anth
Vetefan
Kan man använda ORC tillsammans med Sword & Wizardrys SRD?Min uppfattning var att ORC inte har med WOTC eller nån av WOTCs OGL:er eller SRD:er att göra. Utan är en fristående licens som du kan släppa ditt spel och ditt eget SRD under.
Min föråelse är att många har släppt sina spel under en kopia av WOTCs OGL men applicerad på deras egna SDR istället. Men om om WOTC kan dra tillbaka sin OGL, så betyder ju dessa andra tillverkare kan dra tillbaka sina OGL:er också. Och följdaktigen kan man inte längre lita på dem.
Så ORC är tänkt att vara en ny licens som täpper till de luckorna på legal väg. Så vad WOTC tycker spelar ingen roll överhuvudtaget. ORC:en i sig kommer inte ge dig tillåtelse att använda något medföljande regelsystem, varken DnD eller Pathfinder. Däremot kan du ge ut ditt system under ORC:en. Och antagligen kommer Paizo ge ut sitt pathfinder under ORC:en också, men det är så att säga något de gör efter att ORC:en är på plats. Tanken är att ORC:en skall ägas av nån slags stiftelse som inte är knuten till en specifik spelproducent.
Detta är hur jag har förstått poängen och syftet med ORC, men det ska sägas att jag inte har läst den.
swordsandwizardry
A site with the Complete rules for the Swords & Wizardry Game created by Frog God Games.
www.swordsnwizardry.com
Jag säger nej. WotC kommer att hävda att S&S SRD faller under OGL1.2 och har man inte med den licensen i sin produkt kommer man att bli stämd av WotC.
Min poäng är att OSR inte kommer att vara kompatibelt med ORC och kommer att falla under kommande OGL1.2.
Man kommer antagligen kunna skriva nya OSR-spe under ORCl, men jag kan inte se hur redan befintliga OSR-spel ska klara sig.