Nekromanti Attack of the Green Killer Graemlins!

Foggmock

Myrmidon
Re: Nee-ej (inte alls bra)

Bifalles! Ja! Fram för mer Graemlins! Särskilt gula sådana! Jag vägrar härmed militant att använda de nya.

Och jag kräver FORTFARANDE en luftvärnskanon till alla förbannade zeppelinare!

Staffan

Myrmidon
Re: Noooooooooooooooooooo! [ANT]

Annars så KAN man ju alltid sno
graemlins/smileys från nån annanstans, och på det sättet ge Gardener lång näsa
... fast då kanske adminsarna kommer och sparkar stjärt
med en - och jag tror inte jag kan dra
lika snabbt som en admin...

Nej, jag skojar bara
... men jag skulle gärna se ett rejält tilltaget graemlins-galleri. Håller ni inte med?

Se, en som håller med i alla fall! Sno gärna t ex större delen av galleriet smileys på Nutkinland... framför allt
.

De flesta smileysarna här är från http://www.steelheader.net/photopost/sho...ser=&stype=, men även en del från Nutkinland (URL ovan).

Edit:

Av någon skum anledning verkar inte [bild]-taggen funka ordentligt... blev tvungen att göra om allihop till img src i stället.

Bunny

Crazy like a fool
Mycket snack och liten verkstad... ANT

... gör din egna j*vla luftvärnskanon... :gremelak:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Coola katter diggar gröna goblins

"Jag ska hitta de gula och lägga dem på mitt webbutrymme och använda dem med bildtaggen! Ingen kan hindra mig! "

Och hur länge tror du att du orkar det då? Inse, grönt är skönt. :gremcool:

:zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Med risk för att låta som en rasist, men...

"De gula kommer aldrig att släppas in på forumet igen, så det är bara att glömma."

Va? Varför då? Varför bytte ni ner er över huvud taget? :gremconfused:
Vad är det för fel på dom gula? Dom är ju bättre på alla sätt och vis än de här gröna otydliga sakerna.

Smileysar i internetkommunikation är oumbärliga och kan inte lämnas åt någon halvmesyr. Man måste tydligt kunna se vad det är för sinnesstämning skribenten vill förmedla. Jag vill kunna göra det med en enkel inspektion, jag vill inte vara tvungen att ta fram förstoringsglaset, sätta mig närmre skärmen och dra upp ljuststyrkan så det stick i ögonen (min är låg för mina ögon är ganska ljuskänsliga och det är mörkt i mitt rum).

/Naug, förstår inte vad som var fel med de gamla smileysarna så som de var fullt funktionsdugliga vilka de nya inte är.

Gardener

Champion

Använd _riktiga_ emoticons då för bövelen! =] De gula är ju på inget sätt originalen eller ens bättre än dem. För övrigt överanvändes de och ofta ändå i fel syfte för att det argumentet ska hålla riktigt bra. Dessutom är dessa tillräckligt tydliga, ge dem en chans istället för att bara slå bakut för att det är en förändring.

Du må tycka att det inte är något fel på de gamla, jag har en hel drös med orsaker som gör att jag inte tycker det, det är något du får helt enkelt leva med det. De här är bra mycket snyggare och fungerar de också utan problem.

Warduke

Warrior
Bifall.

Jag ser gremlinsarna helt supertydligt, men jag föredrar ändå de mer stilrena gula. Gardener är boss och det finns ett litet ordspråk som heter "Det Daniel inte vill ska hända, det händer på wrnu". Jag tror på det så mycket att jag numer inte uttalar mig i vissa frågor så jag ska slippa bli besegrad när ett annat beslut än det jag önskar tas.

Nåja, inget att hetsa upp sig över. :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremelak: :gremelak: :gremelak: :gremelak: :gremelak: :gremelak: :gremelak: :gremelak: :gremelak: :gremelak:Eller hur? :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin:

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"För övrigt överanvändes de och ofta ändå i fel syfte för att det argumentet ska hålla riktigt bra. Dessutom är dessa tillräckligt tydliga, ge dem en chans istället för att bara slå bakut för att det är en förändring."

Alltså... överanvändandet av smileys har ju inte ett smack med med hur de ser ut att göra. Detta är ett typexempel på hur man överanvänder även de gröna smileysarna. Och sen var det det där med zeppelinare. Jag är på intet vis emot förändringar om det förbättrar någonting, jag har redogjort varför jag inte tycker om dessa smileys i ett inlägg högre upp i tråden.

"Du må tycka att det inte är något fel på de gamla, jag har en hel drös med orsaker som gör att jag inte tycker det, det är något du får helt enkelt leva med det. De här är bra mycket snyggare och fungerar de också utan problem."

Vad var det för fel på de gamla då?

Snygg är förövrigt en smakfråga och jag tycker inte att de här är snyggare. Jag tycker snarare att dom ser lite äckliga ut.

Förslag:
Att använda BBcode för att göra fetstil, kursivt och annat skoj är ju mycket praktiskt. Däremot skulle jag personligen föredra att använda vanliga smileys istället för att låta dem ersättas av bilder. Är det möjligt att lyfta ut den funktionaliteten så att man kan skriva inlägg med BBcode men som man ändå kan använda vanliga smileys i utan att behöva använda Kod-kommandot?

/Naug, tycker helt enkelt inte om dom

Gardener

Champion

Nej, jag skrev inte att överanvändandet specifikt hade med de gamla graemlinerna att göra, jag skrev att de överanvändes och att det gjorde att deras eventuella funktion ändå var urvattnat varför ditt argument om att de var mycket bättre än dessa gröna på att visa känslor inte riktigt höll.

Vad var det för fel på de gamla då?

Snygg är förövrigt en smakfråga och jag tycker inte att de här är snyggare. Jag tycker snarare att dom ser lite äckliga ut.
Ja? Med detta vill du säga vad? Att du håller med mig? Snygghet är mycket riktigt en smakfråga, så är också huruvida dessa nya är tillräckligt tydliga. Jag anser de fyller syftet, jag anser att de gör det mycket bättre än de gamla och de passar dessutom in i forumets tema vilket de gamla inte gjorde och framförallt så tycker jag de är tillräckligt tydliga [1]. Att de gamla sedan var urfula och gjorde det svårt att följa texter som innehöll dem är en helt annan femma. Jag, och flera i redaktionen, tycker dessa är överlägsna, alltså har vi gått över till dem. Du tycker inte det. Lär dig leva med att vi tycker olika.

Att använda BBcode för att göra fetstil, kursivt och annat skoj är ju mycket praktiskt. Däremot skulle jag personligen föredra att använda vanliga smileys istället för att låta dem ersättas av bilder. Är det möjligt att lyfta ut den funktionaliteten så att man kan skriva inlägg med BBcode men som man ändå kan använda vanliga smileys i utan att behöva använda Kod-kommandot?
Jajjemensan, det är bara att koda om du vill ha det. =] Men faktum är att Anders Åstrand redan kollar på möjlighet att lägga till detta. Och som jag sa innan så kan du ju använda original-emotikonerna om du prompt måste ha emoikoner för att kunna beskriva vad du menar, de är ändå bra mycket mer lättläsliga och användbara än alla sorts bilder. :) har funkat i över 20 år, det funkar nog i 20 år till.

[1] Första gången jag tittade på dem tyckte jag också att de var något otydliga, men det tog inte länge innan jag ändrade åsikt.

Krille

Super Moderator
Because first impressions last!

"Första gången jag tittade på dem tyckte jag också att de var något otydliga, men det tog inte länge innan jag ändrade åsikt."

Well, first impressions last, du vet.

Jag håller med båda sidor i den här debatten: de gröna är "snyggare" än de gula, men de är också mer otydliga.

Så mitt förslag är helt enkelt en kompromiss: istället för att obstinat hävda att de nya är mycket snyggare sådeså, och istället för att skrika, stampa med foten och gråta tills de gula kommer tillbaka, ta en glass istället. Öka sedan kontrasten en aning på de gröna och använd dem. I så fall får båda sidor vad de vill ha: ena sidan får graemlins som de ser vad de är, och andra sidan får behålla sina gröna graemlins.

anth

Vetefan
Kan man inte göra så här?

Jag vet faktiskt inte hur UBB fungerar, så bli inte sur på mig om jag föreslår något som är omöjligt.

Skulle det inte vara möjligt att välja olika smilies/graemlins-uppsättningar individuellt, precis på samma sätt som man kan välja olika färger när man ändrar skins?

Om jag skriver en glad gubbe så får de som vill se en :), en gul smilie eller en grön graemlin allt efter egen smak - och alla blir nöjda och glada.

Big Marco

Läskig
Re: Tooltip

Ett stilla förslag - kan man inte få med tooltip-infot i meddelandet när man läser, så att om man tycker att det är asviktigt att se vad det är för grönnylletyp, trots att man är stenblind, så kan man föra pekaren över och få ett tooltip?

Gardener

Champion
Re: Because first impressions last!

Nu har du helt uppenbarligen missuppfattat mig. Jag tycker de gröna är snygga, inte snyggare, för de gamla är inte snygga på något sätt. Dessutom har jag inte sagt något om att skulle vara tydligare än de gamla, det är de inte. Däremot säger jag att min första reaktion också var att de var lite väl otydliga, men det tycker jag inte längre, jag tog en titt till och insåg att det inte var så lurigt, speciellt om man går ner från en upplösning på 1600x1200 som jag kör.

Sedan finns det ljusare graemlins, men de blev ändå inte överdrivet mycket tydligare och på köpet blev de istället urfåniga så de valdes bort.

Troberg

Sinister eater

Och som jag sa innan så kan du ju använda original-emotikonerna om du prompt måste ha emoikoner för att kunna beskriva vad du menar, de är ändå bra mycket mer lättläsliga och användbara än alla sorts bilder. :) har funkat i över 20 år, det funkar nog i 20 år till.
Nja, de är inte alltid så välkända eller användbara. Få känner till exempel till den föga användbara upphetsade kocken med dubbelhaka, två näsor och cyklopöga:

C=0=)) -:

Gardener

Champion
Re: Kan man inte göra så här?

Som jag nämnde tidigare, de råfula gula graemlinerna kommer inte tillbaka.

Att lägga upp nya graemlins kan man göra direkt, och det är inget svårt hack att fixa så att alla extra läggs i ett popupfönster så att man kan ha massvis av dem utan att behöva ladda dem varje gång man ska skriva ett inlägg.

Så om nån ritar snygga och användbara graemlins så lägger jag mer än gärna upp dem, men jag kommer inte lägga upp de gula igen.

Vad gäller förändringar i systemet så är det fullt möjligt att göra, men då måste man ha någon som kan koda och faktiskt tar sig tid att göra det också. Jag har miljoner (okej, det kanske var lite överdrivet, men många är det i alla fall) olika vettiga funktioner som faktiskt tillför något på mina todo-listor som jag ännu inte haft tid att göra. Så multipla uppsättningar eller slå av vad man ska se i andras inlägg är inget jag kommer göra. Ragga upp nån som kan koda, som jag litar på tillräckligt mycket för att släppa in i koden, så ska jag överväga det (även om jag fortfarande hellre ser att användbara funktioner görs istället). För övrigt så är det ju ett problem med att låta läsaren välja graemlin, eftersom det innebär att skrivaren inte själv har kontroll över hur känslorna för denne visas.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag behöver bara vända ryggen till en dag så ser forumet helt annorlunda ut! :gremcrazy:

Men jag gillar de nya graemlinerna (och svenska böjningsformer på inlånade ord). Man lär sig ganska snabbt att se vilken som är vilken. Framför allt är de unika, till skillnad från de gamla standard-smileysarna.

Ännu roligare vore det förstås om man kunde välja sitt eget folkslag när man skapade sitt användarnamn, så att några använder flinande dvärgar, medan andra använder flinande gobliner. Jag vill ha en flinande Cthulhu! :flinande cthulhu:

/tobias

Gardener

Champion
Re: Tooltip

Jo, det borde det verkligen vara och jag har gått å trott att det varit så ända tills någon för ett par dagar sedan la upp ett hack för att fixa det... Ska se om det går att föra in i en så gammal forumsversion som vi kör.