Låt mig framföra en scen:
Rollpersonerna måste befria handelsmannen Jan Skalle från häktet. De vet att Skalle har information om den lömske stormannen Seinkampf, samma storman som också satte dit Skalle för att få honom ur världen. Seinkampf har något på gång, som rollpersonerna tror ska ske snart. Därför måste Skalle befrias omgående, så att åtgärder kan vidtagas. De har försökt att få prata med Skalle med stadsvakten Merk, en av Seinkampfs män, hindrar skickligt allt sådant. Att bryta sig in är den enda lösningen.
Utklädda tar de sig in i häktet, för att låtsas lämna en fånge. Snabbt dras vapen upp och stadsvakterna ger sig utan våld. Men, från cellerna kommer en till stadsvakt som drar svärd när han ser vad som händer. Baron Marak, den enda som inte håller en vakt under uppsikt måste göra något. Strid är enda lösningen.
Alternativ:
A. Gå på statsvakten med rejäla hugg får att få tyst på han. Dock med risk att döda honom, den oskyldige mannen.
B. Satsa på armarna. Mycket svårare men ingen statsvakt blir dödad.
Jag ser gärna att man tar risken att gå på armarna. En skicklig krigare (med avväpna) har här en stor fördel.
Exemplet är på inget sätt perfekt. Det jag menar är bara att man ibland kommer i strid med folk som man inte vill döda alls, både med tanke på påföljder och med tanke på att de egentligen är rättvisa män som bara gör sin sak, och oturligt nog krockar med rollpersonerna.