Åtminstone namnen, tänker jag mig. CC-BYn täcker ju verkligen bara det som står i texten.Frågan är om WotC var lite för snabba nu.
SRD5.1 är alltså redan CCBY4 - vilket betyder att innehållet är open content forever irrevocably.
Problemet är att de glömt plocka vissa IP (intellectual property) - vilket automatsikt borde göra dessa till public domain.
Hittills har folk hittat:
Count Strahd von Zarovich
The Feywild
The Shadowfell
The City of Brass
Palace of Dispater
Street of Steel
Gate of Ashes
The Sea of Fire
Beholder
Beholder, sid 216, under Deck of IllusionsOrdet Beholder förekommer inte i SRD5.1.
Eller City of Brass.
Så jag vet inte varför de skulle påverkas av den nu nedladdningsbara PDFen under CCBY4.
Det här är från den CC-BY:ade PDF:en:
Min Text-sök hittade inte.Beholder, sid 216, under Deck of Illusions
City of Brass, sid 168-169, under Plane Shift
Antagligen... det har jag egentligen inte några problem med... vilken licens de släpper framtida produkter under.De kan väl ännu göra 6e / OneDnD exklusiv? Med risken att den tankar förstås.
Problemet är att ONE DnD ska vara 100 % bakåtkompatibelt med 5E.De kan väl ännu göra 6e / OneDnD exklusiv? Med risken att den tankar förstås.
Okej, då låter det rimligt att de skulle låta 1dnd hållas.Problemet är att ONE DnD ska vara 100 % bakåtkompatibelt med 5E.
Man kan säga att ONE DnD är DnD 5.5, d.v.s. en buggfix av 5:an.
Lite som DnD4 Essentials, DnD 3.5, ADnD2 Player's Options.
Om det stämmer är jag helt okej med att WotC säger "oops sorry vi vill justera lite".Frågan är om WotC var lite för snabba nu.
SRD5.1 är alltså redan CCBY4 - vilket betyder att innehållet är open content forever irrevocably.
Problemet är att de glömt plocka vissa IP (intellectual property) - vilket automatsikt borde göra dessa till public domain.
Hittills har folk hittat:
Count Strahd von Zarovich
The Feywild
The Shadowfell
The City of Brass
Palace of Dispater
Street of Steel
Gate of Ashes
The Sea of Fire
Beholder
Steg ett bör väl vara att kräva att WotCs ledning faktiskt spelar spelen de säljer - så de förstår vad företaget håller på med.En hel pudel var nog enda sättet att stoppa blödningen. Men det är säkert en dyrköpt erfarenhet som kommer att förfölja dem länge.
Jag håller med och tycker att det är OK, men det är nog inte så CC fungerar.Om det stämmer är jag helt okej med att WotC säger "oops sorry vi vill justera lite".
Sen om de får det eller inte det vet jag inte, men jag tycker det skulle vara okej.
Oavsett om det var en tabbe eller inte, så tror jag inte det kommer påverka Wizards negativt på nedersta raden. Det tror jag de själva inser också.Jag håller med och tycker att det är OK, men det är nog inte så CC fungerar.
Härom dagen såg jag en film med en sadistisk skurk som gapskrattade när han torterade sina fiender.Vilken intressant utveckling! Inte vad jag hade väntat mig av WoTC men jag antar att de verkligen vill visa att de lyssnar på fansen så det inte blir missförstånd där.
Så sent som i går såg jag dessutom att Cubicle 7 ska göra sitt eget D20 system.
Så jag är övertygad om att andra skapare kommer överge 5e en stund till innan den tillåts tillbaka i värmen.
Kort sagt: jättebra av WotC, men arbetet med ORC fortsätter som om ingenting har hänt - för WotC har brännt alla broar.Paizo said:We welcome today’s news from Wizards of the Coast regarding their intention not to de-authorize OGL 1.0a. We still believe there is a powerful need for an irrevocable, perpetual independent system-neutral open license that will serve the tabletop community via nonprofit stewardship. Work on the ORC license will continue, with an expected first draft to release for comment to participating publishers in February.
Det härWotC är inte ett företag som lyssnar på sina fans.
WotC har en företagsledning som är så desperat att de är villiga att göra vad som helst för att folk inte ska säga upp sina prenumerationer på DnD Beyond.
1000% medhåll. Denna (del)seger var bara möjlig för att WotC fick en PR-mardröm på halsen. Och de verkliga hjältarna här är de individer inom WotC som riskerade sina jobb genom att läcka dessa planer till allmänheten.WotC backade inte för att de är schyssta, de backade för att givet förutsättningarna var det sannolikt det mest fördelaktiga/minst dåliga de kunde göra för att få stop på den okontrollerade negativa PR:en de fick. Effekten av just denna handling är jättepositiv, inget snack, men det är en framtvingad handling - inget annat.
Hade de inte blivit påkomna hade de aldrig fattat det här beslutet, och nästa gång blir de kanske inte påkomna förrän det är försent. De har tydligt visat sitt sanna ansikte och det gör folk bäst i att minnas.