Nekromanti Colonan et Iargia

Blasphemy

Swashbuckler
Nja...

Nu var det väl inte så att jag jämförde Eoniter med Trudvangiter eller så. Det enda jag pekade på var att det var ett nördigt sätt att diskutera något som helt klart inte är kopplat till verkligheten.

Pendragon

Swashbuckler
Nja, om man läser det ordagrant...

Mjae, att ruinerna på Takalorr är alviska står svart på vitt i 'Alver'.
Nej, det står svart på vitt att de verkar vara av alviskt, kanske sanariskt, ursprung. Vilket givetvis är en logisk slutsats om de bevakas av andra alver.
Inte svart på vitt m a o, men jävligt feta antydningar.

Förstås, om de är rester av en urgammal civilisation som lärdes upp av alverna innan de lämnade mundana kan det ju vara svårt att se skillnad. :gremwink:

Å andra sidan kan det ju vara rätt intressant att höra folks teorier om vad Sanari gjorde på Takalorr.

/Joel

Marukusu

Hero
Det är dags att ta sig i kraggen

"Tja, om snubben byter kropp ganska ofta kan han ju leva vidare i all evinnerlig tid etc."

Oooh, det menar du inte? :gremwink:
Jag menar lite info om gubben/kärringen i sig, lite bakgrundshistoria och varför han/hon håller på som han/hon gör och dylikt. Det borde bli ganska så tröttsamt att rumla loss i flera tusen år...

"Nu har vi ju kruxet med Qadosh-förlust"

Om "offret" ifråga är med på det hela så borde det inte vara något problem med Qadoshen tycker jag i alla fall (vet dock inte vad reglerna säger). Annars så kan de väl bara byta kropp med varandra så att ingen dör av det, varpå ingen Qadoshförlust erhålles.
Fast det blir ju ballare om folk dör... :gremelak:

"Det kan ju vara en förvrängd myt som det blivit bråk om. Om den odödlige härskaren bytte kön lite då och då kan det ju, med visst fog, råda vissa tvivel om det var en man eller kvinna från början."

Jo, han borde vara lite skum efter att ha pendlat mellan könen under alla år och både provat på det ena och det andra. Vet han/hon själv vilket kön han/hon hade från början?

"Sorry, är redan sen till att springa iväg och spela rollspel, så det blir inte mer skrivet ikväll. Å andra sidan brukar en kväll med Ymir och Eleas ge upphov till än fler idéer som kan dryftas senare."

Yoshi!

MVH
Danne som börjar gilla kragg och eyren nu när de har en mening med sin existens (BORTSETT från att kötta ner allt och alla).

Hamsterbane

Veteran
Re: Förfalisk historia

Står det inte om Stora Arkipelagen i GM att den var en kontinent innan delar av den sjönk för att gudarna var purkna...?

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Det är dags att ta sig i kraggen

"Annars så kan de väl bara byta kropp med varandra så att ingen dör av det, varpå ingen Qadoshförlust erhålles.
Fast det blir ju ballare om folk dör...
"

Det räknas nog som ett rätt hyfsat offer om man petar in en yngling i en reumatisk och rutten gammal kropp. Dessutom kan man ju alltid offra den gamla kroppen därefter, allt för att vörda gudarna som genom detta arrangemang ser till att kraggisarna fortlever.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Det är dags att ta sig i kraggen

Oooh, det menar du inte?
Jag menar lite info om gubben/kärringen i sig, lite bakgrundshistoria och varför han/hon håller på som han/hon gör och dylikt. Det borde bli ganska så tröttsamt att rumla loss i flera tusen år...
Jag måste fundera en smula på det. Jag är bättre på spontana koncept än spontana personporträtt. Nån annan får gärna improvisera lite förslag.

Om "offret" ifråga är med på det hela så borde det inte vara något problem med Qadoshen tycker jag i alla fall (vet dock inte vad reglerna säger). Annars så kan de väl bara byta kropp med varandra så att ingen dör av det, varpå ingen Qadoshförlust erhålles.
Fast det blir ju ballare om folk dör...
Jag funderade på nån sorts religös ceremoni (massoffer av småbarn eller något annat stereotypt?) eller nåt åt det hållet som krävdes för att behålla gudarnas beskydd.
En schysst slutkläm på den evige härskarens dagar skulle ju vara om några sådana där irriterande rollpersons-aktiga typer avbröt eller förhindrade en sådan ceremoni, vilket fick den gamla härskaren att få igen ett par hundra års Qadoshförlust på en gång, vilket inte bara raderade honom ur existensen, utan alla minnen av honom. Radh-Kamra störtas i totalt kaos efter som ingen härskare finns, och ingen minns vad för slags härskare man brukade ha.

Jobbigt.

Jo, han borde vara lite skum efter att ha pendlat mellan könen under alla år och både provat på det ena och det andra. Vet han/hon själv vilket kön han/hon hade från början?
Jag vet inte om det är relevant egentligen, men jag skulle gissa säga man. Det kanske bara är mina heteronormativa övertygelser som talar, men en man i kvinnokropp är skabbigare än en kvinna i manskropp. Och skabbigheten i konceptet bör ju maximeras.

/Joel

Ghúnan

Veteran
Colonan och Assyrien...

Skillnader mellan Jargien och Coloniska Imperiet? Tja... Personligen så ogillar jag liknelsen 'Jargien - Rom, Colonan - Grekland', främst då jag får vibbar från båda dessa telluskulturer när jag läser om Jargiska Kejsardömet i Geografica Mundana. Det har kanske en något malplacerad 'Ancient World' känsla mitt i all mundansk medeltid. Som gammal (nåja) Conan-räv kan jag inte säga att det gör mig något. De västliga delarna av Mundana har alltid varit mitt favoritområde, Kamor, Jargien, Tarkas, Mûhad, osv.
Coloniska Imperiet, då? Jag har alltid haft en stark Assyrisk/Babylonisk känsla för Colonan och nuvarande Thalamur. Coloniska Imperiets drakfetisch, till exempel, med drakväktare/dräpare, etc. Jämför med Assyriens 'Taimat' och hennes sötvattensgemål (vad han nu heter). Nu sviker mig minnet en aning, men jag har för mig att drak-referenserna inte slutar där... För övrigt verkar hela Rhung-Alari-regionen en aning drak-orienterad. Jag tänker främst på Tokon och deras 'gamla tro'.

Sneglar man i GM och bryr sig det minsta om 'exempelnamn' så tycks det mig finnas en likhet mellan personnamn i Thalamur och de Raunlänska namn som står att finna i Eon III. Kanske inte så konstigt i och för sig, med raunlänska invasioner titt som tätt... Hursomhelst så har de helt klart en mer österlänsk touch, och en del ortsnamn i Thalamur skulle inte se helt fel ut på en gammal karta över Assyrien. Abin-Ramadh, Abin-Thukor, Ifhkor, Khovsosh, och Savirah låter väl inte helt illa i förhållande till städer som Nineveh, Arbela, Kanesh, Ashur, eller Carchemish?

Ugh, nu blir man alldeles kunskapskåt. Jag borde nog göra lite research och återkomma med lite mer klara argument och referenser... Vem vet, kanske något av Västlanden har en klar Assyrien-stämpel...

Jaggernaut

Hero
Nu blev det för mycket

jag hängde inte med där på slutet.

Skulle den eventuella förfaliska kultur som vaktas av henéa på takalorr blivit förstörd (om det nu är rätt ord) av de Koyn-dyrkande ödlefolket. Befann inte de sig på de öar som nu är melorion (vambolion & co).

Själv känns det som om tirakerna skulle kunna ha haft ett finger med i spelet.

Fast det är klart det skulle inte vara första gången jag har fel :gremgrin:

Pendragon

Swashbuckler
Re: Nu blev det för mycket

Skulle den eventuella förfaliska kultur som vaktas av henéa på takalorr blivit förstörd (om det nu är rätt ord) av de Koyn-dyrkande ödlefolket. Befann inte de sig på de öar som nu är melorion (vambolion & co).
Alltså, när förfalierna flydde från stora arkipelagen, nådde de Asharina med omnejd och delades i tre huvudgrupper:
1. De som hamnade på Asharinas fastland (nuvarande Soldarn & Västmark ungefär). De var såpass fåtaliga att de assimililerades helt, och deras egen särpräglade kultur försvann mer eller mindre helt.
2. De som hamnade på Vambolien. De hamn ade snart i konflikt med ödlefolket som visade sig bo där, och förlorade ett krig mot dem. Tiden som slavar förstörde det mesta av kulturen och den nya Cirzatron som uppstod i och med frigörelsen sköljde bort de sista resterna.
3. De som hamnade på Takalorr. De hann uppföra en mindre koloni, kanske t o m stad av hyfsad storlek innan Tirakerna utplånade dem.

Som Ymir påpekade tidigare i tråden, så står det i 'Alver' att ruinerna å andra sidan verkar vara alviska. Detta kan man dock förklara med det praktiskt taget bara Henéa som sett dem, och det en genomsnittlig Henéaalv kan om arkitekturhistoria ryms på baksidan av ett frimärke. :gremwink:.

/Joel

Ymir

Liten kantbaron
Re: Colonan och Assyrien...

Parallellerna mellan Assyrien och Thalamur är inte dumma, men precis som jag tog upp i mitt inlägg finns det en klar brytning mellan Thalamur och Colonan - språken låter helt enkelt inte likadant. Att thalaskiskan liknar assyriskan håller jag med om, men Coloniskan gör det inte. Sedan var Assyrien en märklig kulturell ö som mig veterligen inte liknade någon annan kultur, varken då eller senare. Det samma lär knappast kunna appliceras på Thalamur, med dess fördelaktiga läge i åtanke. Nej, jag tror mer på min teori om raunländska och cirefaliska folkomflyttningar då.

Men visst kan man ge Thalamur lite drag av Assyrien (Thalamur är fortfarande ett senmedeltida rike, dock).

Vad 'Västlanden' beträffar däremot så pluggar jag antikens kultur och samhällsliv just nu, och det är därför rätt ofrånkomligt att 'Västlanden' får lite inspiration från det hållet. 'Eshnunnas lagar' är tex en stor förebild till Mûhads, och det kommer bergis finna några halvt sönderrasade ziggurater i Momolan som byggdes för länge, länge sedan. Momolans furstinnor använder ceremoniella stridsvagnar i krig. Tvåflodslandets märkliga symbios mellan nomadisk och bofast befolkning går också igen i Västlanden, men inte utan att det skär sig rejält i skarvarna.

- Ymir, skriver för fullt

Jaggernaut

Hero
Du hann före

Jag hade inte läst ditt inlägg och efterföljande där du nämner det med tirakerna.

Faktiskt så kom jag på att du menade att sista av kulturen som gick under var de som gick och blev slavar till de Koyn-dyrkande ödlefolken på vambolien.

Men min lektion slutade och jag blev tvungen och gå, så jag hann inte ändra mitt inlägg.

Men nu sitter jag här igen på forumet medan min lärare går igenom excel :gremgrin:

Ghúnan

Veteran
Re: Colonan och Assyrien...

Ugh, jag måste lära mig att läsa alla inlägg ordentligt innan jag snor ihop ett eget. Thalamur är inte lika med Colonan, noterat. Således är det väl bara en ytlig drakfetisch som är gemensamt för Coloniska Imperiet och Assyrien (Babylon). Nåja...
Nu när du säger det så låter en Raunlänsk/Cirefalisk folksoppa riktigt bra. Om inte annat så låter städer och personnamn trovärdiga i det sammanhanget, men det är väl slutligen herr Sundelins ord som gäller... Officielt alltså.

Angående Västlanden, och jag ber om ursäkt på förhand om temat är en aning Off Topic, så kan jag inte göra annat än att hålla tummarna och hålla munnen stängd, annars riskerar jag fuktskador på tangentbordet, så aptitligt som du lägger upp det hela. :gremsmile:

Kinapuffen

Veteran
Re: But...

Bara ett kort inlägg:
skriftsystem säger ingenting om språks släktskap. Colonerna kan när som helst tagit Jargiernas skriftsystem och viceversa, särskilt när de alla är någorlunda fonemiska. Ymirs teorier angående språken verkar helt klar hålla, oavsett vilka skriftspråk som används i de olika länderna.

Marukusu

Hero
Re: But...

"skriftsystem säger ingenting om språks släktskap. Colonerna kan när som helst tagit Jargiernas skriftsystem och viceversa, särskilt när de alla är någorlunda fonemiska."

Jag syftade mer på att Jargisk skrift och Colonisk skrift inte alls är besläktade med varandra (står i Spelledarens guide) trots en del förhållandevis stora likheter.

Men i MITT Mundana...

MVH
HMGSL Danne Despot med Lädertogan, SL av Guds Nåde

Ymir

Liten kantbaron
Re: Sjunkna kontinenten?

Den största jätteblaffa circumglobala världskartan. Den finns bara i Atlasboxen. Där kan man se den sjunkna kontinenten i den södra hemisfären, mitt mellan och en bit söderöver om Mio-Enara, Forion och Stora Arkipelagen.

- Ymir, upplyser

Wictor

Warrior
Re: Nu blev det för mycket

Som Ymir påpekade tidigare i tråden, så står det i 'Alver' att ruinerna å andra sidan verkar vara alviska. Detta kan man dock förklara med det praktiskt taget bara Henéa som sett dem, och det en genomsnittlig Henéaalv kan om arkitekturhistoria ryms på baksidan av ett frimärke.
Men sägs det inte någonstans att alverna tidigare levde på den sjunkna kontinenten, om det nu är så att cirefalierna levde där också är det väl ingen omöjlighet att de blev starkt influerade av alverna. Bara en tanke...