Krille
Super Moderator
På grannforumet funderade jag lite på Hem till Gården rollspelet (och lyckades dessutom få in fel engelsk titel - den heter Emmerdale, inte Everglade) och hur det skulle se ut. Nu tänker jag spåna på det, som om det vore ett allvarligt menat projekt. Iofs så funderar jag faktiskt på att göra det ändå, om inte annat så bara för att visa att det går...
En sak är jag rätt övertygad om: den konventionella uppdelningen mellan grundegenskaper och färdigheter kommer inte att fungera. Grundegenskaper och färdigheter förutsätter att ens förmåga att utföra dåd ständigt testas, antingen mot andras förmåga eller mot statiska svårigheter. Något sådant förekommer över huvud taget inte i serien. Hela serien kretsar egentligen kring relationer mellan invånarna i Emmerdale. Således, skulle man bygga ett konventionellt regelsystem så skulle det helt enkelt inte användas.
Om vi nu förutsätter att regler är till för att användas, och att icke använda regler har förfelat sitt syfte, så blir man vid det här laget tvungen att kasta ut alla konventionella regelsystem. Så, bort med grundegenskaper, och bort med färdigheter. De har förfelat sitt syfte, så här kuttar Occam med samurajsvärdet!
Hur skulle ett regelsystem för Hem till gården se ut i så fall, om man inte fick använda grundegenskaper och färdigheter? Till att börja med, Hem till gården är en evig dramaserie. Varje avsnitt börjar med ett anslag, fortsätter med en uppstegring och avslutas med någon form av klimax. Således låter det rätt vettigt att ta itu med något i stil med det där spelarstyrda ståryflödeskortsystemet som jag funderade på här. Konsekvenserna av avsnittet skrivs ner och bokförs och används som förutsättning för nästa avsnitt.
Varje rollperson skulle kunna ha två sorters värden: Relationer och Attribut. Relationer mäter helt enkelt hur och vad man tycker om andra personer i byn. Tycker man bra om någon har relationen ett värde över noll och tycker man illa om någon så har relationen ett värde under noll. De kan mätas med en siffra och en specialisering. Attribut är mätare som säger vad man kan - en slags kombination mellan färdighet och grundegenskap.
Man gör egentligen ingenting i spelet. Behöver man göra något så tittar man på attributet och möjligen modifierar efter ståryflödets akt och hur kritisk handlingen är. Men det är faktiskt inte så viktigt. Attribut används oftare som modifikationer på relationer, och man använder oftare andras attribut, inte ens eget. Attribut kan modifiera relationer uppåt eller neråt, efter vad man anser är vettigt.
Exempelvis kan - och nu använder jag helt fingerade personligheter som inte har ett jota med serien att göra - Becky ha en frostig relation till Emma på grund av rivaliteten om Tom (säg -4: Rival), men på grund av att Emma faktiskt är en kompetent medarbetare (Emma har attributet Journalist +4) så modifieras Beckys relation på -4 med +4 till 0 - de båda kan i alla fall umgås i samma rum och Becky tvingas medge att Emma är en kompetent journalist. Dessvärre har Emma dessutom attributet Vacker +3, så om man håller sig utanför det professionella området så är relationen -4-(+3) = -7, eftersom Emma helt enkelt är mer attraktiv än den korta och lätt plumpa Becky.
I ett avsnitt kan Emma helt enkelt ha försvunnit. Man misstänker fult spel, och alla diskuterar vad som kan ha hänt. "Det borde vara Becky som har gjort något" går snacket, "alla vet ju att de var rivaler om Tom". I det här fallet är det Beckys modifierade relation med Emma som används som drivkraft i avsnittet.
Man skulle även kunna modifiera relationer med andra relationer, dock max en relation och ett attribut. Tom hade ju ganska bra relationer med båda (+3 respektive +4), så när så småningom polisen tar och hämtar Becky så kan han inte tro sina ögon. Toms relation med Becky på +3 modifieras med Beckys relation till Emma (-4), till -1. Tom vet helt enkelt inte vad han ska tro, speciellt som Becky faktiskt ogillade Emma av avund för Emmas utseende (Emmas Vacker -(+3)), men också då Becky faktiskt respekterade Emmas professionalism (Emmas Journalist +4). Vilket som gäller är nu helt upp till omständigheterna att avgöra.
Värdena används inte så mycket i slump, som för att påverka handlingen. En tanke kunde vara att ens modifierade relationer räknas in i en "budget" så fort de kommer in i spel. Spelledaren och andra spelare försöker hela tiden få in minusposter i budgeten, och spelarna får själva försöka få in plusposter i budgeten, antingen genom att spela in dem själva eller genom att påverka ståryflödet med stårykorten. Hamnar man för mycket minus i budgeten så kommer det in i nästa avsnitt som en sämre relation eller en ny dålig. För mycket plus i budgeten måste naturligtvis komma in som en ny bra relation.
Säg att Becky inte lyckas balansera budgeten utan hamnar på totalt minus 15. Hon undkom trubbel med lagen med en hårsmån, men tvivel består. Efter lite omräknande (dela med 5, kanske?) måste hon skaffa tre poäng sämre relationer. Spelaren sänker relationen med Tom till +2 (han litar inte helt på henne) och skaffar en ny dålig relation med polismästaren Willikins till -2. "Dig ska jag hålla ögonen på, unga dam!"
Tanken är att man hela tiden ska utveckla relationerna, att avsnitten är ändliga, men att serien som sådan är oändlig. Handlingen är inte så viktig utan kan och bör påverkas av spelarna. Relationerna mellan rollpersoner och spelledarpersoner är desto viktigare, och precis som det ska vara i en familjesåpa riktigt, riktigt småsint - man ska jävlas med andra spelare, helt enkelt, annars vore det inte någon riktig såpa. Relationerna utvecklas också hela tiden, så att hemmafruarna har något att prata om ("men jag tror alltså att becky hade anlitat Willie för att göra sig av med Emma" - "nä, Emma stack ju till Frankrike med Pierre..."), men handlingen spelar egentligen ingen roll. Den är mest där för att relationerna ska ha något att utvecklas i.
Så, kommentarer?
En sak är jag rätt övertygad om: den konventionella uppdelningen mellan grundegenskaper och färdigheter kommer inte att fungera. Grundegenskaper och färdigheter förutsätter att ens förmåga att utföra dåd ständigt testas, antingen mot andras förmåga eller mot statiska svårigheter. Något sådant förekommer över huvud taget inte i serien. Hela serien kretsar egentligen kring relationer mellan invånarna i Emmerdale. Således, skulle man bygga ett konventionellt regelsystem så skulle det helt enkelt inte användas.
Om vi nu förutsätter att regler är till för att användas, och att icke använda regler har förfelat sitt syfte, så blir man vid det här laget tvungen att kasta ut alla konventionella regelsystem. Så, bort med grundegenskaper, och bort med färdigheter. De har förfelat sitt syfte, så här kuttar Occam med samurajsvärdet!
Hur skulle ett regelsystem för Hem till gården se ut i så fall, om man inte fick använda grundegenskaper och färdigheter? Till att börja med, Hem till gården är en evig dramaserie. Varje avsnitt börjar med ett anslag, fortsätter med en uppstegring och avslutas med någon form av klimax. Således låter det rätt vettigt att ta itu med något i stil med det där spelarstyrda ståryflödeskortsystemet som jag funderade på här. Konsekvenserna av avsnittet skrivs ner och bokförs och används som förutsättning för nästa avsnitt.
Varje rollperson skulle kunna ha två sorters värden: Relationer och Attribut. Relationer mäter helt enkelt hur och vad man tycker om andra personer i byn. Tycker man bra om någon har relationen ett värde över noll och tycker man illa om någon så har relationen ett värde under noll. De kan mätas med en siffra och en specialisering. Attribut är mätare som säger vad man kan - en slags kombination mellan färdighet och grundegenskap.
Man gör egentligen ingenting i spelet. Behöver man göra något så tittar man på attributet och möjligen modifierar efter ståryflödets akt och hur kritisk handlingen är. Men det är faktiskt inte så viktigt. Attribut används oftare som modifikationer på relationer, och man använder oftare andras attribut, inte ens eget. Attribut kan modifiera relationer uppåt eller neråt, efter vad man anser är vettigt.
Exempelvis kan - och nu använder jag helt fingerade personligheter som inte har ett jota med serien att göra - Becky ha en frostig relation till Emma på grund av rivaliteten om Tom (säg -4: Rival), men på grund av att Emma faktiskt är en kompetent medarbetare (Emma har attributet Journalist +4) så modifieras Beckys relation på -4 med +4 till 0 - de båda kan i alla fall umgås i samma rum och Becky tvingas medge att Emma är en kompetent journalist. Dessvärre har Emma dessutom attributet Vacker +3, så om man håller sig utanför det professionella området så är relationen -4-(+3) = -7, eftersom Emma helt enkelt är mer attraktiv än den korta och lätt plumpa Becky.
I ett avsnitt kan Emma helt enkelt ha försvunnit. Man misstänker fult spel, och alla diskuterar vad som kan ha hänt. "Det borde vara Becky som har gjort något" går snacket, "alla vet ju att de var rivaler om Tom". I det här fallet är det Beckys modifierade relation med Emma som används som drivkraft i avsnittet.
Man skulle även kunna modifiera relationer med andra relationer, dock max en relation och ett attribut. Tom hade ju ganska bra relationer med båda (+3 respektive +4), så när så småningom polisen tar och hämtar Becky så kan han inte tro sina ögon. Toms relation med Becky på +3 modifieras med Beckys relation till Emma (-4), till -1. Tom vet helt enkelt inte vad han ska tro, speciellt som Becky faktiskt ogillade Emma av avund för Emmas utseende (Emmas Vacker -(+3)), men också då Becky faktiskt respekterade Emmas professionalism (Emmas Journalist +4). Vilket som gäller är nu helt upp till omständigheterna att avgöra.
Värdena används inte så mycket i slump, som för att påverka handlingen. En tanke kunde vara att ens modifierade relationer räknas in i en "budget" så fort de kommer in i spel. Spelledaren och andra spelare försöker hela tiden få in minusposter i budgeten, och spelarna får själva försöka få in plusposter i budgeten, antingen genom att spela in dem själva eller genom att påverka ståryflödet med stårykorten. Hamnar man för mycket minus i budgeten så kommer det in i nästa avsnitt som en sämre relation eller en ny dålig. För mycket plus i budgeten måste naturligtvis komma in som en ny bra relation.
Säg att Becky inte lyckas balansera budgeten utan hamnar på totalt minus 15. Hon undkom trubbel med lagen med en hårsmån, men tvivel består. Efter lite omräknande (dela med 5, kanske?) måste hon skaffa tre poäng sämre relationer. Spelaren sänker relationen med Tom till +2 (han litar inte helt på henne) och skaffar en ny dålig relation med polismästaren Willikins till -2. "Dig ska jag hålla ögonen på, unga dam!"
Tanken är att man hela tiden ska utveckla relationerna, att avsnitten är ändliga, men att serien som sådan är oändlig. Handlingen är inte så viktig utan kan och bör påverkas av spelarna. Relationerna mellan rollpersoner och spelledarpersoner är desto viktigare, och precis som det ska vara i en familjesåpa riktigt, riktigt småsint - man ska jävlas med andra spelare, helt enkelt, annars vore det inte någon riktig såpa. Relationerna utvecklas också hela tiden, så att hemmafruarna har något att prata om ("men jag tror alltså att becky hade anlitat Willie för att göra sig av med Emma" - "nä, Emma stack ju till Frankrike med Pierre..."), men handlingen spelar egentligen ingen roll. Den är mest där för att relationerna ska ha något att utvecklas i.
Så, kommentarer?