Nekromanti Friform=nybörjarovänligt?

MrG

Swashbuckler
Re: Sälja måste vara enkelt

Det hela är asenkelt - bordsrollspel säljer bäst när de är i box. Punkt. Boxen skall vara tung och skramla. Punkt.

Varför? Människor är lata som fan och vill få en färdig produkt när de köper något. De vill inte behöva köpa en regelbok, och ett äventyr, och en näve tärningar, och rollformulär för att komma igång - de vill köpa paketet och sedan slippa tänka på det.

För att marknadsföra rollspel i vanliga kanaler måste det vara fokus på "spel", inte "roll". Annars är det stenkört.

Alla andra teorier är fel. ,-)
Och då misstänker jag att målgruppen är yngre tonåren (killar) i första hand? Och visst i så fall håller låter det som en trolig tolkning (skulle lägga till att boxen gärna får ha häftiga teckningar, gärna lättklädda personer).

Men vad händer om man vill byta målgrupp, om jag vill ha mina vänner (i trettioårsåldern) att börja spela. Eller om man vi få pensionärerna... om man vill tänka utanför boxen :gremwink:

Minns ni när TP kom och vad det gjorde för att "vuxna" till sällskapspelen? Kan man göra nått liknande för rollspelen?

Kanske skulle ha ett rollspel som man kunde paketera i ett dvdkonvolut?

Krille

Super Moderator
Det var en stooooor...

"Minns ni när TP kom och vad det gjorde för att "vuxna" till sällskapspelen?"

Mmm. Det var en tung box som skramlade.

w176

Förlorad dotter

Men lajv smiskar arslet ur rollspel när det gäller nyrekryteringar och det är uteslutande dramavägen där så jag tror ditt antagande kan vara felaktigt. Folk som lostas in spelvägen spelar faktiskt hällre WoW för det mesta, och spelar kanske någon gång och tycker det var småkul, men kommer inte ha samma genuina intresse för det som gör rollspel unikt, dramadelen och ser du till befolkningen i sin helthelt, alltså inte bara pojkar så är drama en mycket bredare och mer kvantitet. Till och börjar med ser vi på till exempel gymnasieåldern där antalet spelnördar är som störst finns det fortfarande otroligt många fler dramaesteter som springer på öppen scen arrangemang, läser någon dramakurs som tillval, gillar att spexa, skriver noveller och pjäser osv. än spelnördar. Men så fort man kommer upp lite i åldrarna så minskar spelnördarna till en ännu mindre miffo minoritet. Sara, 32, kommer nog knappast börja spela rollspel för att det är som dataspel fast mer socialt utan för att drama är kul.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
TV-exponering

Minns ni när TP kom och vad det gjorde för att "vuxna" till sällskapspelen? Kan man göra nått liknande för rollspelen?
Jag orkar inte riktigt blanda mig i den här långa tråden. Jag vill bara påpeka att det ultimata marknadsföringsknepet vore rollspel på bästa sändningstid på TV, precis som på 80-talet.

Japp! Programmet hette "Beslutsfattarna" och spelledare var Jan Guillou. Mer eller mindre kända svenska makthavare och offentliga personer var med och spelade sig själva (eller en fiktiv kopia). De presenterades för en situation och fick förklara hur de skulle handla i den. Beroende på hur de handlade hände nya saker. Det var, kort sagt, precis som ett rollspel, fast utan tärningar. Om vi kunde få Janne att återuppliva programmet, kalla det för friform och samtidigt ge ut ett par böcker med scenarion som han skrivit skulle hobbyn explodera.

Någon annan som minns det här programmet. jag har bara vaga minnen av det och är rädd för att de är lite felaktiga.

/tobias

Krille

Super Moderator
Re: TV-exponering

"Någon annan som minns det här programmet. jag har bara vaga minnen av det och är rädd för att de är lite felaktiga."

Japp, jag minns det. Jag kommer till och med ihåg att det förekom regelkäbbel (eller vad man nu ska kalla det). Det var typ att Guillou beskrev hur terrorister hivade ut gisslan från femte våningen i DN-skrapan, varvid polischefen i Stockholm började argumentera för att det inte var ett realistiskt scenario.Det kom en ny upplaga med liknande upplägg, med Carl B Hamilton som programledare för några år sedan.

Jag minns också ett engelskt tv-program, där en panel fick leda en skådespelare genom en fantasylabyrint. Skådespelaren hade en stor hjälm på sig, så han såg ingenting, och gick framför en stor bluescreen, som ersattes med labyrintbakgrunden. Tittarna och panelen såg hur han gick omkring i en fantasyvärld. Det var riktigt usel chroma-key, men skoj var det.

Big Marco

Läskig

Tack för att du bevisade min punkt - för vad är inte TP om inte en tung komplett box som skramlar?

Ju äldre du blir - ju latare blir du. Desto mer ökar trycket på färdigt koncept, paketerat och klart. Yngre killar har inte samma köpkraft, men är ivrigare.

Vilket var de två senaste rollspelsprodukterna du köpte och hur länge sedan var det?

MrG

Swashbuckler

Vilket var de två senaste rollspelsprodukterna du köpte och hur länge sedan var det?
Soap RPG ifjol och Tribes på rea i julas... tror jag... eller beror på vad du ser som rollspel, köpte When darkness kom igår...

Tack för att du bevisade min punkt - för vad är inte TP om inte en tung komplett box som skramlar?
Jopp, på 80-talet var det boxar, hur inne är TP idag? :gremlaugh:

Rising

Vila i frid

Jag kan motbevisa din poäng om du vill: Sommarkrysset, Kryzz och liknande. De är sällskapsspel utan någon komplett box som skramlar, och folk gillar det, precis som de gillar att tävla med varandra och personerna i rutan i program såsom Vem vill bli Miljonär?, På Spåret och Jeopardy.

Nu kanske du säger "jamen de är ju inte produkter, utan evenemang!" men det kan jag också motbevisa: Det finns massor av böcker i bokaffärerna med gåtor och frågor precis som i frågeprogrammen/-spelen; de är produkter, och de existerar trots att man kan se frågeprogram helt gratis på TV. Inte har de en massa saker som skramlar heller, och de kan ändå användas som sällskapsnöje för hela familjen.

---

Vad han gjorde var alltså inte alls att bevisa din punkt, utan blott sin egen: Det gick att sälja skramlande boxar till vuxna också. Det kan du inte leda till ett bevis för att spel måste ha skramlande detaljer. Liksom "skramlande spel måste skramla" - det är ju visserligen sant, men det säger inte någonting om spel som inte skramlar.

---

Ju äldre du blir - ju latare blir du. Desto mer ökar trycket på färdigt koncept, paketerat och klart. Yngre killar har inte samma köpkraft, men är ivrigare.
Jag vet inte. Som jag ser det så är det mestadels unga som köper färdiglagad mat medan äldre köper ingredienser och anstränger sig en massa i "onödan" för att få en färdig rätt.

---

Kort sagt: Jag hittar en massa undantag mot de där reglerna. Jag tror inte att de gäller.

Bombu

Hero

Det hela är asenkelt - bordsrollspel säljer bäst när de är i box. Punkt. Boxen skall vara tung och skramla. Punkt.

Hmm ändå lyckas Dungeons and Dragons sälja sina böcker PHB, MM, DMG utan box....

Undrar om det är så enkelt som du säger.

Krille

Super Moderator

"Hmm ändå lyckas Dungeons and Dragons sälja sina böcker PHB, MM, DMG utan box...."

Han säger inte att det är omöjligt att sälja utan box. Han säger att det är lättare med box, i synnerhet till okunniga impulsköpare.

Och det torde väl D&D vara ett jättebra bevis på: vilka är det som köper PHB, MM och DMG? Jag skulle bli mycket förvånad om det är okunniga impulsköpare - tvärtom så är jag övertygad om att majoriteten av de som köper en uppsättning D&D idag redan har haft minst en uppsättning av minst en tidigare version av (A)D&D.

Bombu

Hero

Han säger inte att det är omöjligt att sälja utan box. Han säger att det är lättare med box, i synnerhet till okunniga impulsköpare.
Det var därför jag tog exemplet med världens mest köpta rollspel.

PAX

Jordisk Äventyrare

Beträffande impulsköpare av rollspel så tror jag inte de existerar. Ok! En liten del finns det.. Övriga förstagångsköpare av rollspel har antingen hört talas om rolspel eller själva spelat innan. De vet vad de vill ha och vet de inte så är detaljhandlaren troligen den bästa påverkaren i valet. Vill ni sälja rollspel så smörj kråset hos säljaren. Gör det väl och ni båda tjänar på det.

D&D har flera bra inkörsportar som rollspel. Brädspel, kortspel och datorspel. Vilket spel tror ni ungdomarna köper när de väljer att testa hårdinbundna rollspel?

Vänta bara tills Wizard har reviderat D20 till friform...

Krille

Super Moderator

"Beträffande impulsköpare av rollspel så tror jag inte de existerar."

De fanns, en gång i tiden, när rollspel kom i box och fanns i leksaksbutiker. Tro mig, jag levde då.

Krille

Super Moderator

"Det var därför jag tog exemplet med världens mest köpta rollspel."

...som började sin bana med tre häften i en box...

PAX

Jordisk Äventyrare

De utsedda impulsköparna då verkar ha varit föräldrar som skulle köpa något åt barnen (om jag har förstått det hela rätt). Hur många föräldrar idag tror ni köper spel som barnen inte redan har efterfrågat? Speciellt om det kostar 300:- eller mer samt innehåller 200 sidor regler...

De rollspel som säljs i låda idag tycker jag mer känns som Deluxeversioner och faktiskt riktar sig till redan inkörda spelare.

PAX

Jordisk Äventyrare

Men idag vet vi ju varför rollspel inte säljs i lådor. Hanteringen och kostnaden.

Sen skramlar ju lådorna också. Följ Denis Learys uppmaning: "Don't buy the toys that makes the noise."

Krille

Super Moderator
Club minus-200

"Speciellt om det kostar 300:- eller mer samt innehåller 200 sidor regler..."

Vad ska man med 200 sidor regler till? Jag minns när Mutant var på 64 sidor...

(och min Usagi-regelbok är på 96 sidor)

gråhök

Veteran

De utsedda impulsköparna då verkar ha varit föräldrar som skulle köpa något åt barnen (om jag har förstått det hela rätt).
Åtminstone jag (och, verkar det som, Krille) köpte DoD eftersom det fanns i en skramlande box och såg ballt ut. Minst lika häftigt som Batman-bilar och annat.