Det är gratis att producera rollspel

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,820
Location
Stockholm
Det blir ju intressant om skaparens inkomst ska räknas in som en faktor i någots ”värde”. Bör ett lajv, ett rollspel eller liknande värderas annorlunda om personen bakom det har hög eller låg privatinkomst, då detta innebär att dennes tid är värd mer eller mindre? För mig framstår det som en helt absurd faktor att räkna med.
...och jag tycker att det är ganska självklart att någon som är riktigt duktig tillför mer värde per tid än någon som är nybörjare, det känns för mig självklart. Min tioåriga son gör inte ett lika bra jobb som Genesis givet samma tid.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,820
Location
Stockholm
Jag menar då "värde" som något marknadsekonomiskt. Typ aktier har ett värde. Det arbete någon gör kan upplevas ha ett värde. Ju högre värde något upplevs ha desto dyrare är det som regel. Det kanske finns någon form av andra religiösa eller godtyckliga värden att gå efter men jag tycker nog att dessa är aningen mer "absurda" än ett marknadsvärde :)
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,993
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Främsta nackdelen med värde efter timlön är att den som jobbar snabbt får mindre betalt. Inte för att det är orimligt att basera något på värdet av den som utför arbetet, men upplever att det oftare blir en fråga om kvalitet och efterfrågan som avgör (där det senare verkar få större vikt).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,433
Location
Göteborg
Mnjaeaoae, kanske kan man se det så, men jag har faktiskt ingen egentlig ambition att få tillbaka insatsen. Det vore väl kul om det blev så, och det har varit kul när det kommit in pengar från ett projekt som jag kunnat finansiera illustrationer till nästa med. Men jag säljer ju inte spelen för att få tillbaka insatsen, jag säljer dem för att det finns en tryckkostnad. I den mån jag tar mer än tryckkostnaden handlar det om att jag personligen tycker det är kul när mina spel står i bokhyllorna hos "riktiga bokhandlar" och ska de göra det så är det inte schysst av mig att sälja spelen mycket billigare. Men min målsättning är snarare att 1) jag gillar att hålla fina produkter i handen och tänka att "jag gjorde det här" och 2) se samma produkt i handeln. Typ.

Bara för att förtydliga lite, alltså.
Aha, tack för förtydligandet! Då är jag med.
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,789
Location
Värnhem, Malmö
...och jag tycker att det är ganska självklart att någon som är riktigt duktig tillför mer värde per tid än någon som är nybörjare, det känns för mig självklart. Min tioåriga son gör inte ett lika bra jobb som Genesis givet samma tid.
Ja, men inkomst mäter ju inte *generellt* värde. Som timvikarie tjänar jag pissigt, men jag törs ändå påstå att jag tillför mer värde till ett rollspelsprojekt än många höginkomsttagare.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,433
Location
Göteborg
Det blir ju intressant om skaparens inkomst ska räknas in som en faktor i någots ”värde”. Bör ett lajv, ett rollspel eller liknande värderas annorlunda om personen bakom det har hög eller låg privatinkomst, då detta innebär att dennes tid är värd mer eller mindre? För mig framstår det som en helt absurd faktor att räkna med.
Det är ju så det blir om man räknar alternativkostnad, som gjordes en del i början av tråden. Jag har lagt ned X timmar på att skriva det här spelet, men jag hade kunnat jobba för Y kr/tim istället, alltså har spelet kostat mig X*Y kr att skriva. Jag tycker att det är en rimlig övning att göra själv, och det är ett viktigt ekonomiskt koncept, men det är inte detsamma som att säga att det inte var gratis att skriva spelet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,075
Location
The Culture
MODERERING

Här kommer en påminnelse om att det här inte är ett forum för ekonomisk teori, utan för rollspel. Om du märker att ditt inlägg bara handlar om det förra och inte det senare är det kanske inte läge att posta det.

Tack på förhand!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,523
En reflektion jag gör är att även om det principiellt är gratis att skapa rollspel, på det sätt många skrivit, kan det fortfarande behöva tillföras beståndsdelar som inte är tillgängliga för den enskilda skaparen. Där någonstans uppstår ofta en kostnad, även om den inte är oundviklig i varje enskilt fall. Möjligen tillspetsat, men Anna Amatör kanske bara har en bra idé men är helt oförmögen att omsätta den till begripliga instruktioner eller mekanik som gör det hon vill - om hon inte får hjälp. Vill hon tillföra den kompetensen kanske det uppstår en kostnad.

Vad jag vill säga är att vi kan bara gå in med de förmågor vi har själva - men de är inte alltid tillräckliga för att åstadkomma det man vill. Och om vi vill gå utanför dem kan det leda till kostnader.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,820
Location
Stockholm
Ja, men inkomst mäter ju inte *generellt* värde. Som timvikarie tjänar jag pissigt, men jag törs ändå påstå att jag tillför mer värde till ett rollspelsprojekt än många höginkomsttagare.
Nej, men ett gratis rollspel som är utgivet av någon som till vardags jobbar med att just skriva rollspel kan ju tänkas värderas till ÅTMINSTONE personens självkostnad :) (notera skillnaden mellan "värde" och "kostnad" här!)

...och jag håller helt med startposten, rollspel är fantastiskt just i och med att det går att göra gratis. Nu när jag gör lajv för 300 pers så är det nästan (nästan) omöjligt att göra det gratis och trots de (troligen jävligt coola) produktionsvärden vi skapar genom att ha väldigt kompetenta människor som jobbar väldigt hårt kan det aldrig konkurrera med det jag upplever i ett riktigt bra pen n paper-rollspel.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,820
Location
Stockholm
Ja, men inkomst mäter ju inte *generellt* värde. Som timvikarie tjänar jag pissigt, men jag törs ändå påstå att jag tillför mer värde till ett rollspelsprojekt än många höginkomsttagare.
Nu pratar du om något som jag över huvud taget inte pratar om och tolkar det jag skriver på mest korkade möjliga sätt, not cool. Läs igen vad jag skrev så förstår du nog :)
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,993
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Nu när jag gör lajv för 300 pers så är det nästan (nästan) omöjligt att göra det gratis
Gissar att du pratar om glappet mellan ”Lajv kan göras gratis” och att man inte automagisk kan förvänta sig ta ”del av andras arrangemang”gratis.

Men som nämnts ovan är detta en bit utanför rollspelsdomänen och för mycket in i den ekonomiska.
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,789
Location
Värnhem, Malmö
Nu pratar du om något som jag över huvud taget inte pratar om och tolkar det jag skriver på mest korkade möjliga sätt, not cool. Läs igen vad jag skrev så förstår du nog :)
Då undrar jag vad som gör det relevant att lyfta programmerarens lön i första rummet – såtillvida lajvarrangerandet inte består av idel programmerande. Det var ju det min poäng var i grunden, att någons inkomst i jobbet inte säger något om det värde hen tillför rollspelsskrivande eller lajvarrangerande.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,820
Location
Stockholm
Då undrar jag vad som gör det relevant att lyfta programmerarens lön i första rummet – såtillvida lajvarrangerandet inte består av idel programmerande. Det var ju det min poäng var i grunden, att någons inkomst i jobbet inte säger något om det värde hen tillför rollspelsskrivande eller lajvarrangerande.
Lajvarrangerandet är idel programmerande, vi har lagt månader av heltidsprogrammerande. Annars hade jag givetvis inte lyft exemplet med programmerare och dess lön...
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,789
Location
Värnhem, Malmö
Lajvarrangerandet är idel programmerande, vi har lagt månader av heltidsprogrammerande. Annars hade jag givetvis inte lyft exemplet med programmerare och dess lön...
OK, då var det där jag missuppfattade! Det ligger väldigt långt bort från de lajv jag har arrangerat, det var nog därför jag upplevde det som en non sequitur. :)
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
149
En sak jag funderade efter att ha läst alla inlägg nu är passion vs ekonomisk vinning. Jag har köpt äventyr och annat via Drivethrurpg ganska länge. Jag gillar många av dem för de är gjorda med passion och jag tror att flera av de bästa spelsessionerna har varit just med den typen av moduler. Jag var ganska tidigt på kickstarter också och hjälpte folk att få sina projekt uppfyllda. Men sista två åren har jag minskat detta kraftigt. Mycket av detta är för att det känns som folk mer och mer är ute efter att tjäna pengar snarare än att dela med sig av sin passion. Antalet lata 5E produkter som svämmar över KS är för många att räkna. Drivetrhurpg är det inte lika uppenbart och jag kan hitta bra produkter där men det förtar lite av den glädje jag tidigare kände över att hitta något där en person lagt upp sitt passionprojekt och tog 5 dollar för det.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,820
Location
Stockholm
OK, då var det där jag missuppfattade! Det ligger väldigt långt bort från de lajv jag har arrangerat, det var nog därför jag upplevde det som en non sequitur. :)
Sorry, jag var på ett dumt humör, ser ju att du inte skrev något egentligt oschysst så jag ber om ursäkt att jag drygade mig i tonen! Förlåt!
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,544
Location
Nirvana
En sak jag funderade efter att ha läst alla inlägg nu är passion vs ekonomisk vinning. Jag har köpt äventyr och annat via Drivethrurpg ganska länge. Jag gillar många av dem för de är gjorda med passion och jag tror att flera av de bästa spelsessionerna har varit just med den typen av moduler. Jag var ganska tidigt på kickstarter också och hjälpte folk att få sina projekt uppfyllda. Men sista två åren har jag minskat detta kraftigt. Mycket av detta är för att det känns som folk mer och mer är ute efter att tjäna pengar snarare än att dela med sig av sin passion. Antalet lata 5E produkter som svämmar över KS är för många att räkna. Drivetrhurpg är det inte lika uppenbart och jag kan hitta bra produkter där men det förtar lite av den glädje jag tidigare kände över att hitta något där en person lagt upp sitt passionprojekt och tog 5 dollar för det.
Men vad är problemet egentligen? Att du inte längre hittar bra grejer för fem dollar? Det kostar ju att skapa produkter med kvalitet - särskilt när de innehåller välgjorda illustrationer. Någon sitter ju och gör dem och bör få rimlig ersättning för sitt jobb.

I mina ögon handlar mycket av den här diskussionen om skillnaden mellan kundernas och skaparnas önskemål. Det du kallar passion är ju i praktiken ofta synonymt med mycket jobb. Sliter man hårt blir slutresultatet bättre. Det är därför det ser snyggt ut. Jag förstår att skaparna vill ha betalt för sina ansträngningar och sin hantverksskicklighet. För att nu direkt knyta an till trådens titel: det är inte alls gratis att producera rollspel. I själva verket kostar det ofta mycket. Både i tid och pengar.
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,461
Men vad är problemet egentligen? Att du inte längre lika lätt hittar bra grejer för fem dollar? Det kostar ju mer att skapa produkter med kvalitet - särskilt när de innehåller välgjorda illustrationer. Att köpa sådana är inte gratis. Någon sitter ju och gör dem och bör få rimlig ersättning för sitt jobb.

I mina ögon handlar mycket av den här diskussionen om skillnaden mellan kundernas och skaparnas önskemål. Det du kallar passion är ju ofta synonymt med mycket jobb. Sliter man hårt blir slutresultatet bättre. Jag förstår att skaparna vill ha betalt för sina ansträngningar. Det är inte gratis att producera rollspel.
Jag kan tycka att det är ett problem att även många hobbyproducenter känner att de måste lägga stora pengar på illustrationer för att nå ut. Det räcker inte med en god idé och en välskriven text. Men det kanske finns kanaler för i huvudsak textbaserade produkter som jag inte känner till.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,281
Location
Örebro
Jag kan tycka att det är ett problem att även många hobbyproducenter känner att de måste lägga stora pengar på illustrationer för att nå ut. Det räcker inte med en god idé och en välskriven text. Men det kanske finns kanaler för i huvudsak textbaserade produkter som jag inte känner till.
Spännande ingång, sticker utanför tråden helt klart, men om du eller någon känner till en kanal där det finns hobby-projekt som är främst textbaserade så är även jag intresserad. Jag kan sakna korta kompakta texter utan visuellt "brus" som ger goda idéer och uppslag. Rollspel får gärna innehålla bilder, säger inget om det, men jag saknar ibland produkter till rollspel som är helt avskalade på det visuella.
 
Top