Exemplet med luftgeväret är dock ett bra exempel på varför traditionella KP är orealistiska.
Om vi förutsätter DoD-84 KP (ca 11 KP /person, läkning 1 KP/vecka och medvetslös vid 0 KP , döende vid -1 KP och död vid -12 KP). Så skulle ett hyfsat realistiskt utfall vara.
Luftgevär skada=0
Automatkarbin skada = 3T10
Men risken för karbinen att bli medvetslös skulle vara mycket lägre även om man är svårt sårad (- KP) medan förblödningen ofta skulle ta betydligt längre tid. Däremot är det ofta svårt att fortsätta slåss med t.ex. en punkterad lunga, eller blödningar i buken.
Läkningen skulle i de flesta fall inte ta mer än några veckor, men skulle å andra sidan kräva en eller flera operationer. I ca 10-20% av fallen skulle dock läkningstiden vara ohyggligt mycket längre än de maximala 22 veckorna.
Problemet med det här är att rollpersonerna helt kan strunta i luftgeväret, något man inte gör i verkliga livet. Det gör ont, och man kan skada ögon, tänder och få otäcka köttskador. Men det representeras inte alls av KP-modellen.
En automatkarbin å andra sidan gör ganska slumpmässig skada, men är inte så direkt dödande som man tror. Effekterna och den faktiska dödligheten är däremot väldigt beroende på hur snabbt man evakueras och får vård (operation krävs nästan jämt). Flera samtidiga skottskador är också nästan alltid kritiska i kombination med varandra.
Att man för varje kula/skottsalva slår för att träffa och sedan slår skada är egentligen lite märkligt. I riktiga eldstrider, särskilt på lite håll är sannolikheten för att varje kula ska träffa väldigt liten. Att sitta och slå flera tiotals slag för att (realistiskt) bara några få kulor ska träffa är dålig speldesign. Skjuter man automateld på normalt avstånd träffar nästan aldrig mer än en kula på grund av spridningen . etc.
Det går att ranta hur mycket som helst om hur orealistiskt det är med KP. Men det är å andra sidan är det lätt att greppa, lätt att använda, och passar bra till uppdelningen i stridsronder (som också är orealistiska). Så hur mycket realism vill man ha, och till vilket pris i spelbarhet?
//EvilSpook