Hitler, för att jag hade blivit så djävla känd, då?"Hitler, för att stoppa vk2" är inte ett godkänt svar.
Ja. Men jag kan vara snäll nog och låta dig döda någon ospecifierad, typ "patient 0 för digerdöden".krank said:Måste jag välja nån att döda?
En kollega svarade "Jack Ruby, för att få reda på hur rättegången mot Oswald skulle gå".solvebring said:Annars hade det varit coolt att döda Jack The Ripper bara för att sätta en punkt för den skiten - olösta fall av den typen är frustrerande, man vill ju liksom veta. Man väljer ut rätt tid och plats utifrån dokumenten som finns nu idag, väntar på att han ger sig på flickan i fråga och sedan skjuter man den djäveln i ryggen och räddar dagen och skriver in sig i historien. =)
Eller varför inte James Earl Ray, som sköt Martin Luther King - ett annat mycket spännande och coolt alternativ. Vad hade hänt om Martin Luther fått leva, hade det varit någon skillnad, hade någon annan skjutit honom i alla fall...?
solvebring said:Vadå? Det har redan gjorts. Sedan tog nästa Jack the Ripper över. Kanske till och med samma person som dödade den första. Faktiskt hände detta flera gånger. Tre, fyra Jack the Ripper i rad. Minst.Annars hade det varit coolt att döda Jack The Ripper bara för att sätta en punkt för den skiten - olösta fall av den typen är frustrerande, man vill ju liksom veta.
Och så går det till i världen. Så sett håller jag med krank angående individer. Inte att jag tror att individer inte kan ha effekt. Bara att de är otroligt utbytbara.
Jag tolkade inte trådstarten som att det var tvunget att "rätta till" en historisk tråkighet. Liksom, hela tanken med att ändra historien är inte logisk.krank said:Tråkiga svaret: jag kan spontant inte komma på en enda historisk tråkighet jag tror skulle kunna rättas till genom att en enda individ dog. Jag tror nämligen inte sådär jättemycket på individers effekt på historien.
JFK hade äpplet, och tempelriddarna ville ha den. Därför så anställde dom chauffören för att plocka upp äpplet i tumultet, Oswald anställdes för att utföra mordet och sedan ordnade dom en synvilla på gräskullen för att mordet skulle ifrågasättas.chrull said:En kollega svarade "Jack Ruby, för att få reda på hur rättegången mot Oswald skulle gå".solvebring said:Annars hade det varit coolt att döda Jack The Ripper bara för att sätta en punkt för den skiten - olösta fall av den typen är frustrerande, man vill ju liksom veta. Man väljer ut rätt tid och plats utifrån dokumenten som finns nu idag, väntar på att han ger sig på flickan i fråga och sedan skjuter man den djäveln i ryggen och räddar dagen och skriver in sig i historien. =)
Eller varför inte James Earl Ray, som sköt Martin Luther King - ett annat mycket spännande och coolt alternativ. Vad hade hänt om Martin Luther fått leva, hade det varit någon skillnad, hade någon annan skjutit honom i alla fall...?
Han tyckte alltså det var mer intressant att eventuellt få reda på varför/hur/av vem som låg bakom mordet på JFK, inte förhindra att mordet skedde.
gizmo said:Nu håller jag med dig till en viss gräns, Hitler var (sin karisma till trots) ingen mastermind som diktade upp hela grejjen kring WW2 och hade det inte varit han så hade det säkert varit någon annan (även om kriget säkerligen hade artat sig på ett annat sätt utan hans galenskaper, kanske till och med seger för axelmakterna?), men vissa kreativa själar som, i olikhet till Hitler, inte varit epitomet av en folkrörelse utan "simmat mot strömmen" på olika sätt tror jag har haft en stor inverkan på historien. Uppfinnare, konstnärer, författare och dylikt har IMO haft rejäl inverkan på hur populärkultur sett ut genom tiderna och en, kanske aningen mindre än "WW2-hände-aldrig" men ändå, inverkan på våra liv. Bellman, Tolkien och Gygax (nämnda ovan), da Vinci, Nobel, Einstein, etc etc har haft en inverkan på mänskligheten som är svår att se att den skulle plockats upp och kopplats på samma sätt av en annan individ. Vissa upptäckare och forskare (da Vinci, Einstein, m fl) har gjort upptäckter som säkerligen hade kommit till ytan förr eller senare, men hade det skett mycket senare hade mångt och mycket sett mycket annorlunda ut idag. Ledarpersoner inom folkrörelser tror jag i regel är utbytbara, kreativa själar i mindre utsträckning eller inte alls.solvebring said:Vadå? Det har redan gjorts. Sedan tog nästa Jack the Ripper över. Kanske till och med samma person som dödade den första. Faktiskt hände detta flera gånger. Tre, fyra Jack the Ripper i rad. Minst.Annars hade det varit coolt att döda Jack The Ripper bara för att sätta en punkt för den skiten - olösta fall av den typen är frustrerande, man vill ju liksom veta.
Och så går det till i världen. Så sett håller jag med krank angående individer. Inte att jag tror att individer inte kan ha effekt. Bara att de är otroligt utbytbara.
gizmo said:Nu handlade inte dödandet av Jack The Ripper om att stoppa serie mördare. Som du säger finns det gott av dem. Det handlade om att döda personen så att man slutligen kunde få reda på vem han var, så att Ripper-historien äntligen kunde klaras upp. Jag är alltför nyfiken för att låta kända serie mördare vara anonyma.solvebring said:Vadå? Det har redan gjorts. Sedan tog nästa Jack the Ripper över. Kanske till och med samma person som dödade den första. Faktiskt hände detta flera gånger. Tre, fyra Jack the Ripper i rad. Minst.Annars hade det varit coolt att döda Jack The Ripper bara för att sätta en punkt för den skiten - olösta fall av den typen är frustrerande, man vill ju liksom veta.
Och jag menade ju precis att själva Jack the Ripper inte var EN person men flera.solvebring said:Det handlade om att döda personen så att man slutligen kunde få reda på vem han var, så att Ripper-historien äntligen kunde klaras upp.
Jag tycker inte att det är det minsta svårt, själv. Världen är full av exempel på paralellt uppfinnande av samma saker, liksom. Även om Sagan om Ringen inte funnits så tror jag att vi hade haft en motsvarande fantasyvåg, antagligen kretsande kring ett annat verk men det ser inte jag som betydelsefullt.Elmrig said:har haft en inverkan på mänskligheten som är svår att se att den skulle plockats upp och kopplats på samma sätt av en annan individ.
Hade det inte varit bättre att döda Djinghis Khan? Han brände väl ner hela Kabul när det var som mest utvecklat (minnet kan dock vara felaktigt).Ymir said:Så jag tror jag hade dödat Alexander den Store innan han erövrade Achaemeniderriket. Det om något borde sörja för att ge europeisk civilisation en kraftigt försämrad ställning i världen under antiken, och vad det hade kunnat leda till vore otroligt intressant att se.