Here we go... and no
Schysst, Cool, Tuff & Häftig är namn som de flesta hakar upp sig på. Och det förstår jag i och för sig. Så jag skall sluta använda coolt efter det att jag torterat folk nog.
Det verkar dock som att du samt en del andra att tror att jag inte ägnat V&N en gnutta tanke i hur den modulen skall passa in i Eons värld och hur den skall vara strömlinjeformad med systemet.
Självklart måste man anpassa en modul till spelvärlden och systemet (vilket är förutsättningarna enligt mig). Man kan ju inte göra en modul som inte följer det vanliga regelsystemet och är ickekompatibel. Likaså måste den passa in i spelvärlden. Problemet kan ju vara att Alver, Tiraker, Dvärgar, Troll och tjosan redan finns planterade från början. Vandöda gör inte det (förutom mindre kommentarer här eller där i olika ceremonier och besvärjelser) men de existerar ändå. Man kan inte slänga in en blaffa här eller där, där det står att "I Muhad använder folket zombier som byggarbetare" eftersom detta troligtvis skulel ha beskrivits i Mundanaboken till exempel. Därför hamnar Vandöda (liksom demoner) i det dolda.
Då måste man ju fundera på varför de är i det dolda. Och svaret blir då att de är i det dolda eftersom det inte är allmänt accepterat att använda sig av vandöda. Det är helt enkelt inget man gör. Det betraktas som en "ondskefull" akt av 99% av Mundanas befolkning. Dessutom strider de mot de olika sederna som finns i religioner och kulturer.
Däremot så finns det en stor makt i att använda vandöda. De har många egenskaper som vanliga tjänare inte har (saknar en del andra förvisso). Men att ens syssla med det (öppet) gör att man blir avskydd och fruktad samt troligtvis bränd på bål eller fängslad. Tänk själv hur det skulle ha varit i england på medeltiden om det fanns i en man i en by som grävde upp lik och tuttade liv i dem. Så som nekromantiker får man hålla sig i det dolda (antingen borta från civilisationen eller under täckmantel). Och då får du själv försöka sätta dig in i hur du skulle känna och tänka när du hade att göra med "Korkade" individer som inte kan förstå vad du vill åstakomma som nekromantiker. Dessa individer som inte skulle tveka i att döda eller fängsla dig bara för att du forskar i något som är tabu. Troligtvis skulle du känna ett starkt ogillande gentemot dessa.
Jag tror inte riktigt att du eller de flesta andra har insett att nackdelen med att vara en nekromantiker (även om det står på flera ställen i vandöda) är att man sällan kan använda sina vandöda. Det är tveksamt om att de andra rollpersonerna ens skulle acceptera det. Likaså kan man inte vandra in i en stad med ett gäng döda personer i släptåg. Så även om nekromanti och vandöda är bra så begränsas det av världens trångsynthet. Annat hade varit om modulen hade varit skriven för att utspela sig i riket Danarth. Där var det sannerligen accepterat och till och med den enda tillåtna magivägen.
Du tror att jag endast gjort en modul som skall verka cool och är utan innehåll medan jag menar att du inte riktigt har insett att det finns mycket mer under ytan. Så jag skulle råda dig att läsa igenom den igen och tänka efter.
Och för att komentera lite saker.
*****
Det finns en nekrotropisk förmåga av tredje rangen på sidan 55 i V&N som heter "Döda". Vad denna förmåga gör är exakt som den nekrotropiska effekten "Döda" förstärkt till två filament och vävd till beröring med två filament ataxatropi. Detta är fyra filament. Om denna besvärjelse skulle vara formaliserad skulle det behöva komma in en transformering vilket ger ett svinn på ett filament (eller svårighetsökning). Det som krävs är alltså att man alstrar 4 filament (alt. 5 om man inte är jättebra på att transformera) för att sedan väva sin besvärjelse som fungerar en gång och en gång allena. Detta gör att man nuddar sitt offer så att han får slå ett dödslag med +Ob1T6.
För en kostnad på tre filament kan en nekromantiker inguta samma effekt i en vandöd som är _permanent_.
*****
Om du sätter den där förmågan på en högre vandöd. En Belial eftersom det är den enda som kan ha denna typ av förmågor. Om du nu inte är en Lisch. En Belial med en människa bunten till sig är på rang 8. Sedan mosar du in den förmågan. Då blir den rang 11. Du skall således ha ett fett labb. Kunna den alkemiska processen Reanimation på magnitud 11, samt 7 st Nekrotopiska kongelerade filament värda 1000 d styck (är lite crazy och säger att du alstrar 4 filament, du vill ju inte riskera att fumla allt för mycket). Om du är en jäkligt skicklig nekromantiker så kan du göra detta. Men som du ser är det betydligt svårare att skapa en vandöd med denna förmåga än vad du hävdar att det är. Att bara ha Reanimation magnitud 11 är inget som man skaffar sig i en handvändning om man inte lägger nästan allt det man får när man skapar rollpersonen på just det.
Schysst, Cool, Tuff & Häftig är namn som de flesta hakar upp sig på. Och det förstår jag i och för sig. Så jag skall sluta använda coolt efter det att jag torterat folk nog.
Det verkar dock som att du samt en del andra att tror att jag inte ägnat V&N en gnutta tanke i hur den modulen skall passa in i Eons värld och hur den skall vara strömlinjeformad med systemet.
Självklart måste man anpassa en modul till spelvärlden och systemet (vilket är förutsättningarna enligt mig). Man kan ju inte göra en modul som inte följer det vanliga regelsystemet och är ickekompatibel. Likaså måste den passa in i spelvärlden. Problemet kan ju vara att Alver, Tiraker, Dvärgar, Troll och tjosan redan finns planterade från början. Vandöda gör inte det (förutom mindre kommentarer här eller där i olika ceremonier och besvärjelser) men de existerar ändå. Man kan inte slänga in en blaffa här eller där, där det står att "I Muhad använder folket zombier som byggarbetare" eftersom detta troligtvis skulel ha beskrivits i Mundanaboken till exempel. Därför hamnar Vandöda (liksom demoner) i det dolda.
Då måste man ju fundera på varför de är i det dolda. Och svaret blir då att de är i det dolda eftersom det inte är allmänt accepterat att använda sig av vandöda. Det är helt enkelt inget man gör. Det betraktas som en "ondskefull" akt av 99% av Mundanas befolkning. Dessutom strider de mot de olika sederna som finns i religioner och kulturer.
Däremot så finns det en stor makt i att använda vandöda. De har många egenskaper som vanliga tjänare inte har (saknar en del andra förvisso). Men att ens syssla med det (öppet) gör att man blir avskydd och fruktad samt troligtvis bränd på bål eller fängslad. Tänk själv hur det skulle ha varit i england på medeltiden om det fanns i en man i en by som grävde upp lik och tuttade liv i dem. Så som nekromantiker får man hålla sig i det dolda (antingen borta från civilisationen eller under täckmantel). Och då får du själv försöka sätta dig in i hur du skulle känna och tänka när du hade att göra med "Korkade" individer som inte kan förstå vad du vill åstakomma som nekromantiker. Dessa individer som inte skulle tveka i att döda eller fängsla dig bara för att du forskar i något som är tabu. Troligtvis skulle du känna ett starkt ogillande gentemot dessa.
Jag tror inte riktigt att du eller de flesta andra har insett att nackdelen med att vara en nekromantiker (även om det står på flera ställen i vandöda) är att man sällan kan använda sina vandöda. Det är tveksamt om att de andra rollpersonerna ens skulle acceptera det. Likaså kan man inte vandra in i en stad med ett gäng döda personer i släptåg. Så även om nekromanti och vandöda är bra så begränsas det av världens trångsynthet. Annat hade varit om modulen hade varit skriven för att utspela sig i riket Danarth. Där var det sannerligen accepterat och till och med den enda tillåtna magivägen.
Du tror att jag endast gjort en modul som skall verka cool och är utan innehåll medan jag menar att du inte riktigt har insett att det finns mycket mer under ytan. Så jag skulle råda dig att läsa igenom den igen och tänka efter.
Och för att komentera lite saker.
*****
Det finns en nekrotropisk förmåga av tredje rangen på sidan 55 i V&N som heter "Döda". Vad denna förmåga gör är exakt som den nekrotropiska effekten "Döda" förstärkt till två filament och vävd till beröring med två filament ataxatropi. Detta är fyra filament. Om denna besvärjelse skulle vara formaliserad skulle det behöva komma in en transformering vilket ger ett svinn på ett filament (eller svårighetsökning). Det som krävs är alltså att man alstrar 4 filament (alt. 5 om man inte är jättebra på att transformera) för att sedan väva sin besvärjelse som fungerar en gång och en gång allena. Detta gör att man nuddar sitt offer så att han får slå ett dödslag med +Ob1T6.
För en kostnad på tre filament kan en nekromantiker inguta samma effekt i en vandöd som är _permanent_.
*****
Om du sätter den där förmågan på en högre vandöd. En Belial eftersom det är den enda som kan ha denna typ av förmågor. Om du nu inte är en Lisch. En Belial med en människa bunten till sig är på rang 8. Sedan mosar du in den förmågan. Då blir den rang 11. Du skall således ha ett fett labb. Kunna den alkemiska processen Reanimation på magnitud 11, samt 7 st Nekrotopiska kongelerade filament värda 1000 d styck (är lite crazy och säger att du alstrar 4 filament, du vill ju inte riskera att fumla allt för mycket). Om du är en jäkligt skicklig nekromantiker så kan du göra detta. Men som du ser är det betydligt svårare att skapa en vandöd med denna förmåga än vad du hävdar att det är. Att bara ha Reanimation magnitud 11 är inget som man skaffar sig i en handvändning om man inte lägger nästan allt det man får när man skapar rollpersonen på just det.