Re: Det är ju för -mycket- crunch i indiespelen!
Vad menar du egentligen? Att D&D har ensamrätt på gameism? Hur tolkar du gameism
Jag tycker inte att D&D har ensamrätt på gameism; faktiskt tycker jag att det spelet ligger ganska långt från renodlad gameism i många avseenden.
---
Jag tolkar gamism som att det finns ett uttalat tävlingsmoment (Ron Edwards kallar det Challenge - i spelteori kallas det ofta Ludus) riktat åt de
riktiga människor som deltar i spelet, inte blott åt imaginära rollpersoner. Det måste krävas handlingsförmåga, goda val, snillrikedom, planeringsförmåga eller andra förmågor
av spelarna för att lyckas bra i denna tävling; inte bara nyckfull tur. Slumpens eventuella roll i gamism är primärt att erbjuda en extra utmaning åt spelarna (såsom ett element av osäkerhet), inte att avgöra vinnare och förlorare.
Deltagarna måste vara enade om tävlingsmomentets natur (att försöka att inte dö, att lösa mordgåtan, whatever), och det måste finnas ett delvis uppriktigt (till skillnad från gestaltat) engagemang från deltagarnas del i tävlingen: Om inte spelarna hellre vill prestera bra i tävlingen än att prestera dåligt i den, så är det inte gamism.
---
Där tog jag nästan och direktöversatte vad Ron Edwards har skrivit.
Det viktiga är att varken Ron Edwards eller jag pratar om enskilda regelmoment, utan om målsättningen med dem. Gamism är inte en ingrediens man bygger upp ett spel med, utan ett mål som eventuellt kan uppnås i spelsessionerna, beroende på hur väl rollspelet och/eller äventyret skrivits och/eller ens meddeltagare engagerar sig i tävlingsmomentet.
---
Så, visst, ur
ett perspektiv kan jag givetvis gå med på att det kan finnas lite gamism i nästan alla spelsessioner. Men när du skrev att BW skulle "glädja den gamistiskt lagda" så tycker jag att du är alltför tillåtande. I sådana fall så glädjer Munchaussen den simulatoriskt lagda. Jag drar gränsen vid "är det här ett spel vars system kan stimulera gamistiskt?" som i "Skulle det vara utmanande att tävla i det, med enbart förutsättningar och mål som anges av systemet?" (såsom att köra en enkel duell där man försöker undvika att bli så skadad att man dör) och det anser jag att det inte kan, eftersom det är för godtyckligt.