Diskussion om AI-genererade bilder

Status
Not open for further replies.

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
Som tidigare sagts i tråden: Det finns redan en open source-AI som du kan köra lokalt på ditt eget grafikkort. Så en gratisvariant kommer det nog alltid att finnas. Sedan kanske den inte blir lika bra som betalversionerna.
Jag ser inte befintliga AI-program som något annat än en kul grej. Jag pratar om när den situation kan uppstå, när en AI kan producera bildmaterial som kan användas professionellt, finns att tillgå. En sådan kommer sannolikt inte finnas gratis på nätet.
 

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Så här ritar jag. Jag tror att en AI i dagsläget skulle ha svårt att replikera det just på grund av det isometriska perspektivet, men givet teknikutvecklingen tror jag det bara är en tidsfråga innan den klarar av det.

Och jag vill nu förtydliga att jag alltså inte försörjer mig genom att teckna, och heller inte har något egentligt intresse av det. Det är alltså inte direkt å mina egna vägnar jag är bekymrad. Eftersom oro inför hur tekniken kommer att påverka människor i tråden avfärdades som ”gnäll” vill jag bara vara tydlig med att jag inte har något ekonomiskt intresse av att streta mot AI-konsten.

View attachment 9656
Kollade just in din hemsida. Gillar verkligen dina bilder! Möjligt att jag hör av mig om ett projekt eller två längre fram.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,792
Location
Göteborg
Jag har för övrigt lekt lite med DALL-E 2 nu och det är verkligen mycket mer lättanvänt och ger bättre resultat än MJ (för mig). Ser ut som fotografier och inte som illustrationer. Mitt problem just nu är mest upplösningen.
Det finns flera bra program och webbsidor som skalar upp bilder med hjälp av… AI! Det är snudd på magiskt. Jag använder Topaz Gigapixel och blir oftast supernöjd, men det finns säkert andra som är minst lika bra.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
Det finns flera bra program och webbsidor som skalar upp bilder med hjälp av… AI! Det är snudd på magiskt. Jag använder Topaz Gigapixel och blir oftast supernöjd, men det finns säkert andra som är minst lika bra.
Ja, jag har använt både Topaz och Waifu2x, de har lite olika användningsområden men båda funkar generellt väldigt bra.

(Lite störigt att Topaz tjatar om att man ska betala för nya versioner, men står man ut med att klicka ner de meddelandena så är det ju egentligen en engångskostnad också. Evighetslicens!)
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,792
Location
Göteborg
Det tycker jag är lite orättvist mot Lars Lerin. Han är inte bara fruktansvärt skicklig rent tekniskt, han låter dessutom sin plågade människosjäl komma till uttryck i konsten. Dit har AI inte kommit (än).
 

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Det tycker jag är lite orättvist mot Lars Lerin. Han är inte bara fruktansvärt skicklig rent tekniskt, han låter dessutom sin plågade människosjäl komma till uttryck i konsten. Dit har AI inte kommit (än).
Kan vi vara säkra på att det är hans plågade människosjäl vi ser i konsten? Jag vet verkligen inte! Själv var jag först fascinerad av hans konst och tyckte att han fångade mycket med till synes enkla medel. Hans hantverkskunnande imponerade.

Men nu, något årtionde senare, undrar jag vad det är jag tittar på egentligen. Är det inte ganska traditionella vykortsmotiv med lite tjusigare ljussättning? Är det där hans själ syns? Och nog kan AI också skapa bilder som ser ut att vara gjorda med stor teknisk skicklighet? Det är väl däri det förföriska tricket ligger? Det är möjligt att jag i detta fall påverkas av det faktum att Lerin på senare år också har blivit kändis, ofta beskriven i artiklar och tv-dokumentärer och omsvärmad av kulturtanter i åldern 70+. Jag vet att jag generaliserar en smula och jag vet också att just kvinnor födda på 40-talet bär mycket av vårt kulturarv. Likväl är det också möjligt att vara kritisk och utmana de synsätt som jag, som man född på 70-talet, menar dominerar just kulturbranschen.

Om vi återvänder till trådens ämne, så tänker jag att det vore ganska enkelt att göra ”Lerin-akvareller” genom att lägga in just några ödetorp, lägga till motljus och köra dem genom ett akvarellfilter. Om folk tror att Lerin har gjort dem är de då egentligen själlösa eftersom de kommer från en maskin? Eller är det betraktarna som utför det besjälande jobbet?

Jag är inte säker på att konst i sig har själ eller är besjälad. Men att vi (eller i alla fall många) upplever det så är ofrånkomligt. Och förmodligen också både ekonomiskt och socialt betydelsefullt.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
En AI kan säkerligen lära sig att reproducera denna själ i vilket fall. :)
Precis, och det menar jag väcker frågor om det fanns en själ där från början. Konstens tekniska utförande kanske egentligen bara är datapunkter? Sedan lägger publiken in en massa annat, men det tycker jag är just något helt annat.
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,792
Location
Göteborg
Kan vi vara säkra på att det är hans plågade människosjäl vi ser i konsten? Jag vet verkligen inte! Själv var jag först fascinerad av hans konst och tyckte att han fångade mycket med till synes enkla medel. Hans hantverkskunnande imponerade.

Men nu, något årtionde senare, undrar jag vad det är jag tittar på egentligen. Är det inte ganska traditionella vykortsmotiv med lite tjusigare ljussättning? Är det där hans själ syns? Och nog kan AI också skapa bilder som ser ut att vara gjorda med stor teknisk skicklighet? Det är väl däri det förföriska tricket ligger? Det är möjligt att jag i detta fall påverkas av det faktum att Lerin på senare år också har blivit kändis, ofta beskriven i artiklar och tv-dokumentärer och omsvärmad av kulturtanter i åldern 70+. Jag vet att jag generaliserar en smula och jag vet också att just kvinnor födda på 40-talet bär mycket av vårt kulturarv. Likväl är det också möjligt att vara kritisk och utmana de synsätt som jag, som man född på 70-talet, menar dominerar just kulturbranschen.

Om vi återvänder till trådens ämne, så tänker jag att det vore ganska enkelt att göra ”Lerin-akvareller” genom att lägga in just några ödetorp, lägga till motljus och köra dem genom ett akvarellfilter. Om folk tror att Lerin har gjort dem är de då egentligen själlösa eftersom de kommer från en maskin? Eller är det betraktarna som utför det besjälande jobbet?

Jag är inte säker på att konst i sig har själ eller är besjälad. Men att vi (eller i alla fall många) upplever det så är ofrånkomligt. Och förmodligen också både ekonomiskt och socialt betydelsefullt.
Ja, men visst är det betraktaren som lägger ”besjälningen” i en bild. Skapar man en berättelse kring en AI-bild så kommer den säkert att kunna upplevas som fylld med både det ena och andra.

Men det förminskar inte Lars Lerins förmåga att få sin plågade själ att ta form på papper genom att ta sig an den svenska landsbyggdens förfall med ömsint blick.

Är han en spjutspets inom konsten? Nä, det kan man ju inte säga. Upprepar han ett vinnande koncept? Jo, så är det väl. Men det kanske är naturligt i den åldern? Och han har uppenbarligen något att berätta som berör många människor. Och vem vet, han kanske inte upprepar, han kanske fördjupar?

Om han är känd eller inte spelar inte mig någon roll. Inte heller vilka andra som gillar hans grejer. Då halkar man lätt ner i något slags elitistiskt och misogynt träsk. Då är det roligare - och bättre för ens egen själ - att vara generös och se de bra aspekterna. Och försöka förstå, inte döma.
 

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Ja, men visst är det betraktaren som lägger ”besjälningen” i en bild. Skapar man en berättelse kring en AI-bild så kommer den säkert att kunna upplevas som fylld med både det ena och andra.

Men det förminskar inte Lars Lerins förmåga att få sin plågade själ att ta form på papper genom att ta sig an den svenska landsbyggdens förfall med ömsint blick.

Är han en spjutspets inom konsten? Nä, det kan man ju inte säga. Upprepar han ett vinnande koncept? Jo, så är det väl. Men det kanske är naturligt i den åldern? Och han har uppenbarligen något att berätta som berör många människor. Och vem vet, han kanske inte upprepar, han kanske fördjupar?

Om han är känd eller inte spelar inte mig någon roll. Inte heller vilka andra som gillar hans grejer. Då halkar man lätt ner i något slags elitistiskt och misogynt träsk. Då är det roligare - och bättre för ens egen själ - att vara generös och se de bra aspekterna. Och försöka förstå, inte döma.
Det kan ju tyckas banalt eller förminskande att också rikta blicken mot den offentliga personen - han som syns i tv - och inte mot målningarna. För mig var det mest ett uppriktigt påpekande. Jag har svårt att skilja på verk och person (eller snarare bilden av personen). Helt enkelt för att det är representationer som samexisterar. Om jag säger mig bortse från kändisen Lerin, så är jag inte ärlig. Därav det inflikandet om honom.

Detsamna gäller konstpubliken. Den är också där. Att jag förhåller mig till och ofta känner mig främmande inför den är en del av min konstupplevelse. Som jag skrev känner jag mig främmande inför en viss sorts kulturtanter. De är många i kulturbranschen och de har makt. Det kanske är rimligt, sett ur ett historiskt perspektiv. Att jag då, som tillhör andra kategorier (man, 70-talist), känner mig främmande och därför blir kritisk är inte misogynt. Jag tycker att alla makthavare, även kvinnor, kan ifrågasättas. Andra, utmanande och subversiva utsagor är alltid möjliga. Till en början uppfattas de ofta som provocerande.

Detta om Lerin - och hur jag förhåller mig till honom och hans publik. Jag tycker verkligen att AI utmanar våra idéer om konstnärlig autencitet. Och förmodligen också den romantiska föreställningen om den lidande konstnärssjälen, som jag länge har haft svårt att till fullo tro på. För mig handlar konst mer om teknik (även analog) och hantverksskicklighet. Sådant kan en AI imitera eller möjligen behärska på synnerligen övertygande vis. Den själsliga närvaron är bara indirekt närvarande som mekaniskt härmande. En krass konstsyn kanske, men också ett svar på vad vi kan lära oss av AI.
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,792
Location
Göteborg
Det kan ju tyckas banalt eller förminskande att också rikta blicken mot den offentliga personen - han som syns i tv - och inte mot målningarna. För mig var det mest ett uppriktigt påpekande. Jag har svårt att skilja på verk och person (eller snarare bilden av personen). Helt enkelt för att det är representationer som samexisterar. Om jag säger mig bortse från kändisen Lerin, så är jag inte ärlig. Därav det inflikandet om honom.

Detsamna gäller konstpubliken. Den är också där. Att jag förhåller mig till och ofta känner mig främmande inför den är en del av min konstupplevelse. Som jag skrev känner jag mig främmande inför en viss sorts kulturtanter. De är många i kulturbranschen och de har makt. Det kanske är rimligt, sett ur ett historiskt perspektiv. Att jag då, som tillhör andra kategorier (man, 70-talist), känner mig främmande och därför blir kritisk är inte misogynt. Jag tycker att alla makthavare, även kvinnor, kan ifrågasättas. Andra, utmanande och subversiva utsagor är alltid möjliga. Till en början uppfattas de ofta som provocerande.

Detta om Lerin - och hur jag förhåller mig till honom och hans publik. Jag tycker verkligen att AI utmanar våra idéer om konstnärlig autencitet. Och förmodligen också den romantiska föreställningen om den lidande konstnärssjälen, som jag länge har haft svårt att till fullo tro på. För mig handlar konst mer om teknik (även analog) och hantverksskicklighet. Sådant kan en AI imitera eller möjligen behärska på synnerligen övertygande vis. Den själsliga närvaron är bara indirekt närvarande som mekaniskt härmande. En krass konstsyn kanske, men också ett svar på vad vi kan lära oss av AI.
Det är inte ofta ”tant” och ”makt” används i samma mening : ) Men ok, jag förstår din ståndpunkt. Jag tycker bara att varje person som sätter pennan mot pappret visar ett enormt mod. För det är lätt att vara kritisk till allt som inte passar våra preferenser. Men istället för ”det här är inte särskilt originellt” är det roligare att säga ”kul att du håller på!” För i slutändan slår vår intellektuella, hårt kritiserande blick bara tillbaka mot oss själva - när vi sätter pennan mot pappret nästa gång.

Men för att återgå till AI: Jag har testat Dall E:s nya Outpainting idag (alltså att man ber Dall E att utöka bilden). Galet rolig! Funkar inte i mobilen än, bara på dator. Rekommenderas varmt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
Men för att återgå till AI: Jag har testat Dall E:s nya Outpainting idag (alltså att man ber Dall E att utöka bilden). Galet rolig! Funkar inte i mobilen än, bara på dator. Rekommenderas varmt.
Den kom också oerhört lägligt – jag fick DALL-E-tillgång precis dagen innan det kom, och hade genererat lite svarta cyberpunk-greeblies som jag tyckte var snygga men som liksom sträckte sig utanför bild och därmed nog inte skulle funka som de dekorativa element jag ville ha dem till.

Nu gick det att bygga ut dem lite. Jag vet inte om jag kommer att vilja använda den här grejen, men jag kan 100% tänka mig att visa den för en riktig illustratör och peka "ungefär i den här stilen vill jag ha mina surrealistiska smågroteska cyberpunk-dekorationer".

DALL·E 2022-08-31 20.33.01.png
 

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Den kom också oerhört lägligt – jag fick DALL-E-tillgång precis dagen innan det kom, och hade genererat lite svarta cyberpunk-greeblies som jag tyckte var snygga men som liksom sträckte sig utanför bild och därmed nog inte skulle funka som de dekorativa element jag ville ha dem till.

Nu gick det att bygga ut dem lite. Jag vet inte om jag kommer att vilja använda den här grejen, men jag kan 100% tänka mig att visa den för en riktig illustratör och peka "ungefär i den här stilen vill jag ha mina surrealistiska smågroteska cyberpunk-dekorationer".

View attachment 9684
Hade jag sett den i en bok, så hade jag inte varit säker på att den var AI-skapad. Går man ner på detaljnivå ser man också, vilket förvånade mig något, att den inte är helt symmetrisk. Annars tycker jag att AI-bilder ofta är för symmetriska. Man här ser man de enskilda ”pennstrecken”.

Jag har inte ställt mig i kö för Dall E ännu, men har sett flera på FB som hävdar att Stable Diffusion är bättre och ger ungefär samma typ av bilder. Om det stämmer vet jag inte, men de bilder folk postar därifrån ofta är snygga. Jag tycker också att Wombo Dream har blivit bättre under veckan, kanske för att antalet filter har utökats.
 
Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
Hade jag sett den i en bok, så hade jag inte varit säker på att den var AI-skapad. Går man ner på detaljnivå ser man också, vilket förvånade mig något, att den inte är helt symmetrisk. Annars tycker jag att AI-bilder ofta är för symmetriska. Man ser de enskilda ”pennstrecken”.
Ja, för mig kändes den som något jag absolut kunnat se i typ 2000AD eller något. DALL-E överlag tycker jag gör rätt schyssta assymmetriska grejer och är väldigt bra på att härma just konststilar på ett ganska övertygande sätt. Givet rätt prompts då.

Däremot är det riktigt svårt att beskriva saker. Oklart om jag varit bättre på det med en människa dock =)
 
Status
Not open for further replies.
Top