Ok, vi avvecklar allt för att framtiden ska få det bättre.
Vad är det då vi prioriterar?
Allvarligt. Det finns en brännande springpunkt i ditt resonemang jag inte greppar.
Människor måste sluta att enbart tänka på vad de vill ha, vad som passar bäst för dem, vilka rättigheter de ska ha o.s.v. Det finns annat att tänka på också, på längre sikt.
Vad är det vi ska tänka på på längre sikt. Jordens undergång? Människans undergång?
Och vad har det med att förbjuda en hundras?
Jag kan visserligen hålla med om att det finns individer som tar fram farliga djur. Det är precis som att ta fram vapen i mina ögon. De är till för att göra människor och djur illa.
Grunden baseras dels i kriminalitet, dels i "försvar" (vakthundar vid militära och civila anläggningar, samt polis). Dessa djur är inte de vi talar om, en hundförare inom försvar (militär) och inom polis har ett syfte som inte överensstämmer med dessa.
Det är rent kriminella avsikter bakom kamphundar, de är uppfödda till att döda hundar OCH människor och andra djur. De som gör detta har inte samma syn på "tamdjur" som vi andra.
Men djuren är inte de skyldiga, det är människor och det är iofs där vi berör varandra i synsättet. Det är den typen av människosyn och djursyn jag vill få bort.
Men att ha djur för mat, sällskap (som förhindrar tex mig från att tappa livslusten och begå självmord) osv förstår jag inte vad du kan se för ont i.
Om du däremot menar att allt människan gjort i världen är att betrakta som ont. Från den första människans jakt på mat (både som jägare och samlare) så kan jag förstå ditt resonemang. Förvisso på en logisk nivå, men inte alls på en "jag tycker som du"-nivå. Då förstår jag ditt argument.
Själv föredrar jag att drömma om en värld som går att balansera upp med ny teknik och utrymme för allt och alla. Det är en utopi, det är jag väl medveten om eftersom människor har olika syn på sin värld och omgivning. Jag vägrar dock att tro att allt skulle bli bättre om vi tog bort oss själva och tekniken ur ekvationen.
På samma sätt som en så kallad kamphund kan uppfostras till en gosig och trevlig kamrat, så kan människor lära sig av sina misstag.