Nekromanti Folkpartiet (var: Vilka är mäktigast...)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Vilka är mäktigast, nazister eller ninjor?

Arfert said:
Ännu mer OT: reklam fungerar för att folk VILL HA SAKER. Konstigare än så är det inte. Och reklam ser ut som den gör för att folk vill ha det så, inte för att reklambyrån vill det (om vi fick göra vad ville så skulle reklam se HELT annorlunda ut...
Folk vill så mycket dumt... man kan inte gå efter vad folk vill ha, för vad folk vill ha bygger på vilka förväntningar som skolats in i dem sedan barnsben. Det är lite samma sak som att jag struntar i huruvida föräldrar är nöjda med sin skola - de saknar kompetensen för att bedöma saken. Hur nöjda eleverna är kanske kunde ha använts, men nu är ju även elever formade av sitt samhälle, och tycker därmed att skolan är bättre ju bättre betyg de får av den. I vilket fall som helst så ser jag inte nöjdhet som ett kriterium nånstans.

På samma sätt tycker jag inte att reklam är OK bara för att en massa individer därute tycker att reklam är helt OK. Deras åsikt är irrelevant, det är inte deras nöjdhet jag strävar efter.

krank

Arfert said:
vilka är "vi" i det resonemanget?
Vi allihop: Lärare, föräldrar, reklammakare, leksakstillverkare, etc. Samhället, helt enkelt. Man formas ju av sin omgivning, så då kanske vi borde fundera på varför just den här omgivningen formar konservativa typer som "VILL HA SAKER". Kan det ha att göra med att man från barnsben attackeras av leksaker, leksaksreklam, reksaksreklam i form av TV-serier, femtielva miljoner sorters godis, bråk på lekplatsen där klass uppvisas med hjälp av vem som har dyrast leksaker?

Barn föds in i en ultrakommersiell värld där de uppmuntras att tävla och "VILJA HA SAKER". Och det avtar inte under uppväxten, direkt.

Så; var ligger ansvaret? Ingenstans, givetvis, ansvar är en konstruktion. Det rimliga borde snarare vara att observera att det finns ett problem, och sedan försöka hitta en lösning...

Arfert

Facit

..om min målgrupp som reklamskapare var "folk som är som krank, ungefär", så skulle jag naturligtvis utforma reklamkampanjen efter dig. Men nu är det sällan, fallet. För att göra årets understatement. :gremgrin:

Det gäller i synnerhet kampanjer ör produkter som inte har en klart definerad målgrupp, mer än "oftare kvinnor än män" (som för skönhetsprodukter eller tvättmedel) eller "oftare män än kvinnor" (som rakblad eller tjänstebilar, typ BMW).

Då blir det ofta urvattnat och förutsägbart, eftersom målgruppen är sådan... plus att kunderna till reklambyrån inte sällan är fegisar, de lägger hellre pengarna på nåt som de i förväg vet kommer fungera OK, istället för att chansa på nåt mer vågat och annorlunda (som antingen kan totalfloppa eller kanske bli en succé).

Arfert

Facit

Det är i våra gener. Det andra, eller kanske tredje ordet en unge säger (efter "mamma" och ev. "pappa") är "MIN". Det är huvudanledningen att ideologier som inte greppar det enkla faktum aldrig överlever krocken med verkligheten i längden. Vill man bli av med det så får vi nog gå in på avancerad DNA-teknik i framtiden och "rätta till felet".

krank

Arfert said:
..om min målgrupp som reklamskapare var "folk som är som krank, ungefär", så skulle jag naturligtvis utforma reklamkampanjen efter dig. Men nu är det sällan, fallet. För att göra årets understatement.
Det är jag ganska glad över, för det betyder att mindre reklam riskerar att komma under huden på mig och faktiskt påverka mig...

krank

Arfert said:
Det är i våra gener. Det andra, eller kanske tredje ordet en unge säger (efter "mamma" och ev. "pappa") är "MIN".
Den teorin kan inte uteslutas. inte beläggas heller, givetvis, men jag är beredd att säga att det finns en risk för att det är så. Jag tror inte att det är genetiskt, men jag kan å andra sidan inte motbevisa det mer än du kan bevisa det, så här lämnar jag gärna frågan öppen.

Arfert said:
Det är huvudanledningen att ideologier som inte greppar det enkla faktum aldrig överlever krocken med verkligheten i längden.
Mja, jag är nog beredd att säga att det mer är för att systemet gör för stort motstånd.

Arfert said:
Vill man bli av med det så får vi nog gå in på avancerad DNA-teknik i framtiden och "rätta till felet".
Om det nu kan beläggas att det finns en sådan gen så rättar jag gärna till problemet; och det med mindre moraliska betänkligheter än vad jag har när jag tycker att det är OK att utrota HIV. HIV är ett mindre problem än det här, nämligen.

Men i grunden tror jag att, även om det är genetiskt, det kan tränas bort. Det finns andra drifter vi tränar bort relativt väl, även om det finns enstaka individer som indoktrineringen misslyckas på. Vi har betydligt mer kläder på oss, till exempel, än vad vi behöver. De flesta av oss kontrollerar våra våldsamma impulser rätt bra. Det som behövs är inte förbud, utan att det blir en högra grad av social träning. Det är fult att bajsa på gatan, dra flickor i håret, och att vilja ha en massa prylar. Bara för att något eventuellt är en "naturlig drift", och nu säger jag inte att jag tror att det här är det, så betyder inte det att det är nåt att uppmuntra.

Liksom, visst pottränar du dina barn? Trots att det här med att kissa lite när man känner för det är nåt man börjar med ganska tidigt?

Och visst lär du väl dina barn att inte ta saker från andra barn utan att fråga om lov, trots att "min!"- driften finns där?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

EDIT: Och i det här fallet är det inte ens i egenskap av föräldrar, utan i egenskap av människor jag talar om dem: Folk, inklusive både du och jag, är alldeles för dåliga på att analysera saker och ting. Bara det faktum att reklam fungerar överhuvudtaget bevisar min poäng här.
Detta argument är bristfälligt på följande sätt:

Logik-bugg: Om du är dålig på att analysera saker och ting kan du inte dra den slutsats du har dragit. Den bygger ju på analys.

Bristande empiri: Du känner inte mig och därför kan du inte uttala dig om min analysförmåga.

:gremcool: :kaffe:

krank

Mekanurg said:
Logik-bugg: Om du är dålig på att analysera saker och ting kan du inte dra den slutsats du har dragit. Den bygger ju på analys.
Jag säger inte att min analytiska förmåga är bättre; jag kanske har helt fel.

Mekanurg said:
Bristande empiri: Du känner inte mig och därför kan du inte uttala dig om min analysförmåga.
Tja, mina empiriska studier under de senaste 28 åren har inte låtit mig träffa på en enda människa med tillräcklig analytisk förmåga - alltså är det rimligt att anta att du, liksom jag, inte heller är en.

Mekanurg

Tja, mina empiriska studier under de senaste 28 åren har inte låtit mig träffa på en enda människa med tillräcklig analytisk förmåga - alltså är det rimligt att anta att du, liksom jag, inte heller är en.
Mottag mitt beklagande :gremwink: Jag har träffat massor av skärpta och analytiska människor under mina 50 år.

Men avstå gärna från att bedöma mig på det där sättet i fortsättningen. Det blir så trist varje gång du trampar i klaveret.

krank

Mekanurg said:
Mottag mitt beklagande :gremwink: Jag har träffat massor av skärpta och analytiska människor under mina 50 år.

Men avstå gärna från att bedöma mig på det där sättet i fortsättningen. Det blir så trist varje gång du trampar i klaveret.
Jag har träffat massor av skärpta och analytiska människor, jag också - dömda utifrån det statistiska medlet, så att säga. Men är de tillräckligt analytiska? Näh.

Och ska jag vara krass så tänker jag säga att det jag läst av dig på forumet får mig att göra bedömningen att din analytiska förmåga är ungefär lika kass som min. Det är inte en förolämpning, för jag anser mig ändå ligga något över genomsnittet, men det gör definitivt inte att jag tycker att du (eller jag) är analytisk nog.

Men nå, i vanlig ordning tror jag inte att du och jag kommer att komma någon vart - vi har såpass diametralt olika uppfattningar om... öh, allting faktiskt, att det möjligen kan vara lärorikt men knappast särdeles konstruktivt att diskutera. Skulle du säga att jorden var rund skulle det antagligen visa sig att jag tyckte att den var platt, och vice versa.

Mekanurg

Och ska jag vara krass så tänker jag säga att det jag läst av dig på forumet får mig att göra bedömningen att din analytiska förmåga är ungefär lika kass som min. Det är inte en förolämpning, för jag anser mig ändå ligga något över genomsnittet, men det gör definitivt inte att jag tycker att du (eller jag) är analytisk nog.
Letar du efter Sherlock Holmes eller Brainiac 5? :gremwink:

krank

Mekanurg said:
Letar du efter Sherlock Holmes eller Brainiac 5? :gremwink:
Du rankar dig själv väldigt högt, ser jag =)

Jag snackar heller inte uteslutande om rent matematisk analytisk förmåga; ingen av de ovanstående rankar jag särdeles högt vad gäller förmåga till självanalys till exempel.

Arfert

Facit

krank said:
Arfert said:
..om min målgrupp som reklamskapare var "folk som är som krank, ungefär", så skulle jag naturligtvis utforma reklamkampanjen efter dig. Men nu är det sällan, fallet. För att göra årets understatement.
Det är jag ganska glad över, för det betyder att mindre reklam riskerar att komma under huden på mig och faktiskt påverka mig...
När du minst anar det, när du minst anar det... så får du ett DR riktat BARA till dig ... MOHAHAHAH! :gremgrin:

Gäst.

Veteran

Visst kan det bli fel ibland. Men med det nuvarande systemet så fortplantar sig inte felen på samma sätt som i den gamla toppstyrda statliga skolan. Nu kan kommuner och privata aktörer hitta nya lösningar samt lära av varandra. Som alltid när staten tar sina kvävande labbar från en verksamhet ser man privatiseringens fröjder.

Hur dåligt informerad jag än må vara så litar jag ändå mer till mitt eget omdömme än till skolministern. All makt han avsäger sig och ger tillbaka till mig tar jag emot med glädje. Jag hyser inga förhoppningar om att en partipolitiker som fått sitt uppdrag genom att slicka rätt rövar har bättre uppfattning om vad mina barn behöver än vad jag har.

krank

Gäst. said:
Visst kan det bli fel ibland. Men med det nuvarande systemet så fortplantar sig inte felen på samma sätt som i den gamla toppstyrda statliga skolan. Nu kan kommuner och privata aktörer hitta nya lösningar samt lära av varandra. Som alltid när staten tar sina kvävande labbar från en verksamhet ser man privatiseringens fröjder.
Fast felen fortplantar sig visst - till att börja med finns det direkta ekonomiska incitament till att fokusera på saker som egentligen inte är till elevernas bästa, men som lockar elever och föräldrar att uppskatta skolen (höga betyg, laptops etc), och det är ett problem som sprider sig. Ett annat problem som sprider sig är att skolor tvingas spendera pengar på marknadsföring, som kunde gått till vettigare och för eleverna mer givande saker (som skolböcker eller mer personal).

Sedan sprider sig också problemet att resurserna, när de sprids, urlakas. Man kan inte sluta betala underhåll för en skola bara för att den får färre elever ett år - man blir av med mycket effektivisering vad gäller miljö etc genom att nyttja fler olika lokaler.

Sedan har vi ju problemet "religiösa friskolor" som förtjänar ett kapitel för sig.

Och då har vi inte ens kommit till det moraliskt tveksamma i att stoppa in ekonomiska incitament i skolan. Stora odemokratiska bolagskoncerner kliver in och tar den hyfsat folkvalda statens plats; och de saknar verkligen incitament att göra vettiga saker - man drar in på antalet lärare och lärarledda lektioner, för att istället satsa på tidigare nämnda publikfriande grejer som laptops etc. Vi har ett tjog elever på får kommunala skola som är flyktingar från dylik verksamhet. Och ingenstans finns incitement att sluta hålla på så.

Grejen är att det här systemet också har en mängd inbyggda fel, som är direkta effekter av hur systemet är uppbyggt. Privatiseringen leder i vanlig ordning till att de som redan har det bra får det bättre, medan de elever som har det svårt får det svårare.

Mekanurg

Du rankar dig själv väldigt högt, ser jag =)
Inte alls. Den fiktive Mr Holmes är långt bortom mig.

Men däremot känns det som du ställer dina krav väldigt högt, därav den raljanta frågan. :gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Varför har folk så svårt att diskutera skolpolitik utan att bete sig som arslen? Trots att deltagarna i grunden har höga tankar om skolans betydelse och värdet av utbildning så urartar själva diskussionen till pajkastning.

Det är tämligen arrogant att avfärda andras erfarenheter som värdelösa, även om man bör förhålla sig kritiskt till dem. Framförallt bör man komma ihåg att den svenska skolan aldrig har lyckats - och aldrig kommer att lyckas - med målet att få undervisningen likadan på alla orter och skolor. Det kanske var lättare att likrikta skolan när den statliga kontrollen var större, men inte ens då var all undervisning identisk. Något man kanske bör tänka på innan man avfärdar ett helt decenniums skolpolitik baserat på egna dåliga erfarenheter av inkompetenta lärare.

Därmed inte sagt att man inte bör sträva efter att erbjuda en likvärdig skola. Det finns massor av utopiska mål inom politiken som man aldrig kommer att uppnå, men som det ändå är värt att kämpa mot.

För att bemöta en av de ursprungliga punkterna, nämligen frågan om Folkpartiets glidning bort ifrån den liberala grunden, så tycker jag nog att man faktiskt kan skönja en tydlig utveckling mot hårdare tag, åtminstone inom retoriken. Nu senast så uttalar sig Folkpartiets juridiske talesman om hårdare tag mot kriminella ungdomar som ska kunna åtalas och utsättas för tvångsåtgärder betydligt tidigare än idag. Även när det gäller skola och invandringspolitik så har det talats mycket om skärpta krav och regler. Jag skulle inte gå så långt som att kalla Folkpartiet för fascistiskt eller ens konservativt, men jag tycker nog att de rör sig bort ifrån det socialliberala ursprunget och in i en konservativ riktning.

När det gäller skolan så har jag en viss erfarenhet av framförallt hur det fungerar i gymnasieskolan. Jag har under min yrkesverksamma tid mest arbetat på en av landets största yrkesförberedande skolor. Här är man rätt långt ifrån elitskolornas värld och många av eleverna har låga tankar om sin egen förmåga och värdet av att överhuvudtaget gå i skolan.

Jag funderar mycket över skolans problem och vad jag skulle vilja ändra på och förbättra. I slutändan så måste man som lärare ändå gilla läget och arbeta utifrån de förutsättningar som finns, även om man drömmer om andra tider. Själv skulle jag gärna se mer engagerade, aktiva och närvarande föräldrar. Jag betvivlar inte att de finns och att de har stor betydelse, men min erfarenhet är att gymnasielever i mångas ögon betraktas som vuxna och mogna nog att fatta sina egna beslut och ansvara för sin egen skolgång. Föräldrarna ser kanske ängsligt på, men låter i slutändan eleverna göra som de själva vill. I vissa fall hoppas de rentav på att skolan ska kunna lösa deras problem och uppfostra deras barn bättre än vad de själva har lyckats med.

Ungdomarna har alltså väldigt stor frihet när det gäller att fatta beslut om sin egen skolgång. Samtidigt så ges de ganska lite oberoende information. Däremot får de massor av reklam och eftersom utbudet av skolplatser är betydligt större än efterfrågan så kan de ganska lätt komma in på olika utbildningar trots bristfälliga och inkompletta betyg.

Att föräldrarna är så passiva och oengagerade, att det saknas saklig information och att skolorna är mer intresserade av att få in elevpengar än att säkra utbildningskvalitet är alla stora problem som påverkar elevernas förmåga att fatta välgrundade beslut om sin framtid.

Jag är ingen varm anhängare av friskolorna, men är ändå väl medveten av att det inom detta begrepp ryms väldigt mycket: stora skolkoncerner, föräldrakooperativ, profitsökande, alternativa pedagogiska modeller, engagemang, girighet och så vidare. Staten borde inte ha avreglerat skolan fullt så snabbt och lättsinnigt och ett bättre kontrollsystem borde ha byggts upp.

Men jag ser ändå finansieringsmodellen som det största problemet. När skolans enda inkomstkälla blir skolpengen som eleverna har med sig och när eleverna förvandlas till kunder, då uppstår plötsligt konflikter. Som lärare är jag också en byråkrat, en myndighetsutövare, en kunnig kunskapsexpert. Min undervisning och min betygssättning ska rusta eleven för det framtida arbetslivet, men också för deltagande i samhället och i demokratin. Samtidigt kommer jag att sägas upp om eleverna skulle utnyttja sin valfrihet och lämna min skola, oavsett om det beror på att de tycker jag är jobbig, de har valt fel, de känner sig utanför, kvaliteten är för låg och så vidare. Finns det egentligen någon poäng att alls ha betyg om dessa ändå inte går att lita på eftersom både skola och lärare har alla skäl i världen att vara generösa mot sina kunder?

Hur hanterar man en stökig klass om varje omplacerad eller utslängd elev innebär förlorade inkomster för skolan? Skulle en elev känna sig mobbad av tre andra, så skulle det ekonomiskt riktiga beslutet vara att ställa sig på mobbarnas sida. Pengar som skulle kunna användas till skolresor, elevassistenter, bibliotekarier, specialpedagoger, kuratorer och skolsköterskor går istället till marknadsföring och satsningar på de profilprogram som bedöms som mest attraktiva och inkomstbringande.

Varje valperiod är full av osäkerhet och kaos; hur många elever får vi år? Vilka program får flest elever och vilka minskar? Vilka lärare kommer att få gå? Rektorerna pressar lärarna att ta in fler elever än vad lokalerna och den framtida arbetsmarknaden klarar av bara för att få in pengar. Stökiga elever får gå kvar för att skolan inte ska gå miste om sin skolpeng.

Jag tycker att det är helt rimligt att skolans finansiering till viss del ska utgå ifrån hur många elever som går där och vilka förutsättningar och program som de har valt. Men om ungdomarna går ifrån att vara elever i första hand till att istället vara kunder kommer andra problem att uppstå. En marknadsanpassning av skolan får konsekvenser som både föräldrar och elever bör vara medvetna om.

Arfert

Facit
jag orkar inte diskutera skolan mer, det blir bara pajkastning, som du säger.

När det gäller Fp då.. ja de har utvecklats åt det konservativa hållet.. och det är en glidning som hållt på ganska länge... tidigt 80-tal var de ju sossar utan att bekänna sig till socialismen i partiprogrammet. Samtidigt har ju moderaterna under samma tid glidit vänsterut (i alla fall i retoriken) som gör att Fp känns ännu mera höger.

Men att kalla Fp facister (som har blivit populärt på vissa håll) är monumentalt fjantigt; frågan om ens SD kvalar in där (hur gärna de än vill), jag misstänker att de undermedvetet är för genomsyrade av svensk folkhemstanke och socialdemokrati som alla svenskar är, mer eller mindre. Jag upplever SD snarare som ett gnällparti för unga män på landsorten utan jobb och gamla sosse-pensionärer som inte gillar att ha invandrare som grannar. Tror merparten av de som stöder partiet snarare är folkhemsromantiker än nynassar (även om man kanske kan hävda att NSDAP också var folkhemsromantiker).

Gäst.

Veteran

Så ni har skolflyktingar i er skola. Underbart, det visar ju att det nya systemet fungerar! Tidigare hade skolan de rymt ifrån kallat på farbror blå för att få tillbaka sin ovilliga elev. Missnöjda elever fanns även innan valfriheten infördes, tro inget annat.

Ekonomiska incitament som inte är till elevernas bästa är inte heller något nytt.
Ta tex terminskorten för lokaltrafiken, i Sthlm plockade varje skola fram en karta och en passare sedan ritade de in en cirkel cirkel med radien motsvarande 4 km. Alla utanför denna cirkel var dyra elever eftersom de skulle få terminskort. Bodde man utanför alla skolors 4 km spärr eller om den närmaste skolan blev full skickades man till närmaste skola där det fanns plats. Vilket kunde bli ganska långt, men det gör ju inte skolan något eftersom termoinskortet kostar lika mycket oavsett hur långt eleven tvingas färdas. Och som alltid när skrivbordsgeneraler sätter sig och drar upp gränser med passare och linjal tar deras linjer ingen hänsyn till sociala samhörigheter ser ut i området. Vänner och till och med syskon splittrades och fick gå i olika skolor.
Vad gäller ekonomisk dårskap så är det väl kartlagt att offentliga finaser knappast är mindre slösaktiga än de som sköts av privata aktörer, tvärt om faktiskt. Upplevde själv hur en av rektorerna i raden på min gamla gymnasieskola lyckades köra ekonomin i botten genom snilledraget att flytta runt alla biologi, fysik, verkstad och kemisalar. På så sätt hoppades han att han hade lurat systemet så att han skulle få mer pengar till att köpa in ny utrustning till alla ämnen trots att den gamla utrustningen fortfarande var fullt funktionell(han fick sparken för tilltaget och skolan gick på sparlåga många år efteråt). En enorm kapitalförstöring som bara är möjlig i miljöer där pengarna kommer från himlen och det inte finns någon koppling mellan den egna verksamheten och de resurser som tilldelas för att bedriva den. Offentlig verksamhet riskerar alltid att förvandlas till svarta hål som slukar pengar i syfte att bevara traditioner och sedan gammalt inpinkade revir. Har de dessutom monopol på verksamheten talar vi inte om en risk, då är det ett ofrånkomligt faktum.

Att elevunderlagt skiftar mellan olika år är inte heller något nytt. Jag gick inte i samma hög- och mellanstadiumskolor som mina båda syskon (de gick inte heller i samma skolor). Skillnaden är att tidigare var det politikerna som bestämnde vilka skolor som skulle stängas om det kom en liten årskull och vilka nya skolor som skulle öppnas om det fanns gott om elever. Och nu är det istället elever och föräldrar som bestämmer. Visst får skolorna med nuvarande system en kortare förberedelsetid men istället har de en chans att påverka sin egen framtid (dels genom reklam men framförallt genom nöjda elever).