Radioaktiv said:
Är du verkligen så fullt övertygad om att en reklam kan påverka dig till att köpa en produkt, men att du sedan inte påverkas alls av det resterande innehållet?
Ifall man blir matad med en bild på daglig basis, skulle det inte ha någon effekt alls? Absurt.
Kanske otaktiskt av mig att göra detta, eftersom jag helt och hållet håller med dig och Mattias, men jag vill
ändå problematisera dessa påståenden. Jag har intresserat mig för samma frågeställning, både när jag läste psykologi och senare.
Reklam har en begränsad effekt. Rätt utförd
kan den få en viss mängd konsumenter som väljer mellan två i övrigt jämförbara märken (produkter eller kedjor) att välja den ena framför den andra.
Men trots detta har det mesta reklam trots decennier av forskning och uppföljning, väldigt svårt att visa någon påverkan på individuell nivå. Särskilt bestående.
Dvs. vi kan se en viss effekt på populationsnivå, men den försvinner mer eller mindre om vi går ned på individnivå.
Utom för en aspekt. Det som kallas "livsstilsreklam" (och delar av visst "varumärkesbyggande" som innehåller inslag av det). Dessa kan ge mätbara, bestående förändringar hos individen på två sätt.
Det första är vilken typ av känslor som associeras med det specifika varumärket. (Vilket också kan ske omvänt - negativa känslor kan väckas av tafflig eller tondöv reklam. Ajax som porträtterade kvinnor som älskande att stöda t.ex.)
Det är dock ingalunda säkert att den känslan i sig, väcker något köpbeteende. Den
kan göra det, men det är mer beroende på omständigheter - och måste ofta underbyggas med mer riktade kampanjer.
Det andra är att produkter eller varumärken kan sas. smyga sig in i våra associationsmönster, till följd av "livsstilsreklam". Ett typexempel är Pripps Blå. Även de som inte dricker ölet, associerar det med sommar - pga. reklamen. (Och omvänt - många associerar midsommarfirande, särskilt i skärgårdsmiljö et.c. - vagt med Pripps blå. Eller öl i allmänhet.)
Och det är alltså framför allt detta senare som då skulle vara anledning att kritisera den här typen av omslag. (Vilket jag som sagt tycker att man ska göra.)
Men vad forskningen visar, om sådan reklam, är att den inte kan vara effektiv, om den inte har en grogrund. Livsstilsreklam (via associationer) fungerar just för att det den associerar till, finns där och mer eller mindre väntar på att exploateras.
Det finns inget exempel på att den sortens påverkan
i sig kan skapa värderingar. Den kan anknyta till befintliga värderingar - i vissa fall så effektivt att den kanske, med tiden, blir det man främst associerar med dem. Men den kan inte trolla fram värderingar.
Så ja, den här typen av bilder är förkastliga därför att de följer ett förkastligt mönster. De kan till och med i viss (men begränsad) mån förstärka det - men man ska inte heller överdriva deras påverkan.
Det
är fullt möjligt för en individ att se sådana "på daglig basis", och inte påverkas ett smack.
Förmodligen inte en individ som vuxit upp i vårt samhälle, dock. Men då beror det på att vi alla matas med sådant här sedan många, många år - och via kanaler som är långt mycket effektivare än reklamen någonsin är. (Som t.ex. föräldrar, lärare, vänner osv. Och oss själva - dessvärre.)