Ond bråd död
Swashbuckler
Krille;n100735 said:Den här punkten håller jag inte med om ett dugg och tycker till och med att det är en smula inkonsekvent med vad man annars hör: att det ska vara så svårt att gestalta alver, dvärgar och andra hittepåvarelser, men mycket lättare att gestalta människor eftersom man är en (och helst också bara en av ens eget kön, för det är helt oooooomöjligt för män att gestalta kvinnor och vice versa).
Har man "suspension of disbelief" nog att köpa att det finns drakar och supervackra übermench som lever för evigt och korta underjordsvikingar och magi (!) så ska det väl inte vara så förgjordat hårigt att köpa ett matriarkat?
Det är nog inga problem med matriarkat så länge det inte blir töntigt. Vilket jag tycker det blivit i Momolan. Särskilt som det inte ens känns rimligt att det skulle kunnat uppstå en sån kultur. Jag känner samma sak för kragg-uppdelningen, men i något mindre grad. Att det finns någon sorts magisk högkultur av alver i skogen har jag mindre problem med. "Alver bor i skogen" är redan etablerat som en fantasy-sanning och anledningen till att det kunde etableras är antagligen för att man en gång tyckte att alver var rätt coola.
Jag vet inte ens om ett matriarkat kan bli coolt faktiskt.Ska dock sägas att jag inte läst något officiellt om Momolan sen första grundboken. Tirakernas matriarki är däremot ok. Dels är det en annan ras, och dels känns det rimligt att kvinnor får högra status när det finns färre. Plus att deras gud faktiskt är en kvinna (religion är nog den smidigaste vägen till matriarkat).
Apropå gudar så är ateismen i trollkarlslandet, som jag först läste om i den här tråden (tror jag), rätt konstig. Uppenbarligen finns det gudar i Mundana när mystiker/präster verkligen kan genomföra religiös magi. Dessutom har ju forskningen bevisat existensen av gudafilamenten. Men jag har inte läst modulen, det kanske finns en bra förklaring.