Här är en idé
Okej, så man vill uppmuntra beskrivande, va? Jag tror inte att lösningen är att belöna beskrivande direkt, utan istället ge förutsättningar för det att äga rum. En sådan grej är ju gimmickar och signature moves. Det har du själv skrivit att du tycker har en plats i spelet. Så vi kan ju börja med att ge rollpersonerna ett antal gimmickar. Jag gör en ninjasnubbe som har gimmickarna:
Tajt ninjadräkt som anpassar sig efter omgivningen
Titankatana med egg av diamant
Skära halsen av folk bakifrån
Okej. Problemet är att om man hela tiden bara använder sig av dessa, så kommer det att bli tjatigt. Vi kan då titta på något annat som både kan uppmuntra beskrivning och är en stapelvara i häftig action: utnyttjande av omgivningen på kreativa sätt. Tänk en Jacke Chan-film, liksom. Han använder sig hela tiden av omgivningen. Så vi vill förhindra att man hela tiden använder sina gimmickar, så låt dem kosta poäng att använda. Då kan man ju få nya poäng genom att använda sig av omgivningen. Så länge man har med en del av omgivningen i sin beskrivning, oavsett vad det är man gör (dyka bakom bardisken för att ladda om puffran, till exempel), så får man tillbaka poäng.
Exempel: Jag skall ha ihjäl ett gäng mooks. Jag har fem poäng innan striden börjar. Jag använder ninjadräkten och "skära halsen av folk bakifrån", vilket kostar mig fyra poäng. Jag slår, och konstaterar att jag hade ihjäl två mooks. Jag beskriver hur jag ljudlöst och nästan osynligt, tack vare min ninjadräkt, hoppar ned från taket och landar bakom mooksen. Svisch! I en rörelse, ren och elegant, så skär jag halsen av den första mooken och snurrar runt och hugger huvudet av den andra.
Sedan är det mooksarnas tur. De gör sin runda på nå't sätt.
Sedan är det jag igen. Jag har nu bara ett poäng kvar, så jag vill fylla på. Vi befinner oss i ett kök, så jag tänker använda mig av knivlådan. Jag rullar, och konstaterar att jag bara skadar en mook. Jag beskriver hur jag kastar mig bakåt för att undvika ett skott av en mook, och landar smidigt som en katt vid kökslådorna. Jag drar ut knivlådan och kastar en kökskniv som sätter sig rakt i hans axel, just som han skulle skjuta mig igen. Jag rullar en tärning och konstaterar att jag återhämtat fem poäng. Gott! Då kan jag använda min extra kraftiga gimmick, katanan, nästa runda.
Nu hittade jag bara på kostnader och liknande, men på det sättet skulle det ju kunna fungera. Spelaren får något han måste förklara ("Hur använder du dina spelkortsprojektiler för att döda motståndaren?"), vilket uppmuntrar till berättande. Dessutom kan man slå först och beskriva sedan, vilket jag tycker är viktigt. Vill man uppmuntra originalitet ordentligt kan man ju säga att man aldrig får utnyttja samma bit av omgivningen som man själv eller någon annan redan utnyttjat. Då kommer man under långa strider att till slut få ont om nya detaljer att utnyttja, och måste i så fall flytta striden till ett nytt område. Jag vet inte hur bra den regeln skulle funka i praktiken; det kan behövas speltest, eller kanske använda den som "valfri extraregel".
I grunden kan man ju använda sig av vilket system som helst. Om systemet har rum för olika typer av bonusar (extra skada, extra skydd, större träffchans), så kan man ju låta olika gimmickar ha olika effekt. Ett simpelt system för hur mycket en gimmick som har en viss effekt kostar, så kan man till och med få in litet spelighet genom att utnyttja bra kombos av gimmickar vid rätt tillfällen.
En extra cool grej vore ju att ha gemensamma gimmickar, som två eller fler måste spendera poäng för att få använda, men som är extra kraftfulla.
En fräck detalj är ju att man för att kunna ta sig an en riktigt hård motståndare kan behöva slå ihjäl en del mooks först, för att samla ihop poäng (antingen i samma strid, eller i separata strider som leder fram till den), så att man kan göra riktigt kraftfulla gimmick-kombos när man skall ta sig an en riktig bad guy.