Nekromanti Episode II (HALVSPOILER) ...

synvilla

Veteran
Episod II - Sagan fortsätter... nedåt.

Personligen är jag, efter att ha sett filmen, mycket förvånad över många av de utlåtanden som strömmat in från alla tänkbara håll om filmen. Mycket utav det jag under filmupplevelsen störde mig mest på är det som prisats högst från olika håll. En varning bör redan nu utfärdas för att nedanstående text med största otvivelaktiga säkerhet kommer vara mer än lovligt fullproppad med SPOILERS.

Men låt oss börja från början, början utav sagan that is, Den Mörka Hotet. Personligen finner jag inte EpII det allra minsta bättre än EpI, snarare tvärtom, även fast de enligt mig ganska precis spelar i samma division. Om den gamla trilogin hade en ganska genomgående jämn kvalité, så känns det som om denna senare trio filmer kommer hålla en liknande standard sinsemellan, förvisso ett par pinnar ner på betygsstegen. Episode I genomsyrades utav ett gulligare tema; med en liten hjälte och en förmodat lustig filur med stora, slaka och ivrigt svängande öron, en film riktad till den lite yngre publiken, och med denna målgrupp i tanke ett IMHO mycket lyckat verk.
Problemet är ju att när man lutar sig tillbaka för att bevittna Star Wars: Episode I, så vill man se en Star Wars-film med en tillhörande SW-känsla, något som väl Episode I misslyckades ganska katastrofalt med att förmedla.
Klonerna Anfaller hade frångått det tema som genomsyrade Det Mörka Hotet för att istället söka sig mot den mer genuina SW-känslan, med mörkare miljöer, mer laddad stämning och action värdig eposet. Men det faller och det faller hårt.
Episode I lyckades, om inte annat, vara en relativt lyckad to-the-bone-matiné, en film tilltalande den lite yngre målgruppen, en film som genom att ha blåst den genuina SW-känslan hundra ljusår bort inte lämnade något kvar som skulle kunna ge den en värdig plats bland de tre äldre filmerna. Episode II försökte istället fånga det Lucas inte förmådde eller inte ville i Episod I... enligt mig fullständigt misslyckat.
Då EpI iaf lämnade spår utav en hygglig film att bevittna med sin 8-årige kusin, så faller EpII bara platt. Då EpI iaf lyckades med något, måhända inte det man skulle velat, misslyckas EpII med allt...

Datoranimationsmasturbationen som denna gång, tack och lov, inte ger sig uttryck i en binär, renderad och digitalt impelemterad huvudkaraktär, har istället spridit sig över i stort sett hela förrådet av biroller och statister, men stannar tyvärr inte där utan tvingar oss biobesökare med till allehanda ytterst onödiga klipp, scener och/eller delar utav scener vars enda syfte tycks vara att visa upp ytterligare en utav ILM's magnifika datorkreationer. Jag riktigt bävar för den fortsatta utvecklingen som väl till Episod III hunnit gå så långt att ILM's Ho-ho-fifan-vad-vi-rockar-på-å-göra-tuffa-datagubbar!!-attityd kört över allt i dess väg och lämnat såväl Darth Vader som Obi-Wan Kenobi i ett datoranimerat tillstånd, detta naturligtvis för att "ge figurerna ett utökat rörelsemönster", för att en gång för alla "kunna göra visionen till verklighet, nu när tekniken finns" och för att "kunna åstadkomma det som aldrig gått att åstadkomma tidigare"...

Jag stör mig även på de mörkare, närmast cyberpunkinfluerade storstadsmiljöerna som utgör staden Coruscant. Inte för att de är fula eller hemska på något sätt, de är helt underbara... om filmen vore en existensiell Gibson-historia, något Star Wars på intet sätt är, och den dystopiska miljön passar så illa som skådeplats för en högljudd rymdopera.

Som ett liten paus mellan all kritik skulle jag kunna belysa något utav det filmen gav mig i positiv bemärkelse. Ironiskt nog är det lite utav toppen på det isberg som sänkte Episod I som flyter bäst i Episod II, den förhatlige men plötsligt så nästintill underbare Jar Jar Binks.
Jag hade onekligen svårt att hålla mig för skratt när Amidala utsåg Jar Jar till ställföreträdande senator, och plötsligt erfor jag en viss form utav förståelse, ja rent utav uppskattning för Palpatines förräderi, Imperiets uppkomst, senatens och republikens störtande. Vem skulle inte vilja ha den senat varvid Jar Jar ingått störtad illa kvickt?
Men vår klumpiga datafilur får sin revansch, och som han får det! Jar Jar har onekligen vuxit upp en aning under de tio år som passerat mellan filmerna, och hans agerande senare i senaten för en närmast euforisk tår till mitt öga när jag tänker på det. Helt klart en av filmens största höjdpunkter.

För att kompensera för Jar Jar's minskande inflytande över den tillspexade, komiska avdelningen, har C3PO fått en enligt mig överdrivet stor, helt igenom tillfjantad roll att spela. Visst, i den äldre trilogin var han inte direkt den som inte erbjöd till skratt, men långt ifrån så överdrivet som jag tycker det blir i EpII. Han är visserligen inte med allt för mycket och jag kan bara lyfta på hatten och tacka Lucas för att han inte ger denne robott mer tid på bioduken än så.

För att återvända lite till ironin kan jag ta upp toppen på det isbergs som sänkte EpII. Där det i Det Mörka Hotet var Jar Jar, utgörs istället denna förhatliga topp i Klonerna Anfaller, enligt mig, av ingen mindre än allas vår Yoda.
Jag kan inte hjälpa att jag blir mycket förvånad över all positiv kritik som fallit utöver Yodas senare prestationer i duellen med Dooku, då denna scen enligt mig är den stinkande 'pricken' över det genomruttna 'i' som utgör EpII.
Yoda har för mig alltid varit den övermäktiga mästaren över kraften, som likt en sann kraftkännande trollkarl är så mäktig inom sitt område att han inte behöver annat. Yoda haltar med sin käpp, han är liten och obetydlig till växten, han pratar konstigt och ser lustigt gammal ut just därför att han är så mäktig inom andra områden att det rent fysiska blir obetydligt. Yoda ÄR kraften personifierad, han är uttrycket för att den 'högre makten' är något mer än bara det som syns. Men allt detta krossas framför mina ögon, då den mäktige Yoda visar sig vara den fysiske krigare han aldrig varit, aldrig borde varit, men från och med nu alltid kommer vara... Duellen med Dooku blir löjeväckande, så fruktansvärt löjeväckande att all eventuell stämning som skulle kunnas finnas kvar så långt i filmen, all spänning som byggts upp totalt faller platt till marken. Visst, duellen är tuff, det är tufft att se Yoda sådär, men ska han vara så, ska det vara den äkta Yoda? I say no... När jag såg duellen utspela sig där på bioduken så hade jag ärligt talat svårt att avgöra om jag faktiskt bevittnade en scen ur en Star Wars-film eller om biografpersonalen helt plötsligt bytt till Det Våras För Rymden...

Lugn, lugn, jag vet att denna text växer allt mer till något svulstigt och kvasi-intellektuellt, men än har jag mer galla att spotta. Denna gång håller jag fullständigt med flera författare i denna tråd som i sina inlägg framfört en besvikelse över att Christopher Lee som Dooku inte fått mer utrymme. Det saknas helt klart en riktigt personifierad ondska.
Darth Maul kunde visserligen inte mäta sig med Darth Vader, men han hade, tycker jag, mycket god potential och om han inte så klumpigt blivit dräpt i slutet av Episod I och därmed förpassats till att enbart bli en liten betydelselös bifigur, så tror jag han hade kunnat utvecklas till en fullgod ärkeskurk och börjat snudda Vaders mörka mantel.
Greve Dooku, denne hobby-riddar kato, kommer ingenstans då han på intet sätt tillåts utvecklas till den genomonde skurk han genom Lee's yrkesskicklighet mycket väl skulle kunna vara.

Något jag stör mig något hiskeligt på är manuset till filmen, något som gäller för såväl denna andra episod som den första. Förrutom att dialogen på många ställen är vämjelig och de psykologiska effekterna på sina ställen tycks mycket verklighetsfrämmande, så känns allting så fruktansvärt tillrättalagt. Lucas är så hemskt övertydlig och med detta följer även att det mesta större plot-händelserna blir alldeles för förutsägbara. Visst, det är bra att han inte ändrar i det som alla redan vet kommer hända, det som redan är klart kommer hända, det som varit klart sedan de första tre filmerna, men han kan väl för guds skull servera detta på ett sätt så att det går att åtnjuta i alla fall, inte bara presentera den fakta som redan ligger klar rakt av utan kanske linda in den, skapa de härliga Aha!-upplevelser som det redan är bäddat för?

Anakin må ha vuxit en aning fram till EpII, men bättre skådespelare tycker jag inte att hans rolltolkare är. Det känns som om Hayden Christensen skulle kunna vara direkt plockad ifrån Vita Lögner skådespelaransemble. Förhoppningsvis kanske denne unge Hayden tar tillfället i akt och blir padawe åt betydligt skickligare Ewan McGregor som tillsammans med Sam L Jackson (som ju tyvärr, efter år av type-castning, i mina ögon alltid kommer verka vara mer utav en smågangster än en jediriddare) står för filmens starkaste skådespeleri.

Jag förmodar att du tappre läsare som kommit så här långt är minst lika trött på min kritik som ett flertal utav mina vänner som helt enkelt bett mig lägga av och istället försöka se positivt på det hela... Det mest positiva (det enda?) jag hittar, det som faktiskt är riktigt, riktigt otvivelaktigt och odelat bra i filmen, det är trots allt musiken... :gremwink: Hur som hellst ser även jag fram med skräckblandad förtjusning emot Episod III och kan bara hoppas att den inte, likt dessa två första episoder, enbart känns som en parodi över vad den skulle kunna varit...

/synvilla
- snart halv fyra, orka korrläsa... nää... :gremsmirk:

Äventyr

Världsbyggare
Såg filmen igår. Och ja, den var många gånger bättre än The Phantom Menace, som jag inte riktigt tyckte var vad en Star Warsfilm ska vara. EP II var alltså riktigt sevärd, långt ifrån lika bra som ESB som i mina ögon är den bästa filmen, och inte heller lika bra som ANH men helt klart snudd på lika bra som ROTJ. Jo, faktiskt. Frånsett några småsaker och kortare scener som jag skulle vilja klippa bort, var jag alltså mer än nöjd. Där förra filmen var pinsam den försökte vara rolig var tvåan verkligen rolig på flera ställen. Obi-Wans kommentar till Anakin på baren var nog den bästa. Håll öronen öppna. Jar-Jar var som sagt nerbantad, vilket var skönt. Den dataanimerade Yoda såg helt okej ut och stämningen var skön i största allmänhet. Det avslöjades onekligen en del intressanta saker i filmen. Och jediriddarna... tja, vad ska man säga gör sig själv riktiga björntjänster. Mer mörker, mer interaktion mellan skådespelarna vilket helt klart gav mer levande karaktärer. Filmen var mer helt enkelt. Nu ser jag verkligen fram mot trean./Daniel Lehto

Krille

Super Moderator
Re: Episod II - Sagan fortsätter... nedåt.

"Personligen är jag, efter att ha sett filmen, mycket förvånad över många av de utlåtanden som strömmat in från alla tänkbara håll om filmen."

Personligen är jag inte förvånad över att du är så förvånad. Men det beror inte på att jag håller med dig - tvärtom - utan på grund av att tesen "smaken är som baken" gäller. Och därmed slänger jag mig in i den hårda uppgiften att agera kontrahent.

"Datoranimationsmasturbationen som denna gång, tack och lov, inte ger sig uttryck i en binär, renderad och digitalt impelemterad huvudkaraktär, har istället spridit sig över i stort sett hela förrådet av biroller och statister, men stannar tyvärr inte där utan tvingar oss biobesökare med till allehanda ytterst onödiga klipp, scener och/eller delar utav scener vars enda syfte tycks vara att visa upp ytterligare en utav ILM's magnifika datorkreationer."

Och skillnaden gentemot ILMs tidigare modell-orgier, chromakey-kukande, rotoscoping-runk och mattepainting-masturbation är...? Star Wars har från början varit en "workshop" för effekter. För sjutton, ILM skapades enbart med syftet att bygga effekter för A New Hope!

"Jag stör mig även på de mörkare, närmast cyberpunkinfluerade storstadsmiljöerna som utgör staden Coruscant. Inte för att de är fula eller hemska på något sätt, de är helt underbara... om filmen vore en existensiell Gibson-historia, något Star Wars på intet sätt är, och den dystopiska miljön passar så illa som skådeplats för en högljudd rymdopera."

Sorry. Star Wars är en stor galax, och högljudda rymdoperor har definitivt plats även i de lägre delarna av en planetomspännande stad. Liksom, jag ser inte någon större skillnad på den skitigaste rymdbaren på dammbollen Tatooine eller den skitigaste rymdbaren på superstaden Coruscant. Om "cyberpunkmiljöer" inte har plats i rymdopera så har westernsalooner inte heller plats. Och inte skyttegravar i norska fjorddalar heller, för den delen.

"För att kompensera för Jar Jar's minskande inflytande över den tillspexade, komiska avdelningen, har C3PO fått en enligt mig överdrivet stor, helt igenom tillfjantad roll att spela."

Och skillnaden gentemot C-"My parts are showing?"-3PO, C-"He tricked me into going this way"-3PO, C-"the odds of successfully navigating through an asteroid field is 7320 to one"-3PO och C-"I am not programmed to impersonate a deity"-3PO är...?

C-3PO har IMHO förpestat alldeles tillräckligt i fyra filmer redan, så jag fann "fjanterierna" i Episode II som ett rätt stort lyft. IMHO förstås.

"Visst, duellen är tuff, det är tufft att se Yoda sådär, men ska han vara så, ska det vara den äkta Yoda? I say no..."

Dessvärre vill jag nog säga att du har fel. Är det någon som har någon form av auktoritet över hur Yoda ska vara så är det George Lucas, inte du.

Personligen såg jag det som fullkomligt logiskt - Kraften innebär inte enbart en massa lyckokakor med taskig grammatik och en skrovlig Fonzie Bear-röst. Kraften innebär också en hel del kontroll över den fysiska tillvaron och över den egna kroppen och uppfattning av verkligheten, vilket leder till en Jedis fäktförmåga. Till och med Vader - den orörliga svarta klippan med röd ljusvärja - slår volter i ROTJ. Det är sedan länge etablerat.

Med det i bakhuvudet, och med Yodas förmågor i kraften i huvudet, varför i hela friden skulle Yoda inte vara en överdängare på att fäktas? Jo, för att Yoda betraktas som en ikon för en vis gammal gubbe, inte som en förlängning av Kraften. Personligen är jag djupt impad av att Lucas vågade ta det steget, och djupt road av kung fu-inledningen till duellen.

"Denna gång håller jag fullständigt med flera författare i denna tråd som i sina inlägg framfört en besvikelse över att Christopher Lee som Dooku inte fått mer utrymme. Det saknas helt klart en riktigt personifierad ondska."

"Saknas" vet jag inte om jag håller med om. Att det inte finns, visst. Men Episode II handlar inte om en personifierad ondska, utan om utförsbacken som Republiken börjar rulla ner för. Det är snarare en opersonifierad ondska (onödigt personifierad av Darth Sidious inhopp i filmens sista minuter) som är temat i filmen.

Ett tag satt jag i någon slags förhoppning om att greve Dooku inte skulle vara en stereotyp über-onding, utan istället den som ställt sig utanför Republiken eftersom han hade insett att Sith hade kontrollen över senaten. I så fall så hade Jedi-riddarna mer eller mindre sabbat sina egna chanser att göra något åt Sith, och det hade varit en ofantligt kul twist.

"Något jag stör mig något hiskeligt på är manuset till filmen, något som gäller för såväl denna andra episod som den första. Förrutom att dialogen på många ställen är vämjelig och de psykologiska effekterna på sina ställen tycks mycket verklighetsfrämmande, så känns allting så fruktansvärt tillrättalagt."

Tja, jag är nöjd. Manuset gav mig precis vad jag var ute efter: två och en halv timme oreserverat skoj. Jag är inte ute efter psykodramer när jag ser Star Wars. Jag är inte ute efter en intelligent dialog. Jag är ute efter episka plotter, maffiga slag, ett helt skitlass orgier i effekt-runk och en stor kasse pseudomystik. Och säga vad man vill, det får man.

Dessutom, antag nu att du faktiskt befinner dig i en galax långt borta, att Kraften är en verklig och påtaglig del i ditt liv, Ont och Gott finns som faktiska polariteter, och att den Mörka sidan lockar och drar på alla dina negativa vibbar så gott som hela tiden. Vilka psykologiska effekter av detta är så verklighetsfrämmande som du vill ha det? Det är sedan länge etablerat att om man blir förbannad så kommer man närmare den Mörka sidan.

Visst, kärleksdravlet var väl smörigt, men det är jag van vid. Det tog upp tillräckligt liten del av filmen för att jag inte skulle störa mig på det. Tvärtom roades jag en hel del av resten av dialogen. Obi-Wans "Anakin, du kommer att bli min död nån dag" höll på att få mig att trilla av stolen, till exempel.

"Anakin må ha vuxit en aning fram till EpII, men bättre skådespelare tycker jag inte att hans rolltolkare är. Det känns som om Hayden Christensen skulle kunna vara direkt plockad ifrån Vita Lögner skådespelaransemble."

Och återigen, skillnaden gentemot Mark Hamills och Carrie Fishers insatser är...?

Ett intressant och återkommande fenomen med Star Wars är att det är birollerna som har de starka och rutinerade skådisarna. Så Hayden Christensens insats är helt enkelt i linje med tidigare filmer. Prestationen dög, men var inte exceptionell. Men det förväntade jag mig inte heller.

"Det mest positiva (det enda?) jag hittar, det som faktiskt är riktigt, riktigt otvivelaktigt och odelat bra i filmen, det är trots allt musiken... ;)"

Guess what? Jag håller inte med. Som en kompis sa, "John Williams är nog bra, men måste han sno så mycket av John Williams?"

John Williams är John Williams, den evigt beständige och den evigt oföränderlige. Kul att han lekte med slagverk som han gjorde under jakten på Coruscant (och var det inte en elgura mitt i ljudet också?) i äkta Crouching Tiger, Hidden Dragon-stil. Men resten? Tja, jag tyckte om kärlekstemat, och resten är ett gott hantverk... men det är inget nytt. Det är samme gamle Williams som tidigare och, förutom kärlekstemat och jakten på Coruscant, samma strofer som vi matats proppfulla med i fyra filmer. Ett gott hantverk, men inte mer.

Så min synpunkt om Episode II är helt enkelt diametralt motsatt din, och jag hävdar att min synpunkt är precis lika motiverad och kvasi-intellektuell som din. Så det så!

Eksem

Champion
Re: Episode II IMAO [Totalspoiler]

Vad är det för fel på Sound of Music? Dessutom finns det influenser därifrån tidigare, Leias frisyr från den första filmen, t.ex. /images/icons/wink.gif

Staffan

Myrmidon

Om man vill vara riktigt jobbig kan man hitta ytterligare en koppling till Sound of Music på lite avvägar. Obi-Wan Kenobi spelas av Ewan McGregor. Ewan McGregor spelar även den unge författaren Christian i Moulin Rouge. I Moulin Rouge blir Christian accepterad av Bohem-gänget genom att komma på att just "... with the sound of music" vore en alldeles lysande fortsättning på textraden "The hills are alive..."

Sådeså.

Organ

Out of time, out of mind

>John Williams är nog bra, men måste han sno så mycket av John Williams?"

Den John Williams i första hand snor av är väl egentligen Erich Korngold? Soundtracken till "Kapten Blod" och "Slaghöken" är mer eller mindre själva urkällan till allt vad matiné-action-musik heter, och det är JW uppenbart MYCKET medveten om.

/Anders (Som när han läser vad han skrivit märker att det låter som att han inte gillar JW vilket inte stämmer)

Äventyr

Världsbyggare

Krille skrev: "Obi-Wans "Anakin, du kommer att bli min död nån dag" höll på att få mig att trilla av stolen, till exempel."

Jo, det var filmens i särklass bästa replik. Det är nästan så att den ger filmen en extra stjärna bara den. På måndag sitter jag där igen. Och ryser. Lustigt bara att det är en sån milsvid skillnad kvalitetsmässigt mellan ettan och tvåan. Annars hade jag laddat med ettan innan.

/Daniel Lehto

Dilandau

Myrmidon

Tja, det enda jag egentligen kan säga är att Klonerna är den bästa sf-rulle jag sett på många långa år.

Sodivra

Champion
Varför?

Att han vill starta inbördeskrig är väl klart, men varför? Se däri ligger luddet. Vill han "suga åt sig allas fruktan" eller? Själv tror jag att han vill få tillgång till en klonarme genom att slänga fram ett mot mot republiken.. Fast då skulle han ju lika gärna kunna låta klonarmén arbeta tillsammans med robotorna.. Hmm, det kanske han gör i nästa film också? /images/icons/smile.gif

Sodivra

Champion
Leias frisyr.

Nu vet vi ju också var hon fick det ifrån. (Från morsan alltså. /images/icons/wink.gif)

Tippis

Warrior
Re: Episode II (SPOILER) ...

<blockquote><hr>Jar-Jar är inte värd det ansvaret, han är comic relief<hr></blockquote>Å andra sidan, Lucas har genom tiderna ofta visat sig ha dålig respekt för vem som skall ha vilken roll... Förut var det ju robotarna som var comic relief, och de konkade ofta omkring på ett jäkla ansvar... R2 räddar ju dagen minst 48 miljoner gånger (vilket han ju även fortsätter - eller skall det vara börjar med - i prequel-filmerna), och den store hjälten, Wedge, får inte vara med nå'nting nästan...<blockquote><hr>Det var helt säkert uträknat, hon jobbar åt Palpatine...<hr></blockquote>Jajjemen! Fast det är klart... Nu får man ju i alla fall se var Leia fick sina klädinfluenser ifrån. Jag noterade också att Lucas definitivt gått ifrån sin tidigare hårda ställning att BH:ar inte finns i rymden /images/icons/wink.gif

Organ

Out of time, out of mind
Re: Leias frisyr.

Jag läste i en intervju med Lucas nånstans (minns inte var, på nätet tror jag) där han hävdade att inspirationen till Leias ökända kringelfrisyr kom från ett gammalt foto han sett av en kvinnlig mexikansk revolutionär från slutet av 1800-talet.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Undeeeerklääääder Iiiiin Spaaaaace

>Jag noterade också att Lucas definitivt gått ifrån sin tidigare hårda ställning att BH:ar inte finns i rymden.

I rymden finns det ingen gravitation. Alltså är en uppfinning som BHn helt överflödig /images/icons/grin.gif

Tippis

Warrior
SW:ANH = B-film

Om jag minns rätt, så berodde det hela på att Carrie Fisher vid något tillfälle under inspelningen av A New Hope - troligen springandet i Dödsstjärnan - klagade på just avsaknaden av en BH i hennes kostym. Eftersom de redan hade kommit till den nuttifjuttonde inspelningsdagen, och kostymen redan använts i en herrans massa scener, löd Lucas dom:

Eftersom det skulle synas om Leia plötsligt hade kastat på sig en sport-BH innan hon jagades av stormtroopers, och man klart och tydligt ser att Luke och Han inte räddar hennes resväskor, finns det bara ett sätt att reda ut situationen - "There are no bras in space!"

Eksem

Champion

Du måste ha väldigt mycket i huvudet på en och samma gång.

Dilandau

Myrmidon
Re: Varför?

Varför? För att kunna sno åt sig makten i republiken, verkar det som. Vilket han ju lyckas med gallant.

Storuggla

Champion
Re: Undeeeerklääääder Iiiiin Spaaaaace

I rymden finns det ingen gravitation. Alltså är en uppfinning som BHn helt överflödig /images/icons/grin.gif

Vafalls? Driver du med mig pojk? Betänkandes att majoriteten av scenerna uspelar sig i en miljö där tyngdlagen råder, så det det ett skabbigt argument ^_-

Storuggla, hade faktiskt aldrig tänkt på klädvalet i SW

Netfeed

Swashbuckler
fråga...

när ani snackar med palpatine så säger han ju "med din vägledning..."-nått

betyder det att han har blivit lärd av palpetine innan han blir ond eller...????

synvilla

Veteran

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Och skillnaden gentemot ILMs tidigare modell-orgier, chromakey-kukande, rotoscoping-runk och mattepainting-masturbation är...? Star Wars har från början varit en "workshop" för effekter. För sjutton, ILM skapades enbart med syftet att bygga effekter för A New Hope!

<hr></blockquote>

Skillnaden är avsevärd; inte med tanke på de olika teknikerna, utan för att där ILM en gång skapades för att lösa olika tekniska svårigheter och bygga effekter till de ursprungliga SW-filmerna, nu har övergått från att vara ett instrument, en studio, ämnad att lösa de problem som uppkom i verklighetsgörandet utav historien, till att vara en effektspruta mest bara för effektsprutandets skull.
Där effekterna tidigare använts för att understödja historien har denna nya datoranimationshysteri övergått till och medfört ett effektfetischistiskt överflöd. Om ens enda intention är att skapa flashiga effekter, eller ens enda vilja är att bevittna flashiga effekter, så tycker jag man exempelvis borde vända sig till ett program som Mosquito på SVT... Filmatiska effekter ska enbart användas i berättandet av en historia just för att understödja historien, förbättra historien, ge historien det liv den kräver och dessa specialeffekter anser jag aldrig får översvämma berättandet. Om en historia ska berättas ska just denna historia vara det väsentliga; effekter ska bara användas om dessa kan belysa och framföra denna historia, annars bör de skippas och förslagsvis passas över till ovan nämnda underhållningsprogram.
Min kritik mot ILM's 'datoranimationsmasturbation' ligger alltså i det att det tycks mig som om effekt efter effekt, animation efter animation runkas fram och pressas ut just enbart för dess egen skull. Själv märker jag inget utav denna hysteri i de äldre filmerna. Där finns effekter, där finns massor av effekter, modeller och attiraljer, men där dessa tidigare figurerat för att levandegöra berättandet har de i EpI och EpII övergått till att existera inte för historien, utan för sitt eget värdes skull. Det som KAN göras MÅSTE INTE alltid och BÖR INTE alltid göras!

Om "cyberpunkmiljöer" inte har plats i rymdopera så har westernsalooner inte heller plats. Och inte skyttegravar i norska fjorddalar heller, för den delen.

<hr></blockquote>

Jag håller inte helt med. Naturligtvis är skådeplatsens natur ytterst väsentlig för ett drama. En ljuv kärleksscen gör sig ju exempelvis mycket bättre på Naboo's gröna ängar än mitt i djupaste Barad-dûr. För mig funkar det inte att ha en närmast farsliknande (i sann SW- (och för all del andra filmer inom den mer actionkomiska genren) anda) jaktsekvens, proppa denna full med om inte gladlynta så i alla fall öppet humoristiska och lättsamma repliker och anspelningar och placera allt detta som förgrund mot en mörk, dystopisk och ödesmättad cyberpunkstorstad och fortfarande på något sätt hoppas på att bli tagen på något som hellst allvar.
Det är inte fel att placera en jakt där, och ja, naturligtvis ska även sådana miljöer kunna rymmas i det gigantiska universum som utgör Star Wars, men för mig fungerar det inte. Precis som effekter ska hjälpa till att förmedla en historia anser jag att mijöer också bör göra det samma, och när miljö och historia enligt mig personligen frångår varandra så pass mycket som jag faktiskt tycker de gör, så fungerar det inte.

Vad beträffar 'westernsalooner' och 'skyttegravar i norska fjorddalar' så tycker jag de mycket väl kan passa. De miljöer du förmodligen syftar på anser jag i de tidigare filmerna utgör bra skådeplatser för det som utspelar sig; miljöer som passar till historien och som hjälper till att förmedla den.

Är det någon som har någon form av auktoritet över hur Yoda ska vara så är det George Lucas, inte du.

<hr></blockquote>

Naturligtvis! Jag anser mig inte ha makt att bestämma över vad som är sant och äkta. Men Homo Mensura, jag kan enbart utgå ifrån mina erfarenheter och bedömma verkligheten utifrån mitt strikt subjektiva synsett. För mig, med de intryck jag uppfattat och de erfarenheter jag har av mäster Yoda, känns den Kung Fu-utövande grönbollen närmast som om Sauron's allseende öga mitt under den kommande The Two Towers skulle börja gråta och bli rödsprängt. Det stämmer inte, det ligger inte i hans karaktär; eller snarare den bild jag personligen fått utav den karaktär som gestaltats framför mig. Jag kan bara utgå ifrån mina egna grunder och mitt egna snäva synsätt, och om det som presenteras av verkligeheten bryter mot dessa mina personligt uppsatta, mycket subjektiva, allmänlagar så blir irriterad, oavsett hur överensstämmande det som presenterats är med den enda stora objektiva sanningen eller ej. Människan är måttet.

Ett tag satt jag i någon slags förhoppning om att greve Dooku inte skulle vara en stereotyp über-onding, utan istället den som ställt sig utanför Republiken eftersom han hade insett att Sith hade kontrollen över senaten. I så fall så hade Jedi-riddarna mer eller mindre sabbat sina egna chanser att göra något åt Sith, och det hade varit en ofantligt kul twist.

<hr></blockquote>

Där håller jag fullständigt med dig, det hade varit en mycket underhållande och, med SW som relativistisk bas, ganska intelligent twist.
Nu blev det ju tyvärr inte så och då tycker jag Dooku's roll faller platt. Han förmår inte vara den onda ärkeskurken och bidrar inte med något orsakande av en av ovan nämnda plot twist, och blir då närmast lik Darth Maul genom den IMHO alldeles för tidiga döden en innehållslös bifigur. Som tur var strök han inte med för Yodas laserklinga och tillåts därmed att utvecklas för att i nästa del kanske kunna bidra med det som inte fick utrymme i denna andra del.

Dessutom, antag nu att du faktiskt befinner dig i en galax långt borta, att Kraften är en verklig och påtaglig del i ditt liv, Ont och Gott finns som faktiska polariteter, och att den Mörka sidan lockar och drar på alla dina negativa vibbar så gott som hela tiden. Vilka psykologiska effekter av detta är så verklighetsfrämmande som du vill ha det?

<hr></blockquote>

Jag talar inte enbart om Anakins beteende, som ju givetvis går att förklara på ett sådant sätt som du säger. Min kritik mot manuset är dess tillrättalagda psykologiska motstridighet. Dialogen finnerna jag på sina ställen mycket underlig. De motrepliker som framförs är långt ifrån ofta de man förväntar sig som svar på tidigare repliker och de som istället passerar skådespelarläppar (inräknat animerade sådana) är oftare utav den mer tillrättalagda sorten. Det som sägs är inte det som skulle falla naturligt, utan det som simplifierar och tillrättalägger historien så fint och prydligt (och tyvärr ofta alldeles för övertydligt) som möjligt. Historien skall berättas flytande, inte påtvingas och tryckas ner i halsen genom övertydliga tillrättaläggningar. Men det får man väl leva med, som sagt var, det är Star Wars och då kan man inte vänta sig någon djupare psykodram.

Och återigen, skillnaden gentemot Mark Hamills och Carrie Fishers insatser är...?

<hr></blockquote>

Just inte mycket. Men bara för att dåligt skådespeleri efterföljs av likaledes dåligt agerande kan väl inte den senare prestationen ses som något positivt? Mark Hamill och Carrie Fisher framförde inte direkt några oscarsvinnande insattser, inte Hayden Christiansen heller, men gör det den senares prestationer bättre eller på något sätt 'justificerade'? Dåligt skådespeleri kan enligt mig aldrig vara något bra för en film, oavsett om tidigare aktörer presterat lika illa eller ej.

Så min synpunkt om Episode II är helt enkelt diametralt motsatt din, och jag hävdar att min synpunkt är precis lika motiverad och kvasi-intellektuell som din. Så det så!

<hr></blockquote>

He, he, självklart! Jag framför bara mina egna ytterst subjektiva, förmätna och överanspråksfulla synpunkter på denna nya fantasyfilm och försöker på intet sätt fastslå mina åsikter som något faktiskt och objektivt. Om det så verkat är jag ledsen och hoppas bli förlåten.

/synvilla