kan du garanterat hitta (om det gick att undersöka dvs). Och eftersom människan funnits i flera miljoner år, så kan de små skillnaderna inneburit väldigt mycket. Vi var kanske inte alls särskilt fysioliskt olika från början.

Om du däremot menar att skillnaderna kan bero på att männen för, säg 100 000 år sen, jobbade mer så kan jag hålla med om att evolutionen kan ha satt in. Men då är det ju inte längre en fråga om kulturellt förtryck utan snarare en förklaring till de biologiska skillnaderna.

Män har ju under all tid arbetat mer fysiskt än kvinnor. Vad det beror på från början kan man ju bara spekulera i. Men vi handlar ju oavsett i en cirkel: "det kulturella förtrycket beror på de fysiologiska skillnaderna - de fysiologiska skillnaderna på det kulturella förtrycket".

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>

Blasphemy

Swashbuckler

Jo då minna kvinnoförnedrande åsikter har gränser.. jag har inta hävdat att de skall skjutas än ;)
Nä men nu skall vi vara allvarliga och snälla. Jag gillar Quinnor.. (jag är trots allt Hetrosexuell) och tycker att vi skall ha ett jämnställt samhälle. Men de riktigt inbitna feministerna tycks inte själva inse att det finns skillnader mellan könen.
Och visst är det mycket i det kulturella som vrider kvinnorna till vad de är idag.. Men men.. .det tycks ju hålla på att ändras i maklig takt.,

LeJonklev

Swordsman
VA!?!?!

ÄR du sjuk i huvudet!?!!?!?!?
Städa, tvätta, diska, fejja, laga mat är knappast genetiskt betingat. Det är något man lär sig. Och lär sig jäkligt snabbt. Men du låter väl din mamma göra allt sånt åt dig så du har ingen koll.

LL

Emil

Hero

Och eftersom kvinnor hållit på med hushållsysslor sedan tidernas början så är de bättre på det än männen. städa, tvätta, diska, fejja, laga mat.. Det är helt enkelt genetiskt.

Nu är du ute på riktigt djupt vatten. Kunskaper och erfarenheter är inte gentiska. Det är bara fysiologiska förändringar som kan ärvas. Tro inte att kvinnor är föds med kunskaper om krävs för att bli duktig på att tvätta och städa. De lär sig de på exakt samma sätt som män!

Fast kanske kan jag hålla med om det... Om nu kvinnorna hade varit med och jagat redan under stenåldern och ägnat sig åt lika mycket fysiska aktiviteter som männen så hade de båda könen kanske varit jämnstarka. Men nu är det ju inte så. Och således passar det bra med nagativa fysiska grundegenskaper för dem...

För det första: Varför tror du att kvinnor inte sysslat med lika mycket fysiska aktiviteter? Får jag höra en vacker teori från din sida?

För det andra: Varför handlar det hela tiden om negativa modifiktationer? Skulle då inte lika bra män kunna få positiva i så fall? Och varför inte göra ändringarna från figur till figur, istället för rent generellt?

/Emil

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>

Blasphemy

Swashbuckler
Sprit är bra för kroppen..

Ja och om vi antager att det har varit någorlunda liknande i Mundana med att män ägnat sig mer åt fysiska aktiviteter än kvinnor så är det helt oki och rent ut sagt naturligt med lägre fysiska grundegenskaper för kvinnor.

LeJonklev

Swordsman

De stora skillnaden sitter mellan benen och på bröstet. Ingen annanstans. De andra skillnader som finns är små och obetydliga. Skillnaderna finns bara i huvudet på folk som dig som försöker inbilla sig att de vill ha ett jämlikt samhälle men kan inte inse hur förtryckande de är.

LL

walium

Ganska töntig, faktiskt

Jag har svårt att förstå att det här ämnet kan vara så viktigt för dig att du måste försvara det in absurdum. Var det inte tänkt att det skulle vara ett skämt? I så fall har det slutat vara roligt om det nu någonsin varit det. Den här diskussion har slutat att leda någonvart för länge sedan. Det enda den har lett fram till är att vi kan konstatera att några tycker personer tycker att kvinnor borde ha lägre värden i vissa attribut. Vore inte det bästa ändå att låta varje person hantera frågan på det sätt han/hon finner bäst? Du får göra vad du tycker är bäst och jag får göra vad jag tycker är bäst.

Emil

Hero
Re: Sprit är bra för kroppen..

Ja och om vi antager att det har varit någorlunda liknande i Mundana med att män ägnat sig mer åt fysiska aktiviteter än kvinnor så är det helt oki och rent ut sagt naturligt med lägre fysiska grundegenskaper för kvinnor.

Och om vi antar att det inte varit det minsta likt vår egen värld, så är det minst lika naturligt att det inte ska vara några lägre fysiska attribut för kvinnor.

/Emil - Lås tråden nu för fan...

Blasphemy

Swashbuckler

Mitt utlägg om att kvinnor lämpade sig bäst i köket var av ren ironi.. Fast det framgick nog inte så bra.. Skulle kanske satt en smiley bakom.

Anledningen till att kvinnor inte sysslat med lika mycket fysiska aktiviteter är nog för att män redan från början är bättre lämpade än dem . Så då kan det ju inte endast vara evolutionen som spökar. De behövdes väl de som stannade hemma i "grottan", passade barnen och höll elden vid liv emedan männen jar ute och jagade. Men att spekulera om vad som hände för 10 000 tals år sedan är rätt så svårt. Tja det var nog den vackraste teori jag kunde klämma ur mig.

Men visst istället kan man ge männen +2 i sty och + 1 i tål istället för att da bort -2 och -1 från kvinnorna. Gör ingen större skillnad.
Jag menar bara på att jag inte alls tycker att det är fel med olika grundegenskaper för könen.

LeJonklev

Swordsman
Får man be om en låsning. Detta har spårat ur ganska gravt till en jämstäldhetsfråga. I varje fall kommer inte jag att kunna sluta förens den låses.

LL

Vindhand

Myrmidon

Jag menade snarare att problemet ligger hos de personer som känner ett behov av att diskriminera kvinnor i reglerna, men det förstod du säkert...

hatten

Swashbuckler
Re: Mest män i LLDK

Sök fakta om tortyr om spionorganistioner under 2värdskriget spion kurier med mera.
På biblioteket här i luleå hade de en väldigt informativ bok som handlade om tortyr och sådant.
Mycket av detta baseras på ett arbete jag gjorde i grundskolan och fakta sökningen då ingick mest att jag sökte i biliotek vilka böcker som var inblandad kan jag intekomma ihåg.
Sedan mycket av den andra informationen har jag samlat på mig under åren genom sökningar på nätet och genom läsning av böcker då fakta om själsliga problem som uppkommigt genom mobbing sedan halkade jag in på folk som har haft andra svåra förhållande som krig och tortyr har varit något jag ofta läs i hopp om att lära mig mer om det mänskliga psyket och hur det överlever press.
SÅ att berätta källfakta är svårt då jag ofta brukar sitta och läsa fakta böcker om allt från Teknik till Historia och allt därimellan bara för att tillfredställa min nyfikenhet.

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>

Emil

Hero
Visst är det tragiskt...

Ja det kanske finns något bakomliggande.. Kvinnor kanske är ointelligentare än män hmmmm tål att funderas över så att ingen skulle skämta om denna alvarliga fråga igen :gremsmile:

Eller så är män med så dålig humor som din ointelligentare än kvinnor. /images/icons/smile.gif

/Emil