Re: oh, them rails
Härföraren är däremot mkt viktig fram till vallplatsen och i gruppering före slaget.
Men faktum kvarstår att någon måste inte i praktiken leda styrkorna, just det är ofta en efterkonstruktion.
För att citera Blücher " Vi har vunnit slaget, det kan ingen neka oss; men nu undrar jag hur vi skall får folket att förstå hur sinnrikt vi planderade detta."
Yttrat efter slaget Katzbach 1813, Blücher visste antagligen minder om slaget än vad du gör.
Vad historien framför allt vimlar av är slag (av någorlunda storlek) där det högsta befälet inte har en aning om vad som händer runt omkring dem. Under ett slag så har normen varit att när trupperna väl satts i rörelse så kan härföraren bara påverka enstaka enheter, jag kan skriva sidor med exempel på sådana slag.Att de inte har total fysisk och mental kontroll över varje soldats minsta rörelse gör dem inte maktlösa. Någon måste leda styrkorna och hur denne någon gör det är av största vikt. Historien vimlar av exempel på detta.
Härföraren är däremot mkt viktig fram till vallplatsen och i gruppering före slaget.
Men faktum kvarstår att någon måste inte i praktiken leda styrkorna, just det är ofta en efterkonstruktion.
För att citera Blücher " Vi har vunnit slaget, det kan ingen neka oss; men nu undrar jag hur vi skall får folket att förstå hur sinnrikt vi planderade detta."
Yttrat efter slaget Katzbach 1813, Blücher visste antagligen minder om slaget än vad du gör.