Colonan och Assyrien...
Skillnader mellan Jargien och Coloniska Imperiet? Tja... Personligen så ogillar jag liknelsen 'Jargien - Rom, Colonan - Grekland', främst då jag får vibbar från båda dessa telluskulturer när jag läser om Jargiska Kejsardömet i Geografica Mundana. Det har kanske en något malplacerad 'Ancient World' känsla mitt i all mundansk medeltid. Som gammal (nåja) Conan-räv kan jag inte säga att det gör mig något. De västliga delarna av Mundana har alltid varit mitt favoritområde, Kamor, Jargien, Tarkas, Mûhad, osv.
Coloniska Imperiet, då? Jag har alltid haft en stark Assyrisk/Babylonisk känsla för Colonan och nuvarande Thalamur. Coloniska Imperiets drakfetisch, till exempel, med drakväktare/dräpare, etc. Jämför med Assyriens 'Taimat' och hennes sötvattensgemål (vad han nu heter). Nu sviker mig minnet en aning, men jag har för mig att drak-referenserna inte slutar där... För övrigt verkar hela Rhung-Alari-regionen en aning drak-orienterad. Jag tänker främst på Tokon och deras 'gamla tro'.
Sneglar man i GM och bryr sig det minsta om 'exempelnamn' så tycks det mig finnas en likhet mellan personnamn i Thalamur och de Raunlänska namn som står att finna i Eon III. Kanske inte så konstigt i och för sig, med raunlänska invasioner titt som tätt... Hursomhelst så har de helt klart en mer österlänsk touch, och en del ortsnamn i Thalamur skulle inte se helt fel ut på en gammal karta över Assyrien. Abin-Ramadh, Abin-Thukor, Ifhkor, Khovsosh, och Savirah låter väl inte helt illa i förhållande till städer som Nineveh, Arbela, Kanesh, Ashur, eller Carchemish?
Ugh, nu blir man alldeles kunskapskåt. Jag borde nog göra lite research och återkomma med lite mer klara argument och referenser... Vem vet, kanske något av Västlanden har en klar Assyrien-stämpel...