Nekromanti Drakar och Demoner MUD

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Det är ju oschysst

"Att säga att rollspels konstruktörer är ett utsat yrke är som att kissa alla arbetare i ansiktet. Då har ni aldrig smakat ett riktigt arbete. "

Det är väl ingen tävling där den som har uslast jobb vinner? Vad tjänar det till att hacka på varandra och bråka om vem som har det värst? Det förändrar väl inte någonting? Dessutom är det ganska förolämpande att anta att de aldrig har haft ett "riktigt" arbete bara för att de säger att det inte är lätt eller lönsamt att arbeta med rollspel? Du kanske skulle lugna ner dig lite istället för att skriva en massa arga och onödiga inlägg.

Helmgast
Arbetare [OT]

Ska vi nu ta i finns det säkerligen arbetare som knyter fotbollar utanför USA för lägre löner än vad rollspelskonstruktion ger. USA är nog inte det värsta landet vår värld har att erbjuda.

I övrigt håller jag med om ditt resonemang.

// avatarex, arbetssökande (och oroad över detta)

Elder Girov

Swordsman
Re: Ett tips

Om ni frågar de som äger varumärket istället för en grinig frilansare...

Självklart har du rätt där, det jag tyckte var så konstigt var att du reagerade så starkt. Därför kändes det mer relevant att ta diskussionen med dig, här och nu, än med Riotminds. Jag hade inte tänkt göra något som har med DoD-varumärket att göra, jag bara föreslog lite alternativa vägar.

Apropå hajar, kan det inte hellre vara vänliga pudlar som gärna vill stödja en MUD-makares projekt? Det är ju trots allt (på sätt och vis iaf :gremsmile:) en hyllning till DoD-världen, om inte jag har missförstått.

Elder Girov

Swordsman
Re: Svårt att förstå?

Jag är inte intresserad av att använda varumärket, eller att det ska släppas fritt. Det enda jag kan göra är att gnälla när folk gnäller. :gremwink:

Elder Girov

Swordsman
Bara mer gnäll från dig ju.

Alla dina påståenden är absorberade och förstådda, men fortfarande är det ett val. Sluta göra rollspel och skaffa ett 9-till-5-jobb då. Jag vill bara inte höra något gnäll om hur svårt livet är för rollspelskonstruktörer.

Elder Girov

Swordsman
Re: *host**host*

Hur många regelbundna forumbesökare drömmer inte om att en dag ge ut ett eget rollspel?

Jag vet inte, har du någon färsk statistik att upplysa mig med? Även om man vill göra rollspel och är intresserad av hur livet som rollspelskonstruktör ter sig, så har jag sett "rollspelkonstruktörer-tjänar-knappt-några-pengar-och-jobbar-hela-tiden"-inlägg minst ett tiotal gånger. Det räcker nu, jag har fattat.

Men om ni båda vet hur det känns att arbeta hårt för en dålig lön så finns det väl ingen anledning att börja bråka med varandra eller skriva hätska inlägg?

Det har du rätt i, jag tar av mig hätskmössan.

Dessutom har den här diskussonen urartat till ett sidospår som ToTTe inte har särskilt mycket nytta av.

Rätt även där. Jag skulle nog tro att det bästa vore om ToTTe kontaktade Riotminds (jag antar att det är dom som äger DoD) och löste saken med dom. Rapportera gärna på forumet hur det gick. :gremsmile:

Re:Luxury!

Jag menar, att arbeta sju dagar i veckan, i sju månader i sträck, med 16- till 20-timmarsdagar som jag gjorde i våras, är inte så himla kul, oavsett om det är kreativt manusskrivande det är frågan om.
"You lucky Bastards" I used to.... :gremtongue: :gremgrin:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Rollspelskonstuktion = hobby

Åke har ett 9-5-jobb redan, han behöver nog inte ett till.

M. :gremgrin:

Rosen

Myrmidon
Nähädu

Varför ska man behöva höra en massa gnäll för att någon lägger ner tid på sin hobby?

Jag har arbetat heltid (inte 8h per vardag, alltså - heltid) med rollspel, i flera perioder, varav ett par då jag inte hade någonting annat att försörja mig på; folk som fick ut socialbidrag var rika svin jämfört med mig just då.

"Gnället", som du envisas att kalla det, är för att du verkar anse att arbete med rollspel är någon sorts flumkreativt glassande, eller åtminstone inte nåt riktigt arbete som kan betraktas som arbete. Och det STÖR mig; det stör mig ärligt talat nåt rent förbannat.

--
Åke

Nightowl

Champion
Tillbaka till ämnet...

Ska vi nu ta i finns det säkerligen arbetare som knyter fotbollar utanför USA för lägre löner än vad rollspelskonstruktion ger. USA är nog inte det värsta landet vår värld har att erbjuda.
Oh ja! Jag (eller snarare min pojkvän) har just haft personligt besvär på grund av brister på anställningstrygghet vad gäller amerikanska inställningar, det var därför jämförelsen dök upp!

För att inte tala om alla människor som saknar försörjning över huvud taget och far illa på grund av detta...

Grundprincipen är densamma: Man kan ju för höge farao inte på allvar hävda att någon förlorar rätten till en grej han skapat bara för att han inte är 'en riktig arbetare', eller vafan det nu handlar om.

Erik

Krille

Super Moderator

"Det är ju trots allt (på sätt och vis iaf ) en hyllning till DoD-världen, om inte jag har missförstått."

Det är också någonting som minskar deras möjlighet att tjäna pengar på den. För vem vill spela en helyllekommersiell MMORPG/MUD/MUSH/whatever när det finns en gratishyllning till MUD runt om hörnet? Sne spelar det inte så stor roll om Paradox inte planerar att göra någon sådan, men blotta existensen av en gratis-MUD omöjliggör möjligheten.

Krille

Super Moderator
Buss på Doedinnan då! 8)

"Det enda jag kan göra är att gnälla när folk gnäller."

Tja, vassego'! Doedinnan gnällde ju först på att Paradox ägde varumärket. Så sätt igång och gnäll på'n!

...ajustdet... ni kände ju varandra? Så då kommer det inte hända... :gremwink:

Krille

Super Moderator
Re: Bara mer gnäll från dig ju.

"Alla dina påståenden är absorberade och förstådda, men fortfarande är det ett val. Sluta göra rollspel och skaffa ett 9-till-5-jobb då."

Been there, done that.

Det är för övrigt inte det som det handlar om. Det handlar om att rollspelsskapande skulle vara mindre värt än andra fysiskt mer krävande jobb iom att rollspelsskapare inte blir sjukskrivna vid 45 års ålder, eller att rollspelsskapande inte skulle vara ett "riktigt jobb". Om du delar den uppfattningen...

...klipp dig och skaffa ett jobb. :gremwink:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vi kan ju byta

Om ni lägger av med att om och om igen gnälla om att copyright är förtryckande för er, så lovar i alla fall jag att sluta gnälla om hur dåliga villkor det är i rollspelsbranschen.

Har vi en deal?

M.

Elder Girov

Swordsman

Nja, det är väl en fråga om kvalitet. Om Paradox kan göra en som är bättre, så lär ju folk spela den. Så resonerar iaf jag när jag ställs inför dylika val. Dessutom, som jag nämnt tidigare, varför inte bara samarbeta om saken och dela eventuell förtjänst?

Elder Girov

Swordsman
Du skulle bara veta...

Doedinnans inlägg om det var kanske en 4-5 stycken, med annat i dem också. Angående rollspelsmakande-är-otacksamt-och-man-tjänar-inga-pengar-gnället, tja, du har gnällt, Rosen har gnällt, Magnus Seter har gnällt. Sammanlagt blir det nog mer än 4-5 inlägg, då icke medräknat alla amatörgnällare som stämde upp i kör med sina idoler.

Skälet till att jag inte gnäller på Doedinnan angående hans gnäll är just för att det tog slut, samt att jag till viss del håller med honom. Varumärken borde inte göras tillgängliga för vemsomhelst, men varför denna hets direkt? Istället för att tjata om all svett, möda och tid man lagt på något, varför inte komma med alternativa förslag på hur MUDden (som det hela handlar om, någon kanske fortfarande minns det) kan göras till verklighet.

Hurvida jag och Doedinnan är polare IRL hör egentligen inte till saken, även om du brasklappade fint med smileyn. Han är nog den av mina vänner som jag tjafsat mest med genom åren, men det är ju sånt man har kompisar till.

Sen skulle jag vilja kommentera en annan sak vad gäller "vänskapsrelationer", hade inte mindre än tre (3) moderatorer/administratörer skrivit i den hade den nog låsts för länge sedan, men.. ajustdet. :gremwink: