Vitulv said:
Jag tycker inte att du tolkar mig helt välvilligt just nu. Först och främst vill jag påminna om att jag inte någonstans pratat om ett förbud.
Med det sagt så är mer eller mindre alla ämnen politik, och om man verkligen vill så kan man ju tolka mitt inlägg som att jag vill förbjuda alla typer av diskussioner som på ett eller annat sätt berör oss (mer än möjligtvis t6 vs. t20).
Ett annat sätt att tolka det är att jag tycker att det senaste årets (årens?) eldfängda politiska ställningskrig har försämrat klimatet på rollspel.nu och att jag önskar att vi användare försöker undvika de mest infekterade ämnena, och att vi gör det på eget initiativ, utan att Dante behöver hitta på nya regler.
Vilket av de två alternativen tror du att jag menade? Kom igen Elin, du känner mig tillräckligt väl för att veta att jag inte vill förbjuda folk att prata om tjejer och rollspel. Vi* måste sluta försöka tolka varandra på värsta möjliga sätt nu.
Som sagt, alla ämnen är mer eller mindre politiska, och det är därför jag inte tror att det är ens möjligt att ha någon typ av förbud. Jag tror dock i min enfald att i princip alla som läser den här tråden förstår mer eller mindre exakt vad jag menar när jag skriver "politiska diskussioner". Då gränsdragningen är luddig så är det helt enkelt upp till var och en att försöka tolka det jag skriver. Om man vill så är det ganska enkelt att tolka mig på sämsta möjliga sätt (jag menar inte att du gör det), men det är lika enkelt att ta två andetag och inse att det inte handlar om att jag är ute efter att tysta folk.
* Inte bara du, även jag och resten av forumet
Det är lungt, tolka mig välvilligt just nu för jag tolkade dig välvilligt.
Jag tycker ditt orginal inlägg är lysande. Jag ville bara belysa att om regeln eller normen (om det inte är en explicit regel) utformas illa kan den få denn indirekta effekten att vissa grupper tystas, då allas rollspelsupplevelse påverkas av deras identitet.
Det kan vara en hårfin gräns mellan ett inlägg som skrivs med klassprespektiv för att någons uppelvelse färgas av klass, och något som skrivs med ett klassperspektiv för att prata svensk eller internationell politik. Det finns ingen absolut gräns däremellan.
Därför tyckr jag att det måste finnas utrymme för att när de är relevant tillåta till exempel klassperspektiv i rollspelsdiskussioner.
För att ge ett exempel har just klass har diskuterats en hel del inom lajvkretsar, inte för att diksutera svensk politik, utan för att granska vilken ekonomisk norm som finns inom den svenska lajvhobbyn. Ska man som arrangör anta att alla deltagare har egen bil, till exempel, eller måste man se till en verklighet där en stor del av deltagarna inte har bil och kommer ta sig till lajvet på andra sätt? Osv.