Nekromanti Bioshock Infinite gender FAIL

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ond bråd död said:
Kanske har hon t o m en pistol utanför bild, som nån nämnde.
Det som inte finns i bild finns inte. Det finns ingenting "utanför bild".

Det kan finnas en annan version av bilden där hon har en pistol, men det är isåfall en annan bild.

CromX

Veteran
Grejen är att det inte handlar om EN BILD,. De handlar om ett mönster av hur män och skildras i vår kultur och vilka ideals som hålls fram.

Och som Biochock väljer att reprodcera.

För att använda rasism som en paralell igen:

I en värld utan rasism skulle en enskild bild av en svart som skildras som korkad, och en vit som skildras som smart.

Men i ett rasistiska kontext, där det finns en föreställning att mörkhudade människor är dummare och mindre civilierade vita är det ett problem. För då kommer bilden på svarta människor som korkade, ocivliserade och mindre värda och vita som smarta och mer värda vara det som oftast skildras.

I vår värld är rasism en strukturellt problem, och även om de flesta rent logiskt vet att alla är individer oavsett hudfärg, så formar den rasism som finns i samhället hur vi medvetet och omedvetet bemöter människor.

Att svarta människor historiskt har skildras som mindre intelligenta än vita är en del som varit grunden för rasism.

Samma sak här

Hade de handlat om EN man som hålls fram som handlingskraftig, modig och dominat och EN kvinna som hålls fram som passiv, rädda och undegiven i ett samhälle där det rådde någonslags balans av vad för bilder som presenterades så hade det inte varit något problem.

Problemet är att vi lever i ett samhälle som präglas av sexism. De föreställningarna som visas i bilden är en del av våra könsroller och det är så män och kvinnor allt som oftas skildras. Män ska vara dominata handlingkraftiga och modiga. Kvinnor ska vara undergivna, passiva och vara rädd så att män kan vara modgare.

Även om de flesta rent logiskt vet att alla är individer, så påverkar de sexistiska bilder som finns i samhället oss. Medvetet och omedvetet.

Sexism existerar. Och Biochock väljer att reproducera en sexistisk bild.
Jahapp, dags att koka ihop ett svar på det här då när jag egentligen borde lägga mig och sova :gremtongue: Får helt enkelt be om ursäkt för eventuellt flummeri som kan uppstå i detta svar pga trötthet. Får återkomma imorgon isåfall om något blir oklart.

Absolut, utan tvekan är det ju så att största delen av den kultur vi har idag skildrar män och kvinnor på det sätt du beksriver. Det är vi överens om.
Men jag tycker fortfarande att man ska se skillnad på enskillda fall och det "stora hela" eller vad man nu ska säga.

Jag tror inte att lösningen ligger i att gå banans varje gång man ser en bild som just denna. Som någon annan skrev här tidigare så tror jag också att man kommer hitta sexism i precis varenda gnutta av vår kultur bara man anstränger sig tillräckligt hårt.

Då tror jag det är bättre att istället för att totalsåga alla manliga actionhjältar eller liknande så bör man främja och hylla de alternativ som finns istället.

Ta det nya Tomb Raider t.ex. Där har man valt att satsa på en hjältinna istället och det finns förhoppningsvis ingen man som står och håller henne i handen genom hela spelet heller.

Stötta dom alternativen och branchen kommer inse att det finns en relativt outforskad målgrupp dom tjäna pengar på.

Annars vad föreslår du att lösningen är? censur?

Inte så att det gör så att alla som ser Mumien och ser Rick tvinga Evelyn att kyssa honom genom att hålla fast henne med våld går runt och börja våldta kvinnor.

Att den manliga hjälten i många berättelser skildras som en våldsam man som inte respekterar att en kvinnas nej, är den del av den kultur som leder till att en del män inte respekterar när kvinnor säger nej i sexuella sitautioner och våltar dom.
Nej precis, det är en väldigt liten del av alla män som påverkas på det sätt du beskriver och därefter tror att det är okej att använda våld mot kvinnor.
Dessa människor mår troligtvis inte bra mentalt, alternativt har x antal skrurvar lösa och dom skulle förmodligen vara fullt kapabla att skada kvinnor oavsett om dom tog del av vår kultur eller inte.

Det är precis som att säga att t.ex. spelvåld skulle göra folk aggressiva och våldsamma. Men där är det också en väldigt liten minoritet som faktiskt brukar våld och känner sig inspirerade av dataspelen. Dessa människor är allt som oftast sjuka individer och man kan inte utesluta att dom skulle bete sig likadant även utan spelvåldet.

krank

CromX said:
gå bananas
Vem har gått bananas? Jag ser ingen i den här tråden som verkar speciellt upprörd. Man påpekar att det är ett sexistiskt bildspråk, och försöker sedan förklara varför man tycker det. För mig är inte det "gå bananas".

CromX said:
Då tror jag det är bättre att istället för att totalsåga alla manliga actionhjältar eller liknande så bör man främja och hylla de alternativ som finns istället.
Det ena utesluter inte det andra. Dessutom finns det ingen här som "totalsågar alla manliga actionhjältar".

CromX said:
Ta det nya Tomb Raider t.ex. Där har man valt att satsa på en hjältinna istället och det finns förhoppningsvis ingen man som står och håller henne i handen genom hela spelet heller.
Det spelet är iofs ett rätt kasst exempel, eftersom de förvandlat Lara Croft till en mjäkig kvinna som speltillverkaren uttryckligen sagt att man inte ska identifiera sig med - utan vilja ta hand om.

CromX said:
Annars vad föreslår du att lösningen är? censur?
Rätt onödigt; ingen här har ens kommit i närheten av att föreslå censur. En tänkbar lösning är ju att öka medvetenheten om vilka värderingar som förs fram, och varför det är ett problem att de förs fram. För jag tror inte att de som gjort bilden suttit och kacklat och tyckt "höhö, nu ska vi göra en elak sexistisk bild". Det ligger mycket jobb bakom bilden och det är ingen slump att den ser ut som den gör, men den är för den sakens skull inte nödvändigtvis genomtänkt ur genusperspektiv.

Så min lösning är enkel: Memetisk krigföring. Föra ut idéer, medvetandegöra, påminna, diskutera. Sprida idéerna.

CromX said:
Det är precis som att säga att t.ex. spelvåld skulle göra folk aggressiva och våldsamma. Men där är det också en väldigt liten minoritet som faktiskt brukar våld och känner sig inspirerade av dataspelen. Dessa människor är allt som oftast sjuka individer och man kan inte utesluta att dom skulle bete sig likadant även utan spelvåldet.
Just när det gäller våldsamhet finns ganska lite forskning, men att förväntningar etc påverkar oss ser jag som självklart. Att vi påverkas av de idéer och ideal vi möter likaså. Jag har mött jävelmånga killar och män med sunkig kvinnosyn, och jag tror inte att deras kvinnosyn direkt blir bättre av att all media de konsumerar bejakar deras kvinnosyn. Det är ju genom media och kultur vi ser hur saker funkar utanför vår egen omedelbara närhet; vad samhället i stort finner acceptabelt och rätt. Klart existerande attityder förstärks av bejakande kultur, liksom.

CromX

Veteran
Vem har gått bananas? Jag ser ingen i den här tråden som verkar speciellt upprörd. Man påpekar att det är ett sexistiskt bildspråk, och försöker sedan förklara varför man tycker det. För mig är inte det "gå bananas".
Då är vi av olika uppfattning, anser man att en så bild som denna verkligen kan göra män till monster och våldtäktsmän ja då går man bananas enligt mig.

Det ena utesluter inte det andra.
Nej det ena utesluter inte det andra men det blir ju en större variation vilket påverkar helheten och varje gång jag tagit den enskilda bilden som exempel så blir jag ombedd att titta på helheten istället.

Dessutom finns det ingen här som "totalsågar alla manliga actionhjältar".
Okej, de allra flesta manliga actionhjältar då? För om man tycker att den där bilden är fel då blir det nog svårt att hitta en manlig actionhjälte som inte är sexistisk.

Det spelet är iofs ett rätt kasst exempel, eftersom de förvandlat Lara Croft till en mjäkig kvinna som speltillverkaren uttryckligen sagt att man inte ska identifiera sig med - utan vilja ta hand om.
Precis, om man anstränger sig tillräckligt hårt så hittar man sexism i allt. Eller har utvecklaren verkligen utryckligen sagt att Lara Croft är en kvinna man vill ta hand om?
Nej allvarligt talat, titta på denhär trailern Tycker du faktiskt att det här är en mjäkig kvinna?

Så min lösning är enkel: Memetisk krigföring. Föra ut idéer, medvetandegöra, påminna, diskutera. Sprida idéerna.
"Ungefär" som jag föreslog då bara att med en annan approach. :gremsmile: Skillnaden är att du med din krigsföring vill begränsa medan jag vill skapa alternativ och variation.

Jag har mött jävelmånga killar och män med sunkig kvinnosyn, och jag tror inte att deras kvinnosyn direkt blir bättre av att all media de konsumerar bejakar deras kvinnosyn
Har jag också gjort, men jag har även mött jävelmånga killar och män med en helt sund kvinnosyn. Det är jag säker på att även du har gjort. Alla dessa konsumerar precis samma typ av kultur. Men denna diskussion handlar ju om att vi är oense om vad som "verkligen" är skadligt.

God45

#PrayersForBahakan
Precis, om man anstränger sig tillräckligt hårt så hittar man sexism i allt. Eller har utvecklaren verkligen utryckligen sagt att Lara Croft är en kvinna man vill ta hand om?
Nej allvarligt talat, titta på denhär trailern Tycker du faktiskt att det här är en mjäkig kvinna?
Jag tänker inte svara på det andra. Men den här biten vet jag saker om så här får du svar :gremsmile:

Ja, utvecklarna sa att Lara Croft var ingen spelarna någonsin identifierat sig med utan som spelarna velat skydda. De bestämde sig för att spela upp de aspekterna.

De bestämde sig sedan för att genom retcon lägga till sexuella övergrep till Laras bakgrund för att visa varför hon blev en så stark kvinna. Du vet som så många andra kvinnliga hjältar har sexuella övergrepp i sin bakgrund. Som Black Cat, Catwoman, Lady Hawkeye, The Engineer, Big Barda, Speedy, X-23, Jessica Jones, Sue Dibny, Elektra, Sin (nu är vi inne på skurkarna till och med!), Starfire eller Black Canary.

Vad som är skrämande är att det här är vad jag kommer ihåg utan att kolla upp något. Det här är långt ifrån alla.

CromX

Veteran
krank said:
CromX said:
Om du menar allvar med ditt påstående och verkligen drar alla män över en kam på det där viset så tycker jag nog att du bör reflektera över dina fördomar mot män :gremsmile:
Vilken del av hennes inlägg tyckte du pratade om faktiska män? Allt hon skrev var ju om hur män framställdes.
Den delen där hon skrev "Det negativa är att män blir någon typ av sexgalna monster som gör allt för att få se tuttar."
Med tanke på att tråden till stor del handlar om hur några anser att män påverkas till den grad de tycker att det är okej med våldtäkt.

Men om jag missförstod det så ber jag om ursäkt. Hursomhelst, handlar hennes inlägg om att män framställs på det viset och inte att dom påverkas på det viset så tycker jag fortfarande att det är främmande. Finns en del komedier där jag tycker att män framställs på det viset men inte rent generelt.

krank

CromX said:
Då är vi av olika uppfattning, anser man att en så bild som denna verkligen kan göra män till monster och våldtäktsmän ja då går man bananas enligt mig.
Va' bra att ingen gjort det då. Läs igen. Det som sagts är att den här bilden är EN DEL AV ett mönster av liknande bilder och portätteringar av kvinnor som bejakar/förstärker en bild av kvinnor som sexobjekt, om man ska förenkla lite.

Inte att "den här bilden gör folk till monster och sexobjekt".

CromX said:
Okej, de allra flesta manliga actionhjältar då? För om man tycker att den där bilden är fel då blir det nog svårt att hitta en manlig actionhjälte som inte är sexistisk.
Det här är en berömd målning av en konstnär som heter Magritte:

Texten betyder "Detta är inte en pipa". Det är nämligen inte en pipa, utan en bild som föreställer en pipa.

Varför är det relevant? För att jag inte har några problem med att säga att extremt många bilder som föreställer actionhjältar är sexistiska, men att ingen sagt att actionhjältarna själva nödvändigtvis är det bara därför.

Det är hyfsat svårt att hitta ickesexistiska filmaffisher eller liknande på actionhjältar.

CromX said:

Utvecklaren har uttryckligen sagt att man inte identifierar sig med Lara, utan vill ta hand om och försvara henne:

http://kotaku.com/5917400/youll-want-to-protect-the-new-less-curvy-lara-croft

CromX said:
"Ungefär" som jag föreslog då bara att med en annan approach. :gremsmile: Skillnaden är att du med din krigsföring vill begränsa medan jag vill skapa alternativ och variation.
Begränsa är ditt ord, inte mitt.

Men ja, det var därför jag skrev att det inte finns något som hindrar att man gör både och. Det går alldeles ypperligt att både bejaka alternativen och diskutera det problematiska i att sexistiska bilder just nu är ett strukturellt problem.

Radioaktiv

Hero
Om du menar allvar med ditt påstående och verkligen drar alla män över en kam på det där viset så tycker jag nog att du bör reflektera över dina fördomar mot män :gremsmile:
1. Det gäller, som krank skriver, hur män porträtteras. Du läser min text som satan läser bibeln.

2. Ditt påstående blir INTE trevligt bara för att du skriver en smiley efteråt. Så lägg av med det där.

Radioaktiv

Hero
Detta är bilden som trådstartaren kritiserar, och också den jag tänker kommentera:

Den är annorlunda från den andra bilden som arfert postade. I bilden som trådstartaren kommenterar på så står hon mycket riktigt bakom mannen. Hon står längre ner. Hon ser rädd ut. Hon är mer hopkrupen. Hennes kroppsspråk är våpigt och passivt.

Han, å andra sidan, står med ett aktivt kroppsspråk, redo att försvara, han är inte ihopkrupen, han är tuff. Och han får dessutom mer än dubbelt så mycket plats som henne på bilden.

Det är ett problem att det är bilden som reproduceras i reklam, film, serier, spel, you name it. Bilden blir en del av en könsdiskriminerande system.

Och så konstigt, ifall reklam inte fungerar, varför tror du att företag satsar mångmiljonbelopp på marknadsföring?

Är du verkligen så fullt övertygad om att en reklam kan påverka dig till att köpa en produkt, men att du sedan inte påverkas alls av det resterande innehållet?

Ifall man blir matad med en bild på daglig basis, skulle det inte ha någon effekt alls? Absurt.

Sapient

Swashbuckler
Radioaktiv said:
Är du verkligen så fullt övertygad om att en reklam kan påverka dig till att köpa en produkt, men att du sedan inte påverkas alls av det resterande innehållet?

Ifall man blir matad med en bild på daglig basis, skulle det inte ha någon effekt alls? Absurt.
Kanske otaktiskt av mig att göra detta, eftersom jag helt och hållet håller med dig och Mattias, men jag vill ändå problematisera dessa påståenden. Jag har intresserat mig för samma frågeställning, både när jag läste psykologi och senare.

Reklam har en begränsad effekt. Rätt utförd kan den få en viss mängd konsumenter som väljer mellan två i övrigt jämförbara märken (produkter eller kedjor) att välja den ena framför den andra.

Men trots detta har det mesta reklam trots decennier av forskning och uppföljning, väldigt svårt att visa någon påverkan på individuell nivå. Särskilt bestående.

Dvs. vi kan se en viss effekt på populationsnivå, men den försvinner mer eller mindre om vi går ned på individnivå.

Utom för en aspekt. Det som kallas "livsstilsreklam" (och delar av visst "varumärkesbyggande" som innehåller inslag av det). Dessa kan ge mätbara, bestående förändringar hos individen på två sätt.

Det första är vilken typ av känslor som associeras med det specifika varumärket. (Vilket också kan ske omvänt - negativa känslor kan väckas av tafflig eller tondöv reklam. Ajax som porträtterade kvinnor som älskande att stöda t.ex.)

Det är dock ingalunda säkert att den känslan i sig, väcker något köpbeteende. Den kan göra det, men det är mer beroende på omständigheter - och måste ofta underbyggas med mer riktade kampanjer.

Det andra är att produkter eller varumärken kan sas. smyga sig in i våra associationsmönster, till följd av "livsstilsreklam". Ett typexempel är Pripps Blå. Även de som inte dricker ölet, associerar det med sommar - pga. reklamen. (Och omvänt - många associerar midsommarfirande, särskilt i skärgårdsmiljö et.c. - vagt med Pripps blå. Eller öl i allmänhet.)

Och det är alltså framför allt detta senare som då skulle vara anledning att kritisera den här typen av omslag. (Vilket jag som sagt tycker att man ska göra.)

Men vad forskningen visar, om sådan reklam, är att den inte kan vara effektiv, om den inte har en grogrund. Livsstilsreklam (via associationer) fungerar just för att det den associerar till, finns där och mer eller mindre väntar på att exploateras.

Det finns inget exempel på att den sortens påverkan i sig kan skapa värderingar. Den kan anknyta till befintliga värderingar - i vissa fall så effektivt att den kanske, med tiden, blir det man främst associerar med dem. Men den kan inte trolla fram värderingar.

Så ja, den här typen av bilder är förkastliga därför att de följer ett förkastligt mönster. De kan till och med i viss (men begränsad) mån förstärka det - men man ska inte heller överdriva deras påverkan.

Det är fullt möjligt för en individ att se sådana "på daglig basis", och inte påverkas ett smack.

Förmodligen inte en individ som vuxit upp i vårt samhälle, dock. Men då beror det på att vi alla matas med sådant här sedan många, många år - och via kanaler som är långt mycket effektivare än reklamen någonsin är. (Som t.ex. föräldrar, lärare, vänner osv. Och oss själva - dessvärre.)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Onödigt inlägg

Ur våra regler och riktlinjer:

4. Skräpa inte ner trådar. Om du vill korrigera eller peka ut vad du anser vara ett misstag eller felslut i ett inlägg så är det förstås helt okej; men om du har problem med diskussionens grundläggande förutsättningar och hellre såg att ämnet inte diskuterades alls – strunta i den. Påpeka inte för alla inblandade att det är slöseri med tid att diskutera ämnet, för om de höll med dig skulle de inte diskutera saken till att börja med.

Och uppenbarligen finns det användare som upplever detta som ett problem. Det är därför både onödigt och oartigt av dig att försöka invalidera deras åsikter.

w176

Förlorad dotter
Ond bråd död said:
Så du tycker inte att sexism är något negativt? Varför har vi ens någon diskussion om saken i så fall?

Jag tror hon vrider sig mot ett annat hot. Kanske har hon t o m en pistol utanför bild, som nån nämnde. Någon självklar sexistisk bild tycker jag inte att det är oavsett.
Alltså, sexism är som rött. Hurvida folk gillar rött eller inte, är en annan diskussion hurvida ett föremål är rött eller inte.

Hurvida folk gillar sexism eller inte är en annan fråga hurvida något är sexistisk eller ej.

---

Hurvida något sexist eller inte håller inte heller samman med hurvida man var sexistisk medvetet eller inte, eller hurvida man tycket om sexism eller inte, eller om man gjorde det av misstag eller eh.

Sexism är som att köra mot rött. Man kan köra mot rött medvetet och man kan köra mot rött omedevetet. Man köra mot rött av misstag, och man kan köra mot rött med vilje. Man kan tycka det är bra att köra mot rött, man kan tycka det är dåligt att köra mot rött. Man kan tycka att just det här fallet när någon körde mot rött var ett välmotiverat undantag, eller så kan man tycka det inte är det.

Men har man kört mot rött, så har man kört mot rött, oavsett bakomliggande orsaker och resonemang.

Sen man man självklart också debattera om någon körde mot rött eller ej. Eller debattera om att den just den här gngen när någon körde mot rött var särkilt allvarligt eller inte om det ska straffas eller ej., osv.

Men bakomliggade orsakerna för varför man körde mot rött förändrar inte om man gjorde det eller ej.

Arfert

Facit
Lätt OT då: Jag kan hålla ett långt föredrag om det där (jag har ju jobbat med reklam och marknadsföring på heltid i 30 år, och jag är utbildad marknadsekonom med inriktning på kommunikationsteori).. men nöjer mig att säga att du har i princip rätt. Det är sjukt svårt att ändra värderingar med reklam, man använder snarare befintliga för att sälja. Bekräfta det målgruppen redan tycker och framför allt känner.

Varumärkesbyggande reklam är bortkastat på lågintresseprodukter som tandkräm och tvättmedel. Där handlar det om ett slags paneuropeiskt minsta gemensamma nämnare och framför att exponera produktens namn så mycket som möjligt. Det tvättmedel som ligger top of mind när du går in i butiken vet man är sannolikast att du köper. Och konsumenterna byter lätt vara från gång till gång, beroende på vad de sett.

Däremot saker som dataspel är högintresseprodukter. Där är det mycket viktigare att träffa rätt känslomässigt. Om preferenserna, signalerna, inte stämmer så kommer man inte köpa spelet.

Sen är det möjligt att viss reklam kan ha en konserverande effekt när det gäller värderingar.. Men det vete fan. Reklambranschen brukar ligga i framkant på att ta fram relativt nya värderingar (se till exempel alla homosexuella par som plötsligt finns i svensk tv-reklam, till exempel i bank och försäkringsreklam. Annars konservativa branscher).

CromX

Veteran
Re: Onödigt inlägg

Ja min åsikt är ju att det inte är ett så stort problem som mina motdebbatörer hävdar. Då måste jag väl ha rätt att framföra dom åsikterna. Sen om det finns dom som tycker det är otrevligt att jag har av vikande åsikt än deras egenså är det ju förstås tråkigt. men exakt på vilket vis menar du att jag skräpar ner tråden? för jag måste väl ändå ha rätt till en egen åsikt och att få försvara den.

RasmusL

Champion
CromX said:
Varför är just den här typen av bilder ett så stort problem?

Blir man påverkad på det sättet att man får för sig att kvinnor i allmänhet är på någotvis underlägsna eller mindre värda än män efter att ha spelat sånahärna spel eller sett liknande filmer. Isåfall är min slutsats att man inte träffat på speciellt många kvinnor i verkligheten :gremtongue:
Ingen har sagt att bilden eller spelet påverkar någon "på det sättet att man får för sig att kvinnor i allmänhet är på någotvis underlägsna eller mindre värda än män". Det är en åsikt som endast du har gett röst åt och jag har svårt att ge dig ett relevant svar om du väljer att utgå från "vad CromX tror att Elmrig tycker" snarare än "vad Elmrig faktiskt skriver".

Recca

Femme Fatale
Ond bråd död said:
Om du reagerar på sånt måste du ha svårt att ta dig genom vardagen liksom.
Vem tror du reagerar på sånt? Vem tror du påverkas av den bilden som reproduceras?

...Vem tror du har svårast att ta sig genom vardagen?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Vi har precis haft en suverän get-together med över trettio forumiter som har haft skitkul ihop. Vi har spelat spel, nördat oss och umgåtts järnet. Utbytt erfarenheter och skapat vänskapsband,

Men det är den här tråden som engagerar forumet.

Recca

Femme Fatale
Gurgeh said:
Arfert said:
Här är hela bilden.

Jag ser följande: En man som siktar med en pistol på något, och en kvinna som upptäcker något farligt som hon är på väg att vända sig mot. Kvinnan blir inte uppenbart räddad av mannen, inget tyder på att hon är ett passivt offer, hon är inte sexigt klädd, hon intar inte någon överdrivet sexuell pose. Den enda skillnaden mellan henne och mannen är att han uppenbart har ett vapen och kan försvara sig, medan vi inte kan avgöra om hon också har det eftersom hennes händer befinner sig utanför bildkanten.

Personer som bestämt sig för att kritisera en bild ur ett genusperspektiv kommer att hitta något i bilden att kritisera, oavsett hur bilden ser ut.

/tobias
Wow. Bra svar!

"Personer som bestämt sig för att försvara en bild ur ett valfritt perspektiv kommer att hitta något i bilden att försvara den för, oavsett hur bilden ser ut."

I did it too. Yay :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Vitulv said:
Vi har precis haft en suverän get-together med över trettio forumiter som har haft skitkul ihop. Vi har spelat spel, nördat oss och umgåtts järnet. Utbytt erfarenheter och skapat vänskapsband,

Jag räknar med att jag slipper bråka med alla er trevliga pojkar o flickor som jag precis träffat och som det visade sig att jag tycker om väldigt mycket IRL. *Krama.*

Recca

Femme Fatale
Recca said:
Vitulv said:

Jag räknar med att jag slipper bråka med alla er trevliga pojkar o flickor som jag precis träffat och som det visade sig att jag tycker om väldigt mycket IRL. *Krama.*
Det ser märkligt mycket ut som ett hot. Ber om ursäkt för det. :gremlaugh: