Nekromanti Eon 3

Big Marco

Läskig
Re: Betygen...?

Jag vet dock inte om detta gäler för Eon III, men... tja...

Menar du att du argumenterar en produkt du inte känner till? Om så - fallerar inte alla jämförelser rejält då - om du kommenterar utifrån en helt annan utgåva?

Big Marco

Läskig

Eon 3 är ett gediget hantverk. Så långt sträcker jag mig utan problem. Men att det skulle tävla med Castle Falkenstein, Feng Shui, Engel, Silver Age Sentinels, Pendragon, Star Wars, Western, The Babylon Project eller All Flesh Must Be Eaten... nädu!

...enligt dig. Själv håller jag inte med. Av både subjektiva och någotsånär objektiva skäl.

Dimfrost

Special Circumstances

Läs vad du skrev igen. Du skrev att Pendragon ansåg att Eon III var bättre än alla de spelen, och det är ju rätt svårt att hävda utan att faktiskt har läst dem, eller hur? Det var främst det jag vände mig mot.

Jag tycker fortfarande att man kan kräva en viss kännedom om vilka rollspel som finns för att kunna sätta någorlunda relevanta betyg. Observera att jag inte hävdar att Pendragon inte har detta, för jag känner inte honom.

Och hur ofta skrivs det recensioner av redan recenserade produkter på wrnu, egentligen? Det känns ganska barnsligt att hävda att man måste skriva något eget bara för att få kritisera något annat. Liksom, så fort man inte gillar ett spel kanske man borde skriva sitt eget? På så sätt dödas effektivt all debatt.

/Dimfrost

Mask_UBBT

Hero
Det är inte recensionen jag ogillar.

Det är kalibreringen av betygen. Alltså inte något som Pendragon är ansvarig för, utan jag irriterar mig mer allmänt på att betyget verkar vara helt godtyckligt.

/Mask

Hjalle

Swashbuckler
Re: Nybörjare & nybörjare

Ma... hon hänger vädigt mycket på olika lajvforum, men tycker rollspelsforumet är astöntigt. :gremtongue:

Rising

Vila i frid

Anser du att du har såpass mycket på fötterna att du ärligt kan säga "Eon 3s innehåll hör hemma bland de översta 18 procenten av alla rollspel någonsin"? För det är vad du säger.
Fast... Nja. Recensioner skall ju fungera som konsumentrådgivning (bl.a), och den bästa konsumentrådgivningen är ju från den person som har exakt samma referensramar som jag själv. Om jag kommer tycka att ett rollspel är helt djäkla guld, då har jag ju mest användning av en recension som talar om för mig att rollspelet är helt djäkla guld för honom också. Det är inte automatiskt så att jag kommer gilla samma rollspel som någon som har vidare referensramar än jag själv, tvärtom så kan jag anse att hans favoritrollspel är alldeles för konstiga och speciella. Jag kan vara mer intresserad av det bästa mainstreamrollspelet som finns, medan han kan vara trött på alla mainstreamrollspel eftersom han har läst dem alla och tröttnat på dem allihop.

Jag tycker att recensioner ska vara personliga och subjektiva. Det viktiga är inte att recensenten kan göra en bedömning som någon åsiktskommité kan komma överrens om är "riktig", utan det är viktigare att hon framför sina åsikter och tankar på ett sätt så att jag förstår hur hon själv har upplevt produkten. Utifrån det kan jag göra min egen bedömning om huruvida recensentens åsikter reflekterar mina egna, eller om jag ska undersöka några delar ytterligare för att göra mig en komplettare bild av spelet.

Mask_UBBT

Hero

Det är att layouten, trots att den som du säger vill göra anspråk på att vara "pedagogisk", med "funktionella bilder" och yadda, faller på många punkter.
------------------------------------------------------------------------
Till exempel...?

Till exempel att de "funktionella bilderna" endast är funktionella av anledningen att "de skulle kunna hända i spelvärlden". De har(oftast) inget informativt värde till texten, vilket är definitionen på en informativ bild.

I gamla Mundana gjode de detta mycket bättre. Sidan som beskriver texten för Eumo pryddes av en kamelryttare som red igenom ett kargt ökenlandskap. Bara genom att titta på sidan förstår man genast att det här handlar om en setting, vilket klimat det finns i det, och även får man vissa aningar om kulturen i området, baserat på: A) att man förstår att kamel måste vara ett ganska vanligt transportmedel, och en del av den naturliga faunan, samt B) ryttarens kläder.

Western är bäst på det här. Bilderna är kanske inte de snyggaste som någonsin kommit ut i rollspel, men bilderna är ALLTID funktionella, eftersom att de ritas först EFTER att layout och dylikt är färdigt. Således är bilden alltid relevant och alltid något man kan utvinna information ur.

Det är ett exempel.

"Till att börja med tycker jag inte att Bergtings och Tapias bilder går alls särskilt väl ihop med varandra."

Tycker du inte? Tja, personligen tycker jag att de har ett ganska väl utarbetat sammarbete emellan sig, vad gäller valörbilderna i alla fall. Men whatever.

"Men är stilrenlighet som du definierar det verkligen ett kriterium på en bra layout?"

Tjao. Om jag ser bläckbilder på ena sidan i en bok, valörbilder på en annan och vattenfärg på en tredje så formigen skriker det "dålig komposition" i mina ögon. Precis som om man har olika typsnitt oplanerat lite här och var i texten.

"Att hitta särskilt bra stämningsbilder till Eon låter sig helt enkelt inte göras, och jag kan därför inte se att det axplock illustrationerna utgör skulle vara negativt på något sätt. "

Men jag säger inte att man måste ha samma stämmning, och jag håller med om att i Eon passar något dylikt inte in, men jag tycker inte det är för mycket begärt att de åtminstone kunde ha enhetlighet i tecknarstil inom modulerna. Återigen blir mundanda pekat på. De enda undantagen för vad som är fotomontage är folkslagsporträtten. Illustrationsstil avgörs av bildens funktion, funktionen avgörs inte av bildens motiv. Faktum är att, nu när jag tänker efter, så är Mundana utan tvekan den Eon-modul som jag tycker är bäst producerad, av de jag läst.

"Däremot försvarar jag Joels val av betyg. DoD6s layout är glassigare och färgstarkare, men inte nödvändigtvis mer funktionell. Att den objektivt skulle vara bättre än Eons...nej, det håller jag inte med om."

Eftersom det är subjetiva värdegrunder vi disskuterar nu("bra", "dåligt") så kommer vi inte komma någon vart. Däremot kan jag säga att jag anser att DoD6-linjen passar betydligt mycket bättre de standard som jag känner till och som är utformade för att vara en typografiskt och layoutmässigt funktionell och korrekt text. Det borde väl vara värt ett layoutpoäng eller två?

Men whatever. Hela anledningen att jag öppnade käften var inte för att kritisera Eon, utan för att kritisera att poängfördelningssystemet är för godtyckligt för att egentligen ha sin existens berättigad i nuläget. Jag skulle, för att undvika ojämnhet, vilja att folk lade upp klarare riktlijer för vad som krävs för de olika betyden. Det skulle vara ärligare för läsarna.

Som du säger: "Och vad är en intressant text?"
Det är ju upp till var och en, och det finns alltså ingen mening att sätta poäng på en texts intressanthet(blöh, klockan 22 börjer jag saker såhär!)

/Mask

Marukusu

Hero

"Läs vad du skrev igen. Du skrev att Pendragon ansåg att Eon III var bättre än alla de spelen, och det är ju rätt svårt att hävda utan att faktiskt har läst dem, eller hur? Det var främst det jag vände mig mot."

Okej, om man säger som såhär då:
Pendragon satte skyhöga betyg på Eon III eftersom att han anser att det är ett mycket bra rollspel, antagligen det bästa han spelat (i vilket fall så är det helt klart ett av de bättre han hört talas om). Huruvida han har hållit på och lekt med de andra spelen har jag inte heller någon som helst aning om, då jag inte känner honom. Aber att påstå något sånt som att han inte kan sätta bra betyg på någonting bara för att han inte har "upplevt" andra saker som andra anser vara bättre är helt banalt. Tänk om Pendragon hatar Castle Falkenstein & co? Det är, som sagt, en smaksak. Jag anser t.ex. att Eon III är det bästa rollspelet jag någonsin har spelat eftersom att jag inte har spelat annat än Neogames produkter (that's right, folks! Jag startade minsann från scratch med Eon II och är endast måttligt intresserad av att spela annat än Eon III, alla år i samma sketna Mundana till trots). Jag är inte det minsta intresserad av något av de rollspel som Krille drog upp och påstod vara bättre än Eon III, utan helt visst klamrar jag mig fast vid mitt kära Eon, övertygad om att allt annat är sämre. Nu gissar jag, men jag tror att oavsett hur mycket Pendragon än skulle spela något av Krille nämnda spel så tycker han nog fortfarande att Eon III är bättre, eftersom att om han hade haft intresse av att spela något av Krille nämnda spel så hade han väl gjort det. Jag drar således slutsatsen att Pendragon inte är intresserad av att spela något av Krille nämnda spel och om han nu skulle göra det trots bristen på intresse så skulle det nog inte förändra hans betygssättning på Eon III.

"Jag tycker fortfarande att man kan kräva en viss kännedom om vilka rollspel som finns för att kunna sätta någorlunda relevanta betyg. Observera att jag inte hävdar att Pendragon inte har detta, för jag känner inte honom."

Nä, precis, jag känner inte honom heller. Men du påstår alltså att jag inte kan recensera en film bara för att jag inte sett Apocalypse Now, alla Bond och Gudfadern eller Bron över floden Kwai etc? Det är ungefär som att vägra kurden Ahmet arbete bara för att han är "turk", trots att han är hur kvalificerad som helst för arbetet (det är ju allmänt känt att "turkar" är opålitliga och kriminella, de vill man ju inte ha att göra med). Jag tycker att Pendragon är en kvalificerad recensent trots att han är generös med betygen, men många andra verkar hävda motsatsen eftersom att de drar förutfattade meningar om honom (att han inte kan recensera eftersom att han är "oerfaren"). Som sagt så känner jag inte Pendragon men jag vet att han är en gammal och erfaren Eonräv och jag litar således på hans ord när han säger att Eon III är kanon (vilket går hand i hand med mina åsikter), men ni andra anser då som sagt att han har fel. Ursäkta, men vad fan har det för roll om han satte rätta eller fel betyg? Betygen är ju redan satta och Pendragon lär ju inte ändra sin åsikt bara för att folk säger att han är dum i huvudet. Om folk anser att han har helt fel så kan de antingen

1. Skicka ett hat-PM till honom

2. Ignonera det faktum att han har fel och leva vidare som en glad människa med korrekta åsikter.

3. Skriva ner någon annan stans än på forumet att han har fel

4. Göra en mer passande recension själv och dissa allt vad Pendragon heter

Eller egentligen vad som helst, bara inte kladda bajs på Eonforumet.

"Det känns ganska barnsligt att hävda att man måste skriva något eget bara för att få kritisera något annat."

Det känns ganska barnsligt att klaga på någon för att denne satte höga betyg på någonting som vederbörande ansåg vara finemang.

MVH
Danne, håll forumet rent!

ripperdoc

Myrmidon
Syn på betyg

Jag måste faktiskt ställa mig lite på din sida här. Som jag tolkar det vill du belysa att Eon III fått en 6:a i inehålla, något som sticker ut från övriga gjorda recensioner? Och du kanske frågar dig hur mkt Pendragon tittat på andra recensioners betygsättning i förväg för att styrka sin sexa?

Jag tillhör dem som anser att betygsskalor i ett sådant här sammanhang inte är linjära. D.v.s, det är ännu mindre än Krilles 18% som ska få toppbetyg. Toppbetyg är så dräggelbra att man skruvar på sig när man läser/ser det. Jag ställer mig också frågan till om Eon III skulle fått en sexa i innehåll (layouten kommenterar jag inte). Även om jag personligen inte läst Eon III så är jag säker på att det inte ger en sexa i mina ögon. Eon är det bästa fantasyrollspelet jag läst och spelat, men det renderar fortfarande inte en sexa för mig. Jag blir knappast knäsvag av att läsa Eon. Eon III skulle jag säkert sätta som en stark femma. Men steget mellan 5 och 6 är långt, IMHO. Vad jag ställer mig mer frågande till är att recensionstexten borde avspegla betygen, och vice versa. Enligt mitt synsätt skall en sexa också rendera en text där artikelförfattaren är i extas och inte kan hindra sig från att skriva "Köp, köp, köp, du bara måste!" (draget till sin spets, förstås). När jag läste texten fick jag aldrig en känsla för att Pendragon tyckte den var så superb. Månne är det olyckligt att det inte syns i texten, eller så tycker Pendragon inte att en sexa är så värst märkvärdig?

Det är precis som att karaktärer inte ska ha 18 i en egenskap annars än om de är helt jäkla fenomenala på den punkten, så till den grad att man inte kan spela utan att då och då ge uttryck för detta enorma värde ("Ni stannar alla upp en stund i pur beundran av Karaktär X karisma"). För övrigt avskyr jag karaktärer som får så höga egenskaper utan att göra dem dominerande i spelandet av karaktären, men det är en annan femma :gremlaugh:

Men, det är bara en recension. Jag skulle personligen aldrig köpa ett rollspel bara för att ha läst en positiv recension på WRNU. Åsikterna är för splittrade bland recensenterna för att jag skulle våga lita på dem. Samtidigt kan jag ju säga att det finns filmrecensenter som jag litar på - de prickar rätt för det mesta, men givetvis inte alltid. Rollspelssverige saknar pålitliga recensentgurus :gremlaugh:

Sist, häng för guds skulle inte upp er på att jag inte läst Eon III. Jag försöker inte skriva vad jag tycker om Eon III, utan vill belysa en helt annan sak. Jag recenserar INTE Eon III utan att ha läst det :gremgrin:

/RipperDoc - tycker till

ripperdoc

Myrmidon

Jag anser t.ex. att Eon III är det bästa rollspelet jag någonsin har spelat eftersom att jag inte har spelat annat än Neogames produkter

Lite nitpicking - det gnälldes väl på höga betyg i innehåll och layout? Det behöver inte ha en direkt relation till hur KUL det är att spela spelet. Man kan ha skitkul med riktigt uselt skrivna spel, jag har haft det många gånger. Recensenten ska inte främst bedöma hur kul han tycker det är att spela Eon, han ska bedöma hur bra själva produkten är (d.v.s. Eon III...och då utan blanda in alla övriga moduler).

Som jag skrivit annorstädes - Eon är det bästa fantasyspelet jag spelat, men jag skulle trots det inte ge toppbetyg för särskilt många Eon-produkter, och sannolikt inte heller till Eon III.

Men du påstår alltså att jag inte kan recensera en film bara för att jag inte sett Apocalypse Now, alla Bond och Gudfadern eller Bron över floden Kwai etc?

Ja, det hoppas jag ganska många skriver under på (åtminstone andemeningen, inte just de filmerna). Recensenter ska inte vara en kille man rycker tag i på gatan och ber kolla igenom produkten - de ska ha perspektiv och kunna jämföra med en mängd andra saker. Recensioner är jäkligt subjektiva, ja, men de är samtidigt så nära man kommer objektivitet inom kulturvärlden. Det vill säga, de är inte ett uns objektiva, men man kan lära sig att lita på en recensent och vad denne säger och tycker om filmer. Jag menar, när jag vill köpa en ny stereoanläggning ber jag inte min tondöva lillebror att lyssna och säga vad jag tycker, utan läser helst en HiFi-tidning där folk som lyssnat på 500 stereoanläggningar och vet allt om tekniken recenserar. (observera återigen - jag ser inte dessa recensenter som förfäktare av någon sanning kring stereoanläggningar...sannolikheten att de vet bättre än min lillebror är dock bra mkt större).

Man kan argumentera att det räcker med att vara välbekant med just det man recenserar - d.v.s. veta allt om en typ av rollspel. Det argumentet håller dock inte om man vill att recensionen skall vara riktad till andra än tidigare Eon-spelare - recensionen måste kunna vara någorlunda trovärdig även för folk som normalt spelar andra spel.

Jag tycker att Pendragon är en kvalificerad recensent trots att han är generös med betygen

Det tycker jag med. Men jag gillar inte betygsgenerositet i vilket fall. Toppbetyg får man inte, toppbetyg förtjänar man.

Eller egentligen vad som helst, bara inte kladda bajs på Eonforumet.

Tagga ner Eonseparatismen vetja. Eonforumet har inget bra rykte just för att det verkar vara en klubb för inbördes beundran. Vi Eonspelare tjänar mer på att Eon får kritiseras och synas. En bra produkt tål att kritiseras och vi Eonspelare borde vara toleranta nog att ta emot detta. Så länge kritiken framförs sansat, vilket den görs i högsta grad i den här tråden. Det finns förstås exempel på annat, folk som gärna blandar in exkrementer i sina kommentarer om Neogames-spel. Exkrementer tycker jag vi kan lämna utanför hela WRNU tillsvidare.

/RipperDoc - håller gärna forumen rena

God betygsmotivering

Ville bara tillföra till debatten att jag tyckte du hade gott belägg för de betyg du satte. Även om jag inte är helt oberoende i det här sammanhanget (i egenskap av medskribent i bla. just Eon 3) så är jag övertygad om att jag hade haft samma åsikt även om Eon vore helt nytt för mig och om någon placerat böckerna i händerna på mig idag. Eon 3 är helt enkelt en förbaskat komplett bok - den har helt enkelt nästintill ALLT man behöver som spelare och spelledare för att kunna spela.

Ljusetsriddare - som för övrigt hade gett DoD6:s reviderade grundbok ett högre betyg än Eon 3 vad gäller layout (dock inte vad gäller innehåll eller text)

Ymir

Liten kantbaron
Re: Syn på betyg

Eon III skulle jag säkert sätta som en stark femma.
Eh...'stark femma' existerar inte som betyg. Det finns ett skäl att jag föredrar 1-10-skalor. Med befintlig skala tycks mig en 6:a vara ett fullt rimligt betyg. Jag hade gärna satt ut 5,5 eller 9, men de finns inte, och trunkering är, även om det vore att följa Neogames linje, helt enkelt inte min grej. Att alltid avrunda nedåt oavsett marginalerna tycks mig lite väl pessimistiskt helt enkelt.

Det är precis som att karaktärer inte ska ha 18 i en egenskap annars än om de är helt jäkla fenomenala på den punkten, så till den grad att man inte kan spela utan att då och då ge uttryck för detta enorma värde ("Ni stannar alla upp en stund i pur beundran av Karaktär X karisma").
18 är inte ett alls särskilt exceptionellt värde (i färdigheter, inte attribut) när vi spelar. En person med 18 i något är väldigt skicklig, men det finns folk som är ännu bättre än så. Se där - olika synsätt. Uppenbarligen gäller detsamma för wrnus betygsskala.

- Ymir, ser fortfarande inget problem

ripperdoc

Myrmidon
Re: Syn på betyg

18 är inte ett alls särskilt exceptionellt värde (i färdigheter, inte attribut) när vi spelar. En person med 18 i något är väldigt skicklig, men det finns folk som är ännu bättre än så. Se där - olika synsätt. Uppenbarligen gäller detsamma för wrnus betygsskala.

Jag valde 18 i egenskap av att vara den högsta siffran i skalan 3-18 (som i Eon teoretiskt sett förstås kan vara något högre, tack vare bakgrundstabeller, men jag förbisåg det). Kort sagt, det var ett exempel.

Jag är medveten om de olika synsätten. Därför tyckte jag att jag skulle bidra med mitt och på så sätt visa att Mask inte är ensam. Som jag sagt, jag ser toppbetyg som något symboliskt. Skalan 1-6 är inte linjär för mig, knappt att den är normalfördelad (som 3-18). Logaritmisk kanske? Well. Toppbetyg för mig är toppbetyg. De ska vara självklara, en klass för sig, inte "ett bättre än 5".

/RipperDoc

Rygar

Veteran
Matematisk nitpick och lite åsikter

Skalan 1-6 är inte linjär för mig, knappt att den är normalfördelad (som 3-18). Logaritmisk kanske?
Logaritmisk, alltså som nån form av f(x)=lgx är inte riktigt korrekt, då blir skillnaden mindre ju högre upp du går, det jobbiga är egentligen att komma över ett.... men om du menar en exponentiell skala typ: f(x)=10^X så är jag däremot beredd att hålla med dig.. :gremwink:

ett toppbetyg är svårt att få, det ska stå för kvalité osv osv.. om Pendragon anser att Eon3 gör det så, fine, jag gör det inte men det är min subjektiva bedömning och har inget denna recensionen att göra. Just så¨

/Rygar, Besserwisser

ripperdoc

Myrmidon
Jag tror Eon och säkert Eon III i synnerhet är ett bra nybörjarspel. Men det krävs en inneboende nördighet, det kommer man inte ifrån. Jag tror samtidigt att konceptspel som Castle Frankenstein är betydligt sämre nybörjarrollspel.

/RD - tycker ovanligt mkt ikväll

Marukusu

Hero
Khan zar-khom.

"Lite nitpicking - det gnälldes väl på höga betyg i innehåll och layout? Det behöver inte ha en direkt relation till hur KUL det är att spela spelet."

F'låt, jag menade att Eon är det bästa rollspelet överhuvudtaget eftersom att min erfarenhet är lika med noll när det gäller övriga rollspel. Observera att det också innebär att Eon är det sämsta rollspelet jag spelat...

"Man kan ha skitkul med riktigt uselt skrivna spel, jag har haft det många gånger."

Faktum är att man kan ha riktigt kul med vad som helst om man bara har lust, jag har haft det många gånger. :gremwink:

"Som jag skrivit annorstädes - Eon är det bästa fantasyspelet jag spelat, men jag skulle trots det inte ge toppbetyg för särskilt många Eon-produkter, och sannolikt inte heller till Eon III."

Men nu var det ju tyvärr inte du som skrev betygen som alla tjôtar om, utan det var ju Pendragon.

"Recensenter ska inte vara en kille man rycker tag i på gatan och ber kolla igenom produkten - de ska ha perspektiv och kunna jämföra med en mängd andra saker. Recensioner är jäkligt subjektiva, ja, men de är samtidigt så nära man kommer objektivitet inom kulturvärlden etc"

Personligen så brukar jag skita i vad recensenter säger om exempelvis en film och kollar på den om jag anser att den har en intressant handling (eller en jäkligt kass handling, då blir den kul att se istället). Jag följer mina egna instinkter istället för att låta mig vägledas av någon torr perfektionist jag aldrig har träffat eller kommer att träffa och absolut inte vill träffa. Iofs så brukar jag använda rescensioner till min egen fördel då jag absolut inte vill ha med det recenserade ifråga att göra ("Men den filmen har ju bara fått ett plus i Aftonbladet"), men det har inte med saken att göra.

"(observera återigen - jag ser inte dessa recensenter som förfäktare av någon sanning kring stereoanläggningar...sannolikheten att de vet bättre än min lillebror är dock bra mkt större)"

Det är dock inte alltid som sannolikheten överensstämmer med verkligheten. Ingenting är omöjligt i teorins värld, men i praktiken...

Sen så är det rätt dåligt att jämföra Pendragon med din tondöve lillebrorsa i det sammanhanget, även om jag fattar vart du vill komma.

"Toppbetyg får man inte, toppbetyg förtjänar man."

Men om nu Pendragon verkligen anser att Eon är det fulländade rollspelet så låt han tycka det då! Att alla ska hålla på och klaga över en betygssättning förändrar på intet sätt Mundana eller Eon till det positiva, utan drar ner folk i änd- och meningslösa diskussioner. Hur annorlunda skulle det väl inte om folk istället skulle lägga ner energi på att svara mitt inlägg ovan som behandlar Colonan och Jargien (*Ähum*).

"Tagga ner Eonseparatismen vetja. Eonforumet har inget bra rykte just för att det verkar vara en klubb för inbördes beundran."

Jag bryr mig väl inte om vad annat folk tycker och tänker om Eonforumet, det är ju forumet tillängat världens bästa rollspel och således världens bästa (och sämsta) rollspelsforum ur min synvinkel. Hedningarnas åsikter struntar jag i, de är bara avundsjuka (eller nåt).

"En bra produkt tål att kritiseras och vi Eonspelare borde vara toleranta nog att ta emot detta."

Vilket vi också gör, men att kritisera betygssättningen tycker jag är lite väl mycket. Fan, folk har väl annat för sig än att klaga på sina kamrater? (sova, t.ex.)

"Så länge kritiken framförs sansat, vilket den görs i högsta grad i den här tråden."

Trådar spårar lätt ur. Kolla bara nu, jag har skrivit om i princip samma saker hur länge som helst. Inget spår av bajskastning, men det är ju förjävligt tråkigt att läsa igenom en sån här tråd istället för att läsa om något som faktiskt har med Mundana att göra.

"Det finns förstås exempel på annat, folk som gärna blandar in exkrementer i sina kommentarer om Neogames-spel. Exkrementer tycker jag vi kan lämna utanför hela WRNU tillsvidare."

Om du syftar på att jag nämner bajskastning så var det snarare menat som en metafor för att förolämpa någon. :gremwink:

"RipperDoc - håller gärna forumen rena"

Om alla bara kunde tänka som du så skulle vi leva i en vackrare värld...

Godnatt
Danne, ganska sur på att folk hållit honom vaken så här sent på natten trots att det är skola i morgon...

Ang. kritik som den framförs på eonforumet [OT?]

Eonforumet har inget bra rykte just för att det verkar vara en klubb för inbördes beundran.
Där är jag inte av samma åsikt som dig. Av åtskilliga besökare av forumet som jag känner så är det faktiskt flertalet som tröttnat på allt gnällande om ditten och datten. En majoritet av dem har därför slutat med att vistas här. Till viss mån kan jag förstå dem - om jag besöker ett forum för mitt favoritspel, vill jag då läsa konstruktivt material som utvecklar min spelvärld eller vill jag gång på gång läsa inlägg som sågar spelmodulernas innehåll?

Vi Eonspelare tjänar mer på att Eon får kritiseras och synas.
Om du syftar på konstruktiv kritik så kan jag hålla med dig om detta. Det är min personliga åsikt att ett rollspelsforum bör vara en kreativ plats där idéer föds och ventileras och där spelvärldens innehåll således blir ännu rikare. Det är dock tyvärr min erfarenhet att den mesta kritik som framförs mot spel här på forumet allt som oftast inte platsar som konstruktiv kritik. Ofta handlar det om att uttrycka en åsikt i stil med "jag gillar inte [placera valfritt innehåll från någon rollspelsbok här]" UTAN att erbjuda någon lösning på vad som hade kunnats göras bättre. Således tycker jag inte att det tillför mig särskilt mycket.

En bra produkt tål att kritiseras och vi Eonspelare borde vara toleranta nog att ta emot detta. Så länge kritiken framförs sansat...
Håller med dig tillfullo i detta. Kritik, nyttjat på "rätt" sätt,
är ett kraftfullt verktyg för att höja kvaliteten.

Ljusetsriddare - som gillar kritik då den är konstruktiv

Rising

Vila i frid
Typsikt Eon-forumet att vara siffernojigt...

Det pratas mycket om sifferbetyg i den här tråden. Om skalor och hur betygen skall utläsas.

Är det bara jag som tycker att det är lite nonchalant mot Pendragons recension? Sifferbetygen är ändå där för att ge en överblick över vad som kommer sägas i själva recensionen. De bjuder in läsaren, det är inte meningen att man som läsare bara skall titta på siffrorna och sedan tro sig veta vad recensenten har menat med dem.

Texten är det viktiga. Där motiverar recensenten sitt betyg och förklarar varför han tycker som han gör. Om du som läsare inte håller med om något eller tycker att recensenten har fäst för stor vikt vid någon enskild grej, då är det ofta enkelt att kunna göra sig en bild av vad man själv kommer anse om produkten. "Aha, han gillar att spelet är uppdelat i två böcker. Det gör inte jag. Det betyder nog att jag skulle tycka att layouten bara var värd en 4, ungefär..."

Personligen föredrar jag recensioner utan några siffror alls, men så är jag ju också en friformsjunkie. Det är ju konstigt att det är just här på Eon-forumet (ni brukar ju vara bra på siffror) som det verkar som att det råder störst anledningar att skippa sifferbetyg i recensionerna överhuvudtaget. Nä, läs recensionen istället. På riktigt. Det är den värd.

Det blir mindra bjäbb då, också, för siffror kan man bråka om hur länge som helst, men andras åsikter är det betydligt enklare att erkänna och respektera.

/Rising
delar ut tusen minusoäng till alla som bjäbbat i den här tråden om annat än vad som faktiskt stod i recensionen.

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Man måste inte ha läst alla rollspel som finns och som någonsin kommer att skrivas, för det finns alltid möjligheten att det någon gång i framtiden kommer ett spel som gör att man måste skala om alla sina betygsskalor."

Spel mognar och ruttnar, precis som filmer, böcker, musik, restauranger, osv. Skalan bör utgå från marknaden just då, när recensionen publiceras.

PCGamer recenserade Baldur's Gate för ett sjuhelvetes bra tag sedan (1999 eller när det kom). Spelet fick 90% (jag hade gett det 310%) då, två veckor efter att recensenten fått spelet i handen. Han klarade det och gav det ett betyg.
Ett halvår senare säger samme recensent att om han recenserat Baldur's Gate idag, hade det fått ännu högre betyg.

Vad drar man för slutsats av det här?
1. Recensioner är subjektiva, vare sig man vill eller ej. Jag kommer aldrig gå med på att Eon III ens nästan förtjänar en sexa i innehåll, men det spelar ingen roll, för Pendragon gör det uppenbarligen.
2. Recensioner är inte statiska. Betygen går kanske inte att ändra på, men uppfattningen går att ändra på. Det är upp till en själv, om man vågar erkänna att man ändrat sig.