Bättre speltermer, förslag och idéer

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,609
Location
Fallen Umber
Min inre byråkrat har väldigt svårt för att folk säger formulär (som i "rollformulär"), när de menar blankett. :cool:
Jag fattar faktiskt inte. Ordböckerna har orden som synonymer, och det är inte helt enkelt att googla sig fram till skillnaden heller.

I övrigt tycker jag mest att det här tåget har gått sedan länge, termerna är för etablerade i hobbyn. Det är ytterst sällan jag lyckas säga något annat än "spelledare" i spel oavsett vad termen heter i det aktuella spelet, och det känns lika sällan värt det att använda andra termer för att skapa stämning när jag skriver ett spel. Men det händer.
 

ingels

Veteran
Joined
14 Nov 2021
Messages
43
Location
Borlänge
En spelledare torde vara spelets regissör eller dirigent

Spelarna likaså då vara skådespelare eller artist då man iklär sig rollen av någon annan
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,237
En spelledare torde vara spelets regissör eller dirigent

Spelarna likaså då vara skådespelare eller artist då man iklär sig rollen av någon annan
Det tycker inte jag. Bara som ett exempel får skådespelare inte göra vad de vill i filmen eller på scenen, utan spelar upp någon annans manus.

Jag kan inte tänka mig något värre än en demonspelledare som vill berätta sin berättelse med spelarna som skådespelare. Begreppet "storyteller" känns som att det uppmuntrar till sådant.
 

Byzantane

Veteran
Joined
20 Nov 2023
Messages
4
Ofta en inte vill vara Spelmästare eller Spelmäster. Känn på orden, härligt tyngd.
Källarmästare eller fängelsehålemästare...nja.

Spelarroll eller spelarpersona låter mycket tydligt. Dubbelt kul med spellarroll när en spelar rollspel.
Biroll eller bifigur var tydliga begrepp och de är betydligt lättare att säga än spelledarpersona, det kan nog tänkas ändra hur jag själv kommer presentera dem.

Oväntat rolig diskussion att följa för övrigt. Spelvätten och di sma runt borde fick mig att skratta högt.
 
Top