Välkommen tillbaka Cristian! Kul att se dig här igen.
Din fråga är ju assvår! Om någon av oss hade vetat det hade vi gjort det redan. Problemet är så klart att marknaden är för liten. Det blir som "hur gör man en mainstream vik-din-egen-origami-bok?". Vi får helt enkelt acceptera att rollspel, och origami, i Sverige är små hobbys med få utövare. Men det förutsätter bara att du med mainstream menar att du vill attrahera en större målgrupp en den som redan finns. Och det är så klart inte heller omöjligt, men jäkligt svårt.
Det finns först några problem. Sverige har inte haft något stort spel sedan Drakar och Demoner. Och det var inget bra spel (eller i början var det väl det, men sedan blev det fler och fler regler). Men det var livaktigt. Äventyrspel hade totalt monopol och sin egen tidning. Alla stora spel har sedan dess varit kloner av DoD. Inget av dem har varit lysande när det gäller speldesign. Jämför man med bra brädspel så ligger rollspel långt efter. Det går inte att plocka upp ett rollspel och spela det.
Vilket leder in på nästa problem. Den traditionen, av halvdåliga eskapist-spel innebär att vi inte har sett någon annan typ av spel. Jag tror att ett mainstreamspel, som faerengast (nu stavar jag nog helt fel) skriver, ska vara ett SPEL. Ett tydligt enkelt spel där reglerna förklaras på 10 sidor och som är begripliga med tydliga SPEL-incitament. Vi kommer att rollspela ändå.
Jag tänker på onlinespel som Popmundo, om någon har spelat det. Jag gjorde det under flera år. Där finns inget som helst incitament för ROLLspelande, men massor av intrikata SPEL-moment. Spelet handlar om att du ska bli världen största rockstjärna. Typ.
Så, ska du göra ett bra, livaktigt mainstreamrollspel i Sverige idag så är det ett speligt, enkelt spel med någon form av onlinestöd. Tror jag. Kanske tom att du kan spela en avskalad variant på nätet. Rising skrev ofta om det här, sök så hittar du nog.
Men som sagt, det här är assvårt. Jag tror egentligen att den enda rimliga vägen att gå är att göra ett spel som DU vill göra. Och hoppas på det bästa. Utan kapital är det svårt. Coriolis är exempelvis snyggt, men är numera en parantes. Så bara utsida funkar inte heller.
Nä, det är skitsvårt. Du har inte lust att utveckla lite?
Egentligen bör man kika på varför folk spelar rollspel. Just eskapism och spelighet är nog de främsta skälen. Och då menar jag inte rollspel som i Eon eller DoD, utan ALLA typer av rollspel. I WoW rollspelar 12 miljoner! Ok, alla kanske inte rollspelar, men antagligen fler än alla rollspelare i Sverige.
Jag slutar nu, för jag är bakis och börjar glömma vad jag har skrivit.
Edit: Dessutom skrev Hakanlo det jag ville ha sagt, men mycket bättre.